KW/h er en norske skrivemetoden. Ikke mobb meg for at jeg er norsk :D
 
  • Gilla
obba
  • Laddar…
Nä, nu svamlar du väl.. Inte kan ni ändra på matematikens principer bara för att ni är norrmän.. ;-)

Säger ni Mm istf. mm, Kmh istf. km/h och A/h istf. Ah? Nää..

Finns dock en rejäl bunt av mina landsmän som pratar kW och kW/h när man menar kWh..
 
Hei!
Jeg har 4 tanker (750 liter), panna på 50 kW og benytter 35 mm rør i ladekretsen. Laderøret kommer inn før tank 1 og returrøret går ut igjen mellom tank 3 og 4. Hos meg ser det ut til at temperaturen stiger raskest i tank 1 og 4, mens tank 2 og 3 ligger like under. Forskjellen er dog så liten at det gjerne kan skyldes unøyaktige termometer. Ventilene i bunnen av tankene er helt åpne og ladepumpen står på trinn 3.
 
Skal få tatt bilder og legge ut i morgen
 
jeg funderer på om 3x750 er litt snaut. Nå klarer jeg ikke mer enn 70gr i snitt, og det er jo alt for lite, men selv med 80grader i snitt, blir kanskje dette litt lite. Vi får se, termostaterna ankommer vel denne uka...
 
Her er bilder av min installasjon. På bildet fra fyrrommet hvor kjelen står, er urladingsrøret koblet til ved den venstre tanken. En ser at røret mellom tankene, samt ladingsrøret, går gjennom veggen til høyre på bildet. Det andre bildet er tatt fra andre siden av veggen, og der er laderøret koblet på nær tanken. Det er tanken hvor urladingsrøret er tilkoblet som lader raskest, og tanken hvor ladingsrøret er tilkoblet får minst varme med utstrypte tankventiler.
 
  • 246_renamed_30853.jpg
  • 245_renamed_12676.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Initium
  • Laddar…
Man ska inte underskatta vitsen med att isolera innan rörinstallationen görs.. Men det kanske inte är helt färdigt på bilderna.
 
Er ikke ferdig, helt riktig. Blir isolert kasse rundt både tanker og rør. Nå skal ikke jeg kuppe Initum sin tråd, jeg lurte på hvorfor installasjonen gir skjev lading (og da er det jo greit å vise uten isolasjon på). Ellers ligger det mer om prosjektet mitt på http://www.byggahus.se/forum/biobransle/182548-mitt-nye-fyringsanlegg.html for de som måtte være interesserte. Legger vel også ut bilder og litt der når jeg blir ferdig.
 
Redigerat:
Hvilket rørmockeri. :D

Vanskelig svare på det du spør om. Hvor mye klarer du få maks på de ulike tankene ? Hvor fort " jamner " varmet seg ut, hva er temp forskjellen 1time, 3 timer og 5 timer etter avsluttet lading ?

Min ladekrets ser noe sånn ut:
 
Har vel ikke eksprimentert så mye med det. Vet bare at med åpne ventiler på tankene, så lades den som er koblet nærmest urladingrøret helt gjennom før den som er koblet nærmest ladingsrøret lades i det hele tatt. Siden har jeg kjørt med stryp på bunnventilene så nå lades det bra jevnt. Men lurer jo på hvorfor det ikke blir balanse. Kjører laddomaten, som jo er stor type 21-100, på trinn 3. Skal prøve å sette ned farten på denne. Den skal vel kunne pumpe 3-4000 liter vann i timen, og da blir det jo fart på vannet gjennom en 35 mm ladekrets.
Ser nok kanskje litt komplisert ut rørmockeriet, men det kommer nok av at jeg har totalt 4 tappevannsslinger som er seriekoblet. Blir mye rør av dette...
 
Monterte etter mye strul & bøk nye thermostater i laddomaten på lille julaften.
Ble skuffet, da thermometeret viste bare 2-3 grader økt ladetemperatur, fra 72 til 75 grader.

Stusset veldig over dette, og fant ut jeg sku teste med mitt kalibrerte termometer, med K element ( probe )
Da kom svaret for en dag, ladetemperaturen er økt fra 72 til ca 85 grader

Jeg kjøpte for en tid siden, en hel haug av DISSE

De går maks til 70grader , jeg var sikker at de ville vise H eller " off range " når det ble for varmt for de, men de slutter bare vise mer . Tøysete, og unødvendig. Tøysete er det også å bestille thermometer som viser max 70grader til et fyranlegg

Får se om jeg kjøper noen av DISSE etterhvert. Uansett merker jeg STOR Forskjell på å lade tankene med 72gr vann vs 85 gr vann. Spesielt nå som det er omlag 15minus her.....
 
Har problemer, trenger litt hjelp:
Min avlufter ( luftepotte ) blev aldri montert, grunnet dårlig takhøyde. Har en ventil jeg sjekker luft innimelom, om det pushhhh-er, slipper jeg ut den frie lufta. Har fungert fint i 1 år.
Kan jeg montert en luftepotte på hver tank ?
Kan jeg f.eks montere en luftepotte rett ut fra panna, før vannet går ned igjen til laddomaten ? Er vel når vannet varmes opp det skilles ut luft ?

DSC_9039.JPG

Som vi ser, dårlig takhøyde.
DSC_9044.JPG

I tillegg har jeg problemer med at panna koker, etter installasjon av 83gr termostat OG nyfeid panne:
Jeg mistenker luft, eller smuss i laddomatpump eller noe annet.
Se vedlagt bilde.
DSC_9053.JPG
Det rare er at det virker som jeg klarer "tvinge" pumpa til å ta vann fra ack tank, ved å stenge krana for bypassen. Da synker temperaturen, panna kjøles ned, og starter pent og pyntelig opp.

Er 83grader termostat en risikosport på en Calmarpannan V33 ?
 
  • DSC_9039.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jeg gjør klar til årets sesong:
jeg må ha bedre lufting.
Kan noen forklare hvordan man normalt monterer en luftepotte direkte på 35mm rør ?
Jeg finner ingen loddedeler somhar " uttak " for luftepotte, er det mest vanlig å monter et "T" stykke, og så bygge seg neddover til passende 3/8" gjenger derifra ?

Jeg ser for meg montere den ekstra luftepotta rett etter uttaget fra selve kjelen, før rørene går til tank:
DSC_7295.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
PS - siste året har vi brukt omlag 14400kwh med el. Ikke helgalt, vi er en husholdning med 4 personer, og sparer lite på strømmen. Antar at varmekabler på baderom drar en god del av dette...
 
Elen är väl nästan gratis i Norge, eller gäller det inte privatpersoner?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.