Initium skrev:
Laddkretsen er 35mm.
Lengde ca 3,5-4m fra panne til tank tenker jeg.
Okej, vad bra! Kanske en dum fråga men är laddomaten satt åt rätt håll?

Och du har inget bakfall på ledningen till acktanken där luft/ånga kan ansamlas? Ser att du har tryckexpansion. Är acktankarna riktigt avluftade?
 
Du skulle kunna prova att strypa by-passen lite på laddomaten, då tar den mer vatten från tanken så du får lite bättre kylning på slutet av eldningen..

4 meter rör borde inte vara ett problem, jag tyckte det såg längre ut..
 
Laddomaten er montert rett vei. Pumpemotoren mot pannen. Ingen luft.
Å strype bypassen var en god tips, skal forsøke.
 
Har idag montert Thermomatic EC Home.
Meget enkel, tok omlag 1,5 time fra jeg åpna boksen, til jeg kunne testkjøre. Nå er den allerede i gang med å regulere.... Kjempebra....!
 
Snart kjørt EC Home reguleringa et døgn.
Meget fornøyd så langt. Regulerer seg RASKT inn, og tror nok mine akk tanker varer VESENTLIG lengre med en styrning. Var forhåndsprogramert med alle verdier i snitt lagt inn, slik at man kan endre etterhvert som man forstår noe som helst, og dermed får man systemet raskt opp å gå.
 
Vi har ikke rukket få byttet thermostaten i laddomatkoblingen. det står på lista, men litt plundrete bestille sånt småtteri fra Sverige.
Har nå fått litt fler erfaringer med anlegget.
Vi har hatt 2 uker med svært kaldt vær på Østlandet i Norge. Fredag hadde vi -25,5 lørdag hadde vi -26,5 grader. Anlegget brenner flott, men vi opplevde på lørdag at innstillt tillopp-temperatur på 60grader ikke var tilstrekkelig for å holde vårt hus varmt. Jeg omprogramerte EC-HOME styrningen til å tillate 65grader turtemperatur, og det hjalp. Vi klarte holde 25grader på termostaten, som tilsvarer ca 21-22 grader i rommet.
Har også begynt å isolere rørstrekningene. Har kjøpt 90gr bend og T stykker fra Biltema, og rør i 2m lengder. Alt monteres, og heltapes. Tror det blir sådär bra... Mye jobb, men tar det som kosejobb innimellom. Ny luke mellom fyrrom og kulvert / betongkum på utsiden er også bestillt, blir et slit å få montert, men det går seg nok til.
Ulempen er selvsagt at värmen i tankene ikke holder spesielt lenge når man trenger 65grader turtemp nesten konstant. Det er imidlertid ikke fyranleggets feil. Vi har jo ca 240kvm dårlig isolert hus ( max 10cm, dårlige vinduer fler steder, dårlig terrassedør, dårlig utgangsdør, dårlig isolert mot tak ) . Vi har på varmekabler på badet, denne står på en, ellers har vi ikke på NOEN form for elektrisk oppvarming i huset.
Det har vært ganske hyggelig siste dager, å se stømprisene stige. Vi er nå på over 1kr pr kw/h, som er ganske dyrt til være Norge. I fjor var prisen på 1,68kr kw/h på det aller dyreste. Mitt hus brukte omlag 39 000KW/h i 2011. Da hadde vi det KALDT hele vinteren, da strømopplegget ikke taklet mer effektuttak. For å ha det comfortabelt, kunne vi fint brukt 6-10 000KW/h ekstra, kanskje enda mer. Nå som vedfyren er i gang, sløser vi ved å ha det ekstra varmt og godt på alle rom hele tiden i hele huset. Når jeg blir lei av å hugge ved, får vi aktivere nattsenkningen.....
Nedturen er vedforbruket. Fra 24januar og tilogmed idag, altså 2 uker, har vi brukt 3m2 stablet 50cm ved ( 2 storsekker a 1,5m3 )
Dette er stort sett furu, litt gråor, gran og ca 5% bjørk. Veden er svært tørr og fin, har god kvalitet. Furua er imidlertid vokst ganske raskt, og er " laus " i veden. Jeg tror den har dårligere brennverdi enn " gjennomsnittet " for furu. Uansett spiller det liten rolle, den er gratis, og den er grov ( rask lage til ved ) Beste er nok å kappe den med motorsag, siden stokkene gjerne er 40cm eller mer i rotenden.
Jeg har bestillt meg en PW vedklipp, som skal brukes til å ta de mindre stokkene, som jeg får av granner og naboer. Denne maskina er så enkel i bruk, at min kone bør kunne betjene den fint alene. Den er dyr, så vi håper vi blir fornøyd. Fordelen med å kunne stå hjemme med kapp / kløyv, oppveier for kostnadene ( kjøre stokker hjem på tilhenger, kunne stå hjemme med kapp / klyv )
I tillegg får vi lage noen paller for venner, naboer og slekt, som kan være med dele kostnadene til maskina de første årene. Vi så på andre kapp / klyv maskiner, men for det første gir de et jævla leven, for det andre er de dyre, for det tredje klarer ikke minitraktoren vår å løfte / flytte en sånn maskin og for det fjerde vil ikke min kone kjøre sag med blad eller kjede, syns de ser skumle ut.
 
Vedforbruket er nok da ganske likt hos oss. Jeg har eldat en full panna hver dag, det skal være 195 liter innlegg. Men jeg har eldat bjørk, så jeg forbruker nok flere kWh per døgn enn deg. Nå skal det sies at om lag 70 kvadrat kjeller med uisolerte betongvegger som ligger halvveis over bakkenivå, holder nær 20 varmegrader. Tenker at dette har med å gjøre at alle rør er uisolerte ennå, samt at jeg bare har stablet gammel isolasjon løslig rundt og oppå tankene. Håper å spare noen kWh til boligflaten hvis jeg bare får orden på dette.
Så til ditt anlegg:
Har du noen oversikt over hvor mange watt radiatorene gir ved framledningstemperatur på 60-65 grader, og hvor mange watt blir det per kvadratmeter? 50-60? Hva slags returteperatur har du fra radiatorene da? Har du strypt elementene/returen på hovedstokken? Er radiatorene gamle, eller moderne beregnet for lavtemperatur?
Mange spørsmål, men som du ser i denne tråden http://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/187863-varm-retur-fra-radiatorer.html så har jeg problemer. Er derfor nysgjerrig hvordan den funker hos andre.
 
Hei Vedfyrer !
Ja, anlegget mitt mangler også endel for å bli i topptrim. Tankene må isoleres bedre etterhvert, men jeg begynner med rørene. Jeg har også kjelleren ganske " høyt " i terrenget, og den er veldig lite isolert, i praksis bare 3cm sånn pappfibre som ble blandet i betongen innvendig. I tillegg mangler luka mot kulverten, som gjør at det er litt glissent rundt åpningen. En glavamatta på 5cm blir litt snaut.
Uansett - isolering osv er nå bare " kosejobb " fint å t litt mens man etterseer fyrkjelen. Og så er det ikke til å komme fra at det er godt å gjøre noe ANNET enn å jobbe i kjelleren, så da er det å stå på ski med unga osv som også prioriteres.
Brukte strøm ( energi, overføringsavgifter kommer i tillegg ) for 3500kr i januar 2011. Januar 2012 var mye mildere, har da klart meg med 1080kr. Fyranlegget har vel vært i drift halve måneden bare. I tillegg er prisen pr kw/h en HELT annen i år. Blir spennende å se februar.

Nei, har ikke tall på returtempen på radiatorene. Jeg skal clipse på et thermometer på returrøret i kveld, og gi rapport. Har heller ingen peiling hvor mye watt radiatorene gir. Om noen har noe vis å regne ut dette på gi meg et hint. Å måle størrelsen hjelper neppe ?
Vi har 9 radiatorer i 1 etasje, de står ganske tett. Radiatorene er installert i 1974 såvidt jeg kan forstå, for da ble den gamle fyrkjelen installert. De er såvidt jeg kan forstå av HØYTEMPERATURTYPEN, men jeg er veldig usikker hvordan man klart definerer dette også.
Jeg tror, med vekt på tror, at vi er meget godt dekket med radiatorer. Skal ta noen bilder av disse i kveld.
Endringen jeg vet jeg skal gjøre, er å montere en viftekonvektor i tvstua. Det er eneste rommet som IKKE har radiator idag, derimot HAR det en diger haug gamle, elendige skyve vinduer, som det trekker dritkaldt fra. Når det er 15-20 minus ute, er det nesten is 10cm innpå gulvet, selv med varmekablene på fullt. Det er neppe særlig økonomisk. Kan jeg skru varmekablene på 1, og kjøre på med vedfyren, sparer jeg nok masse penger. Rommet er såpass langsmalt at det etter mitt syn MÅ benyttes viftekonvektor, som kan BLÅSE LANGS GULVET. Dette er en utfordring, mottar tips til leverandører som har slike konvektorer.

I går fikk jeg hentet mer ved fra hovedlageret. Släpvagnen ble fyllt med 3 fullastede stabler. Ikke allverdens vekt, men nok var det, siden det begynte sprutregne på veien hjem i 8 miusgrader. Sa jeg at dubbdäck er avgiftsbelagt i Norge ?
 
Neste års forsyninger bør påbegynnes tidlig:
Fra test av siste investeringen, en PW vedklipp...
430430_10150653184101535_683371534_11491586_1726405972_n.jpg
 
Det er fortsatt ikke skjedd så mye mer nede. Anlegget virker, og jeg kaller det godkjent for denne gang. Får heller fortsette til høsten, med finlir her og der.
Har nå for første gang lest av strøm med et smil:
Forbruk februar 2011: 4550KW/h
Forbruk februar 2012: 1730KW/h

Dette gir en besparelse på nesten 3000kr bare i februar. Det har vært litt mildere i februar i år enn i fjor, men vi har det også mye mer varmt / behagelig innendørs.
På annen side er ikke tappvatten koblet over på ack tanken enda. Jeg får blandventilen denne uka, og tar en rørleggerøkt på dette i helga. Satser på at det blir bra.

Edit: det ser ut til at innkobling av shunstyrning gir omlag 40% besparelse av brensel. I tillegg er det enklere å holde en vettug temperatur her. Det ble for varmt uten, og når vi regulerte ned, satt vi allerede i underbuksa...

Har forresten laget 14 paller vedmed den nye vedklippen min, og har vel 25paller på lager fra i fjor. Det betyr at jeg ikke trenger lage spes mye mer til meg selv nå. Kommer dog til å lage noe for naboer osv, for å tjene inn vedmaskina og traktoren :)
 
Redigerat:
Det er nå gått ytterligere en tid.
Anleggsbygget må sies være vellykket
Mars var en varm mnd her i sør-norge, men vi har fyrt både i april og mai.
Det savnes forsatt endel finpuss for å få anlegget perfekt, men det funker bra. Vi må bytte en thermostat bla a, og så lager jeg permanent rørgate for etterfylling av vann, samt den automatiske luftepotta må monteres / bare en manuell kran idag.

MEN - vi har hatt besøk av sotaren, som har godkjent anlegget. Syntes det hele så meget bra ut.

Nå er det bare glede seg til vinteren.Men først - sommer.....
 
Nu jävlar; kan kylen bare komme:
580036_10151010579171535_115843562_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fråga: går det kombinere sånne lådformige 500l acktankar med mine 750l runde tankar ?

3x750 er kanskje LITT snaut når det er 25 minus, 1000l ekstra hadde vært fint. Men - de små firkanta tankene har veldig plasseringsvennlig form, men blir såvidt jeg kan se litt feil ift laddning / urladdning....
 
Initium skrev:
Fråga: går det kombinere sånne lådformige 500l acktankar med mine 750l runde tankar ?


Hvilke type tanker tenker du på da? De på 500 liter som jeg vet om er runde, men innkledd i litt isopor og galvanisert plate som har firkantet form. Altså en rund tank inni et firkantet ombygg. Totalt mål på tankene er ofte 70x70 eller 74x74 og høyde på 170-180 cm.
Har en slik en til salgs (Borö) for 1500 kroner hvis det er av interesse.
Skulle nesten tro at man med litt omtanke skulle kunne få til lading av en slik tank i kombinasjon med dine 750-litere. Tror at toppen burde flukte, og at det er mindre farlig om bunnen ligger på et høyere nivå i noen tanker.
 
Redigerat:
Interessant vedfyrer.
Du bor i Valdres noen plass ?
 
Ja, like ved Fagernes
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.