L Lutte skrev:
Nu känns min nätverkslösning riktigt B när man såg senaste bilden.
Kör nån Asus 1900 rymdskeppsmodellen med massa fejkantenner för extra räckvidd.

Allt sitter monterat i en städskrubb på nedervåningen, är dock fundersam om hastigheten stryps av knuten.

Edit: såg nu att det är en D-link, nästan samma. Den fixar Youtube i telefon iaf
Har hänt lite grejer på hemmafronten gällande nätverket, efter att bokstavligen ha kastat ut en wifiskrivare genom fönstret och gett ersättaren en uppercut i vredesmod så uppdaterade vi det trådlösa.

Ut med rymdskeppet och in med moderskeppet från tp-link! Notera att den har fler antenner och alla vet att precis som avgasrör så är fler = bättre
Så nu har vi wifi 6, är riktigt vasst säger dom.

Men det bästa är att nu kan frugan ha wifi igång på telefon och jag har slutat mörda wifi skrivare då dom faktiskt hittar dokumentet över wifi.

O så har vi ju smart hem med plejd, o sån där gateway och fiberomvandlare.
Mycket tjusigt må jag säga.
Knökfull hylla med router, switch, sladdar och teknisk utrustning under ett skrivbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nätverksskåp med flera kopplade och organiserade ethernetkablar, några anslutningar är tomma, och en grön indikatorlampa lyser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I samband med kommande fiber (när som helst nu) så drog vi lite nätverksuttag hemma och ordnade med gigabitswitch :)
 
  • Gilla
Diskod och 2 till
  • Laddar…
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
[bild]
I samband med kommande fiber (när som helst nu) så drog vi lite nätverksuttag hemma och ordnade med gigabitswitch :)
Inte ofta man ser 10", men ganska lagom för en villa.
 
X xLnT skrev:
Inte ofta man ser 10", men ganska lagom för en villa.
Hade ett sånt i förra huset, det var perfekt. Ordning och reda. Nu har vi ett hopplöst skåp där inget får plats och i väggen där det sitter finns typ all el, vatten och ventilation så när vi byggde sa byggfirman att inget får skruvas upp på väggen. Då kommer nåt gå sönder inuti.
Kabelröra med nätverksutrustning och patchpanel i ett dataskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Varför lät ni dem bygga så då? De där infällda skåpen är ett otyg som kanske passar i en lägenhet utan utrymmen i övrigt.
 
Så här ser det ut. I trappan till tvättstugan. Tyvärr har routern inte hål för väggfäste som tidigare router hade (vem vill ha den oerhört fula grejen, som dessutom är stor, framme på ett bord?) så den hänger där i buntband. Har en effektmätare inkopplad sedan elpriset var högt. Tror driften kostar sådär 50 öre om dagen. Routerns portar räcker inte så en switch behövs till stjärnnätet som drogs i rören där teleledningarna suttit. Fiberboxen sitter i garaget så det går en CAT6-ledning därifrån. Den trådbundna telefonen fungerar faktiskt, inkopplad i det enda kvarvarande telejacket. En numera dyr lyx att kunna lyfta luren och höra den gamla kopplingstonen. En TFA gateway samlar info från husets temp- och fuktsensorer.
Trång teknikutrymmesvrå med nätverksutrustning, kablar, router, modem och strömförsörjningsenheter på trägolv under taklutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hylman
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Inte ofta man ser 10", men ganska lagom för en villa.
Valde att spara det när en BRF ville byta till 19" en gång i världen.
Nu kom det till användning!
Har en liten server står och tuggar bakom blindpanelerna och hittade Keystone-jack med USB och HDMI för att underlätta manövrering.
 
När jag drog in fiber trodde jag i min enfald att vardagsrummet var ett bra ställe att dra in den på... Men eftersom jag är singel har jag inga behov av dold kabeldragning. 😉
Jag var sjukt trött på saker som glider runt beroende på vad nätverkskablarna för stunden tycker så jag tog en gammal switch som var överbliven och fäste den på väggen med lika överblivna konsoller för att montera handfat med. Blev sjukt stabilt och allt ligger stilla. Dessutom delar allt, inklusive hemlarmet, numera samma överspäningsskydd och jag behöver aldrig fundera på vad jag måste dra ur eller inte om jag ska åka bort och det ryktas om åska.
 
  • Nätverksutrustning på väggen inklusive switch, router, kablar och trådlösa åtkomstpunkter. Anordnat oorganiserat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
bruka och 5 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
När jag drog in fiber trodde jag i min enfald att vardagsrummet var ett bra ställe att dra in den på...
Mycket snygg lösning efter "misstaget" att inte förutse behovet av ett dolt nätverksrack! ;-) JAg supporterar min lokala fiberförening och har sett många lösningar, det här är mycket bra löst efter förutsättningarna.
Om du i framtiden skulle vilja dölja det, kan man göra ett hörnskåp / bord med en lucka för access - men se upp med ventliationen! Din lösning är faktiskt vacker nog att stanna som den är.
 
  • Älska
David Wallin
  • Laddar…
Tänkte jag skulle snygga upp kablarna en dag...... Har inte riktigt bestämt vilket år ännu.
Nätverksskåp med switchar, röriga kablar, och olika elektroniska enheter på hyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hylman och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
S s97danl skrev:
Tänkte jag skulle snygga upp kablarna en dag...... Har inte riktigt bestämt vilket år ännu.
[bild]
Det där är väl inget, jag har det något snäpp värre. Du har ju åtminstone snyggt runt switchen/patchen

Kommer också snart fixa till mitt, vilket år som helst nu - även här.
 
  • Gilla
  • Haha
richardtenggren och 2 till
  • Laddar…
Gjorde samma fel själv. Fiber in i vardagsrummet sen gjorde vi om allt för två år sen och drog all data till samma plats. Fan då också 🤣 skulle dragit allt till tvättstugan. Så nu är tv-bänken nätverksnav
 
  • Haha
David Wallin
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Byter garderoberna i hallen och passade på att göra om och göra rätt på nätverkssidan.
Före:
[bild]
Efter:
[bild]
Får fnula på kabeldragningen vid senare tillfälle.
Snyggt
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Kvarstår att flytta ner mediaomvandlaren i samband med renovering av vardagsrum, och fler uttag när tillfälle ges vid renovering av kvarvarande sovrum etc.

Serverrack med nätverksutrustning, kablar, patchpaneler, och belysning i en datamiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Joakim Fors och 18 till
  • Laddar…
Ska prova ordna upp det här 😄

Rörig samling kablar och nätverksutrustning på ett golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortsättning följer om lusten infinner sig
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Wow
Peter Petterson och 24 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.