Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Jag tänkte göra samma sak och plugga in SFP'n direkt in i min Mikrotik. Vad använde du för prylar och vad beställde du ifrån?
För mig fungerade den här inköpslistan:

Produkt Antal Styckespris Pris Rabatt Totalt
117-2660 - SC/SC, UPC, Singlemode simplex, blå 1 12,10 kr 12,10 kr 0,00 kr 12,10 kr
117-0410 - 3m, gul 1 78,00 kr 78,00 kr 0,00 kr 78,00 kr
133-2385 - 1310/1550nm, DDMI
Ubiquiti Networks UF-SM-1G-S BU 1 294,00 kr 294,00 kr 0,00 kr 294,00 kr
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Joakim Fors Joakim Fors skrev:
För mig fungerade den här inköpslistan:
Stort tack! (y):D
 
Joakim Fors Joakim Fors skrev:
Telia hade erbjudande på 250/250 för samma pris som 100/100 så passade på så att de skulle tvingas uppgradera sin ye olde 100 Mbit mediakonverterare (samt utrustningen i andra ändan) till något från detta årtionde. Både för att det ibland är trevligt med lite snabbare snöre men också för att jag skulle kunna koppla förbi deras låda och köra fiber rätt in i min egna router.

[bild]
[bild]
Snyggt!
 
Har börjat fixa nätverket i huset efter att efter 5 år väntan äntligen fått fiber till huset.

Inkommande fiber med patchpanel, rejält trångt med fungerar efter att ha monterat lite vinklat.
Öppet telekommunikationsskåp med kablar, nätverksutrustning, och en elcentral på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elektriskt skåp innehåller säkringsdosor, kablar, en omvandlare och nätverksutrustning monterad på träplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter att jag insett att det blir trångt med en switch i detta skåp så kom jag på att jag kan utnyttja en volym bredvid skorstenen i förrådsrum på övervåningen om jag fixar slangar upp till vinden. Finns gott om plats för patchpanel, switch och framtida system.
Cluttered storage closet with items, shelving unit, wire grid, pilates ball, boxes, and a dark corner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tomt skåp med hyllor och sladdar i ett hörn. Väggar fulla av hyllhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mycket av dragningen Kommer nu ske på vinden och där finns det gott om plats
 
  • Gilla
Hylman och 4 till
  • Laddar…
M Marsman80 skrev:
Har börjat fixa nätverket i huset efter att efter 5 år väntan äntligen fått fiber till huset.

Inkommande fiber med patchpanel, rejält trångt med fungerar efter att ha monterat lite vinklat.
[bild]

[bild]
Efter att jag insett att det blir trångt med en switch i detta skåp så kom jag på att jag kan utnyttja en volym bredvid skorstenen i förrådsrum på övervåningen om jag fixar slangar upp till vinden. Finns gott om plats för patchpanel, switch och framtida system.
[bild]

[bild]
Mycket av dragningen Kommer nu ske på vinden och där finns det gott om plats
Innan du kommit för långt i dina planer så kan det vara smart att tänka framtidssäkrat om möjligt.
Det kanske finns ännu bättre alternativ om du ändå byter plats - förslagsvis där du har plats för nätverksturustning med fullbredd (19" rack) samt bra ventilation?

Bara en tanke från en som själv hjälpt en vän som tagit över ett hus med liknande speciallösning :)
 
P pennybridge skrev:
Innan du kommit för långt i dina planer så kan det vara smart att tänka framtidssäkrat om möjligt.
Det kanske finns ännu bättre alternativ om du ändå byter plats - förslagsvis där du har plats för nätverksturustning med fullbredd (19" rack) samt bra ventilation?

Bara en tanke från en som själv hjälpt en vän som tagit över ett hus med liknande speciallösning :)
Tror inte jag har behov av 19 tumsrack och svårt att hitta en bra plats för det. Detta är i ett förrådsrum 3-4 kvm och jag tror inte att det är några problem med ventilation då dörren har ventilation både över och under. Är du orolig för värmeutvecklingen eller vad tror du är problemet?
 
En patchpanel kan sitta på högkant. Just saying ;)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Får du inte plats med switchen ovanför patchpanelen?
Såga till 2 konsoler och montera som om de vore lagd ovanpå.
 
Själv ska jag snart flytta hela min anläggning, samt inkommande fiber, från den trånga elcentralen till klädkammaren där det kommer monteras ett skåp eller väggrack.
Tyvärr måste den fina Mellohatten flyttas då :rofl::cool:

Nätverksutrustning, kablar, patchpanel, brandsläckare, hylla under skrivbord, rör, städmaterial, teknisk installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färgglad hatt ovanpå skrivare, bokryggar, grön låda på hylla, kontorsmiljö, bakgrund av tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A atomlab skrev:
En patchpanel kan sitta på högkant. Just saying ;)
Det är sant men tror inte att det hade blivit bättre. Fiberdosan får inte plats på högkant och nu kommer jag åt lätt att montera kablarna med patchpanelverktyget. Kanske monterar patchpanelen som ska in i det andra skåpet på högkant men inte bestämt än.
 
A A-Man_08 skrev:
Får du inte plats med switchen ovanför patchpanelen?
Såga till 2 konsoler och montera som om de vore lagd ovanpå.
Det var det som var tanken men blir nog trångt och blir det inte så många kablar så nog enklare att patcha vidare till andra skåpet och bara ha en switch.
 
I nybyggda huset bad jag elektriken att installerade ett 9U rackskåp ovanför dörren in till klädkammaren. Drog även all nätverk dit sen.

Rackskåpet lucka och sidor är ventilerad sen har vi frånluftdon i klädkammaren för att få bort värmen.

Inte installerat något än men känns bra att få en dedikerad plats och att den inte tar utrymme drån något annat.

Bredvid kommer en larmcentral senare installeras
 
  • Interiör korridor med öppna nätverksskåp, elkablar, dörr, fönster och utsikt mot snöig natur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
s97danl och 2 till
  • Laddar…
M Marsman80 skrev:
Det var det som var tanken men blir nog trångt och blir det inte så många kablar så nog enklare att patcha vidare till andra skåpet och bara ha en switch.
Går fibern direkt utifrån in i tjänstefördelaren upp till som inte syns eller går den till en dosa och sedan en nätverkssladd därifrån till CTSen?
 
A A-Man_08 skrev:
Går fibern direkt utifrån in i tjänstefördelaren upp till som inte syns eller går den till en dosa och sedan en nätverkssladd därifrån till CTSen?
Jag har en kabel ansluten till fiberdosan/tjänstefördelaren via pathcpanelens uttag 12 till ett nätverksuttag som är kopplat på en av mina meshnoder. Ska sedan koppla andra porten på samma meshnod till det andra skåpet och där montera en switch och då koppla in andra fasta saker som t.ex TV. Kommer det mer saker i skåpet med fiberdosan så är tanken att jag patchat dom vidare till det andra skåpet via 50 mm slang upp till vinden. Blir extra nätverkskabel men spelar ingen större roll för mig.

Den andra kabeln som är ansluten till fiberdosan går direkt till värmepumpen så att den kan ladda ned prislista från nordpool och också skicka upp mätdata till Nibes och Tibbers app.
 
Byter garderoberna i hallen och passade på att göra om och göra rätt på nätverkssidan.
Före:
Ett trångt nätverksskåp med router, switch, kablar och teknisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter:
Nätverksskåp med switch, router, kablar och patchpanel i ett hem eller litet kontor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Får fnula på kabeldragningen vid senare tillfälle.
 
  • Gilla
Hylman och 21 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.