325 979 läst · 1 009 svar
326k läst
1,0k svar
Foton på era nätverkslösningar? =)
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 222 inlägg
Keystone är visserligen också tool-less, iallafall de flesta.G MrGlad8 skrev:
Men iom att du redan har kontakterat känns det onödigt att ta bort dom för att sätta nya. Däremot kan du använda Keystone vid ev uttag, de är nog lite billigare är actassi.
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 103 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 103 inlägg
Nej, men en stor del av användarna här på byggahus har begränsade nätverkskunskaper.
Så då är det lätt att tro att man behöver följa fabrikat efter vad man redan har. Vilket oftast är totalt onödigt och bara kostar onödiga pengar.
Därför jag ville upplysa om att det finns en nätverkstandard som man arbetar efter. Vilka kontakter det sitter i vardera ände är oväsentligt sålänge man följer standarden.
Så då är det lätt att tro att man behöver följa fabrikat efter vad man redan har. Vilket oftast är totalt onödigt och bara kostar onödiga pengar.
Därför jag ville upplysa om att det finns en nätverkstandard som man arbetar efter. Vilka kontakter det sitter i vardera ände är oväsentligt sålänge man följer standarden.
Ah ok! Uttagen är redan på plats, men bra o veta inför ev fler! Tack![SKPG]Zamora skrev:
Bra poäng, tack! Ja bara man har samma ordning på färgerna väl? Tror det fanns 2st färg-val att välja på kontaktenR RalleB skrev:Nej, men en stor del av användarna här på byggahus har begränsade nätverkskunskaper.
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 103 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 103 inlägg
https://www.kjell.com/se/produkter/...l-rackmontering/19-patchpanel-keystone-p95456G MrGlad8 skrev:
149kr
keystone kontakter
https://www.kjell.com/se/produkter/...e/keystone-jack-cat.-6-utp-verktygsfri-p68969
24kr st vid köp av 10st. Är mer än hälften av vad dina nuvarande kostar st?
Hur många kontakter har du idag?
Har du bara några st så klipp och bytt till keystone i den änden.
Har just nu 6st kontakter, så ja det blir ju ändå billigare än att köpa Actassipanelen! Blir något att fundera över. Tack!R RalleB skrev:
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 103 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 103 inlägg
Yes, naturligtvis köper man de produkterna man vill, tyckte bara det var riktigt jävla dyrt för ingen nytta.
Tilläggas är att när teknikerna på jobbet bygger fastighetsnät och sätter paneler på stationer/serverhallar så är det keystone som sätts.
Om nu kunden inte önskar fiber internt istället.
Tilläggas är att när teknikerna på jobbet bygger fastighetsnät och sätter paneler på stationer/serverhallar så är det keystone som sätts.
Om nu kunden inte önskar fiber internt istället.
Telia hade erbjudande på 250/250 för samma pris som 100/100 så passade på så att de skulle tvingas uppgradera sin ye olde 100 Mbit mediakonverterare (samt utrustningen i andra ändan) till något från detta årtionde. Både för att det ibland är trevligt med lite snabbare snöre men också för att jag skulle kunna koppla förbi deras låda och köra fiber rätt in i min egna router.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Fusk!Joakim Fors skrev:Telia hade erbjudande på 250/250 för samma pris som 100/100 så passade på så att de skulle tvingas uppgradera sin ye olde 100 Mbit mediakonverterare (samt utrustningen i andra ändan) till något från detta årtionde. Både för att det ibland är trevligt med lite snabbare snöre men också för att jag skulle kunna koppla förbi deras låda och köra fiber rätt in i min egna router.
[bild]
[bild]
Jag vet inte varför, men jag vill också hoppa över lådan, men då blir det väl gnäll. Men smidigt att din Inteno har ingång för fiberpatch på sidan?
Den har ett hål på sidan som man kan fylla med eget fiberskarv och patch.richardtenggren skrev:
Fibern från blåsröret är terminerad med en SC/UPC som pluggar in i en SFP i Telia/Inteno-switchen (gamla Direktronik Fiber2Home lådan hade ytmonterad SC transceiver på PCBn). Pluggade bara ur SC-kontakten och skarvade vidare med ett SC-SC skarv via en SC-LC patch till en LC SM SFP modul i min UDMP… sinnesjukt mycket förkortningar i (fiber)nätverksvärlden.
Trevligt att kunna få lite stats från fibern/SFPn som t.ex. signalstyrka etc och inte bara förlita sig på lampor på en plomberad låda. Hjälper en att spekulera kring vad som är fel när Internet är "nere".
Snyggt, och inte att förglömma de 20W som iaf min Inteno drar och drygar på elräkningenJoakim Fors skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Tack! Låter ju rätt simpelt! Frågan är om min leverantör kör någon "bevakning" på mediakonvertern?Joakim Fors skrev:Den har ett hål på sidan som man kan fylla med eget fiberskarv och patch.
Fibern från blåsröret är terminerad med en SC/UPC som pluggar in i en SFP i Telia/Inteno-switchen (gamla Direktronik Fiber2Home lådan hade ytmonterad SC transceiver på PCBn). Pluggade bara ur SC-kontakten och skarvade vidare med ett SC-SC skarv via en SC-LC patch till en LC SM SFP modul i min UDMP… sinnesjukt mycket förkortningar i (fiber)nätverksvärlden.
Trevligt att kunna få lite stats från fibern/SFPn som t.ex. signalstyrka etc och inte bara förlita sig på lampor på en plomberad låda. Hjälper en att spekulera kring vad som är fel när Internet är "nere".
Så jag skulle behöva;
- SC-SC skarv
- SC-LC patch
- SFP-modul LC
Skulle ju gå få till riktigt snyggt med keystone-skarvar också!
Jag har ca 5 m mellan rack och där fibern kommer in.
Går att köra SC hela vägen också. Mest personlig preferens att vilja ha LC i mina egna prylar.richardtenggren skrev:
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 900 inlägg
Jag tänkte göra samma sak och plugga in SFP'n direkt in i min Mikrotik. Vad använde du för prylar och vad beställde du ifrån?Joakim Fors skrev:Fibern från blåsröret är terminerad med en SC/UPC som pluggar in i en SFP i Telia/Inteno-switchen (gamla Direktronik Fiber2Home lådan hade ytmonterad SC transceiver på PCBn). Pluggade bara ur SC-kontakten och skarvade vidare med ett SC-SC skarv via en SC-LC patch till en LC SM SFP modul i min UDMP… sinnesjukt mycket förkortningar i (fiber)nätverksvärlden.