J
Har fått mycket inspiration i den här tråden, så jag har nu gjort slag i saken och dragit fiber till alla rummen. Återstår lite finlir nu bara.
Nätverksskåp öppet med ordnat arrangemang av fiberkablar och patchpaneler för att dra fiber till flera rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Det är så mycket porr i denna tråden.

Tur att min bättre hälft inte vet vad jag sitter och glor på här, på kvällarna ... :D
 
  • Gilla
MLA79 och 5 till
  • Laddar…
Jocke Best skrev:
Har fått mycket inspiration i den här tråden, så jag har nu gjort slag i saken och dragit fiber till alla rummen. Återstår lite finlir nu bara.
Berätta gärna hur du tänkt. Fiber till endpoints? Blir det inte besvärligt med en mediakonverterare vid varje påkopplad enhet?
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Jocke Best skrev:
Har fått mycket inspiration i den här tråden, så jag har nu gjort slag i saken och dragit fiber till alla rummen. Återstår lite finlir nu bara.
[bild]
Du måste skämta eller? 🤔
 
J
Härryda2015 skrev:
Du måste skämta eller? 🤔
Ok, jag erkänner. Ville bara göra er lite glada på påskhelgen. Porrigt jag vet, :D
 
  • Gilla
politby och 1 till
  • Laddar…
J
Härryda2015 skrev:
Du måste skämta eller? 🤔
Ok, jag erkänner. Ville bara göra er lite glada på påskhelgen. Porrigt jag vet, :D
Bilden är från en FTTH-nod.
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Litet mer fiberporr, också en fibernod (en av fyra i vår fiberförening)
Fibernod med ordnade gula fiberkablar och nätverksutrustning i teknikskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
För att återgå till bilder på egna nätverkslösningar - min installation i en 2 plansvilla från 1890 talet, ca 140 kvm. Inklämt i en sk. "kattsmyg", en smal garderob/förvaringsutrymme. Bredden passade perfekt för rackvinklar.

Ett nätverksrack med flera apparater och kabeldragning i ett trångt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Överst, en liten laptop (netbook tror jag de hette) som kör telefonväxel, Freepbx. IP telefoni från Cellip samt ihopkoppling med kompisens växel, så att vi ringer "lokalt" mellan oss. 2 fasta telefoner (Grandstream) och två trådlösa (Siemens Gigaset).

Nästa rad, fiberpatch. Två fibrer från fibernätet (se bild i min förra post!) Fiber 1 är internetfibern, Fiber 2 är administrationsnät för föreningens nät.
Fiber 41 och 42 går till uthuset, där ett serverrack står, samt matar några nätverksuttag därute, bl.a. en IP telefon. Serverracket är avvecklat, gamla maskiner drar väldigt mycket ström...

Rad 3 i racket, patchpanel till uttag i huset, 20st, går till 10 dubbeluttag runt om i huset. Hade som mål att ha ett dubbeluttag i varje rum. Har i princip lyckats! Alla uttag används inte, men jag använder inte heller alla eluttag... Nätverk ska vara lika självklart som el, är min filosofi.

Rad 5. Zyxel GS1910 switch. Matar alla husets nätverksuttag.

Rad 7. Zyxel GS1910 switch. Kopplar samman lokala servrar, brandvägg, fiber mm. Switcharna är sammanlänkade med fiber.

Rad 8. Linksys SRW224P switch. För att Zyxelswitcharna inte har PoE...! (Den enda switchen som inte har fiberlink - för stunden!) En Wifi accesspunkt körs på PoE via den, LAN + Guest nätverk via skilda VLAN.

Därefter Brandväggen. En Dell Optiplex 780 med 5 interface, alla 1000 Mbit/s. Kör PfSense.

Nederst 2st HP Proliant Microserver. NAS (FreeNAS) och Web/Mail (Ubuntu Server)


I uthuset står en till NAS som speglas med huvud NAS:en i händelse av brand, stöld eller totalhaveri. NAS:en innehåller alla våra filer, så skulle en dator bli stulen eller krascha så förlorar vi ingen (viktig) information.


I nätverket finns ett antal VLAN som kan plockas ut var som helst beroende på var jag behöver en viss funktion.
 
  • Gilla
  • Älska
osja och 12 till
  • Laddar…
Härligt!
;)
 
Japp, så ska det se ut!
Men jag undrar lite vad payoffen är på IP-växeln för att kunna ringa gratis till din kompis? ;)
 
  • Gilla
matsuhlen och 2 till
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Japp, så ska det se ut!
Men jag undrar lite vad payoffen är på IP-växeln för att kunna ringa gratis till din kompis? ;)
Entusiasmen har inget pris ;)
 
  • Gilla
osja och 3 till
  • Laddar…
En växel för IP-telefoni behöver ju i princip inte kosta något. När jag köpte min router så var en av tankarna att installera Asterisk på den. Men sen har det blivit mer att vi nästan bara använder våra mobiler så jag har inte orkat sätta mig in mer i Asterisk. Det finns i alla fall som färdigt paket att installera på routern (i och med att jag har lagt in Entware på den) så det skulle bara vara att installera och konfigurera i såna fall. (Men det gäller att ha koll på säkerheten, det är rätt vanligt med intrångsförsök för att ringa dyra betalnummer.)
 
  • Gilla
matsuhlen
  • Laddar…
Ja, förutsatt att hårdvaran redan finns (det gjorde den) så är ju priset enbart egna tiden. Asterisk är ganska lätt att förstå, om man börjar med basfunktionerna så krävs inte många rader konfiguration. Sen går det att bygga ut i oändlighet. Säkerheten ska man ta på allvar, min växel-kompis fick intrång i sin och blev av med sin ringpott (500 spänn eller så, inte så farligt, kunde varit mycket värre...)
Största anledningen till att sätta upp egen växel (eller egna web och mailservrar för all del) är väl den egna tillfredställelsen. Att få sakerna att fungera och kommunicera med andra maskiner.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Vi har ju ett abonnemang för IP-telefoni så om nån hackar vår växel så kan det bli dyrt. Lite osäker på om det går att sätta nån beloppspärr på det.

För vår del var jag sugen på att hela familjen skulle kunna ha hemtelefonen både i mobilen och på landet. Tanken var bland annat att vi i princip alltid kan svara på hemnumret, så inte inbrottstjuvarna kan ringa för att kolla om vi är bortresta, men också för att folk skulle kunna nå oss utan att behöva använda mobilen. Men sen har ju priserna på mobilsamtal rasat de senaste åren så motiveringen sjönk:)

Ungarna har egna nummer via IP-telefoni men de har i princip aldrig använt dem (själv hade jag eget nummer hem i tonåren redan och tyckte det var jättebra att kompisar kunde ringa mig utan att störa mina föräldrar, men så har tydligen aldrig våra ungar känt). Det är "kontantkort" som funkar så länge man har pengar i potten, och då de numren bara är konfigurerade för inkommande samtal så kostar de inget extra att ha kvar. Ringer de utgående från sina telefoner går det på den "vanliga" IP-linjen där vi har abonnemang.
 
  • Gilla
matsuhlen
  • Laddar…
Drog om nätverket här hemma i samband med fiberinkoppling och passade då på att minimera installationen och ta bort min freebsd-server. Har ingen ip-telefoni längre, backup går fint via molntjänster istället för filserver och en Apple-router istället för pf.

Som sagt, minimalistiskt och inte så många uttag. Märkningen är inte klar och det behövs en switch till.

Minimalistisk nätverksuppställning med en router och ett sladdarrangemang på en vägg, ej fullt märkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nätverksskåp med patchpanel, Apple-router och dokumentation för hemnätverket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
oobum och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.