tommib
Om man ska montera i vägg så finns det rackskenor att köpa på t.ex. Thomann så att man kan bygga sitt eget rackskåp utan att behöva köpa ett färdigt. Enkelt, snyggt, billigt (om man ändå behöver köpa en del, de har enhetsfrakt 150 kr till sverige oavsett hur mycket man beställer).

• Gilla
RmK_71
  • Laddar…
Andy78 skrev:
Vad är tanken med den inre dörren?
Frun kommer ge mig en roundhousekick i skrevet om jag börjar montera upp rackskåp i kåken tyvärr. Så dörren är där för att dölja eländet ;)

• Gilla
CandyManX
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Nätverksutrustning ska sitta i stativ. Punkt.
Har man småpryttlar som inte kan rackmonteras så finns det praktiska hyllor att montera i racken.
Jag tycker ju personligen att grejer för rackmontage är onödigt dyra för hemmabruk, och ska man då skruva hyllor i racket så kan man lika gärna köra vanliga hyllor direkt. Det blir betydligt billigare att montera hyllorna med vanliga hyllkonsoller än att använda rackskenor till det.

Med tanke på intresset för så kallade "lack-rack" så verkar det finnas fler än jag som tycker rackskenor är onödigt dyrt trots att de köper prylar som är avsedda för rackmontage.
https://wiki.eth0.nl/index.php/LackRack

Dyrast är inte alltid bäst.

• Gilla
HermanJohnsson
  • Laddar…
M
norrbottenssnickaren skrev:
Frun kommer ge mig en roundhousekick i skrevet om jag börjar montera upp rackskåp i kåken tyvärr. Så dörren är där för att dölja eländet ;)
Nerre skrev:
Jag tycker ju personligen att grejer för rackmontage är onödigt dyra för hemmabruk, och ska man då skruva hyllor i racket så kan man lika gärna köra vanliga hyllor direkt. Det blir betydligt billigare att montera hyllorna med vanliga hyllkonsoller än att använda rackskenor till det.

Med tanke på intresset för så kallade "lack-rack" så verkar det finnas fler än jag som tycker rackskenor är onödigt dyrt trots att de köper prylar som är avsedda för rackmontage.
[länk]

Dyrast är inte alltid bäst.
Jag har ett lackrack och borden är nu mera faner och wellpapp, dvs, det finns inte längre något att skruva i, tyvärr :(

Ett rackskåp för väggmontage kan man ju köpa på nätet för strax över en tusing, är ju inte så himla blodigt :)

mexitegel skrev:
Nätverksutrustning ska sitta i stativ. Punkt.
Har man småpryttlar som inte kan rackmonteras så finns det praktiska hyllor att montera i racken.

Så jag röstar på att du ska köps ett vanligt 19-tums rack och bygga in med lämpliga skivor istället.
Har ingen utrustning som är avsedd för rackmontering tyvärr... så ett rackskåp känns ganska tokigt i detta fall.

A
Så här liten är min nätverksinstallation. Jag ska sätta kabeländarna i Keystone-kontakter med olika färg och sätta i ett vanligt nätverksuttag. Samma sak vid inkommande fiber, där nätverksuttaget får fungera som "patchpanel", med hela två ingångar!

En nätverksinstallation med öppet vägguttag och utstickande Ethernet-kablar på en vägg ovanför ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Joellernej och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker också utrustning hör hemma i rack. Helst med mycket ledig plats att kunna fyllas på...
Datautrustning och kablar i rackskåp med ledigt utrymme för framtida installationer.
Skapa konto

• Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nikorasu skrev:
Jag tycker också utrustning hör hemma i rack. Helst med mycket ledig plats att kunna fyllas på...
[bild]
Är det där hemma hos dig? I en vanlig villa? :wow:

Allinug skrev:
Så här liten är min nätverksinstallation. Jag ska sätta kabeländarna i Keystone-kontakter med olika färg och sätta i ett vanligt nätverksuttag. Samma sak vid inkommande fiber, där nätverksuttaget får fungera som "patchpanel", med hela två ingångar!
Less is more (y)

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Ja, jag ville ha ner all el och signal på ett ställe med tanke att enkelt kunna bygga till funktioner och kanske ge mig på helautomation någon gång.

Mikael_L
Allinug skrev:
Extremt osynligt och utrymmeseffektivt.

Tre stjärnor i guide LAN.

• Gilla
Allinug
  • Laddar…
Nikorasu skrev:
[bild]
Prydligt och jag är imponerad av elcentralen. Tänkte först säga att det där kan ingen svensk elektriker ha gjort men sedan såg jag den svenska texten på dörren :)

Marcussjogren skrev:
Ett rackskåp för väggmontage kan man ju köpa på nätet för strax över en tusing, är ju inte så himla blodigt :)
Det må så vara, men om man nu inte har nån utrustning som är avsedd för rackmontage så blir det rätt dyra hyllkonsoller.

Hur mina grejer ser ut finns det bilder på tidigare i tråden, jag har svårt att se hur ett rack skulle kunna göra saken bättre där. Jag får inte plats med rackskåp på nåt av de ställen där jag har utrustning, skulle jag sätta rackskåp nån annanstans skulle det bli en massa extra kabeldragning fram och tillbaka.

R
Hittade en äldre bild i telefonen på mitt rack som står i garaget.
Patchpanel
Switch
Fiberconverter
Digitalbox som som jag kör ut över rf på antenn nätet
Odf:en innhåller Raspberry pi med shairportsync för AirPlay
Förstärkare som använda för AirPlay från raspberryn till garage och altan på a och B utgångarna
Server

Edit: Routern står placerad längst uppe i ett skåp i mitten av huset då den sköter allt det trådlös för bästa täckning.

Ett rack med nätverks- och medieutrustning inklusive patchpanel, switch, fiberkonverter, digitalbox, och en Raspberry Pi.
Skapa konto

Redigerat:
M
Mikael_L skrev:
Extremt osynligt och utrymmeseffektivt.

Tre stjärnor i guide LAN.
*Guide MicheLAN 😀

• Gilla
Steffo1980 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.