318 721 läst · 979 svar
319k läst
979 svar
Foton på era nätverkslösningar? =)
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
Husägare
· Västernorrland
· 2 494 inlägg
Mm..dock måste jag gå igenom golvet från där routern står inte så snyggt med ett 7 cm hål i parketten😄. De övriga går jag först upp på vinden sedan ner igenom taket innanför källar dörren.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
Nja du får ju göra någon form av snygg genomföring Typ något liknande som man hade i skrivborden förr (som ingen använde), satt ju bruna plastlock som man kunde öppna och dra kablar igenom. Säger inte att den ska vara brun, men något med samma funktion.Mattias_Jo1 skrev:
Tror ju även att alla framtida ägare kommer vara lika glada som du för kabelröret
En vacker dag står det en värmepump där nere som du vill övervaka eller nåt sånt, bara att tjotta ner kabeln i röret så är det klart
Jag skulle rekommendera att du tänker om när det gäller routern. Jag gissar att det idag är så att du även använder den som accesspunkt (eftersom du inte vill flytta den). Om du struntar i att använda det trådlösa nätverket på routern och sätter upp en separat accesspunkt (köp en prisvärd router och konfigurera som accesspunkt, rena accesspunkter tenderar att vara dyrare).
Då kan du flytta ner routern i källaren också.
Husägare
· Västernorrland
· 2 494 inlägg
hmm. kanske enklare att dra det och få snyggt genom vinden och ned genom källar trappen, kommer jag direkt till el centralen där jag vill bygga upp en media central. Ett hål i taket är enklare att gömma. Men borde räcka med en CAT6 och sen kör jag en switch. Har en VP (Grönt) samt 2 st el mätare (Orange) som jag vill börja logga, Hade en logger2020 men valde att sälja den då jag vill ha så få system som möjligt om detm går. Kör z-wave men det verkar inte vara det lättaste att logga med detta med min Zipabox...
Ritade ett par bilder, dels hur det ser ut hos oss och dels hur jag hade kunnat göra för att inte behöva placera routern direkt vid inkommande fiber.
Den första bilden är hur det ser ut idag. Eftersom jag har ett arbetsrum där fibern kommer in så tyckte jag det var enklast att sätta routern där för att slippa "gå tillbaka" med nätverk till datorerna i rummet.
Den röda linjen är alltså WAN från "fiberboxen", i vårt fall är boxen i fråga en switch så det är vanlig nätverkskabel, har man bara ett fiberuttag så måste man dra en fiberkabel.
Den andra bilden är hur jag hade kunnat göra. Det hade dock behövs dubbla näterkskablar vissa sträckor då för att "gå tillbaka" med nätverket för LAN-sidan och det var det jag ville slippa. Men har man inget behov av nätverk i det rum där fibern kommer in så räcker det ju med den röda kabeln där.
Accesspunkten är en router som är konfigurerad som accesspunkt, den har därför en inbyggd 4-portars switch. Att DECT-basen är ansluten till den beror på att de två sitter monterade på insidan av dörren framför elcentralen (syns på mina tidigare bilder i tråden). På de gamla bilderna är det en gammal D-LINK, den är idag utbytt till en nyare med både 2,4 och 5 GHz och även gigabitportar. Ser att på de gamla bilderna är inte heller gigabitswitchen i elcentralen med.
Även NAS-burken är faktiskt en router (med extern hårddisk) som jag lagt in annan mjukvara på, alltså sitter det en switch i den också. Den ersatte en gammal Pentium-burk som körde Linux så det är ingen riktig NAS. Var mest för att få ner elförbrukningen.
Den första bilden är hur det ser ut idag. Eftersom jag har ett arbetsrum där fibern kommer in så tyckte jag det var enklast att sätta routern där för att slippa "gå tillbaka" med nätverk till datorerna i rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den röda linjen är alltså WAN från "fiberboxen", i vårt fall är boxen i fråga en switch så det är vanlig nätverkskabel, har man bara ett fiberuttag så måste man dra en fiberkabel.
Den andra bilden är hur jag hade kunnat göra. Det hade dock behövs dubbla näterkskablar vissa sträckor då för att "gå tillbaka" med nätverket för LAN-sidan och det var det jag ville slippa. Men har man inget behov av nätverk i det rum där fibern kommer in så räcker det ju med den röda kabeln där.
Logga in
Skapa konto
Accesspunkten är en router som är konfigurerad som accesspunkt, den har därför en inbyggd 4-portars switch. Att DECT-basen är ansluten till den beror på att de två sitter monterade på insidan av dörren framför elcentralen (syns på mina tidigare bilder i tråden). På de gamla bilderna är det en gammal D-LINK, den är idag utbytt till en nyare med både 2,4 och 5 GHz och även gigabitportar. Ser att på de gamla bilderna är inte heller gigabitswitchen i elcentralen med.
Även NAS-burken är faktiskt en router (med extern hårddisk) som jag lagt in annan mjukvara på, alltså sitter det en switch i den också. Den ersatte en gammal Pentium-burk som körde Linux så det är ingen riktig NAS. Var mest för att få ner elförbrukningen.
Husägare
· Västernorrland
· 2 494 inlägg
Min fiberswitch kommer in där jag har TV/mediaspelare mm i huset ( se bifogat doc) dvs bara några meter från min router/accesspunk sitter idag. Det finns ingen anledning att flytta routern till källardelen då jag inte får nån centralare plats än det jag har nu eller. Då måste jag väl dra en CAT ändå från fiberswitchen till källaren och sedan trådlöst från källaren till en accespunkt och där fördela ut. Skillnad om jag hade fiber switchen när där jag tänkte ha en media central. Nu får det bli på 2 ställen igentligen och å bort NAS från våningsplanet då de kan väsnas lite (alla fall den jag har nu) samt att jag kommer köpa en för ute kamera övervakningen samt en POE switch + att jag sätter larm centralen där nere vilket idag sitter precis innanför ytterdörren.Nerre skrev:Jag skulle rekommendera att du tänker om när det gäller routern. Jag gissar att det idag är så att du även använder den som accesspunkt (eftersom du inte vill flytta den). Om du struntar i att använda det trådlösa nätverket på routern och sätter upp en separat accesspunkt (köp en prisvärd router och konfigurera som accesspunkt, rena accesspunkter tenderar att vara dyrare).
Nja, du drar en nätverkskabel från fiberswitchen till källaren (eventuellt via vinden om det är enklast). Sen i källaren sitter då router och en switch. Från den switchen drar du sen nätverkskabel (via vinden?) till alla platser du behöver. Inklusive en accesspunkt som du sätter på en lämplig plats i huset. Accesspunkten behöver inte sitta som spindeln i nätet, det är switchen som är spindeln i nätet.Mattias_Jo1 skrev:
Husägare
· Västernorrland
· 2 494 inlägg
Skulle byggt nytt hus med en himla massa kabel kanaler i väggarna.......Ok, tål att funderas på!Nerre skrev:Nja, du drar en nätverkskabel från fiberswitchen till källaren (eventuellt via vinden om det är enklast). Sen i källaren sitter då router och en switch. Från den switchen drar du sen nätverkskabel (via vinden?) till alla platser du behöver. Inklusive en accesspunkt som du sätter på en lämplig plats i huset. Accesspunkten behöver inte sitta som spindeln i nätet, det är switchen som är spindeln i nätet.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 928 inlägg
Ja, det är inte utan... Men det finns ofta sätt. I mitt hus så har jag använt garderober, schakt för ventilation, bakom en panelbräda på utsidan huset (ner från vinden) osv. osv. Kom ihåg att du har 90m på dig, så du måste inte dra närmaste vägen, långtifrån. I mitt hus så sitter korskopplingspanel osv. i källaren, men alla kablar (som inte skall till källaren) är dragna rätt upp i schakt till vinden, och ner på olika ställen därifrån.Mattias_Jo1 skrev:
Så tänk du en gång extra om det inte finns någon kringelikrok igenom trädgården eller liknande som inte går att få enklare/mera ur vägen.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 928 inlägg
Precis. I mitt hus så har jag brandvägg centralt ihop med server i vardagsrummet. Switch sitter i källaren i korskopplingspanel. Då jag körde VLAN så hade jag alltså en kabel till och från brandvägg från inkommande och tillbaka till samma ställe där switch och korskopplingspanel sitter.Nerre skrev:Nja, du drar en nätverkskabel från fiberswitchen till källaren (eventuellt via vinden om det är enklast). Sen i källaren sitter då router och en switch. Från den switchen drar du sen nätverkskabel (via vinden?) till alla platser du behöver. Inklusive en accesspunkt som du sätter på en lämplig plats i huset. Accesspunkten behöver inte sitta som spindeln i nätet, det är switchen som är spindeln i nätet.
Den logiska nätverksstrukturen behöver inte alls se ut som den fysiska. Det skall man alltid ha i bakhuvudet.
Logga in
Skapa konto
Inte direkt vackert men gör sitt jobb. Fiberomvandlare, router, extern hårddisk, telldus net, 2st NAS (ena ska skrotas) och ett ormbo Tur att man kan ha allt i en klädkammare så man inte behöver se det.
Redigerat:
Kul att den här tråden har vaknat till liv igen. Jag hittade mitt nästan 3 år gamla inlägg och jisses vad det såg prydligt ut på den tiden.politby skrev:
Nu är det betydligt rörigare i racket efter lite omstuvning av servrar, routerbyten och liknande. Mikrotik-routern är inte längre i drift utan har ersatts av en Sophos UTM som snurrar i den lilla silverfärgade burken som är en celeron-baserad maskin från Aliexpress.
Den översta servern har ersatt den tidigare mediaservern med större hårddiskar uppbyggd på riktig serverhårdvara från Supermicro.
HP-servern kör några olika virtuella maskiner, bl a backup-domäncontroller och IP-telefonväxel (3cx).
Den orangefärgade fiberkabeln går upp till vinden via ett rör på utsidan av fasaden. Det var enda sättet att kabla från källaren upp dit. På vinden står en PoE-switch varifrån kablar går i väggarna ned till övervåningen i huset. Den switchen strömförsörjer även några övervakningskameror. På vinden står även en Elgato Netstream 4sat.
I röran längst ner en Vera Lite och en Gigaset VoIP-basstation.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Liten uppdatering efter fiberinstallationen . Dubbla internetförbindelser, Ciscoroutern sköter failover från fiber till 4G. Rasberry Pi burkarna är för diverse övervakningsprojekt, den ena kommer hantera 1-wire nätet.
Jag funderar starkt på att dra ut fiber till redskapsboden också, bara för att jag har en fiberpatchpanel. .
Logga in
Skapa konto
Jag funderar starkt på att dra ut fiber till redskapsboden också, bara för att jag har en fiberpatchpanel. .
Redigerat: