318 721 läst · 979 svar
319k läst
979 svar
Foton på era nätverkslösningar? =)
Lyfter fram denna tråd med min lösning, det är alltid kul att se hur folk har löst problem som oftast inte finns
Jag bor "på landet" så det är endast internet via teleledning som är aktuellt. En stor fördel dock är att jag bara har ~750m (330 meter enligt telias mätning, så det måste väl vara någon riktigt fin kabel de använt :wow till telestationen och att Telia uppgraderade till VDSL förra året
Övre patchpanel går till uttagen inne i huset, nedre till vänster är uttag i ett biorum jag byggt ovanför garaget och nedre till höger är för att fördela telefoni men jag har bara larmet och en telefon inkopplad som aldrig används...
Börjar bli lite trångt i switcharna och D-linken börjar ge upp (1 uttag har helt gett upp) så planen är att uppgradera till en 24-portars Smartswitch.
Hastigheten går ju inte att klaga på, betalar för 30-60 ner och upp till 12 upp.
Jag bor "på landet" så det är endast internet via teleledning som är aktuellt. En stor fördel dock är att jag bara har ~750m (330 meter enligt telias mätning, så det måste väl vara någon riktigt fin kabel de använt :wow till telestationen och att Telia uppgraderade till VDSL förra året
Övre patchpanel går till uttagen inne i huset, nedre till vänster är uttag i ett biorum jag byggt ovanför garaget och nedre till höger är för att fördela telefoni men jag har bara larmet och en telefon inkopplad som aldrig används...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Börjar bli lite trångt i switcharna och D-linken börjar ge upp (1 uttag har helt gett upp) så planen är att uppgradera till en 24-portars Smartswitch.
Hastigheten går ju inte att klaga på, betalar för 30-60 ner och upp till 12 upp.
Logga in
Skapa konto
Håller precis på fundera hur jag ska lösa mitt problem med Router och internetuttag.
Har en router som jag installerade då vi flyttade hit för 1,5 år sedan, tillfällig lösning som snart ska tas tag i tänkte jag då! Nu är det dags, har ett problem att jag har 5 kablar och 4 uttag så det blir en switch eller något sånt också. (Ska ha typ 4-6 uttag till)
Nåja, hos en som kan bygga men kan lite om datorer och nätverk så ser det iaf ut såhära! Blir lite kontraster mot era lösningar!
Har en router som jag installerade då vi flyttade hit för 1,5 år sedan, tillfällig lösning som snart ska tas tag i tänkte jag då! Nu är det dags, har ett problem att jag har 5 kablar och 4 uttag så det blir en switch eller något sånt också. (Ska ha typ 4-6 uttag till)
Nåja, hos en som kan bygga men kan lite om datorer och nätverk så ser det iaf ut såhära! Blir lite kontraster mot era lösningar!
Logga in
Skapa konto
Vill inte låta dryg nu men det är ingen här som upptäckt att för x antal år sedan började det säljas trådlösa routrar, nätverkskort osv eller är det någon speciell anledning till att man ska köra med kebel?
Detta är iaf allt jag behöver till 4 datorer och tv
Logga in
Skapa konto
Detta är iaf allt jag behöver till 4 datorer och tv
Jag har svårt att se problemet. Du har ju gott om plats att hänga en switch i röret bredvid routern. Välj gärna ett spännband i exempelvis en snygg orange färg så kommer det att se riktigt fint ut!lorens skrev:
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 928 inlägg
Ja. Det fungerar alltid, snabbare och över längre avstånd (dvs genom väggar, bjälklag). Med "snabbare" så menar jag att man inte behöver dela bandbredd och signal/brusförhållande mellan flera användare och sina grannar alldeles osett att 1Gbps ethernet är snabbare än det man kan få ut över 802.11n (jag har ingen erfarenhet av "ac" själv).sukke2k skrev:
Vi som har tråd har naturligtvis trådlöst också, som komplement, för telefoner/surfplattor osv. Jag har t ex själv tre accesspunkter i huset, förutom mina tolv dubbeluttag gigabit ethernet. Skulle inte varken kunna eller vilja vara utan mitt trådade nätverk till servrar, TV osv. Det bara fungerar. Trådlöst, njae. Man slipper sladd, men tappar också mycket i latensvariationer, dropouts, prestanda och tillförlitlighet.
Enligt min filosofi så ... Trådlöst har man till trådlösa prylar, trådat till de som ändå behöver ett vägguttag. Etern är alldeles för värdefull resurs för att användas till stationära prylar.
Har 11 trådlösa prylar och 17 stationära just nu i nätet. Skulle alla dessa dela på etern blir det inte bra på något vis.
Redigerat:
Javisst, jag har något orange 1-tons spännband liggandes i garaget, borde matcha gamla väggen som är orange! Kaske dock sta ta ett rött 4-tons band så det inte går av?!Alfredo skrev:
Nåja, inom en "snar" framtid kommer detta fixas seriöst!
Logga in
Skapa konto
Någon gång vilket år som helst skall det till en lucka över denna öppning. Troligen blir det även något mer ethernetuttag i huset med rör till denna hylla. ADSL-modemet är för övrigt användbart vid bakning. Det blir ganska varmt och passar utmärkt att ställa degbunken på för att degen skall jäsa ordentligt.
Ja hur jag har gjort finns ju i nätverksskolan så det är väl ingen ide att neka till att jag har dragit lite tråd i huset
Konstaterade precis att en LC fiberkontakt inte får plats i en 16 mm flexslang i alla fall. Tror det bli praktiskt omöjligt även i ett 16 rör även om det kan vara på millimetern.
I en 16 skarv går det utan vidare så 20 rör ska vara lungt. Naturligtvis har jag bara 16 rör dit jag vill.
Kan bli en nödlösning med att köra med en SC kontakterad fiber och dela upp den så att man kan dra igenom ledarna en och en.
Lorens: Nån struktur får det allt vara här alltså:
Rött för internet
Orange för ev DMZ
och sen gult för det interna nätet.
Bara skaffa spännband i rätt färg
Konstaterade precis att en LC fiberkontakt inte får plats i en 16 mm flexslang i alla fall. Tror det bli praktiskt omöjligt även i ett 16 rör även om det kan vara på millimetern.
I en 16 skarv går det utan vidare så 20 rör ska vara lungt. Naturligtvis har jag bara 16 rör dit jag vill.
Kan bli en nödlösning med att köra med en SC kontakterad fiber och dela upp den så att man kan dra igenom ledarna en och en.
Lorens: Nån struktur får det allt vara här alltså:
Rött för internet
Orange för ev DMZ
och sen gult för det interna nätet.
Bara skaffa spännband i rätt färg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 928 inlägg
Precis samma färger som jag kör. Gult för lokalt ethernet det är old school, det gillar vi.
Som flera redan sagt här förut så instämmer jag i att trådlöst enbart ska användas för trådlösa saker. Jag kör även jag med gbit till det mesta i huset och man märker en rejäl skillnad. Problemen med om man använder trådlöst är förutom latens att om en enhet befinner sig i ett område med sämre signal så förhandlar det ner hastigheten på det trådlösa. Denna hastighen är densamma för alla anslutna enheter, så även om du har en dator precis vid routern så kanske den knappt har någon hastighet alls om någon är uppkopplad på nätverket med sin mobil i utkanten av trädgården.
Kabel till allt som har en fast plats, det är det enda vettiga. Jag har dessutom alla mina nätverksuttag kopplade till min switch så det spelar ingen roll vilket rum jag tar med den bärbara till, det är bara att koppla in kabeln för att få full hastighet i den ändå.
Kabel till allt som har en fast plats, det är det enda vettiga. Jag har dessutom alla mina nätverksuttag kopplade till min switch så det spelar ingen roll vilket rum jag tar med den bärbara till, det är bara att koppla in kabeln för att få full hastighet i den ändå.
Källa för detta?Bjurran skrev:Problemen med om man använder trådlöst är förutom latens att om en enhet befinner sig i ett område med sämre signal så förhandlar det ner hastigheten på det trådlösa. Denna hastighen är densamma för alla anslutna enheter, så även om du har en dator precis vid routern så kanske den knappt har någon hastighet alls om någon är uppkopplad på nätverket med sin mobil i utkanten av trädgården.