Bjurran skrev:
Problemen med om man använder trådlöst är förutom latens att om en enhet befinner sig i ett område med sämre signal så förhandlar det ner hastigheten på det trådlösa. Denna hastighen är densamma för alla anslutna enheter, så även om du har en dator precis vid routern så kanske den knappt har någon hastighet alls om någon är uppkopplad på nätverket med sin mobil i utkanten av trädgården.
Detta stämmer inte. Signalen för en anslut enhet påverkar inte hastigheten för dom andra.

Däremot kan det vara så att om man har sitt wifi inställt på så kallat "mixed-mode", dvs att man stödjer flera trådlösa standarder, så kan dom enheter som stödjer en nyare standard få sämre prestanda om man ansluter en enhet med en äldre standard.

Exempelvis kan man ställa in sin accesspunkt/router att stödja både 802.11b (11 Mbit) och 802.11g( 54 Mbit). Så länge du bara har enheter anslutna som stödjer 802.11g så är det inga problem. Ansluter du däremot även en enhet som enbart stödjer 802.11b så kommer troligtvis dina andra enheter få sämre prestanda.

Jag kan också.

Har dragit dubbla nätverkskablar till varje rum i trerumslägenheten.
Just nu är de kopplade så att en är Gigabit och den andra är 100Mbit.

IMG_1180.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hmm, men de ligger ju inte på en hylla :rolleyes:

IMG_1181.jpg
Skapa konto

De sitter på en skiva ovanför dörren i klädkammaren, man slipper se det, men det är väldigt lättåtkomligt =)

• Gilla
RmK_71 och 1 till
  • Laddar…
Varför göra det så kompliserat?
Kanske inte snyggt men fungerar och nära när jag sitter vid datorn

• 1357833337638.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Andrea's och 1 till
  • Laddar…
Vaddå komplicerat? är ju hur enkelt som helst, och ur vägen är det också.

5 netgear Gbic inropade för 41 pund. Switchen kommer i bästa fall i morgon

13th Marine skrev:
Vaddå komplicerat? är ju hur enkelt som helst, och ur vägen är det också.
Fick inte in någon smiley då jag fick iväg detta från mobilen. ;) Skulle vara med för att få med ironin. Behöver helt klart rensa upp i den röran någon dag. :D

Jag missade också smileyn =)

gnuttisch skrev:
Källa för detta?
Så länge nätet inte belastas speciellt hårt av den klient med sämst mottagning så påverkas inte hastigheten nämnvärt, men börjar den använda nätet lite mer sänks hastigheten rejält för alla anslutna enheter

Airtime consumption / utilization
A wireless frame transmitted to or from a client connected at a low data rate may utilize 10 milliseconds of airtime, whereas it may take only 100 microseconds for a client connected at a high data rate. Even though the high speed client could have sent 100 frames in the time the slow client takes to send one frame, the fast client still has to compete fairly for the airtime on a frame by frame basis, so it spends most of its time sitting idly waiting for the slow client to finish so it can have another chance to transmit. Unfortunately this means that a single low speed client can slow down all of the other clients on the WLAN.
What is the impact of client connected with poor signal strength?
As explained with the airtime consumption slow clients consume more airtime to transfer a given amount of data, leaving less airtime for other clients, decreasing network capacity and significantly degrading the performance of all clients on the network.

• Gilla
Bjurran och 2 till
  • Laddar…
Vi skall inte gå allt för mycket OT, men det viktiga är inte att man har maximal hastighet till alla enheter, utan att man har rätt hastighet.

Mina servers och TV-prylar är anslutna med kabel till 1 Gb/s nätverk:

Screen Shot 2013-01-11 at 8.15.25 AM.png
Skapa konto

Alla andra datorer och iGrunkor är trådlösa:

Screen Shot 2013-01-11 at 8.15.39 AM.png
Skapa konto

Jag ser ingen som helst anledning att tjudra mina laptops eller ens iMacen för att få en hastighet som praktiskt taget aldrig kommer att utnyttjas under det dagliga slösurfandet.

Sedan finns det ju alltid speciella behov, men det är en annan sak. :)

• Gilla
lorens
  • Laddar…
nsiak hann före med förklaringen på problemet. Jag kan märka detta ganska tydligt hos mig. Låt säga att någon går ut i garaget där jag ännu inte har någon accesspunkt så har de precis signal på sin mobil. När dessa då ligger och kollar om något uppdateras på Facebook, mail osv så märks det. Ännu mer om man dessutom startar webbradio via mobilen. Ju mer trafik som ska nå de enheterna som har svag signal, desto sämre fungerar det även för de som befinner sig nästan intill samma accesspunkt/router. Inget av detta är vad jag egentligen skulle kalla att belasta nätet hårt, men det är verkligen tillräckligt för att sänka hastigheten.

Ni som skriver att det inte stämmer, vad har ni för utrustning och hur är den inställd isf, för jag har då aldrig lyckats få det felfritt.

Måste hitta en bra Switch med en del portar då det saknas en hel del som skall ut ur den där. Helt sonika lagt in tre aparatdosor i väggen med rör upp på vinden då jag inte planerat längre om vart det kan tänkas behövas uttag. Det mesta går på WiFi. Idag sitter det dessutom en NetGear 5 portars bakom TV'n för PS3, Boxee samt Kabel TV och AirPort Extreme för AirPlay.

I skåpet QNap TS219Pro 4TB, MicasaVerde, Telefon och Telias Thompson router.
Kommande är en mindre UPS.

Luckan kanske jag kapar till nästa år.

IMG_0280.jpg
Skapa konto

• Gilla
martin43
  • Laddar…
Snygg installation slacker. Stilfullt.

Mikael_L
mexitegel skrev:
snyggt h64! (y)
h64 skrev:
[bild]
Fast klamringen av elkabeln var inte snygg, om jag nu får gnälla lite ... ;)

Jag ska leta fram lite bilder, eller ta nya, så ska jag återkomma med hur det ser ut hemma här.
Och det är inte snyggt ... :D

Redigerat:
TLovskog skrev:
Snygg installation slacker. Stilfullt.
Tack! Tyvärr inser jag att det kanske är dags att sätta dörrfoder i kontoret... :rolleyes:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.