mexitegel skrev:
Installatörerna har ju haft lite tid att öva för att göra dagens understatement :)

Sen är ju detta det fasta kablaget fram till racken, det byter man inte så ofta...
Inget snack om att det är stiligt, men sådär ser nästan varenda TVbuss ut bak i racken

Var det bara jag som blev tokig för att man inte filmade till vänster så man fick se hur många såna där rack det fanns?

niclas82 skrev:
lite off topic men kolla hantverket [länk] på den här installationen
Så kan det också gå: http://goo.gl/Y79XfT

Nyfniken skrev:
Var det bara jag som blev tokig för att man inte filmade till vänster så man fick se hur många såna där rack det fanns?
Nej

h64 skrev:
Skar hålen i täcklocket med en brytkniv. Genomföringarna är från biltema.
Hur ser det ut på andra sidan golvet, eller vart tar kablarna vägen..?

Nerre skrev:
och dels att det är gjort med buntband så det blir INTE lätt att byta en trasig kabel...

Jag älskar buntband, såhär ser det ut i min HTPC

?pic_id=157515.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Näst bäst efter buntband är ju chassin med plats bakom moderkortsplåten för dragning, detta är min gamer PC

?pic_id=427151.jpg
Skapa konto

(Dock ör inte GFX matning dragen på denna bild)

• Gilla
mg765 och 1 till
  • Laddar…
Sladdtrasselbilderna påminner mig om när jag knäckte extra på en ITavdelning under studietiden. Det var en riktig röra där som vi sakta men säkert jobbade ordning på. Mycket gammal utrustning som tog för evigt att få fart på om dom kopplades ur. Vid något tillfälle trädde vi ett helt rack genom sladdtrassel för att slippa avbrott. Minns inte riktigt detaljerna kring varför det var nödvändigt, men det såg lite knas ut ett tag....

Jag bygger ju själv en hel del datorer och vet hur viktig kabeldragningen är för luftflödet. (En R4 med enbart SSD och ingen mekanisk är underbar btw, men nu är vi off topic)
I nätverkssammanhang vill man ju göra det av en annan anledning. Där ska det vara enkelt att veta vilken kabel som är för vad. Färgmärkning är riktigt bra när man kan få till det, men försök iaf att hålla en vettig längd på kablar. 2-3 m patchkablar hör inte hemma i skåp där det är någon dm mellan punkterna.
När det gäller buntband här finns dock ett tips jag gärna delar med mig av. Någonstans efter att kablarna når in i skåpet innan de når patchpanelen är det bra om du buntar ihop de två som går till samma uttag om du använder såpass stora rör att du får i fler än två. Det gör eventuell felsökning i framtiden lättare.

Mitt tips är att buntband hör till fast installation, kardborreband är enklare att använda i stativet. Enkelt att lossa och ändra något.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
...och siameskabel is da shit om när man drar till dubbeluttag.

mexitegel skrev:
...och siameskabel is da shit om när man drar till dubbeluttag.
Är det kabel med dubbelt innehåll?

Drog just i en extra cat5e i ett rör och det gick utan problem, men på längre sträckor är det kanske inte lika roligt. Jag har bara dragit ett data-rör till varje tv-ställe i huset och idag behövs ju minst två uttag på varje sådant ställe....

Det är två kablar som sitter samman, de har väl fått sitt namn efter siamesiska tvillingar antar jag.

cat6-s-bl.jpg
Skapa konto

mexitegel skrev:
Det är två kablar som sitter samman, de har väl fått sitt namn efter siamesiska tvillingar antar jag.
Och dagens värdelösa vetande är att sammanväxta tvillingar fått namnet "Siamesiska" efter de berömda tvillingarna Chang och Eng. Från just Siam (nuvarande Thailand). (http://en.wikipedia.org/wiki/Chang_and_Eng_Bunker)

Vad det gäller siamesiska kablar så kan de väl vara lite smidigare att hantera (blir bara en rulle att hålla reda på och enklare hålla reda på vid inkopplingen i patchpanelen), men jag tycker inte att det är någon avgörande skillnad att dra jämfört med att dra två enkla tillsammans.

Redigerat:
Tack för värdelöst vetande och kabelbild!

;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.