Det finns en kabelstandard som heter HDMI over ethernet.

Ska du använda vanlig cat6 med RJ45 krävs specialutrustning

HDMI over ethernet är 4k ready etc
 
AndersMalmgren skrev:
HDMI over ethernet är ovärderligt för oss som har projektor och vill dra en lite längre HDMI-kabel. Jag använder en Supra-kabel för detta. Har dragit den i ett 20mm VP-rör.
Ja men frågan är varför man vill dra en längre kabel? Är det inte bättre att placera mediauppspelningsenheten närmare projektorn och ha en HDMI-kabel?

Då har man långa nätverkskablar (som man kan köra Gigabit-nätverk i) och sen korta HDMI-kablar. Eller DVI-kablar. Eller VGA-kablar. Beroende på vad man har för skärm/TV/projektor. Och man sparar pengar.
 
Ofta man inte kan placera nära som i mitt fall, sedan är ethernet lättare att dra i VP-rör,

dragning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför skulle du inte kunnat placera uppspelningsenheten bredvid soffan?

Är det t.ex. en BluRay-spelare eller DVD-spelare är det ju t.o.m. bekvämare att ha den bredvid sig.
 
På tal om hdmi över Ethernet.
Är det någon som beröm det finns några grejer till det för att skicka med usb också?
Skulle vilja få bilden från datorn som är i källaren till Tv:n våningen över men då måste man ju få med usb också till tangentbord/mus.
 
Nerre skrev:
Varför skulle du inte kunnat placera uppspelningsenheten bredvid soffan?

Är det t.ex. en BluRay-spelare eller DVD-spelare är det ju t.o.m. bekvämare att ha den bredvid sig.
Hur ska jag få plats med det? :D
Optiskmedium, så åttiotal, jag kör filserver sedan XBMC HTPC
 
Det finns massor. Sök på usb extender ethernet
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Drömhus2012 skrev:
Vad behöver man för utrustning till det?
Såg nån konverter på nätet som kostade 225$ stycket, känns lite dyrt tycker jag, men finns det nåt annat (läs billigare) sätt?
Jag tror du menar denna: http://www.monoprice.com/Product?c_id=109&cp_id=10110&cs_id=1011012&p_id=8123

Sådan har jag och det fungerar utmärkt. Har all utrustning i media-garderoben, inget vid TV'n. Men kollar heller inte på optisk media :)
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Det finns massor. Sök på usb extender ethernet
Vet att det finns till usb, frågan är både usb och hdmi i ett så man slipper dra fler kablar.
 
AndersMalmgren skrev:
Hur ska jag få plats med det? :D
Optiskmedium, så åttiotal, jag kör filserver sedan XBMC HTPC
Och varför sitter din HTPC då inte vid projektorn? :)
 
Jag vill ha en riktig PC med rackbredd
 
Ok, tvärtemot mig då som vill ha en liten PC som går fint att gömma undan (och som har högre WAF än rackmonterade grejer).
 
Ah, den kommer vara gömd i mediahyllan, med rackbred menar jag vara att den ska vara 430mm för att matcha receivern. Måste ju vara snyggt när man öppnar luckan.

Varför jag ratar de där små Android eller raspberry pi burkarna är för att de har lite för lite spec för att jag ska bli nöjd, så länge du spelar en film som är hårdvara avkodad funkar det. Men vill du tex köra ett Youtube klipp i 1080p är det värre. Kör man en vanlig x86 är valmöjligheterna större
 
  • Gilla
D-bug
  • Laddar…
Ja jag har inte pratat om hallonpajer eller android-burkar, jag snackar om t.ex. mini-itx eller liknande (mina 4-5 år gamla disklösa MythTV frontend-burkar är Atom-baserade vill jag minnas, men idag finns väl både kraftfullare och strömsnålare alternativ).

Jag har dock hållt mig till SD än så länge eftersom jag ansett att utbudet av HD-material har varit för svårtillgängligt (90% av det jag ser är program inspelade från TV och det finns helt enkelt för få HD-kanaler idag).

Och hela poängen är ju: Behöver man en media-hylla idag?

Mina burkar har 5.1-ljud ut på analoga utgånger som jag dragit direkt till aktiva högtalare, inget behov av en receiver.
 
En bra receiver är svårersatt, tex kalibreringsfunktioner etc. Mini-itx blir svårgömt uppe vid projektorn btw :)

Va, nästan alla serier finns i 1080p :) SD ser ut som skit på 104" så det har jag helt slutat med :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.