AndersMalmgren skrev:
Jag har dragit VP-rör för CAT-5 i hela lägenheten, kommer ha en liten box vid dörren där mediasplittern sitter och sedan kommer jag dra en CAT6 till walk in closet (Cat5e till resten av lgh) där jag kommer ha en hylla med Router och server. Kommer bilder sedan när jag kommit så långt
Varför skall du dra en cat6 och resten 5e? Om du inte skall sända TV eller dylikt mha balun på cat6-kabeln då?
 
Adamski74 skrev:
Tips på ställen där man kan handla paneler, skenor och sånt till en rimlig peng?
Ja, det är skit att Kjell inte har skenor osv längre (eftersom de finns i nästan hela landet). De har en 4U hög ram, patchpaneler, korgmuttrar osv. men inga skenor el. dyl. om du skall bygga lite större.

Så det blir "proffsställen" som de andra skrivit, exv. direktronik.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Varför skall du dra en cat6 och resten 5e? Om du inte skall sända TV eller dylikt mha balun på cat6-kabeln då?
Mest för framtiden, Cat5e räcker ju per dator, men eftersom CAT6 går från media splittern till min router så ska alla datorer dela på den för WAN.
 
Har du tänkt köra 10 Gbit/s på CAT6-kabeln då eller? För 1 Gbit/s ska ju funka även på CAT5 upp till 40-50 meter i alla fall?

Det är ju viktigare med kabeln när är längre sträckor än när det är korta sträckor.
 
Cat5E Stödjer Gbit ut till 100 meter.
 
  • Gilla
burger
  • Laddar…
För framtiden som sagt, visst jag skulle ju kunna dra CAT5e nu och sedan dra om den dagen jag skaffar snabbare än 1gbit WAN.
 
Mikael_L
Jag har dragit cat5e alldeles nyss, och tänker alltså nöja mig med gigabit så länge.

Den dagen det inte räcker så får jag tråda om, och kommer antagligen välja en standard som gäller då, cat 7, 8 eller vad det nu är då. :)
 
10 Gbit WAN ligger en bit in i framtiden för de flesta hushåll..
 
Dumt att inte fixa direkt, av samma anledning fattar jag inte bostadsrättsföreningar som väljer ett fastighetsnät i koppar. Lika bra att köra ett fibernät igen. Jag är så glad att min förening gick på min linje och valde ett fibernät. Vi kör Ownit och jag har bara 1gbit, men dröjer nog inte länge förrens du kan få 10.
 
Fördelen med Cat6 i ett hem är väl ändå inte bandbredden för ethernet, snarare vilka andra signaler (HDMI etc) som går köra på kabeln?
 
Det beror ju på vad man har för inställning till hur mediat ska distribueras.

Jag föredrar ju att skicka mediat digitalt via nätverket INNAN det avkodas. Det är betydligt enklare att streama en mkv via nätverket.
 
Nerre skrev:
Det beror ju på vad man har för inställning till hur mediat ska distribueras.

Jag föredrar ju att skicka mediat digitalt via nätverket INNAN det avkodas. Det är betydligt enklare att streama en mkv via nätverket.
HDMI over ethernet är ovärderligt för oss som har projektor och vill dra en lite längre HDMI-kabel. Jag använder en Supra-kabel för detta. Har dragit den i ett 20mm VP-rör.
 
Vad behöver man för utrustning till det?
Såg nån konverter på nätet som kostade 225$ stycket, känns lite dyrt tycker jag, men finns det nåt annat (läs billigare) sätt?
 
AndersMalmgren skrev:
Om du vill skicka det över TCP krävs utrustningen du länkar till. Men det finns kablar som bara utnyttjar CAT6 som media för transport, dessa funkar med all Hdmi utrustning.

[länk]
Hänger inte med... Du har en projja och en mediaspelare. Mellan där kör du du en cat6? Vad har du då för övergång från RJ45 kontakterna till HDMI?

Hittade nog typen:) http://www.amazon.co.uk/Neet®-Extender-network-Whiteline-cables/dp/B002ECYEYA
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.