ganska många som rekommenderar en isolerad låda, men hur är en sådan uppbyggd på bästa sätt?

R
Behövs ingen isolerad låda i ett garage sålänge utrustningen är igång. Mitt garage kan krypa ner väldigt lågt på vintern och har inga problem med mina prylar efter många är. Däremot kompisen som kört sitt på vinden, han har avverkat ett antal routers pga värmen på sommaren.

Mikael_L
Problemet med en isolerad låda är att man måste komma ihåg att öppna upp den för ventilation sen på sommaren när det blir varmt.

Eller ha temperaturstyrd ventilation möjligen, dvs en teknisk sak till som måste fungera.

Men det är inga direkta problem med isolerad låda annars, bara man har någon plan för att det ska vara tryggt och säkert att det inte blir övertemp sen på sommarhalvåret.

Lådan behöver inte vara isolerad, det räcker med en plywood-låda eller liknande.

Tittar man t.ex. på äldre kamerahus för övervakningskameror (på den tiden man hade en analog kamera satt i en "holk") så brukade dessa värmas upp med ett 5W effektmotstånd (för att eliminera kondens). Det var ju då oftast lådor av aluminiumplåt, raka motsatsen till isolering.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
R
Varför isolerad låda eller låda överhuvudtaget?
Det enda skälet jag kan tänka mig är isåfall om man har sakerna i en extremt smutsig och dammig miljö.

tommib
Om temperaturen växlar mycket finns det risk för kondens. Dessutom gillar inte elektronik temperaturväxlingar. I och med att det är ett garage så förutsätter jag att miljön är skitig.

Men visst, man kan prova utan. Troligen går det också bra i många år.

Mitt garage är inte så smutsigt, förvånansvärt svalt där inne på sommaren, men kan bli kallt på vintern då jag inte har någon värme men ska fixa frostvakt.

R
tommib tommib skrev:
Om temperaturen växlar mycket finns det risk för kondens. Dessutom gillar inte elektronik temperaturväxlingar. I och med att det är ett garage så förutsätter jag att miljön är skitig.

Men visst, man kan prova utan. Troligen går det också bra i många år.
Fast var ska kondens uppstå? Kondens blir det när varm luft träffar kall yta..

Men efter flera år med min elektronik i garaget så kan jag säga att det inte är något som helst problem med temperaturer. Däremot så får man blåsa ur servern nån/några gånger om året pga damm i garaget.
Kompisar som byggt/bygger nya hus placerar rack och elektronik i någon del av garaget för att slippa ha den inne.
Och då snackar vi om allt, nätverk, förstärkare, digitalboxar, server och htpc m.m.

Har du ett kallgarage eller håller du samma temp där som i huset?

tommib
R RalleB skrev:
Fast var ska kondens uppstå? Kondens blir det när varm luft träffar kall yta..

Men efter flera år med min elektronik i garaget så kan jag säga att det inte är något som helst problem med temperaturer. Däremot så får man blåsa ur servern nån/några gånger om året pga damm i garaget.
Kompisar som byggt/bygger nya hus placerar rack och elektronik i någon del av garaget för att slippa ha den inne.
Och då snackar vi om allt, nätverk, förstärkare, digitalboxar, server och htpc m.m.
Min tanke var att lådan kyls ner under natten och sen blir det varmare under dagen. Jag har ingen praktisk erfarenhet av det.

Kondens blir det bara om lådan (eller sakerna i den) är mycket kallare än vad det är i luften. Men i ett garage är det ju luften som svalnar först, inte elektroniken (som hålls uppvärmd av sin elförbrukning).

Vitsen med att ha en låda är som sagt var dels att det inte blir så dammigt, inte lika mycket spindlar och kryp inne i grejerna, och sen får man då ett utrymme som håller en hyfsad temperatur (så även kablar och sånt i utrymmet hålls uppvärmt). Utan låda så är det bara de prylar som utvecklar värme som hålls varma.

D Daniel__s skrev:
Vart förvarar ni era nas server, om ni har något sådant.
... Vinden är bara glömma då det är kallvind.
Jag hade min Synology 2-diskars NAS tillsammans med övrig nätverksutrustning (switch, UPS, router) i ett vanligt köksskåp uppe på kallvinden. De genererar så mycket värme att det är inget som helst problem att de håller skåpet uppvärmt med acceptabel temperatur vintertid även om det är ouppvärmd vind.

Sommartid öppnade jag dörren till skåpet så höll det sig svalare.

Enda problemet var att det kröp in spindlar m.m. så om du ska ha på vinden så se till att sätta myggnät för alla öppningar och täta dörren med tätningslist.

Som jag skrev:)

N Nerre skrev:
Vitsen med att ha en låda är som sagt var dels att det inte blir så dammigt, inte lika mycket spindlar och kryp inne i grejerna

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Som jag skrev:)
Hade ett vanligt köksskåp modell begagnat. Men för ventilationens skull var det borrat med dosborr uppe och nere. Det är där alla kryp kommer in. Så kan bara rekommendera att man har insektsnät för luftningshålen.

Jag ska bygga hus, och undrar om jag har missat något, Men varför vill man ha nätverksuttag i alla rum?? Finns väl ändå bra Wifi idag ??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.