318 790 läst · 979 svar
319k läst
979 svar
Foton på era nätverkslösningar? =)
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 091 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 091 inlägg
Behövs ingen isolerad låda i ett garage sålänge utrustningen är igång. Mitt garage kan krypa ner väldigt lågt på vintern och har inga problem med mina prylar efter många är. Däremot kompisen som kört sitt på vinden, han har avverkat ett antal routers pga värmen på sommaren.
Problemet med en isolerad låda är att man måste komma ihåg att öppna upp den för ventilation sen på sommaren när det blir varmt.
Eller ha temperaturstyrd ventilation möjligen, dvs en teknisk sak till som måste fungera.
Men det är inga direkta problem med isolerad låda annars, bara man har någon plan för att det ska vara tryggt och säkert att det inte blir övertemp sen på sommarhalvåret.
Eller ha temperaturstyrd ventilation möjligen, dvs en teknisk sak till som måste fungera.
Men det är inga direkta problem med isolerad låda annars, bara man har någon plan för att det ska vara tryggt och säkert att det inte blir övertemp sen på sommarhalvåret.
Lådan behöver inte vara isolerad, det räcker med en plywood-låda eller liknande.
Tittar man t.ex. på äldre kamerahus för övervakningskameror (på den tiden man hade en analog kamera satt i en "holk") så brukade dessa värmas upp med ett 5W effektmotstånd (för att eliminera kondens). Det var ju då oftast lådor av aluminiumplåt, raka motsatsen till isolering.
Tittar man t.ex. på äldre kamerahus för övervakningskameror (på den tiden man hade en analog kamera satt i en "holk") så brukade dessa värmas upp med ett 5W effektmotstånd (för att eliminera kondens). Det var ju då oftast lådor av aluminiumplåt, raka motsatsen till isolering.
Om temperaturen växlar mycket finns det risk för kondens. Dessutom gillar inte elektronik temperaturväxlingar. I och med att det är ett garage så förutsätter jag att miljön är skitig.
Men visst, man kan prova utan. Troligen går det också bra i många år.
Men visst, man kan prova utan. Troligen går det också bra i många år.
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 091 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 091 inlägg
Fast var ska kondens uppstå? Kondens blir det när varm luft träffar kall yta..tommib skrev:
Men efter flera år med min elektronik i garaget så kan jag säga att det inte är något som helst problem med temperaturer. Däremot så får man blåsa ur servern nån/några gånger om året pga damm i garaget.
Kompisar som byggt/bygger nya hus placerar rack och elektronik i någon del av garaget för att slippa ha den inne.
Och då snackar vi om allt, nätverk, förstärkare, digitalboxar, server och htpc m.m.
Min tanke var att lådan kyls ner under natten och sen blir det varmare under dagen. Jag har ingen praktisk erfarenhet av det.R RalleB skrev:Fast var ska kondens uppstå? Kondens blir det när varm luft träffar kall yta..
Men efter flera år med min elektronik i garaget så kan jag säga att det inte är något som helst problem med temperaturer. Däremot så får man blåsa ur servern nån/några gånger om året pga damm i garaget.
Kompisar som byggt/bygger nya hus placerar rack och elektronik i någon del av garaget för att slippa ha den inne.
Och då snackar vi om allt, nätverk, förstärkare, digitalboxar, server och htpc m.m.
Kondens blir det bara om lådan (eller sakerna i den) är mycket kallare än vad det är i luften. Men i ett garage är det ju luften som svalnar först, inte elektroniken (som hålls uppvärmd av sin elförbrukning).
Vitsen med att ha en låda är som sagt var dels att det inte blir så dammigt, inte lika mycket spindlar och kryp inne i grejerna, och sen får man då ett utrymme som håller en hyfsad temperatur (så även kablar och sånt i utrymmet hålls uppvärmt). Utan låda så är det bara de prylar som utvecklar värme som hålls varma.
Vitsen med att ha en låda är som sagt var dels att det inte blir så dammigt, inte lika mycket spindlar och kryp inne i grejerna, och sen får man då ett utrymme som håller en hyfsad temperatur (så även kablar och sånt i utrymmet hålls uppvärmt). Utan låda så är det bara de prylar som utvecklar värme som hålls varma.
Självbyggare
· SE4
· 3 170 inlägg
Jag hade min Synology 2-diskars NAS tillsammans med övrig nätverksutrustning (switch, UPS, router) i ett vanligt köksskåp uppe på kallvinden. De genererar så mycket värme att det är inget som helst problem att de håller skåpet uppvärmt med acceptabel temperatur vintertid även om det är ouppvärmd vind.D Daniel__s skrev:
Sommartid öppnade jag dörren till skåpet så höll det sig svalare.
Enda problemet var att det kröp in spindlar m.m. så om du ska ha på vinden så se till att sätta myggnät för alla öppningar och täta dörren med tätningslist.
Självbyggare
· SE4
· 3 170 inlägg