M
FG skrev:
Drog om nätverket här hemma i samband med fiberinkoppling och passade då på att minimera installationen och ta bort min freebsd-server. Har ingen ip-telefoni längre, backup går fint via molntjänster istället för filserver och en Apple-router istället för pf.

Som sagt, minimalistiskt och inte så många uttag. Märkningen är inte klar och det behövs en switch till.

[bild]
[bild]
Snygg lösning, vad är det för skåp?

• Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
M
FG skrev:
Det är ett Schneider Lexcom Apollo. Finns i olika utföranden med diverse tillbehör och moduler för tomrummet i skåpets vänstra del. Man kan så klart docka med fler skåp och det var tanken från början att ha ett tomt skåp under för switchar.

[länk]

[länk]
Ah - en kunde ju ge sig attan på att ruinering ingick i konceptet :D

• Gilla
Exostor och 2 till
  • Laddar…
Jag tyckte det var billigt. :surprised:

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ett nätverksskåp med switchar, kablar och UPS i ett serverrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
bruka och 7 till
  • Laddar…
datahall i ett skåp :) Datahall i skåp med nätverksswitchar, kablar och korta skenor monterade med spillbitar.
Skapa konto

Ska tilläggas att jag inte har måttat skenorna fel utan det var helt enkelt ett par spillbitar som inte var längre än så

Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Joakim Fors Joakim Fors skrev:
[bild]
Är det ett 19" ITX chassi jag ser eller vad?
Det som det står Supermicro på. Var har du köpt det isåfall?

Så här ser min ganska enkla lösning ut. En patchpanel ifrån Kjell & Co. Placerad centralt i huset i ett skåp i köket. Sedan har jag dragit ut dubbla kablar på olika ställen i huset. Dels till TV:n och till Pojkens rum där fibret ska kopplas in fram över. På dom ställen där inte fanns färdiga rör i väggen för telefon tidigare fick jag gå ner via taket och sen kabelkanal. Inte det snyggaste men betydligt enklare än att öppna väggar.

Enkel lösning för patchpanel med kablar dragna längs vägg och golv.
Skapa konto

Patchpanel från Kjell & Co monterad i vit skåp, med nätverkskablar anslutna och arrangerade ovanför.
Skapa konto

Här kommer vår variant. Tyckte att de färdiga skåpen var väldigt grunda och dessutom dyra så vi gjorde ett fack i regelstommen istället. Luckan köptes som tillbehör till en Garo-kapsling och är kompis med elcentralen ovan.

Egenbyggt fack i regelstomme med öppen lucka, kablar och en teknikcentral, nära eluttag och en WiFi-router.
Skapa konto

Egenbyggt väggfack med lucka, bredvid en elcentral och en ljusbrytare, i ett modernt hem.
Skapa konto

• Gilla
varmkorv och 3 till
  • Laddar…
A Adamski74 skrev:
Någon som har byggt upp en trevlig lösning med Kjell & Companys prylar?

[länk]
Delvis, använder denna Keystone-panel i mitt lilla serverskåp i tvättstugan. Har planerat att lägga upp en bild här men det har inte blivit av än. Får bättre mig och fixa det nu.

Vart förvarar ni era nas server, om ni har något sådant. Jag har fiber draget till källaren, dragit vidare genom gammal telefon uttag till hallen i övreplan och där har jag router/switch samt min nas stående på en hylla högt uppe.

Har larm hemma men när tjuven kommer in genom entre dörren så kommer detta att försvinna ganska snabbt, en tanke är att dra nätverk till garaget vilket är lätt men det blir ganska kallt där på vintern. Vinden är bara glömma då det är kallvind.

Det jag kan tänka mig är garderob, har ett par garderober i hallen men hur blir det med värmen där?

hur har ni inbrottssäkrat era servrar? eller ska man skita i det och ta backup med extern hdd med jämna mellan rum?

Att det blir kallt är inget problem, elektroniken drar ju ström och håller därmed värmen själv rätt bra. Det är värre att ställa grejerna nånstans där det blir väldigt varmt.

• Gilla
bruka och 2 till
  • Laddar…
tommib
En isolerad låda i garaget är nog inga problem. Sätt en templogger på NASen om du är orolig.

Jag har mina servrar i skrubb på övervåningen. Dörren in dit går att låsa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.