K knipo skrev:
Katching!!

052 A.

Otillåten omkörning av annat fordon till höger/vänster
A motordrivet fordon utom moped klass II 1000:-
;)
I'm going to cross that bridge when I get there.
 
G
K knipo skrev:
Som du förklarar så är det ju inte du som är problemet där, du gör ju som som du ska. Att gå in mellan två/tre långtradare är helt onödigt, till o med en större risk, såvida det inte är långa avstånd mellan dem.
Klart att man skall fullfölja sin omkörning i sin egen hastighet utan att behöva maxa upp för att det kommer någon som kör fortare bakom.
Om det var så du trodde jag menade så uttryckte jag mig oklart.
De som är upphinnande får ju givetvis anpassa sin hastighet o öka på igen när den framför går in till höger igen.
Klart att jag kan sucka till om det är någon som smiter ut framför mig där jag måste ta ned farten, men det är helt ok i det läget.
De som jag önskar att det vore skottpengar på är de som FORTSÄTTER att köra i vänster körfält efter att omkörningen är genomförd o höger körfält helt fritt. De är tyvärr inte sällsynta, men ack så jobbiga.

Dessutom, att börja blinka o köra väldigt nära är med ett ofog. Det händer att jag blinkar till med helljuset ibland, men då har det varit fritt i höger körfält o bilen framför kört läänge i vänster körfält utan att gå tillbaka.
Oftast inga problem. Jag blinkar till liksom för att få de att förstå att ”här är jag o jag önskar köra vidare.” De flesta kommer nog på att ”oj då, jag skulle visst gått in till höger” o glider in.
Ett fåtal blir irriterade o börjar löjla sig med att sänka farten, vägra att gå in till höger, ge finger, gå in till höger o sedan gasa för att inte bli omkörda eller något annat omoget beteende.
Men det är bara att inte bry sig o köra vidare.
Håller med i stort men lite väl hårt med skottpengar men vi är nog rätt lika fast jag drar mig väldigt innan jag blinkar "snälla flytt a dig" då det lätt misstolkas som "här kommer jag- flytta dig" brukar ju lösa sig ändå... hatar mer dem som ligger alldeles för nära bakom. Har ibland "klumpat ihop sig" rejält på Italienska motorvägarna i vänsterfilen, då blir det högerfilen bakom tradarna i uppförsbackarna för mej! Better safe than ...
 
A Andy78 skrev:
På vilket sätt slår kapaciteten fortare i taket för att man ligger i mitten?
För att högerfilen då blir outnyttjad. Bilden här förklarar problemet.
 
  • Trafik på motorväg med en outnyttjad högerfil medan andra bilar kör i vänsterfilen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Stensson11 och 7 till
  • Laddar…
hsd
Problemet Ni har är att idioterna som kör om inte hittar gaspedalen, så även om det fanns fem filer så går det tröögt
Hatar dessa som när dekör om tex en tradare i åtti plus så vägrar de att ens gasa på till nittio , riktigt jä...gt när det är 2+1 väg
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
A
hsd hsd skrev:
Problemet Ni har är att idioterna som kör om inte hittar gaspedalen, så även om det fanns fem filer så går det tröögt
Hatar dessa som när dekör om tex en tradare i åtti plus så vägrar de att ens gasa på till nittio , riktigt jä...gt när det är 2+1 väg
Håller verkligen med. Helt bedrövligt detta.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Ni som tycker påbudet att ligga i högerfilen är bra, har ni kört någonstans med mycket trafik där trafiken i körfälten få flyta oberoende?
Påbudet att ligga i högerfilen är bara bra så länge man inte får köra om till höger. Skulle jag få bestämma skulle man ta bort påbudet, samt tillåta omkörning till höger. Och ja, jag har kört där detta gäller.

Trafikstockning på Interstate 405 med många bilar i Los Angeles, omgiven av kullar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är interstate 405 i Los Angeles. Jag tyckte det fungerade bra. Den vänstraste filen var oftast en car-pool lane, vilket innebar att endast bilar med mer än en person i fick köra där. Då de flesta amerikaner sitter ensamma i sina bilar var detta lite av en gräddfil, men även där detta inte gällde så gick det att hitta en fil med bra flyt i, och ligga kvar där oavsett om man råkade köra om till höger eller vänster.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Som ett litet sidospår här kan jag meddela att vi nyligen skaffat GPS till bilen, och jag slås av hur ofta den skyltade hastigheten inte stämmer med den som GPS:en uppger gäller för vägpartiet (jag uppdaterade kartan det första jag gjorde, så felet ligger i databasen).
En annan besserwisser-aktig notering jag gjorde var att rösten säger "korsa rondellen" (och ta andra avfarten). Alla vet väl att "rondell" är den lilla runda plätten i mitten där man inte kan köra, det man kör i heter "cirkulationsplats". Så skulle jag följa GPS:ens anvisning bokstavligt skulle jag alltså mörsa rakt igenom mittcirkeln...
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Fairlane
Jag kör Waze i telefonen i en hållare vid rutan och där stämmer hastigheten rätt bra.
Vad rösten säger vet jag inte. Jag stänger av ljudet. Säger hon rondell förstår jag dock vad som menas och jag säger det själv ofta också.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
G
B b8q skrev:
Som ett litet sidospår här kan jag meddela att vi nyligen skaffat GPS till bilen, och jag slås av hur ofta den skyltade hastigheten inte stämmer med den som GPS:en uppger gäller för vägpartiet (jag uppdaterade kartan det första jag gjorde, så felet ligger i databasen).
En annan besserwisser-aktig notering jag gjorde var att rösten säger "korsa rondellen" (och ta andra avfarten). Alla vet väl att "rondell" är den lilla runda plätten i mitten där man inte kan köra, det man kör i heter "cirkulationsplats". Så skulle jag följa GPS:ens anvisning bokstavligt skulle jag alltså mörsa rakt igenom mittcirkeln...
Så har det alltid varit i alla gps:er och bilar med inbyggd gps, kan ta flera år innan en väg uppdateras till rätt hastighet, och då har ju de sänkt lite till "för miljöns skull".
 
hsd hsd skrev:
Problemet Ni har är att idioterna som kör om inte hittar gaspedalen, så även om det fanns fem filer så går det tröögt
Hatar dessa som när dekör om tex en tradare i åtti plus så vägrar de att ens gasa på till nittio , riktigt jä...gt när det är 2+1 väg
Många kör på 2+1 väg tex 110 på tvåfiliga sträckan tills de kommer i kapp en bil då det (gissar jag) känns smalt att komma om, då sänker man till 80 och segar sig förbi precis lagom till filen går ihop till en. Sen är det fortsatt smalt så man fortsätter i 80 till det blir tvåfiligt, då kör man ut direkt till vänsterfil och snabbt ikapp bilen framför som sen passeras i sakta mak lagom till vägen går ihop igen.

Upplever samma sak på vanliga motorvägar. Att vissa håller hög hastighet när vägen är tom men just när man ska köra om bilar så segar man sig om dem.

Jag försöker predika detta för min respektive som är sällankörare (men oftast ligger i högerfilen). Ska man köra ut på motorvägen på en påfart så ska målet vara att ha samma hastighet som motorvägen när man kommit fram till stället där det går att köra på. Det är mycket svårare att köra långsamt ut på påfarten för att försiktigt köra på. Samma med omkörning. Relativt långt i förväg byta till omkörningsfil, gasa på rejält så man inte blockar för bilarna bakom. Saktar man in bakom en lastbil så kommer bilar ikapp bakom och man måste ha en F1 acceleration för att hinna ut i de små luckor som finns mellan bilarna som kör 30-40km/h fortare i vänsterfil.

För att hjälpa de osäkra trafikanterna kan vi andra som kanske kör lite mera försöka vara snälla och om vi ser att någon vill byta till vänster (från höger eller mittenfil) för att köra om släppa in dem i vänsterfil även om det innebär att vi får lätta på gasen. Om man känner att man alltid blir insläppt från höger så kommer det innebära att man vågar köra i högerfil utan att bli fast bakom en bil som kör 80.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag kör Waze i telefonen i en hållare vid rutan och där stämmer hastigheten rätt bra.
Vad rösten säger vet jag inte. Jag stänger av ljudet. Säger hon rondell förstår jag dock vad som menas och jag säger det själv ofta också.
Sant. Waze stämmer betydligt bättre än GPS:en i bilen. Den appen uppdateras löpande och innehåller även tillfälliga hastighetsbegränsningar som t ex vid vägarbeten. Kan iofs tänka mig att moderna GPS:er som är ständigt uppkopplade (typ Tesla m fl) är bättre uppdaterade.
 
engs
M Myckling skrev:
Tänker att mittfilskörningen helt enkelt speglar det politiska läget i landet. Den stora majoriteten ligger i mitten. Alla som röstar s,c,l,m och kd kör mittfil men tycker egentligen att fler borde hålla höger men fortsätter ändå i mitten. Och i vänsterfil kör de som gör som de vill och följer sin övertygelse oavsett vad andra tycker. Mp-röstarna kör inte i någon fil alls, de är ute och cyklar - på en gc-bana nära dig.:p
Faktiskt, ger man folk flervalsalternativ, om så enkelt att välja en siffra mellan 1-10, väljer mycket mindre än 10% 1 (eller 10). Hört nått om att detsamma gäller typ offentliga toaletter, om det finns en rad med bås, ska man ta någon i ytterkaterna då de är minst nyttjade. (Dvs större chans de är hyffsat fräsha, för att vara en offentlig toalett).
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Jag har kamera som läser skyltarna. Jag tror det fungerar så att om ingen skylt har lästs av så tas informationen från navigatorn. Upplever att det fungerar bra.
 
F
N Nerre skrev:
Hur räknar du nu? Säg att du kör 20 mil. I 100 km/h tar det 2 timmar. Ska du tjäna en timme måste du köra 200 km/h...

Väldigt ofta är det faktiskt stoppen som tar mest tid. Jag klockade för några år sen när jag körde till jobbet. Av de 20 minuter som det tar så stod stoppen för 5 minuter av tiden. Och då är det bara ett trafikljus ändå, resten är väjningsplikt (fyra rondeller). Och det är dessutom över 10 km ren motorväg.
Japp, det är väldigt svårt att köra in en hel timma, att köra fortare lönar sig nästan bara om det verkligen går att köra konstant fortare och det gör det inte i tät trafik utan att ta risker som inte är acceptabla eller dra negativ uppmärksamhet till sig. Jag åker (åkte) en del mellan Göteborg och Stockholm och trots att jag ligger i ca 140 i mätarfart på 110 väg och ca 100 på 70- och 80 skyltat och minst 110 på 90-skyltat så blir man lika förvånad varje gång man kommer fram och har 103-104km/h i genomsnittsfart.
det som gör mest skillnad är att passera Södertälje och södra Stockholm på lågtrafik tid. Det man vinner där är mycket svårt att köra in genom ökad fart.

På min hemmapendling har jag inga problem att ta mig till jobbet på både 12 minuter eller 35 minuter. 35 minuter är i högtafik och 12 minuter är i lågtrafik (runt 08:30-08:45) och lite fortare.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
B b8q skrev:
Som ett litet sidospår här kan jag meddela att vi nyligen skaffat GPS till bilen, och jag slås av hur ofta den skyltade hastigheten inte stämmer med den som GPS:en uppger gäller för vägpartiet (jag uppdaterade kartan det första jag gjorde, så felet ligger i databasen).
En annan besserwisser-aktig notering jag gjorde var att rösten säger "korsa rondellen" (och ta andra avfarten). Alla vet väl att "rondell" är den lilla runda plätten i mitten där man inte kan köra, det man kör i heter "cirkulationsplats". Så skulle jag följa GPS:ens anvisning bokstavligt skulle jag alltså mörsa rakt igenom mittcirkeln...
Precis som när man kör bil för övrigt måste man ha lite fantasi och tolka meddelandena kritiskt.
Men orden "Korsa rondellen" har jag aldrig hört från nån GPS, utan det brukar vara "Ta andra avfarten"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.