314 507 läst · 4 840 svar
315k läst
4,8k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Tveksamt, jag kör Here på telefonen. Det är VAGs app numera och skall vara samma som finns i folkor och Audi tex. Den är extremt konservativ i sina tider man kommer att vara framme och skulle säga att den verkligen inte är representativ för den genomsnittliga AUDI-tjänstebilen.J jocke31 skrev:
Det här är en helt ny TomTom. "Korsa rondellen och ta första/andra/tredje avfarten", är meddelandet man får.Isakare skrev:
För att inte tala om när en långtradare som håller 90 km/h hinner upp en som håller 85 km/h och absolut måste köra om. Tar hela dubbelsträckan på en 2+1 väg för att sega sig förbi och hela kön med snabbare personbilar får ligga kvar bakom den långsammaste tradaren.J JohanLun skrev:Många kör på 2+1 väg tex 110 på tvåfiliga sträckan tills de kommer i kapp en bil då det (gissar jag) känns smalt att komma om, då sänker man till 80 och segar sig förbi precis lagom till filen går ihop till en. Sen är det fortsatt smalt så man fortsätter i 80 till det blir tvåfiligt, då kör man ut direkt till vänsterfil och snabbt ikapp bilen framför som sen passeras i sakta mak lagom till vägen går ihop igen.
Tillägg: Jag har en teori om fenomenet @JohanLun skriver. Det är att allt fler har adaptiva farthållare som man nyttjar. Säg att man ställt in 100 km/h och hinner upp en som kör i 90. Farthållaren lägger sig ju då bakom den upphunna bilen till man kommer till dubbelsträckan för omkörning. Då blinkar man vänster och den egna bilen accelererar då till inställda 100 km/h och man tar sig då förbi med inbördes hastighet 10 km/h istället för att manuellt trycka på gasen och snabbt köra förbi.
Redigerat:
Ja, kör man om så ska man ju alltid se till att öka lite.J JohanLun skrev:
Jag som kör med farthållare brukar göra så här:
1. Kommer jag sakta ikapp en annan bil provar jag att sänka farten lite. 1-2 km/h först, men kan gå ner så långt som 4 km/h under vad jag nyss körde. T.ex. att jag sänker från 110 till 106. På min gamla bil var ett "klick" på farthållaren 2 km/h, på nuvarande är det 1 km/h. Så jag sänker alltså 1-4 "klick" idag.
2. Om jag fortfarande närmar mig förbereder jag omkörning.
3. När jag kör om så ökar jag så jag ligger lite högre än vad jag gjorde från början. D.v.s jag kör om i kanske 112-113 km/h. 2-3 "klick" högre (d.v.s. ökar dels med de klick jag nyss minskat och ett par till)
4. Efter omkörningen så saktar jag ner till 110 igen (eftersom det var en upphinnande hastighet innan omkörningen så borde den innebära att jag kommer att köra ifrån den jag körde om, tyvärr händer det att den som blir omkörd börjar gasa... Och rentav gör en ilsken omkörning och plötsligt försvinner i 130 i fjärran.)
Det kan på riktigt inte vara svårt att förstå? Det är typiskt mittfilscampande och precis detta som tråden handlar om. Bilen i vänsterfil kör förhoppningsvis om (om inte den jäveln campar i vänsterfil istället) och skulle potentiellt kunna köra om i mittfil istället om alla efterblivna i mitten följde lagen. Förstår man inte detta utan att fråga så ställer jag mig tveksam om man är beskaffad att köra bil öht.N Nerre skrev:
Långsamma omkörningar NÄR man har andra snabbare bakom sig är ett gissel det med. Kör om med lite fart när det behövs, hur svårt kan det vara?N Nerre skrev:
Du frågade vilken bil som kör om, den längst ut till vänster.
N Nerre skrev:Ja, kör man om så ska man ju alltid se till att öka lite.
Jag som kör med farthållare brukar göra så här:
1. Kommer jag sakta ikapp en annan bil provar jag att sänka farten lite. 1-2 km/h först, men kan gå ner så långt som 4 km/h under vad jag nyss körde. T.ex. att jag sänker från 110 till 106. På min gamla bil var ett "klick" på farthållaren 2 km/h, på nuvarande är det 1 km/h. Så jag sänker alltså 1-4 "klick" idag.
2. Om jag fortfarande närmar mig förbereder jag omkörning.
3. När jag kör om så ökar jag så jag ligger lite högre än vad jag gjorde från början. D.v.s jag kör om i kanske 112-113 km/h. 2-3 "klick" högre (d.v.s. ökar dels med de klick jag nyss minskat och ett par till)
4. Efter omkörningen så saktar jag ner till 110 igen (eftersom det var en upphinnande hastighet innan omkörningen så borde den innebära att jag kommer att köra ifrån den jag körde om, tyvärr händer det att den som blir omkörd börjar gasa... Och rentav gör en ilsken omkörning och plötsligt försvinner i 130 i fjärran.)
Bra där. Det kan vara viktigt att ha sånt här nerskrivet och gärna laminerat och förvarat i bilen så man alltid får till det rätt. Skulle man ha glömt bort och man kommer ikapp en bil så är det då bara att snabbt kolla sin laminerade instruktion.
Omkörningar skall ju ske i laglig hastighet de med, så att svära över de som kör om lagligt är ju fel. Man får ju anpassa sin egen hastighet o förvänta sig att den framför kör in till höger efter genomförd omkörning.
Sedan att man tänker ner eller mindre på sin egen hastighet är ju en annan femma.
Sedan att man tänker ner eller mindre på sin egen hastighet är ju en annan femma.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 200 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 200 inlägg
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 200 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 200 inlägg
Det ligger helt klart nånting i det, vänsterfilen har på sina ställen så djupa hjulspår att om jag inte visste bättre skulle jag gissa det var i den som långtradarna och andra tunglastare körde. Körde i tretton år mellan Södertälje och Älvsjö i jobbet och jag är tacksam att jag inte blev galen/sjuk av det - det är en ren fröjd att bo med väg 73 som infart till "stan" istället för E4/E20.Nyfniken skrev: