F
J jocke31 skrev:
Sant. Waze stämmer betydligt bättre än GPS:en i bilen. Den appen uppdateras löpande och innehåller även tillfälliga hastighetsbegränsningar som t ex vid vägarbeten. Kan iofs tänka mig att moderna GPS:er som är ständigt uppkopplade (typ Tesla m fl) är bättre uppdaterade.
Tveksamt, jag kör Here på telefonen. Det är VAGs app numera och skall vara samma som finns i folkor och Audi tex. Den är extremt konservativ i sina tider man kommer att vara framme och skulle säga att den verkligen inte är representativ för den genomsnittliga AUDI-tjänstebilen.
 
Isakare Isakare skrev:
Precis som när man kör bil för övrigt måste man ha lite fantasi och tolka meddelandena kritiskt.
Men orden "Korsa rondellen" har jag aldrig hört från nån GPS, utan det brukar vara "Ta andra avfarten"
Det här är en helt ny TomTom. "Korsa rondellen och ta första/andra/tredje avfarten", är meddelandet man får.
 
J JohanLun skrev:
Många kör på 2+1 väg tex 110 på tvåfiliga sträckan tills de kommer i kapp en bil då det (gissar jag) känns smalt att komma om, då sänker man till 80 och segar sig förbi precis lagom till filen går ihop till en. Sen är det fortsatt smalt så man fortsätter i 80 till det blir tvåfiligt, då kör man ut direkt till vänsterfil och snabbt ikapp bilen framför som sen passeras i sakta mak lagom till vägen går ihop igen.
För att inte tala om när en långtradare som håller 90 km/h hinner upp en som håller 85 km/h och absolut måste köra om. Tar hela dubbelsträckan på en 2+1 väg för att sega sig förbi och hela kön med snabbare personbilar får ligga kvar bakom den långsammaste tradaren.:mad:

Tillägg: Jag har en teori om fenomenet @JohanLun skriver. Det är att allt fler har adaptiva farthållare som man nyttjar. Säg att man ställt in 100 km/h och hinner upp en som kör i 90. Farthållaren lägger sig ju då bakom den upphunna bilen till man kommer till dubbelsträckan för omkörning. Då blinkar man vänster och den egna bilen accelererar då till inställda 100 km/h och man tar sig då förbi med inbördes hastighet 10 km/h istället för att manuellt trycka på gasen och snabbt köra förbi.
 
Redigerat:
hsd hsd skrev:
Problemet Ni har är att idioterna som kör om inte hittar gaspedalen, så även om det fanns fem filer så går det tröögt
Vilka är det som "kör om" på bilden ovanför ditt inlägg? Man kan väl inte "köra om" ifall det inte finns nån till höger?
 
B bakterie skrev:
Detta är interstate 405 i Los Angeles. Jag tyckte det fungerade bra.
På den bilden är det köbildning i samtliga körfält och då får man ligga kvar i högerfil även om den råkar gå fortare.

Men det är inte de situationerna vi pratar om utan de som på bilden Maximarcus visade.
 
J JohanLun skrev:
Upplever samma sak på vanliga motorvägar. Att vissa håller hög hastighet när vägen är tom men just när man ska köra om bilar så segar man sig om dem.
Ja, kör man om så ska man ju alltid se till att öka lite.

Jag som kör med farthållare brukar göra så här:

1. Kommer jag sakta ikapp en annan bil provar jag att sänka farten lite. 1-2 km/h först, men kan gå ner så långt som 4 km/h under vad jag nyss körde. T.ex. att jag sänker från 110 till 106. På min gamla bil var ett "klick" på farthållaren 2 km/h, på nuvarande är det 1 km/h. Så jag sänker alltså 1-4 "klick" idag.
2. Om jag fortfarande närmar mig förbereder jag omkörning.
3. När jag kör om så ökar jag så jag ligger lite högre än vad jag gjorde från början. D.v.s jag kör om i kanske 112-113 km/h. 2-3 "klick" högre (d.v.s. ökar dels med de klick jag nyss minskat och ett par till)
4. Efter omkörningen så saktar jag ner till 110 igen (eftersom det var en upphinnande hastighet innan omkörningen så borde den innebära att jag kommer att köra ifrån den jag körde om, tyvärr händer det att den som blir omkörd börjar gasa... Och rentav gör en ilsken omkörning och plötsligt försvinner i 130 i fjärran.)
 
F
N Nerre skrev:
Vilka är det som "kör om" på bilden ovanför ditt inlägg? Man kan väl inte "köra om" ifall det inte finns nån till höger?
Det kan på riktigt inte vara svårt att förstå? Det är typiskt mittfilscampande och precis detta som tråden handlar om. Bilen i vänsterfil kör förhoppningsvis om (om inte den jäveln campar i vänsterfil istället) och skulle potentiellt kunna köra om i mittfil istället om alla efterblivna i mitten följde lagen. Förstår man inte detta utan att fråga så ställer jag mig tveksam om man är beskaffad att köra bil öht.
 
  • Haha
  • Gilla
Nyikåk och 1 till
  • Laddar…
Nu var det ju hsd som försökte få det till att problemet inte var mittfilscampande utan att de som kör om inte gasar.
 
Så länge folk håller till höger så är långsamma omkörningar ett obetydligt problem.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
F
N Nerre skrev:
Nu var det ju hsd som försökte få det till att problemet inte var mittfilscampande utan att de som kör om inte gasar.
Långsamma omkörningar NÄR man har andra snabbare bakom sig är ett gissel det med. Kör om med lite fart när det behövs, hur svårt kan det vara?

Du frågade vilken bil som kör om, den längst ut till vänster.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
F
N Nerre skrev:
Ja, kör man om så ska man ju alltid se till att öka lite.

Jag som kör med farthållare brukar göra så här:

1. Kommer jag sakta ikapp en annan bil provar jag att sänka farten lite. 1-2 km/h först, men kan gå ner så långt som 4 km/h under vad jag nyss körde. T.ex. att jag sänker från 110 till 106. På min gamla bil var ett "klick" på farthållaren 2 km/h, på nuvarande är det 1 km/h. Så jag sänker alltså 1-4 "klick" idag.
2. Om jag fortfarande närmar mig förbereder jag omkörning.
3. När jag kör om så ökar jag så jag ligger lite högre än vad jag gjorde från början. D.v.s jag kör om i kanske 112-113 km/h. 2-3 "klick" högre (d.v.s. ökar dels med de klick jag nyss minskat och ett par till)
4. Efter omkörningen så saktar jag ner till 110 igen (eftersom det var en upphinnande hastighet innan omkörningen så borde den innebära att jag kommer att köra ifrån den jag körde om, tyvärr händer det att den som blir omkörd börjar gasa... Och rentav gör en ilsken omkörning och plötsligt försvinner i 130 i fjärran.)

Bra där. Det kan vara viktigt att ha sånt här nerskrivet och gärna laminerat och förvarat i bilen så man alltid får till det rätt. Skulle man ha glömt bort och man kommer ikapp en bil så är det då bara att snabbt kolla sin laminerade instruktion.
 
Omkörningar skall ju ske i laglig hastighet de med, så att svära över de som kör om lagligt är ju fel. Man får ju anpassa sin egen hastighet o förvänta sig att den framför kör in till höger efter genomförd omkörning.
Sedan att man tänker ner eller mindre på sin egen hastighet är ju en annan femma.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Maria T
M Maximarcus skrev:
För att högerfilen då blir outnyttjad. Bilden här förklarar problemet.
Har idag kört sträckan Huddinge - Vagnhärad - Huddinge, och precis exakt sådär såg det ut större delen av tiden utom då det kom ett kort med häftigt skyfall, då fanns det några få som gled in i högerfilen.
 
  • Gilla
  • Ledsen
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Det är inte lika halt i högerfilen eftersom ingen kör där. :poop:
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är inte lika halt i högerfilen eftersom ingen kör där. :poop:
Det ligger helt klart nånting i det, vänsterfilen har på sina ställen så djupa hjulspår att om jag inte visste bättre skulle jag gissa det var i den som långtradarna och andra tunglastare körde. Körde i tretton år mellan Södertälje och Älvsjö i jobbet och jag är tacksam att jag inte blev galen/sjuk av det - det är en ren fröjd att bo med väg 73 som infart till "stan" istället för E4/E20.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.