F
K knipo skrev:
Omkörningar skall ju ske i laglig hastighet de med, så att svära över de som kör om lagligt är ju fel. Man får ju anpassa sin egen hastighet o förvänta sig att den framför kör in till höger efter genomförd omkörning.
Sedan att man tänker ner eller mindre på sin egen hastighet är ju en annan femma.
Så är det. Men det är generellt säkrare att göra omkörningar så fort som möjligt.
 
F fsn skrev:
Du frågade vilken bil som kör om, den längst ut till vänster.
Ja, men det är inte den bilen som är problemet, det är ju alla de som ligger i mittenfil.

Det kan ju vara en lastbil som inte orkar upp i mer än 50 i högerfil (på grund av uppförsbacke), och så kommer en bil med släp i 80. Då är det klart att bilen med släp ska kunna köra om i 80 genom att gå ut i mittenfil.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
F fsn skrev:
Så är det. Men det är generellt säkrare att göra omkörningar så fort som möjligt.
Nej, är det t.ex. halt ute är det inte säkrare att köra om i 110 än att köra om i 90.

Det där är en myt som fortkörare odlar, att det är viktigt att komma förbi så snabbt som möjligt, så därför skulle det vara ok att köra för fort när man kör om.

Det är troligen samma personer som menar att det är säkrare att köra fort, eftersom man då kan flytta på sig snabbare. Att det samtidigt ökar stoppsträckan och ökar risken för sladd vid undanmanöver ignorerar man.

Jag har sett en bil som nog trodde på det där. Jag såg ett par framljus 4 bilar längre fram och sen flög en bil baklänges ut i diket. Torrt sommarväglag och "söndagsrusning" på väg hem från landet.

Det var ett under att ingen annan blev inblandad i smällen för det var väldigt tät trafik.

Och ja, det var motorväg, mellan Stora Väsby och Glädjens trafikplats, södergående, typ i höjd med rostiga plåtträden.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
M Myckling skrev:
För att inte tala om när en långtradare som håller 90 km/h hinner upp en som håller 85 km/h och absolut måste köra om. Tar hela dubbelsträckan på en 2+1 väg för att sega sig förbi och hela kön med snabbare personbilar får ligga kvar bakom den långsammaste tradaren.:mad:
Har man långt att åka och vet att lastbilen framför kommer sakta in mer än en själv i nästa backe så kör man om, även om det är en olägenhet för bilarna bakom.
Jag brukar stänga av farthållaren i tio sekunder om jag blir omkörd av en annan lastbil så kommer dom om lite fortare.

M Myckling skrev:
Tillägg: Jag har en teori om fenomenet @JohanLun skriver. Det är att allt fler har adaptiva farthållare som man nyttjar. Säg att man ställt in 100 km/h och hinner upp en som kör i 90. Farthållaren lägger sig ju då bakom den upphunna bilen till man kommer till dubbelsträckan för omkörning. Då blinkar man vänster och den egna bilen accelererar då till inställda 100 km/h och man tar sig då förbi med inbördes hastighet 10 km/h istället för att manuellt trycka på gasen och snabbt köra förbi.
Det är min teori också, stämmer bra på motorväg också, ett lämmeltåg med adaptiva farthållare i vänsterspåret. Eftersom alla ligger på lagom avstånd så känner ingen "press" att flytta sig så dom bakom kan komma förbi.
 
F fsn skrev:
Så är det. Men det är generellt säkrare att göra omkörningar så fort som möjligt.
Det beror ju helt på omständigheterna. Men oavsett vad man tycker så får man inte överskrida gällande hastighetsbegränsning när man kör om.
Jag håller med att det är klart att om man kan så kör man om snabbt o effektivt, men vad jag än tycker så kan jag inte svära över de som kör om i laglig hastighet.
Sedan finns det, givetvis, alltid undantag. Det ÄR såklart sjukt irriterande om någon bestämmer sig för att köra om en lång rad bilar på motorvägen i 110 o de andra kör i 108km/h.
Och som lök på laxen dessutom vägrar gå in till höger efter omkörningen.:rofl:
 
K knipo skrev:
Det ÄR såklart sjukt irriterande om någon bestämmer sig för att köra om en lång rad bilar på motorvägen i 110 o de andra kör i 108km/h.
Det är exakt därför min första åtgärd oftast är att prova att sakta in. Mig gör det inget om det går i 108 eller 106 ett tag, sen när jag kör om ökar jag alltså en kort stund till kanske 112-113 för att komma om lite snabbare. Men jag väntar ju med att köra om tills jag ser i backspegel att det inte kommer några fortkörare som jag riskerar att irritera genom att hålla hastighetsbegränsningen. Så ibland kan det ju bli flera mil i 108 innan jag kan köra om.

Är hastighetsskillnaden större dröjer det oftast inte lika länge tills det blir lämpligt att köra om, eftersom omkörningen kommer att gå fortare.

Men jag ser ju hur andra kör. Kommer de ikapp nån som kör långsammare så blinkar de och går ut i vänsterfil, och tvingar andra som kommer där att bromsa in. Nu kan man väl iofs säga att det är värre att nån som kör i 110 tvingas bromsa in till 80 när denne kommer ikapp en husvagn, bara för att det kommer fortkörare i vänsterfil. Att de som kör fort fort i vänsterfil får sakta in till 110 i några sekunder ser jag inte riktigt som ett problem. De kommer ändå att gasa på när de kommer förbi och ta igen de förlorade sekunder. Men den som försöker hålla hastighetsbegränsningen har ju svårare att ta igen en sån grej.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
F
N Nerre skrev:
Nej, är det t.ex. halt ute är det inte säkrare att köra om i 110 än att köra om i 90.

Det där är en myt som fortkörare odlar, att det är viktigt att komma förbi så snabbt som möjligt, så därför skulle det vara ok att köra för fort när man kör om.

Det är troligen samma personer som menar att det är säkrare att köra fort, eftersom man då kan flytta på sig snabbare. Att det samtidigt ökar stoppsträckan och ökar risken för sladd vid undanmanöver ignorerar man.

Jag har sett en bil som nog trodde på det där. Jag såg ett par framljus 4 bilar längre fram och sen flög en bil baklänges ut i diket. Torrt sommarväglag och "söndagsrusning" på väg hem från landet.

Det var ett under att ingen annan blev inblandad i smällen för det var väldigt tät trafik.

Och ja, det var motorväg, mellan Stora Väsby och Glädjens trafikplats, södergående, typ i höjd med rostiga plåtträden.
Jo, generellt, naturligtvis inom rimliga gränser. Det handlar om exponeringstid. Det är även mindre farligt att dra upp tex en BMW M3 eller Ferrari till 200km/h än en Opel Astra eller Skoda Octavia.
 
  • Gilla
jannebmw
  • Laddar…
Men vi pratar väl om flerfilig väg nu? Där folk inte byter tillbaka till höger efter en omkörning. Så varför ska de ha bråttom att köra om när de ändå ligger kvar i samma fil efter omkörningen?

Om jag kommer i 110 och kommer ikapp en husvagn som ligger i högerfil i 80 så är det knappast säkrare att jag kör om den i 120 än att jag kör om den i 100. Visst går det fortare, men vi ligger trots allt i varsit körfällt. Om det nu vore ett problem att två bilar ligger bredvid varandra i varsit körfält skulle det vara livsfarligt på Essingeleden i rusningstrafik för där ligger alla och mesar i 40-60 i alla 3-4 körfälten-
 
F
N Nerre skrev:
Ja, men det är inte den bilen som är problemet, det är ju alla de som ligger i mittenfil.

Det kan ju vara en lastbil som inte orkar upp i mer än 50 i högerfil (på grund av uppförsbacke), och så kommer en bil med släp i 80. Då är det klart att bilen med släp ska kunna köra om i 80 genom att gå ut i mittenfil.
Det verkar svårt att få in det men igen då.... hade inte raden med retards campat i mitten så hade inte bilen till vänster behövt ligga till vänster. Mittfilscamparna gör en trefilig motorväg till tvåfilig. Och är det då du längst till vänster som enligt uppgift gör din omkörning i 112km/h i mätarfart eller kanske på sin höjd 105km/h i verklig fart så blockerar ni tillsammans hela vägen. Det tar väl dig då 1,5minuter att sega dig förbi bilen i högerfilen. Vid det laget har du inte minder än 3 Audi A6 och 2 Volvo V90 som har farthållaren på 140. Och till slut så tröttnar en av dom och gör ett ryck på innern i 145km/h när det går i 95km/h i mitten. Det är inget bra.
 
F
N Nerre skrev:
Men vi pratar väl om flerfilig väg nu? Där folk inte byter tillbaka till höger efter en omkörning. Så varför ska de ha bråttom att köra om när de ändå ligger kvar i samma fil efter omkörningen?

Om jag kommer i 110 och kommer ikapp en husvagn som ligger i högerfil i 80 så är det knappast säkrare att jag kör om den i 120 än att jag kör om den i 100. Visst går det fortare, men vi ligger trots allt i varsit körfällt. Om det nu vore ett problem att två bilar ligger bredvid varandra i varsit körfält skulle det vara livsfarligt på Essingeleden i rusningstrafik för där ligger alla och mesar i 40-60 i alla 3-4 körfälten-
Ja, på mötesfri flerfilsväg så är fartskillnader inte positivt, jag skrev generellt.... Det är väl därför långsam trafik förpassas till höger och så går det fortare till vänster.
 
K knipo skrev:
Men oavsett vad man tycker så får man inte överskrida gällande hastighetsbegränsning när man kör om.
K knipo skrev:
Det ÄR såklart sjukt irriterande om någon bestämmer sig för att köra om en lång rad bilar på motorvägen i 110 o de andra kör i 108km/h.
Hur ska du ha det? Om man nu inte får överskrida 110 varför är det då irriterande att någon kör om lusarna som kör 108 med hastigheten 110? Du hade väl ändå inte tänkt köra fortare än 110 för det får man ju inte så omköraren borde inte störa dig kan jag tycka. ;):crysmile:
 
Förjäkligt o ligga i mittfilen!!
Ligger alltid i vänstra filen
 
F
J jannebmw skrev:
Förjäkligt o ligga i mittfilen!!
Ligger alltid i vänstra filen
helt rätt. Och det där tramset med blinkers.... bara ett påhitt för sossar.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
I Göteborg är dock alla 3-filsvägar 70-skyltade och ger det sig själv att man kan köra om till höger.
Nej de flesta är 80, iallafall den sträckan jag kör. Det går klart snabbast att ligga i den tredje högerfilen då det knappt är några bilar där. Undrar om alla idioter tänker att nej jag kan inte ligga i den filen för den försvinner ju om 5km? Man borde få ta om körkortet med ett visst antal års mellanrum!
 
J jannebmw skrev:
Förjäkligt o ligga i mittfilen!!
Ligger alltid i vänstra filen
Passande namn...
 
  • Gilla
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.