P Pin skrev:
Det låter fortfarande lika virrigt. Du kör inte ut på en väg som går åt vänster, den är enkelriktad åt höger. Att den svänger åt vänster har egentligen ingen betydelse.

Du får skilja på innan du kör in i cirkulationsplatsen och när du redan är inne i den. Samma som innan du svänger höger ut på en huvudled och när du redan är på huvudleden.

Men som sagt väldigt OT.
Försök använda fågelsperspektiv kanske? Jag pratar om var i förhållande till mig själv som vägarna finns när jag är på väg in i rondellen. Och hur det skulle se ut om det var en korsning och inte en rondell.

Men det fattar du såklart, du märker bara ord.
 
N Nerre skrev:
Försök använda fågelsperspektiv kanske? Jag pratar om var i förhållande till mig själv som vägarna finns när jag är på väg in i rondellen. Och hur det skulle se ut om det var en korsning och inte en rondell.

Men det fattar du såklart, du märker bara ord.
Jag fattar enbart för att jag vet hur man kör i en cirkulationsplats. Jag märker inte ord, dina förklaringar är obegripliga. Om det inte är vad du kallar att märka ord då.
 
Jag tog körkort 1994 och har kört lastbil i 26år. Nu pluggar jag för att ta D-körkort och har precis skrivit teoriprovet.
Det borde fan vara lag på att alla ska läsa boken "Trafikens Grunder" vart tionde år och skriva ett teoriprov för att få förnya körkortet.
 
  • Gilla
Isakare och 4 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag fattar enbart för att jag vet hur man kör i en cirkulationsplats. Jag märker inte ord, dina förklaringar är obegripliga. Om det inte är vad du kallar att märka ord då.
Här har jag ritat en illustrerande bild. Om du kommer enligt den röda pilen, från vilket håll kommer den gröna pilen? Du menar att den gröna pilen inte kommer från höger? Och den blå pilen kommer inte från vänster? Från vilka håll kommer de då?

Illustration av en cirkel med röd, grön och blå pil som pekar i olika riktningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N Nerre skrev:
Här har jag ritat en illustrerande bild. Om du kommer enligt den röda pilen, från vilket håll kommer den gröna pilen? Du menar att den gröna pilen inte kommer från höger? Och den blå pilen kommer inte från vänster? Från vilka håll kommer de då?

[bild]
Öster respektive väster? ;)
 
Mikael_L
Det kanske inte glädjer dig Nerre, men också jag förstod nada av din krångliga beskrivning i inlägget vi diskuterar (rätt OT dessutom), jag fick nog läsa det 3-4 ggr, mer och mer noga och långsamt, innan jag var på det klara med vad du menade, det kan ju bero på att jag är klent begåvad också, så jag vågade inte skriva något då. :worried:

Det innehöll kanske inga direkta fel, på det sättet som du väljer att se på en circulationsplats.

Men att som Pin betrakta själva körbanan i cirkulationsplatsen såsom oändlig huvudled är klockrent, för då är det lätt att förklara och förstå.

Det var även sättet som lärarna förklarade det då jag tog mina högre körkortsbehörigheter, och insåg jag genom att jag tidigare hade tagit två kort (MC och sen bil) och nu fått lära mig totalt tre sätt att tänka och köra i rondell att här var det några som äntligen var korrekt ute.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men att som Pin betrakta själva körbanan i cirkulationsplatsen såsom oändlig huvudled är klockrent, för då är det lätt att förklara och förstå.
Om man ska förklara hur man ska köra ja.

Men det jag förklarade var hur det blir en implementering av vänsterregeln om man bortser från själva cirkulationsbiten.

Om vi använder min bild. Tänk bort rondellen i mitten.

I en vanlig korsning kommer röd bil ha väjningsplikt mot grön, men inte mot blå.
I en cirkulationsplats kommer röd bil ha väjningsplikt mot blå bil, men (i praktiken) inte mot grön.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Mikael_L
Jo så småningom fattade jag.
Det hela kanske bara är lite humor, att du vill visa att vi plötsligt kan få vänsterregel här i Sverige, och så kan man ju kanske se det, om man vill översätta "cirkulationsplats" till "korsning".

Men jag tycker ändå det är svårt att tillämpa ditt sätt att tänka, särskilt på stora cirkulationsplatser, eller sådana som är märkliga på andra sätt. Du kan ju kika på bilden här. Men jag släpper detta nu, det kommer aldrig komma i land på något bra sätt detta.
jpeg
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
F fsn skrev:
Vid det laget har du inte minder än 3 Audi A6 och 2 Volvo V90 som har farthållaren på 140. Och till slut så tröttnar en av dom och gör ett ryck på innern i 145km/h när det går i 95km/h i mitten. Det är inget bra.
Nä, de kanske skulle byta sitt Kelloggskörkort mot ett riktigt? Fast de har väl inte råd efter att ha betalat för bilen...
 
N Nerre skrev:
Om man ska förklara hur man ska köra ja.

Men det jag förklarade var hur det blir en implementering av vänsterregeln om man bortser från själva cirkulationsbiten.

Om vi använder min bild. Tänk bort rondellen i mitten.

I en vanlig korsning kommer röd bil ha väjningsplikt mot grön, men inte mot blå.
I en cirkulationsplats kommer röd bil ha väjningsplikt mot blå bil, men (i praktiken) inte mot grön.
Bilden underlättar förklaringen eftersom pilarna har färger. Problemet innan var att vänster och höger är en sak innan du kör in i rondellen, och något annat när du redan kör i den. På din bild ser röd den gröna och blå till höger respektive vänster (innan han kör in). Men dessa kommer inte från höger och vänster, de kommer på andra vägar som ansluter till rondellen. Den ena innan och den andra efter din väg.

När du, och/eller de andra redan är inne i rondellen blir höger och vänster något annat.

Tack för sista förklaringen med bild och att du beskrev "vänsterregeln". Nu förstår jag. Då fattar alla andra också (y)
 
B b8q skrev:
Öster respektive väster? ;)
Styrbord, babord och föröver.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
M Maximarcus skrev:
För att högerfilen då blir outnyttjad. Bilden här förklarar problemet.
Du kör ju i högerfilen, då är den ju inte outnyttjad.
 
Igår morse tänkte jag på den här tråden när jag körde söderut på E4an från Stockholm. Rusningstrafik men ”mot” rusningen alltså, så mycket trafik men bra flyt.

Där det är fyrfiligt (från Västberga till Kungens kurva, en halvmil ungefär) tror jag att minst hälften av fordonen låg i den vänstra av de två mittfilerna. Det blir Essingeledens vänsterfil och Södra länkens båda filer som ”hamnar” där antar jag. Välvilligt tolkat skulle jag säga att trafikfördelningen den sträckan var ungefär såhär (från vänster till höger):
15–50–25–10. Hade det varit tvärt om hade det väl varit ok, men 2/3-delar i de vänstraste filerna och fortkörarna sicksackande mellan de glest trafikerande högerfilerna. Det är fan inte rimligt.

Edit: Tänkte fel först på vilken trafik norrifrån det var, så har ändrat det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Var är bilderna?
 
  • Haha
  • Gilla
sunqan och 1 till
  • Laddar…
F
kashieda kashieda skrev:
Nä, de kanske skulle byta sitt Kelloggskörkort mot ett riktigt? Fast de har väl inte råd efter att ha betalat för bilen...
Fantastiskt, en till dom inte fattar ett skit eller har förstått lagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.