MathiasS MathiasS skrev:
Är det alltid fritt att svänga då? :)

I övrigt är det ju så det funkar i Stockholm. Man får ta sin plats och ingen kommer protestera mot det om man har "rätt" och inte tränger sig. Men man får inte fler millimeter än man behöver...
Absolut, men vanligtvis är inte halva vägen tom. I det här läget var det en slö mittfilsockupatör som prompt skulle hålla på sin mittfil trots att det fanns gott om plats. Var en lördag förmiddag. Mittfilsidioten var en mörkblå Ford (eftersom bilmärken verkar vara intressant.)
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Eftersom svartsjukan osar om inlägget så troligen dyrare märke/modell/årsmodell än du själv kör?
Svartsjuka? Visst tycker jag om bilar men inte så att jag blir svartsjuk. Skulle jag vara svartsjuk på bilen eller ägaren? Kan däremot bli avundsjuk på dom som inte bryr sig vilken bil de kör då jag själv är lite för bilintresserad för att inte bry mig. Men det är faktiskt komiskt hur just BMW-ägare verkar ha ett tvångsmässigt behov att köra om. Inte alla så klart men klart överrepresenterade.
 
B bakterie skrev:
Men om jag har en svans av bilar efter mig så är det ju köbildning i båda filerna.
Jag kör om. Det är ju kö. Kö är det när man inte kan köra så fort som man vill.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Tokslut och 6 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag kör om. Det är ju kö. Kö är det när man inte kan köra så fort som man vill.
Tror du är en av de som skulle behöva göra ett teoriprov i samband med körkortsförnyelsen och få det godkänt innan det ny kortet skickas ut....;)
 
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
R roli skrev:
Tror du är en av de som skulle behöva göra ett teoriprov i samband med körkortsförnyelsen och få det godkänt innan det ny kortet skickas ut....;)
Det kan du ju tycka. Annars kan du ju låta bli att gå ut i vänsterfil när du inte har möjlighet att köra om. :rolleyes:
 
  • Gilla
jannebmw
  • Laddar…
Jag brukar ligga kvar i högerfilen när det tio takboxopportunisterna före går ut i vänsterfilen för att dom tror att dom ska hinna köra om lastbilen längst fram. Sen glider man förbi dom när dom tvingas bromsa för att det blir enkelfil igen..
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Mittfilsparkerarna gör att en 3-filig väg bara blir 2-filig, så de slösar enormt med skattepengar, vägverket bygger helt i onödan fler körfält.
Exakt! Högra filen är en av- och påkörningsfil, där finns man om man strax ska köra av eller nyss kört på. Tätt med trafik, vanligtvis i låg och ojämn hastighet, och stor olycksrisk. I mittfilen ligger man när man ska längre. I vänsterfilen kör man om.
 
  • Haha
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Exakt! Högra filen är en av- och påkörningsfil, där finns man om man strax ska köra av eller nyss kört på. Tätt med trafik, vanligtvis i låg och ojämn hastighet, och stor olycksrisk. I mittfilen ligger man när man ska längre. I vänsterfilen kör man om.
Öhh. Oklart om du är ironisk eller om du tagit körkort på ett ställe där man bara ser trefiliga motorvägar på vykort.

I vilket fall så har du fel.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
Är hon ironisk har hon väl inte fel?
 
  • Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är hon ironisk har hon väl inte fel?
Jo, om man har asperger.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Öhh. Oklart om du är ironisk eller om du tagit körkort på ett ställe där man bara ser trefiliga motorvägar på vykort.

I vilket fall så har du fel.
Kommer att fortsätta köra så när jag hamnar på trefilig väg iallafall. Funkar det på Autobahn och i Göteborg så funkar det i Stockholm.
 
Mikael_L
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jo, om man har asperger.
Eller om man är dryg, eller hur useless ...? :D
 
Kom nyss ikapp en mittfilande långtadare, då det inte var nån trafik runt om kring, gjorde jag en omkörning enligt skolboken, ut till vänster, om och tillbaka till högefilen.
Tradaren uppmärksammade tydligen det, och bytte till höger när jag kört om.
 
  • Wow
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Kommer att fortsätta köra så när jag hamnar på trefilig väg iallafall. Funkar det på Autobahn och i Göteborg så funkar det i Stockholm.
För egen del har jag uppfattningen att tyskar är synnerligen bra på att hålla höger på autobahn, å andra sidan har jag inte så många hundra mil där under bältet, så jag kanske överdriver deras beteende.
 
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Kommer att fortsätta köra så när jag hamnar på trefilig väg iallafall. Funkar det på Autobahn och i Göteborg så funkar det i Stockholm.
Gör så. Håll uppsikt i backspegeln bara så inte sheriffen ser dig, eftersom det är olagligt.

Och byt fil till höger med försiktighet eftersom det kommer susa förbi förbannade stockholmare där.
 
  • Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.