Nyfniken Nyfniken skrev:
Så vad ska man göra när hela kön framför en byter till vänsterfil och saktar in? Då är man själv tvungen att byta? Eller måste man bromsa och hålla jämna steg med den sista i vänsterfilen? Det är ju tyvärr de enda två alternativen som kvarstår.
Ja, och tillika de enda alternativen som är lagliga.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Så vad ska man göra när hela kön framför en byter till vänsterfil och saktar in? Då är man själv tvungen att byta? Eller måste man bromsa och hålla jämna steg med den sista i vänsterfilen? Det är ju tyvärr de enda två alternativen som kvarstår.
Det finns ju (tyvärr) inte så mycket annat att göra än att hoppas på att hinna med att köra om om man ligger sist. Det är 2+1-vägarnas nackdel, att omkörningen blir lidande av att en kanske såsar. Men är man bara på hugget så kan man ju vara snabb o påbörja omkörningen direkt när det blir två körfält igen, o då är det ju bara att stå på o hoppas att ingen går ut framför dig. Så brukar jag göra. Många väntar med att påbörja omkörningen o ligger kvar i höger körfält ganska många meter innan de går ut. Så om jag befinner mig till vänster så får de ju vänta tills jag passerat, om de inte är långt fram förstås.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Jag bromsar inte. Om det är hundraväg så kör jag hundra. Om någon är så korkad att de byter till vänsterfil och lägger sig i 80 så får de skylla sig själva.
Vilket betyder att?
Du kör in i rumpan på dem?
 
K knipo skrev:
Vilket betyder att?
Du kör in i rumpan på dem?
Nejdå, de kör långsamt i vänsterfil och jag kör i påbjuden hastighet i högerfil.

Däremot håller jag inte på och flaxar mellan filerna,
 
J jocke31 skrev:
Nejdå, de kör långsamt i vänsterfil och jag kör i påbjuden hastighet i högerfil.
Suck.
Varför inte sänka o köra om dem när de går tillbaka till höger?

Att du inte flaxar mellan filerna är väl inte helt sant misstänker jag.
Eller menar du att du sänker farten om du kommer ifatt en i höger körfält o stannar där?;)
 
K knipo skrev:
Det finns ju (tyvärr) inte så mycket annat att göra än att hoppas på att hinna med att köra om om man ligger sist.
Såg du inte frågan eller sket du bara i den?

Om bilen framför mig byter till vänster fil och sen bromsar sig förbi mig, vad tycker du jag ska göra?
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om jag förstått det rätt stängs rent av omkörningsfilerna på sådana vägar av ibland när det är för mycket trafik, som till och från Öland i midsommartid.
Inte bara midsommartid, utan även andra tider under sommaren samt eventuellt under ”skördefesthelgen” som brukar vara sista helgen i september.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Såg du inte frågan eller sket du bara i den?

Om bilen framför mig byter till vänster fil och sen bromsar sig förbi mig, vad tycker du jag ska göra?
Sorry, missade just den detaljen.

Gör det som situationen kräver utan att det blir farligt eller fel.
Jag tror vi börjar närma oss detaljer som är svåra att teoretiskt förklara utan att sitta bakom ratten. Det handlar om situationsanpassning och att inte göra dumma saker.

Om bilarna i vänster körfält börjar sakta in så får väl bilarna i höger med släppa så sakta, för då lär det ändå gå sakta en bit fram.

Min ståndpunkt är som jag sagt flera gånger o som jag starkt står för;
Omkörningar till höger är i mitt tycke ett satans ofog, såvida inte omständigheterna tillåter det.
Mao att köra om till höger på motorvägen bara för att komma om en eller ett par bilar som kör 10-20 under sin egen hastighet är FEL o farligt.

Att köra om till höger, sakta, när det är tät köbildning i bägge körfälten är ok.

Kör ni om på vägrenen med?
(Förutom om bilen framför skall göra en vänstersväng.)
 
Redigerat:
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
F
Anna_H Anna_H skrev:
Kommer att fortsätta köra så när jag hamnar på trefilig väg iallafall. Funkar det på Autobahn och i Göteborg så funkar det i Stockholm.
funkar det för dig? Det behöver ju inte betyda att det funkar för NÅN runt dig. Det är fö ganska mycket hårdare på det i Tyskland på Autobahn vad gäller böter för sådana som dig. Jag hoppas du väljer att lämna in ditt körkort, alternativt blir av med det permanent.
 
F
K knipo skrev:
Sorry, missade just den detaljen.

Gör det som situationen kräver utan att det blir farligt eller fel.
Jag tror vi börjar närma oss detaljer som är svåra att teoretiskt förklara utan att sitta bakom ratten. Det handlar om situationsanpassning och att inte göra dumma saker.

Om bilarna i vänster körfält börjar sakta in så får väl bilarna i höger med släppa så sakta, för då lär det ändå gå sakta en bit fram.

Min ståndpunkt är som jag sagt flera gånger o som jag starkt står för;
Omkörningar till höger är mitt tycke ett satans ofog, såvida inte omständigheterna tillåter det.
Mao att köra om till höger på motorvägen bara för att komma om en eller ett par bilar som kör 10-20 under sin egen hastighet är FEL o farligt.

Att köra om till höger, sakta, när det är tät köbildning i bägge körfälten är ok.

Kör ni om på vägrenen med?
(Förutom om bilen framför skall göra en vänstersväng.)
Jag avskyr med omkörningar till höger. Klart ökad risk med snabbare trafik från två håll och fullt onödigt. Tyvärr händer det ibland om det är campare i ytter/mittenfil men då har dom troligtvis redan fått ljustuta flera gånger.
 
  • Gilla
fsn
  • Laddar…
F
I ikeo skrev:
tja om du gillar att få böter för att du kör i fel hastighet i fel fil så varsågod
[länk]
det har ju faktiskt inte med hastigheten att göra heller. Är det fritt till höger så skall man ligga där när det går oavsett hastighet.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
K knipo skrev:
Omkörningar till höger är i mitt tycke ett satans ofog, såvida inte omständigheterna tillåter det.
Mao att köra om till höger på motorvägen bara för att komma om en eller ett par bilar som kör 10-20 under sin egen hastighet är FEL o farligt.
Du bor i Skåne? Har ni ens trefiliga motorvägar?
 
F
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du bor i Skåne? Har ni ens trefiliga motorvägar?
Det finns potential att köra om till höger på tvåfilig väg med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.