F
kashieda kashieda skrev:
Du menar såklart "en till som förstår matematik och klarar av att se att olika tal kan vara olika stora, och dessutom förstår att det kan finnas andra hänsyn att ta än bara bilägarens önskan att köra på gränsen av sin förmåga på allmän väg".

Tack!
nej, det var inte alls det jag menar. Men jag håller med dig i sak att det absolut verkar vara på den mentala randen för många, dig inräknat att det är lagen som kräver att man håller till höger samt att det är mycket sunt för trafikklimatet och hetsen i trafiken att göra så. Men det verkar vara många ”hobby-snutar” (dig inräknat) som tror att man gör samhället en tjänst genom att agera butt-plugg i fel fil. Tyvärr är sanningen bara att det är dessa som skapat och tvingar fram farliga situationer när det finns andra förare som i brist på fantasi eller andra mentala defekter tar onödiga risker. Det är bättre att dom kommer fram.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Gör så. Håll uppsikt i backspegeln bara så inte sheriffen ser dig, eftersom det är olagligt.

Och byt fil till höger med försiktighet eftersom det kommer susa förbi förbannade stockholmare där.
Självklart stenkoll i backspegeln, det är det dock inte många andra som har....
Jag följer skyltarna, och då är det bara de närmaste avfarterna som är skyltade i högerfilen, övrigt står i mittfilen/vänsterfilen.
 
Oavsett hur mycket koll du har så är det olagligt.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Kommer att fortsätta köra så när jag hamnar på trefilig väg iallafall. Funkar det på Autobahn och i Göteborg så funkar det i Stockholm.
Du tänker att du har bättre lagar och regler än de som gäller och vi andra får rätta oss efter, och kör efter det?
Ganska egoistiskt skulle jag säga.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vägskyltar som visar riktning mot Stockholm och olika stadsdelar, rekommenderad filmarkering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är ett exempel där man ska hålla höger fil. Alltså, nr 4 från vänster.
 
  • Gilla
twistandshout och 4 till
  • Laddar…
Trafik på E4 med vägskyltar mot Sundsvall och Arlanda, blå Lyreco skåpbil i höger körfält.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ligger man givetvis i mitten om man ska fortsätta på E4.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
[bild]
Här ligger man givetvis i mitten om man ska fortsätta på E4.
I de fallen där en fil är skyltad till annan ort än de övriga så får man ju köra om till höger.
 
G gaidin skrev:
I de fallen där en fil är skyltad till annan ort än de övriga så får man ju köra om till höger.
Mitt inlägg var till Anna H som "följer skyltarna" (men inte trafikreglerna). Jag tänkte hon kunde förklara sig.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jo så småningom fattade jag.
Det hela kanske bara är lite humor, att du vill visa att vi plötsligt kan få vänsterregel här i Sverige, och så kan man ju kanske se det, om man vill översätta "cirkulationsplats" till "korsning".
En cirkulationsplats är ju en slags korsning. Det är ett möte mellan flera vägar. Det finns både cirkulationsplatser och korsningar med 3, 4, 5 eller kanske t.o.m. 6 anslutande vägar. (Vanliga såna korsningar är lite jobbiga.)
Men jag tycker ändå det är svårt att tillämpa ditt sätt att tänka, särskilt på stora cirkulationsplatser, eller sådana som är märkliga på andra sätt. Du kan ju kika på bilden här. Men jag släpper detta nu, det kommer aldrig komma i land på något bra sätt detta.
Men det är ju samma sak där. om du kommer snett nerifrån vänster, inte behöver du bry dig om den röda bilen? Däremot behöver du bry dig om den svara som precis kört in i cirkulationsplatsen.

Hade det varit en vanlig korsning med högerregeln hade det varit tvärtom, du hade inte behövt bry dig om de svarta bilarna men måste lämna företräde för den röda.
 
B bakterie skrev:
Det är 2+1-väg, du kör där det är 1-filigt och du kommer ikapp en lång kö av bilar som ligger efter en långtradare. När det väl blir 2-filigt går samtliga bilar framför dig över i vänstra filen för, optimistiska som de är, så tänker de alla att de ska köra om långtradaren.
Ja, det beteendet är ett otyg. Det är lite liknande när flera körfält går ihop till ett, då klämmer sig många ut i vänsterfilen för att tränga sig förbi alla som redan lagt sig i högerfil. Det är fullt lagligt att göra så, men väldigt egoistiskt.

Jag tror att det är ok, rent juridiskt, men det är avhängigt vad lagstiftaren egentligen menar med "köbildning".
Menar du att du och långtradaren skulle vara köbildning i högerfilen? Det har jag svårt att se det som, det är ju tomt mellan dig och långtradaren, det är ingen kö där... Och det är ju du som har väjningsplikt sen när du ska göra filbyte till vänsterfil, finns det ingen lucka där får du ju inte tränga dig ut i vänsterfil.
 
N Nerre skrev:
Och det är ju du som har väjningsplikt sen när du ska göra filbyte till vänsterfil, finns det ingen lucka där får du ju inte tränga
Man behöver ju inte gå ut i vänsterfil. Alla takboxförare som inte hann köra om ska ju tillbaka till högerfilen strax och då är det de som får lägga sig bakom.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hur ska du ha det? Om man nu inte får överskrida 110 varför är det då irriterande att någon kör om lusarna som kör 108 med hastigheten 110? Du hade väl ändå inte tänkt köra fortare än 110 för det får man ju inte så omköraren borde inte störa dig kan jag tycka. ;):crysmile:
Bättre sent än aldrig.:cool:

Får jag inte tycka något?
Klart att jag kan bli trött på såskoppar, men för den skull betyder inte det att de som kör lagligt inte får köra om. Frågan är bara om de går in till höger efter omkörningen. Det retar mig mycket mer än om de såsar sig om, för då gör de åtminstone en omkörning.
Var har jag skrivit att man inte får köra fortare än 110? Att det är olagligt, ja, men det är en annan fråga.
Jag kör alltid för fort på motorväg, ofta mer än de flesta andra, men jag anpassar mig efter övrig trafik och JAG GÅR ALLTID IN TILL HÖGER NÄR JAG SKALL.
Blicken långt fram, är tydlig, och läser trafiken.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Här är ett scenario på temat "omkörning på insidan" som jag undrar vad tråden anser om.

Det är 2+1-väg, du kör där det är 1-filigt och du kommer ikapp en lång kö av bilar som ligger efter en långtradare. När det väl blir 2-filigt går samtliga bilar framför dig över i vänstra filen för, optimistiska som de är, så tänker de alla att de ska köra om långtradaren. Du inser att bara en bråkdel av dem kommer hinna innan det blir 1-filigt igen.

Nu kör du i högerfilen och har bara långtradaren långt framför dig, och det är köbildning i vänsterfilen. Ok att köra om på insidan? Genom att köra om på insidan kommer du "först i kön" efter långtradaren inför nästa gång det blir 2-filigt, och kommer då garanterat att hinna om innan nästa gång det blir 1-filigt.

Jag tror att det är ok, rent juridiskt, men det är avhängigt vad lagstiftaren egentligen menar med "köbildning". Jag skulle hävda att det i detta scenario råder köbildning, och därför ok att köra om till höger. Men jag tror också att det skulle väcka irritation hos mina medtrafikanter.
Säkert redan fått svaret, men det är INTE ok att köra om i höger körfält i det läget. Det är ett okynne och skall med kraft beivras!:cool:

Just av den anledningen är det så gött att köra hoj, för då kan man köra om hela kön när det är ett körfält så slipper man hetsen när det går över till två körfält.:D
 
K knipo skrev:
Säkert redan fått svaret, men det är INTE ok att köra om i höger körfält i det läget. Det är ett okynne och skall med kraft beivras!
Så vad ska man göra när hela kön framför en byter till vänsterfil och saktar in? Då är man själv tvungen att byta? Eller måste man bromsa och hålla jämna steg med den sista i vänsterfilen? Det är ju tyvärr de enda två alternativen som kvarstår.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Så vad ska man göra när hela kön framför en byter till vänsterfil och saktar in? Då är man själv tvungen att byta? Eller måste man bromsa och hålla jämna steg med den sista i vänsterfilen? Det är ju tyvärr de enda två alternativen som kvarstår.
Jag bromsar inte. Om det är hundraväg så kör jag hundra. Om någon är så korkad att de byter till vänsterfil och lägger sig i 80 så får de skylla sig själva.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.