G OMathson skrev:
Javisst och som jag skrev tidigare är även jag en som ogillar mittenfils "parkerare" starkt och gett upp på dem, stannar själv aldrig i varken mittenfilen eller vänsterfilen i onödan men vid flera tillfällen när min ACC är inställd på laglig max hastighet +10/15 kommit ikapp flera som kör långsammare, tex 3 tradare, bytt till vänsterfilen sedan kommer en "white van" eller rallykalle upp nära bakom, blinkar för att jag ska gå in mellan tradarna och bromsa. Om jag inte gör det så blir man senare jagad, de går nära framför och tvärnitar och ska ut och bråka hur man nu har tid med det när man har bråttom till sjukhuset, nä tacka vetja Tyskland, blinka på andra dryga böter direkt då det faktiskt finns poliser. Köra fort, javisst men den som gör det har ett högt ansvar.
Som du förklarar så är det ju inte du som är problemet där, du gör ju som som du ska. Att gå in mellan två/tre långtradare är helt onödigt, till o med en större risk, såvida det inte är långa avstånd mellan dem.
Klart att man skall fullfölja sin omkörning i sin egen hastighet utan att behöva maxa upp för att det kommer någon som kör fortare bakom.
Om det var så du trodde jag menade så uttryckte jag mig oklart.
De som är upphinnande får ju givetvis anpassa sin hastighet o öka på igen när den framför går in till höger igen.
Klart att jag kan sucka till om det är någon som smiter ut framför mig där jag måste ta ned farten, men det är helt ok i det läget.
De som jag önskar att det vore skottpengar på är de som FORTSÄTTER att köra i vänster körfält efter att omkörningen är genomförd o höger körfält helt fritt. De är tyvärr inte sällsynta, men ack så jobbiga.

Dessutom, att börja blinka o köra väldigt nära är med ett ofog. Det händer att jag blinkar till med helljuset ibland, men då har det varit fritt i höger körfält o bilen framför kört läänge i vänster körfält utan att gå tillbaka.
Oftast inga problem. Jag blinkar till liksom för att få de att förstå att ”här är jag o jag önskar köra vidare.” De flesta kommer nog på att ”oj då, jag skulle visst gått in till höger” o glider in.
Ett fåtal blir irriterade o börjar löjla sig med att sänka farten, vägra att gå in till höger, ge finger, gå in till höger o sedan gasa för att inte bli omkörda eller något annat omoget beteende.
Men det är bara att inte bry sig o köra vidare.
 
  • Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
Egentligen ett väldigt slöseri med skattemedel att bygga trefiligt ö h t.
Vänsterfilen blir ju bara till för "dom som kör om dom som kör om"
 
Jag skulle tippa att en tredje fil ökar faktisk kapacitet med 20–25 %. Lite mer på extremt trafikerade vägar som Essingeleden och i rusning. Långt ifrån onödigt alltså, men mittfilskramarna gör ändock att kapaciteten slår i taket fortare än den skulle behöva.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle tippa att en tredje fil ökar faktisk kapacitet med 20–25 %. Lite mer på extremt trafikerade vägar som Essingeleden och i rusning. Långt ifrån onödigt alltså, men mittfilskramarna gör ändock att kapaciteten slår i taket fortare än den skulle behöva.
På vilket sätt slår kapaciteten fortare i taket för att man ligger i mitten?
 
M MagHam skrev:
Egentligen ett väldigt slöseri med skattemedel att bygga trefiligt ö h t.
Vänsterfilen blir ju bara till för "dom som kör om dom som kör om"
E6 norrut från Malmö skulle ha allt att vinna med ett extra körfält. Den motorvägen är döden att köra på. Har man inte fått o infarkt tidigare så får man det där. Inte nog med att den är underdimensionerad vilket bara det är jobbigt, väldigt många kör som idioter med.
Den undviker jag i största mån.
 
A Andy78 skrev:
På vilket sätt slår kapaciteten fortare i taket för att man ligger i mitten?
För att det inte går att ta sig från högerfil till vänsterfil och vice versa utan att passera mittfilen. Är det fullt i mittfilen blir det alltså svårare för någon i vänsterfil att flytta på sig för snabbare fordon, eller för någon i högerfil att köra om.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
G
Ett problem som tas upp här i tråden lite för lite är att fortkörning är på helt eget ansvar, som Tysklands autobahn fast värre här då det är olagligt, tex att köra om till höger på 70 vägar som Essingeleden är ok MEN inte i 100, kör gärna norrut Årsta påfarten och försök komma in i högerfil lagligt, då blir man blinkad på. Flera olyckor / dag på Essingeleden men sällan personskador då krafterna är åt samma håll. Gillar inte fartkameror men skulle nog vara bra där ändå trist nog.
 
Fairlane
A Andy78 skrev:
För att underlätta för folk som ska göra av och på.
Ligger till höger när jag ska köra av.
Varför måste man ligga till höger när det finns 2 filer till vänster och bilar skapå på påfarten?
Kommer det många bilar på påfarten. Så går det alldeles utmärkt att byta till mittfil för att hjälpa de trafikanterna på motorvägen.
Däremot finns det ju ingen poäng att ligga kvar i mittfilen mil efter mil för att det kommer en påfart 5 km längre fram.
Dessutom ska ju alla de som du hjälpte in i mittfilen så fort det vara går också. Det är därför man sen ser en mittfil för trafiken rör sig i 80 km/h på en sträcka som man får köra 100 km/h på, dessutom är säkerhetsavståndet under all kritik väldigt ofta. Om inte annat så kan man gå ut i högerfil för att slippa ligga 15 meter bakom framförvarande och ha en kompis 15 m bakom.
 
Redigerat:
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Ett problem som tas upp här i tråden lite för lite är att fortkörning är på helt eget ansvar, som Tysklands autobahn fast värre här då det är olagligt, tex att köra om till höger på 70 vägar som Essingeleden är ok MEN inte i 100, kör gärna norrut Årsta påfarten och försök komma in i högerfil lagligt, då blir man blinkad på. Flera olyckor / dag på Essingeleden men sällan personskador då krafterna är åt samma håll. Gillar inte fartkameror men skulle nog vara bra där ändå trist nog.
Precis!
Just det du beskriver är anledningen till att inte tillåta omkörningar till höger, det är farligt.
Det är väl kanske en av anledningarna till att man satt en hastighetsbegränsning till 70 för när det är ok.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Kommer det många bilar på påfarten. Så går det alldeles utmärkt att byta till mittfil för att hjälpa de trafikanterna på motorvägen.
Däremot finns det ju ingen poäng att ligga kvar i mittfilen mil efter mil för att det kommer en påfart 5 km längre fram.
Dessutom ska ju alla de som du hjälpte in i mittfilen så fort det vara går också. Det är därför man sen ser en mittfil för trafiken rör sig i 80 km/h på en sträcka som man får köra 100 km/h på, dessutom är säkerhetsavståndet under all kritik väldigt ofta. Om inte annat så kan man gå ut i högerfil för att slippa ligga 15 meter bakom framförvarande och ha en kompis 15 m bakom.

Absolut,Jag byter fil till den som tar mig fram snabbast oavsett om det är höger eller vänster.
 
Fairlane
G OMathson skrev:
Ett problem som tas upp här i tråden lite för lite är att fortkörning är på helt eget ansvar, som Tysklands autobahn fast värre här då det är olagligt, tex att köra om till höger på 70 vägar som Essingeleden är ok MEN inte i 100, kör gärna norrut Årsta påfarten och försök komma in i högerfil lagligt, då blir man blinkad på. Flera olyckor / dag på Essingeleden men sällan personskador då krafterna är åt samma håll. Gillar inte fartkameror men skulle nog vara bra där ändå trist nog.
Jag körde Essingeleden idag med släpkärra. Jag håller hastigheten då, varken mer eller mindre. Jag fick använda flera av filerna inklusive den längst till vänster för jag kom rätt ofta ikapp personer som körde 60 km/h. Antingen har de ingen bra mätare eller så sitter de i telefon. Vissa vågar nog heller inte köra fortare. Det gick alldeles utmärkt att byta fil utan att någon blinkade på mig. Jag letar en lucka som inte är för liten och slår på blinkers innan jag byter fil (inte samtidigt). Jag tycker generellt att det fungerar rätt enkelt där, både när jag håller hastighetsbegränsningen och när jag kör för fort. Någon enstaka gång händer det att någon kommer ifatt och blinkar att man ska flytta på sig, men de dumskallarna ignorerar jag bara.
 
  • Gilla
Nerre och 2 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Problemet är att man behåller påbudet att ligga längst till höger och köra om till vänster när det blir trefiligt, det fungerar vid två men inte trefiligt. Låt körfälten röra sig oberoende av varandra när det blir tre eller fler.
Exakt. Ibland får man vara pragmatisk, folk kan inte hantera regeln om att man ska ligga i höger körfält. Vi har provat i tiotals år och det är över kompetensnivån för en alldeles för stor andel förare.

Vi får helt enkelt tillåta omkörningar till höger. Jag tar mitt ansvar, jag har redan börjat. (y)
 
  • Haha
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag tar mitt ansvar, jag har redan börjat. (y)
Katching!!

052 A.

Otillåten omkörning av annat fordon till höger/vänster
A motordrivet fordon utom moped klass II 1000:-
;)
 
A Andy78 skrev:
Varför måste man ligga till höger när det finns 2 filer till vänster och bilar skapå på påfarten?
För att annars fyller filen ingen funktion.

Vid påfarter och avfarter finns det accelerationsfält och retardationsfält som är till just för att den som ska köra på ska kunna anpassa sig efter de som redan kör på motorvägen och den som ska köra av ska inte behöva sakta in redan 1 km innan avfarten.

Ska högerfilen bli ett extra accelerationsfält så kan vi lika gärna ta bort de ordinarie accelerationsfälten.
 
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Egentligen ett väldigt slöseri med skattemedel att bygga trefiligt ö h t.
Vänsterfilen blir ju bara till för "dom som kör om dom som kör om"
Du missar den lilla detaljen "köbildning i samtliga körfält".

Det är ingen som säger att alla ska köra i högerfil, det vi säger är att högerfilen inte ska vara tom.
 
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.