Man gör rätt när man kör i laglig hastighet i vänster körfält. Där också.
Laglig hastighet i vänster körfält är väsentligt, även omkörningar ska göras inom råmärkena.
De undantag med bråttom till sjukhuset osv du nämner är just undantag, sällsynta.
Sen att i stort sett alla kör med lite pålägg är en annan historia.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Man gör rätt när man kör i laglig hastighet i vänster körfält. Där också.
Laglig hastighet i vänster körfält är väsentligt, även omkörningar ska göras inom råmärkena.
De undantag med bråtom till sjukhuset osv du nämner är just undantag, sällsynta.
Sen att i stort sett alla kör med lite pålägg är en annan historia.
Ja, det är klart att det är rätt.
Men det är fel att ligga kvar när man kört om. Det är däri felet ligger.
Själva hastigheten är oväsentlig så länge man inte är ivägen.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Underlätta i trafiken om du kan det, istället för att hävda "jag har rätt att".(y)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Underlätta i trafiken om du kan det, istället för att hävda "jag har rätt att".(y)
Ja, precis.
 
J jocke31 skrev:
Alltså, det blir ju tämligen absurt om jag kör i angiven hastighet, t ex 100 i högerfilen och sedan hinner ikapp en bil som ligger och kör 80 i mittfilen. Ska jag då bromsa och resten av färden köra i 80 för att inte av misstag passera bilen i mittfilen? För att köra lagligt behöver jag då göra två filbyten för att köra om till vänster. Det är helt enkelt mittfilsmarodörerna som skapar onödiga köer och flera onödiga filbyten för andra bilar.
Det är precis så jag kör i alla fall. Jag ligger ofta i högerfil snett bakom kön i vänster/mittenfil just eftersom jag inte får köra om till höger.

Att andra bryter mot lagen genom att ligger kvar i mittenfil fast de inte ska ger inte mig rätt att bryta mot lagen genom att köra om till höger.

Det är ju just därför mittfilskörandet är så egoistiskt. Tycker man att det är jobbigt att byta fil kanske man inte ska köra bil?
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det är precis så jag kör i alla fall. Jag ligger ofta i högerfil snett bakom kön i vänsterfil just eftersom jag inte får köra om till höger.

Att andra bryter mot lagen genom att ligger kvar i mittenfil fast de inte ska ger inte mig rätt att bryta mot lagen genom att köra om till höger.

Det är ju just därför mittfilskörandet är så egoistiskt. Tycker man att det är jobbigt att byta fil kanske man inte ska köra bil?
Sant. I princip kan jag bli bötfälld om jag kör i laglig och jämn hastighet i högerfil pga att någon bromsar i mittfilen.
 
Problemet är att man behåller påbudet att ligga längst till höger och köra om till vänster när det blir trefiligt, det fungerar vid två men inte trefiligt. Låt körfälten röra sig oberoende av varandra när det blir tre eller fler. Liten mening med fler än två körfält annars.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Problemet är att man behåller påbudet att ligga längst till höger och köra om till vänster när det blir trefiligt, det fungerar vid två men inte trefiligt. Låt körfälten röra sig oberoende av varandra när det blir tre eller fler. Liten mening med fler än två körfält annars.
Varför skulle det inte fungera vid trefiligt? Är det svårare att byta fil från mittenfil till högerfil vid trefiligt än att byta från vänsterfil till högerfil två tvåfiligt?

Skillnaden mellan trefiligt och tvåfiligt är ju en extra vänsterfil, inte en extra högerfil... Så om folk kan ligga i högerfil när det är tvåfiligt, varför kan de inte göra det när det är trefiligt?

Det är ju också vid trefiligt som risken med att köra om till höger är störst, eftersom där kan ett fordon i mittenfil bli omkört både till höger och vänster samtidigt. Vid tvåfiligt går det bara att bli omkörd på höger eller vänster sida, inte bägge samtidigt.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Det är väl exakt det tråden försöker förstå - varför folk inte kan lägga sig i högerfil vid 3-filigt.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Men vad ska den extra vänsterfilen vara till, om ingen får vara där?
Anledningen till fler filer måste ju rimligtvis vara för att vägen ska svälja mer trafik, fler fordon per sekund, och då måste ju alla filer få användas?
Ni som tycker påbudet att ligga i högerfilen är bra, har ni kört någonstans med mycket trafik där trafiken i körfälten få flyta oberoende?
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det är precis så jag kör i alla fall. Jag ligger ofta i högerfil snett bakom kön i vänster/mittenfil just eftersom jag inte får köra om till höger.

Att andra bryter mot lagen genom att ligger kvar i mittenfil fast de inte ska ger inte mig rätt att bryta mot lagen genom att köra om till höger.

Det är ju just därför mittfilskörandet är så egoistiskt. Tycker man att det är jobbigt att byta fil kanske man inte ska köra bil?

Vad är egentligen problemet med att ligga i mittenfilen, När du kan ligga både till vänster eller höger, om man nu prompt alltid måste ligga till höger.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Men vad ska den extra vänsterfilen vara till, om ingen får vara där?
Jo, de som kör om de som ligger i mittenfil får såklart vara i vänsterfilen medans de kör om (men sen ska de tillbaka till mittenfil eller rentav högerfil).

Man får ligga kvar i mitten/vänsterfil om man ska köra om flera bilar på raken, man behöver inte gå tillbaka till höger efter varje bil man kör om.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Vad är egentligen problemet med att ligga i mittenfilen, När du kan ligga både till vänster eller höger, om man nu prompt alltid måste ligga till höger.
Vad är problemet med att ligga i högerfilen om det är tomt där?
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Vad är problemet med att ligga i högerfilen om det är tomt där?
För att underlätta för folk som ska göra av och på.
Ligger till höger när jag ska köra av.
Varför måste man ligga till höger när det finns 2 filer till vänster och bilar skapå på påfarten?

Händer ibland att någon blir sur när man svänger in framför.
 
G
K knipo skrev:
Det har jag aldrig hävdat. Men som ”vanlig” förare så är det svårt att veta. Men det är helt irrelevant vem som kör fort. Och som du skriver, att köra laglig hastighet i vänster körfält är med oväsentligt. Gå ut till vänster, kör om o gå tillbaka till höger. Jag misstänker att många tycker/tror inte att de gör något fel när de kör i laglig hastighet i vänster körfält, men det är ju precis det de gör. De hindrar andra att komma fram som kör fortare än de själva gör.
Att lägga sig för nära är givetvis fel, men det är ju en helt annan fråga.
Javisst och som jag skrev tidigare är även jag en som ogillar mittenfils "parkerare" starkt och gett upp på dem, stannar själv aldrig i varken mittenfilen eller vänsterfilen i onödan men vid flera tillfällen när min ACC är inställd på laglig max hastighet +10/15 kommit ikapp flera som kör långsammare, tex 3 tradare, bytt till vänsterfilen sedan kommer en "white van" eller rallykalle upp nära bakom, blinkar för att jag ska gå in mellan tradarna och bromsa. Om jag inte gör det så blir man senare jagad, de går nära framför och tvärnitar och ska ut och bråka hur man nu har tid med det när man har bråttom till sjukhuset, nä tacka vetja Tyskland, blinka på andra dryga böter direkt då det faktiskt finns poliser. Köra fort, javisst men den som gör det har ett högt ansvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.