MathiasS MathiasS skrev:
Det tycker lagen också. Kör du i lagstadgad hastighet till höger är det rimligvis kö i mitten om det går 20-30 långsammare, eller bara 2 kph långsammare, och då får man köra om till höger.
Nej, det får man inte. Går det bara 20-30km/h långsammare så är det inte ok att köra om till höger. Om man rullar 20-30 km/h långsammare på en motorväg kör man i cirka 80-100 km/h, o då får man inte köra om till höger.

Det är bara om det är tät köbildning i bägge körfälten det är ok att köra om till höger.
O då kanske i max 20-30 km/h.
 
  • Gilla
Nerre
  • Laddar…
Fast det är inte görligt på riktigt. Är det tät trafik i tre filer i säg 50–60 eller 70–80 på en 100-väg så håller man sig rimligen i den filen man är i. Och då går det ibland fortare i innerfil än i ytterfil och ibland går till och med mittfilen fortast(!).

Det är relativt ofta tät trafik i storstäder utan att det går så sakta som du skriver för att man ska få köra om på insidan. Skulle folk då börja byta filer vänsterut i parti och minut skulle det bli sämre. Och högerfilen skulle till slut bli tom av alla som vill köra om bilar som kör långsamt – vilka i praktiken kör långsamt för att det är kö, inte för att de vill.

Tack och lov har de flesta trafikanter en mer pragmatisk inställning till verkligheten än så.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Mikael_L
J jocke31 skrev:
Alltså, det blir ju tämligen absurt om jag kör i angiven hastighet, t ex 100 i högerfilen och sedan hinner ikapp en bil som ligger och kör 80 i mittfilen. Ska jag då bromsa och resten av färden köra i 80 för att inte av misstag passera bilen i mittfilen? För att köra lagligt behöver jag då göra två filbyten för att köra om till vänster. Det är helt enkelt mittfilsmarodörerna som skapar onödiga köer och flera onödiga filbyten för andra bilar.
Spot on.
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast det är inte görligt på riktigt. Är det tät trafik i tre filer i säg 50–60 eller 70–80 på en 100-väg så håller man sig rimligen i den filen man är i. Och då går det ibland fortare i innerfil än i ytterfil och ibland går till och med mittfilen fortast(!).

Det är relativt ofta tät trafik i storstäder utan att det går så sakta som du skriver för att man ska få köra om på insidan. Skulle folk då börja byta filer vänsterut i parti och minut skulle det bli sämre. Och högerfilen skulle till slut bli tom av alla som vill köra om bilar som kör långsamt – vilka i praktiken kör långsamt för att det är kö, inte för att de vill.

Tack och lov har de flesta trafikanter en mer pragmatisk inställning till verkligheten än så.
Jag köper resonemanget o jag förstår att det blir så, men jag tycker ändå inte om det.
För mig är högersidan helig. Man skall kunna gå in i höger körfält utan att riskera en påkörning bakifrån, oavsett vad. Man skall givetvis kolla innan man byter körfält.
Problemet är att det räcker med att en struntar i reglerna så strular det till det för alla andra mer eller mindre.
Som jag skrev tidigare så kör jag inte mycket i trefiligt utan jag baserar mina erfarenheter på tvåfilig motorväg, företrädesvis E22 söderut mot Malmö.
Där är det ofta ”snabbgående köbildning” i vänster körfält, säg 80-90, o plötsligt susar det förbi en i höger körfält i 130. Det är inte ok.
Även om det inte är direkt köbildning utan bara en bil som kör om saktare än jag så är det ofta omkörningar till höger.
De som gör så kryssar sig gärna fram med. Det skulle jag med kunna göra, men jag gör det inte eftersom det är ett oskick.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Mikael_L
K knipo skrev:
Jag köper resonemanget o jag förstår att det blir så, men jag tycker ändå inte om det.
För mig är högersidan helig. Man skall kunna gå in i höger körfält utan att riskera en påkörning bakifrån, oavsett vad. Man skall givetvis kolla innan man byter körfält.
Problemet är att det räcker med att en struntar i reglerna så strular det till det för alla andra mer eller mindre.
Som jag skrev tidigare så kör jag inte mycket i trefiligt utan jag baserar mina erfarenheter på tvåfilig motorväg, företrädesvis E22 söderut mot Malmö.
Där är det ofta ”snabbgående köbildning” i vänster körfält, säg 80-90, o plötsligt susar det förbi en i höger körfält i 130. Det är inte ok.
Även om det inte är direkt köbildning utan bara en bil som kör om saktare än jag så är det ofta omkörningar till höger.
De som gör så kryssar sig gärna fram med. Det skulle jag med kunna göra, men jag gör det inte eftersom det är ett oskick.
Men det är ju det som hela denna tråden handlar om.
Att det finns mittfilscampare som ligger stadigt och kör i mitten fastän det är nästan tomt till höger, samt att de då ofta dessutom kör lite väl långsamt, både under fartgränsen samt vad många andra tycker är vettigt i just den situationen/väglaget etc.
Och då tvingas man till antingen totalt 4 st körfältsbyten samt att man måste klämma sig in i det vänstraste körfältet där fartdårarna kommer med jämna mellanrum, och därmed blir hastigheten och flytet i det körfältet väldigt ojämn och ryckigt.

Eller så orkar man inte, utan tar till oskicket, och olagligheten och kör om till höger.

Mittfilsparkerarna gör att en 3-filig väg bara blir 2-filig, så de slösar enormt med skattepengar, vägverket bygger helt i onödan fler körfält.

Nej, ut nu Poliser och bötfäll alla de där asen tills de lär sig.
 
  • Gilla
vcx och 4 till
  • Laddar…
Om man kör 95 i mittfilen där det är 90 håller man (med god marginal) hastigheten.
Är då vänsterfilen ledig kommer utryckningsfordon förbi.
Övriga som tycker att jag man är i vägen och vill köra 150 som en knarkkurir begår också ett lagbrott, men det verkar många ha förbisett? Det är liksom mer okej eller?
Bromssträckan ökar med kvadraten på hastigheten. Frågan är vem som framkallar mest fara egentligen.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, ut nu Poliser och bötfäll alla de där asen tills de lär sig.
Jag håller helt med dig i det.
 
M MagHam skrev:
Om man kör 95 i mittfilen där det är 90 håller man (med god marginal) hastigheten.
Är då vänsterfilen ledig kommer utryckningsfordon förbi.
Övriga som tycker att jag man är i vägen och vill köra 150 som en knarkkurir begår också ett lagbrott, men det verkar många ha förbisett? Det är liksom mer okej eller?
Bromssträckan ökar med kvadraten på hastigheten. Frågan är vem som framkallar mest fara egentligen.
Du som medtrafikant skall inte bestämma min hastighet, det är en myndighetsutövning. Det kan vara flera olika anledningar att köra fortare. Någon som behöver komma till sjukhuset, polis, veterinär, ambulans mm.
När omkörningen är genomförd tittar man i spegeln, ger signal med körriktningsvisaren o går tillbaka till höger körfält. Enklare än så är det inte. O det gäller alla, oavsett om man kör 89 eller 150. Om alla gjort som man ska hade problemet inte existerat. Vänster körfält är blott och enbart ett körfält man skall uppehålla sig i tillfälligt. Det är alltid någon som kör fortare o de skall inte behöva bromsa eller sakta in annat än i undantagsfall.

Dessutom tror jag att det framkallar mer fara att hindra andra att komma fram än att överskrida gällande hastighet.
 
  • Gilla
  • Älska
vcx och 3 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Du som medtrafikant skall inte bestämma min hastighet, det är en myndighetsutövning...
OK. Då ska du, som medtrafikant, inte lägga dig i andras mittfilskörning heller! Såvida du inte är polis. Det är en myndighetsutövning.
 
Det gör jag ju inte, eller hur menar du?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Just i detta nu befinner jag mig på E22. Det är gles trafik men ändå är det flera som ligger i vänster körfält fast det inte är någon bil i det högra körfältet!
Varför?!:mad:
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
G
K knipo skrev:
Du som medtrafikant skall inte bestämma min hastighet, det är en myndighetsutövning. Det kan vara flera olika anledningar att köra fortare. Någon som behöver komma till sjukhuset, polis, veterinär, ambulans mm.
När omkörningen är genomförd tittar man i spegeln, ger signal med körriktningsvisaren o går tillbaka till höger körfält. Enklare än så är det inte. O det gäller alla, oavsett om man kör 89 eller 150. Om alla gjort som man ska hade problemet inte existerat. Vänster körfält är blott och enbart ett körfält man skall uppehålla sig i tillfälligt. Det är alltid någon som kör fortare o de skall inte behöva bromsa eller sakta in annat än i undantagsfall.

Dessutom tror jag att det framkallar mer fara att hindra andra att komma fram än att överskrida gällande hastighet.
Och alla som lägger sig för nära när man kör laglig hastighet i vänsterfilen som går fortare än mitten har någon av de anledningarna eller liknande som du nämnde? Eller hur?
 
Då sjunger jag den gamla 60-talslåten "håll dig till höger Svensson":D
 
A AndersS skrev:
Då sjunger jag den gamla 60-talslåten "håll dig till höger Svensson":D
"We shall overcome" funkar också bra sägs det ;)
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Och alla som lägger sig för nära när man kör laglig hastighet i vänsterfilen som går fortare än mitten har någon av de anledningarna eller liknande som du nämnde? Eller hur?
Det har jag aldrig hävdat. Men som ”vanlig” förare så är det svårt att veta. Men det är helt irrelevant vem som kör fort. Och som du skriver, att köra laglig hastighet i vänster körfält är med oväsentligt. Gå ut till vänster, kör om o gå tillbaka till höger. Jag misstänker att många tycker/tror inte att de gör något fel när de kör i laglig hastighet i vänster körfält, men det är ju precis det de gör. De hindrar andra att komma fram som kör fortare än de själva gör.
Att lägga sig för nära är givetvis fel, men det är ju en helt annan fråga.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.