M MagHam skrev:
När man kör ut ur Jönköping mot Göteborg är vägen 3-filig och har ganska brant lutning (8%).
Sikten i de värsta kurvorna är mycket kort och lastbilar går på lågväxel.
Om man som bilförare då lägger sig i högerfilen så tar det inte många sekunder förrän man får skynda sig att byta fil eller bromsa kraftigt.
Självfallet skulle högerfilen vara helt allokerad till lastbilar, men med nuvarande regler blir det bara farliga incidenter och olyckor... gång på gång.
Så här ser det ut:
[länk]
Fast göteborgsbacken är ju ett undantag, precis som E6an över Hallandsås med tre filer.
 
Fairlane
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Hur många här kör i högerfil på en lördagnär den år skyltad bussfil 7-9,15-18 (svarta siffror, inga parenteser? Jag brukar göra det och ibland blir jag prejad lite av förare i vänsterfilen ovh ibland är det nån i vänsterfilen som ska svänga höger och dom verkar tycks hens försäkring ska betala en ny vänsterflygel på min bil...
 
Inte ens polisen känner till dessa skyltar, vid en skola här hade polisen fartkontroll på Valborgsmässoafton där 30 gäller 7-18 vardagar, 50 övrig tid. Dom tog väl 4 för fortkörning runt 45-50 men den 5:e protesterade och sa att det var dag före helgdag så 50 är korrekt hastighetsbegränsing, vilket var rätt. Enligt lokalblaskan så kontakatdes de 4 första och sa att böterna var ogiltiga så riv dom. Sen att man kanske bör hålla 30 när skolan är öppen är väl en annan sak men det var inget som skyltningen visade.
 
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Inte ens polisen känner till dessa skyltar, vid en skola här hade polisen fartkontroll på Valborgsmässoafton där 30 gäller 7-18 vardagar, 50 övrig tid. Dom tog väl 4 för fortkörning runt 45-50 men den 5:e protesterade och sa att det var dag före helgdag så 50 är korrekt hastighetsbegränsing, vilket var rätt. Enligt lokalblaskan så kontakatdes de 4 första och sa att böterna var ogiltiga så riv dom. Sen att man kanske bör hålla 30 när skolan är öppen är väl en annan sak men det var inget som skyltningen visade.
I Gustavsberg, öster om Stockholm finns en sådan hastighetsbegränsning, 30 på vardagar 7-18, men 50 övriga tider. I anslutning till skylten finns en digital skylt som visar hastigheten blinkar rött när någon kör för fort och visar farten i grönt när man kör upp till 30. Döm om min förvåning när skylten ilsket blinkade rött även en lördag när bilen framför min körde i 45 km/tim. Bilen framför tvärbromsade och körde under 30, trots att hastigheten är 50 denna veckodag.
Det vore ju önskvärt att Trafikverket ställde in denna typ av skyltar så att de följer trafikreglerna.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
I Gustavsberg, öster om Stockholm finns en sådan hastighetsbegränsning, 30 på vardagar 7-18, men 50 övriga tider. I anslutning till skylten finns en digital skylt som visar hastigheten blinkar rött när någon kör för fort och visar farten i grönt när man kör upp till 30. Döm om min förvåning när skylten ilsket blinkade rött även en lördag när bilen framför min körde i 45 km/tim. Bilen framför tvärbromsade och körde under 30, trots att hastigheten är 50 denna veckodag.
Det vore ju önskvärt att Trafikverket ställde in denna typ av skyltar så att de följer trafikreglerna.
Är man det minsta uppmärksam och kan vägskyltarna så ser man ju vilken hastighet som är gällande, o då kan man ju strunta i den digitala uppmärksamhetsskylten.
Dessutom tror jag att minst lika många kör 30 utan digital skylt.
Men visst är det irriterande när inte hastigheten hålls, håller helt med.
Samma fenomen innan en ATK-kamera.
Många som börjar bromsa i en annan kommun för att vara säkra på att inte bli fotad, o gärna 20 km/h under gällande hastighet.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Jag tycker det är positivt när folk kör 30 förbi skolor och i villaområden även när det är 50. Det är fortfarande miljöer med många oskyddade trafikanter och resan tar inte mycket längre tid. Kunde folk istället köra rätt på motorvägen skulle man lätt ta igen de förlorade sekunderna där istället för att ligga efter virrpannan som kör 50 i bostadsområden men 80 i mittfil på motorvägen...
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Sträckan Södertälje-Hallunda har varit uppe några gånger. Hittade följande inlägg på Södertäljepolisens Facebook:
[länk]

Sammanfattning för den som inte orkar läsa, använd högerfil.
Jag kör som sagt denna sträcka ofta och undrar hur många som egentligen har klarat en svensk uppkörning av de som kör här...
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
G
Hur kan det funka såpass bra i Kasselbackarn med flera filer? Vissa sträckor fri fart, vissa max 120. Visst det händer att man "fastnar" bakom en långtradare om man inte är uppmärksam, men det brukar lösa sig rätt snabbt.
Brukar köra i de området ett par ggr om året. Kör jag på samma sätt mellan Stockholm-Södertälje (använder respektive fil som det är tänkt) funkar det inte alls. Har fsktiskt gett upp där, väljer oftast högerfilen och ligger kvar utan att köra till höger, tar lite längre tid men lugnare.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
G
J jocke31 skrev:
I Gustavsberg, öster om Stockholm finns en sådan hastighetsbegränsning, 30 på vardagar 7-18, men 50 övriga tider. I anslutning till skylten finns en digital skylt som visar hastigheten blinkar rött när någon kör för fort och visar farten i grönt när man kör upp till 30. Döm om min förvåning när skylten ilsket blinkade rött även en lördag när bilen framför min körde i 45 km/tim. Bilen framför tvärbromsade och körde under 30, trots att hastigheten är 50 denna veckodag.
Det vore ju önskvärt att Trafikverket ställde in denna typ av skyltar så att de följer trafikreglerna.
Dessa skyltar sätts även upp av boende längs vägen o.dyl. eller kommunen osv.
 
Kommunen kan nog sätta upp såna där påminnare, men andra behöver tillstånd för det. Man får inte sätta upp skyltar hur som helst i vägområdet. Anledningen är såklart att se till de som färdas där ser den information som är viktig. Skulle vem som helst få sätta upp en massa skyltar skulle det bli rörigt.
 
Just sträckan Södertälje-Stockholm är vidrig. Det blandas folk som kör i 30 med knarkkurirer som bränner på i 150 och kryssar mellan filer utan avstånd med osäkra mittfilskörare och hetsiga jobbpendlare. Det går inte att ha normal puls när man kör den sträckan. Detta i kombination med att de tre filerna är relativt trånga.
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 4 till
  • Laddar…
S Sackaros skrev:
Just sträckan Södertälje-Stockholm är vidrig. Det blandas folk som kör i 30 med knarkkurirer som bränner på i 150 och kryssar mellan filer utan avstånd med osäkra mittfilskörare och hetsiga jobbpendlare. Det går inte att ha normal puls när man kör den sträckan. Detta i kombination med att de tre filerna är relativt trånga.
Känner ändå att jag som hetsig jobbpendlare hamnade i den bästa kategorin. Men jag håller med, norra sidan av sthlm är också inte alltid kul att köra i men antalet idioter är något lägre åtminstone dagtid. Rör man sig dock mot Västerort så ökar chansen att träffa riktiga pärlor i trafiken.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Fairlane
Det här med att högerfilen som försvinner är orsak till att ligga i mittfil är lite märkligt tänk tycker jag. Dels sker det inte ofta och dels är ju enda sättet att minska antal körfält att något körfält försvinner och höger är väl inte orimligt?

Om man tänker sträckan Södertälje (Moraberg)-Vårby Backe, dvs den del som har minst 80 km/h så försvinner högerfil en gång söderut och en gång norrut. Sträckan är 13,9 km ungefär. Söderifrån ser det ut så här:
Moraberg: Här blir det trefiligt genom att påfartsträckan blir den tredje filen. Trots att påfartsträckan är många hundra meter lång, en av de längsta jag känner till så klarar inte mittfältsförarna att accelerera från 70 km/h till 100km/h innan den heldragna linjen försvinner och de snabbt som ögat trängel sig in i mittfilen.
Salem (6,4 km efter Moraberg): Här är det en vanlig avfart, iongen fil som försvinner. En vanlig mittfältsförare som åkt från Moraberg och ska av här har kört hela sträckan i mittfilen.
Hallunda (10,6 km från Moraberg): Här försvinner faktiskt högerfilen. Först skylten kommer 1000 meter innan och sen kommer det fler. Påfarten som följer blir åter en tredje fil.
Fittja (12,8 km från Moraberg): En helt vanlig avfart, vägen fortsatt trefilig
Vårby Backe (13,9 km från Moraberg): Här blir det 70 km/h, men fortsatt trefiligt.

Åker man söderut så är det just vid Södertälje (Moraberg) som högerfilen försvinner, återigen med tydlig skyltning långt innan.

Om man tänker sig att man bygger om vid Hallunda och breddar vägen under bron som går över motorvägen, så att det blir trefiligt även den sträckan norrut så kan man undvika att högerfilen försvinner där. Skulle det påverka andelen mittfältsförare? Jag tror inte det. Alltså håller inte argumentet om försvunna högerfiler.

Jag har heller inte förstått hur man kan klara av att byta fil till mittfil direkt efter man kommit in på motorvägen (trots att man inte ens har kommit upp i fart), samtidigt som man tydligen är oförmögen att byta fil när man ser en skylt om att en fil försvinner om 1000 meter. Är det för att man snabbt vill in i mittfil så att man akn sitta och fippla med telefonen eller något annat sen och därför riskerar att missa alla skyltar om att högerfil är på väg att försvinna?
 
  • Gilla
Nerre och 4 till
  • Laddar…
Jag förstår fortfarande inte varför det anses fördelaktigare, tom i trafikföreskrifterna, att kryssa mellan filerna än att bara kunna hålla rakt på. Filbyte=ökad olycksrisk, undvik detta. Måste vara nån stockholmare som hittat på. Behagligare att köra bil i länder där detta påbud inte finns. //Riddare av det raka spåret.
 
  • Älska
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.