AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det var helt perfekt väglag igår. Då var det värre i onsdags när vi åkte upp då det precis hade snöat. Men gick bra hålla tempot iallafall med vår fyrhjulsdrivna hyrsuv.

Var ingen skillnad i antalet långsamma förare mellan torrt väglag och snö. Eller kanske var färre fordon ute i onsdags iof.
Folk har olika erfarenhet, olika prestanda på bilen.

Jag har slutat att köra 30+ oavsett bil på många vägtyper. När jag var yngre körde jag ofta 139 på motorväg.

Framförallt har jag slutat köra för fort på 30, 50, 70 och 90 väg med oskyddade trafikanter och mötande trafik. Det handlar inte om att jag kan hålla min bil på vägen utan att jag kan hinna stanna för en annan idiot som inte kan köra, eller barn och djur med samma brist på omdöme.

På Essingeleden kör jag dock fortfarande 30 för fort, samt ibland på tomma, torra motorvägar. Men mer sällan.

Att köra i princip samma hastighet i vänsterfi som högerfil är dock förkastligt. Vänster är omkörningsfil. Men är det mycket trafik är det motiverat att köra om lastbilar som kör 80 även om man kör 95 på 110 väg. Bara man går tillbaka till höger när omkörningen är klar. Om det är fullt både höger och vänster så långt ögat når och man har bra avstånd till bilen framför så är det kökörning och kan vara ok att inte gå in till höger direkt. Vid trafik helger med många ovana förare blir det ofta så här pga de som inte går in till höger, men mitt i kön finns inte mycket annat än tålamod att ta till.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Friktionsdäckens fördel på asfalt: Friktionsdäck, särskilt nordiska modeller, är optimerade för varierande vinterväglag och har en mjukare gummiblandning som ger bättre fäste på asfalt jämfört med dubbdäck.
Nej, friktionsdäckens sejfar är optimerade för att fungera som en fönsterskrapa och skrapa bort vattenfilmen från is. Torr is är inte hal, det är vatten på isen som gör den hal. Är det ett par minusgrader så smälter lite av isen från trycket och friktionen från däcket (eller skosulan), men är det -20 så är det så kallt att isen knappt smälter och då är den inte längre hal.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Då tänker du bara på de som sitter i A-traktorn/moppebilen. Om du istället tänker på andra trafikanter, hur blir det då?
Hellre påkörd av en 2 ton tung bil i 45 km/h eller en betydligt lättare moppebil i samma hastighet?
Som påkörd skulle jag inte njuta av mer en plastlåda i 45 än av en bil i 30, det kan jag säga. Tror knappast att det är så de resonerar, men man vet ju aldrig..
 
RoTe RoTe skrev:
Ja barnen totalförstörde begbilmarknaden.
Nej, de tog hand om de numera närmast värdelösa dieslarna.
 
RoTe RoTe skrev:
Jag tänker att alla lastbilar som har extra tålig framaxel har bredare framdäck än de normala. Jag tänker att supersingeldäck ersätter dubbelmontage av smalare däck. Jag tänker att tunga jänkare alltid haft bredare och större däck än lite små och söta svenssonVolvos osv osv.
Tänk en gång till då. Ledtråd: Profilen på däcket.
 
RoTe
K karlmb skrev:
Nej, de tog hand om de numera närmast värdelösa dieslarna.
Jaha så när jag försökte köpa bil så stack inte begpriserna upp menar du då?

K karlmb skrev:
Tänk en gång till då. Ledtråd: Profilen på däcket.
Jaha så varför blir däcken bredare då?
 
RoTe RoTe skrev:
Jaha så när jag försökte köpa bil så stack inte begpriserna upp menar du då?

Jaha så varför blir däcken bredare då?
Det finns flera anledningar till att begmarknaden i Sverige explodrat. De som bygger EPA köper inte de dyra exemplaren, utan just det som det finns överflöd på, dieslar.
Bredare däck på lastbilar beror säkerligen på lagkrav, precis som du säger så ersätts numera dyra dubbelmontage av singel, och det finns lagkrav om marktryck.
 
RoTe
K karlmb skrev:
Det finns flera anledningar till att begmarknaden i Sverige explodrat. De som bygger EPA köper inte de dyra exemplaren, utan just det som det finns överflöd på, dieslar.
Bredare däck på lastbilar beror säkerligen på lagkrav, precis som du säger så ersätts numera dyra dubbelmontage av singel, och det finns lagkrav om marktryck.
Haha du vet verkligen allting du? Dom som bygger A-TRAKTOR som det heter köper prisvärda vanliga bilar, vilket konkurrerar med många svenskars bilinköp. Har du lastbilskörkort månntro? Jag tvivlar.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Fairlane
K karlmb skrev:
Som påkörd skulle jag inte njuta av mer en plastlåda i 45 än av en bil i 30, det kan jag säga. Tror knappast att det är så de resonerar, men man vet ju aldrig..
Men så skrev jag ju inte.
Vad blir du helst påkörd av, en moppebil eller en 2 ton tung A-traktor om båda kör 45 km/h?

Jag kan mycket väl tänka mig att man väger in rörelseenergi.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Som påkörd skulle jag inte njuta av mer en plastlåda i 45 än av en bil i 30, det kan jag säga. Tror knappast att det är så de resonerar, men man vet ju aldrig..
Det är möjligt att det inte är så de resonerar, men rörelseenergin är relevant.

2 ton EPA i 30 blir cirka 70 kJ (om jag inte räknat fel)
350 kg (max tillåten vikt!) mopedbil i 45 blir drygt 27 kJ

EPAn måste ner under 800 kg för att komma ner i samma rörelseenergi som mopedbilen. Men eftersom 350 kg är maxvikten för mopedbilar antar jag att många faktiskt väger mindre.

EPAn (eller A-traktorn) om man ska vara korrekt är ju faktiskt tänkt att vara ett dragfordon (=traktor). Om EPA ska få köra 45 så kommer då även vanliga traktorer får köra 45 antar jag. Men då blir det antagligen krav på säkerhetsbälte för traktorer.... Och det är nog inte så populärt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Folk har olika erfarenhet, olika prestanda på bilen.

Jag har slutat att köra 30+ oavsett bil på många vägtyper. När jag var yngre körde jag ofta 139 på motorväg.

Framförallt har jag slutat köra för fort på 30, 50, 70 och 90 väg med oskyddade trafikanter och mötande trafik. Det handlar inte om att jag kan hålla min bil på vägen utan att jag kan hinna stanna för en annan idiot som inte kan köra, eller barn och djur med samma brist på omdöme.

På Essingeleden kör jag dock fortfarande 30 för fort, samt ibland på tomma, torra motorvägar. Men mer sällan.

Att köra i princip samma hastighet i vänsterfi som högerfil är dock förkastligt. Vänster är omkörningsfil. Men är det mycket trafik är det motiverat att köra om lastbilar som kör 80 även om man kör 95 på 110 väg. Bara man går tillbaka till höger när omkörningen är klar. Om det är fullt både höger och vänster så långt ögat når och man har bra avstånd till bilen framför så är det kökörning och kan vara ok att inte gå in till höger direkt. Vid trafik helger med många ovana förare blir det ofta så här pga de som inte går in till höger, men mitt i kön finns inte mycket annat än tålamod att ta till.
Håller med men vissa större vägar som är 70 kan man gott hålla 90 men 30 är ju nolltolerans av god anledning och 50 är ju inne i stan och där kan ju folk gå ut i gatan när som helst.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Men så skrev jag ju inte.
Vad blir du helst påkörd av, en moppebil eller en 2 ton tung A-traktor om båda kör 45 km/h?

Jag kan mycket väl tänka mig att man väger in rörelseenergi.
Jag tror jag tolkade dig rätt. Men jag tror inte man bryr sig om det. Mer om samma saker som moped vs mc.
 
RoTe RoTe skrev:
Haha du vet verkligen allting du? Dom som bygger A-TRAKTOR som det heter köper prisvärda vanliga bilar, vilket konkurrerar med många svenskars bilinköp. Har du lastbilskörkort månntro? Jag tvivlar.
Gillar man diesel så konkurrerar de ja. Om de billigaste exemplaren. Men marknaden är väl troligen mättad på A-TRAKTOR sidan (om det nu va viktigt för dig att få rätt).
Tog CE-kort i vuxen ålder. Klarade uppkörningen i hällregn på första försöket efter 10 lektioner.
 
RoTe
K karlmb skrev:
Gillar man diesel så konkurrerar de ja. Om de billigaste exemplaren. Men marknaden är väl troligen mättad på A-TRAKTOR sidan (om det nu va viktigt för dig att få rätt).
Tog CE-kort i vuxen ålder. Klarade uppkörningen i hällregn på första försöket efter 10 lektioner.
Ja ok, jag köpte en beg bmw för 25kkr mer än den såldes för ett par år tidigare, då alla barn gjorde a-traktorer av allt som gick att tillgå. Kul att du också har körkort för högre behörigheter. Jag har BE CE DE som jag inte nyttjar längre pga orkade inte vara yrkeskriminell.
 
Demmpa Demmpa skrev:
2016 fanns det drygt 8 000 EPA samt 10 000+ a-traktorer.
2017 fanns det närmare 20 000 EPA och a-traktorer.
Vid årsskiftet 2022-2023 fanns det över 220 000 registrerade fyrhjulingar och antalet ökar.
Vid årsskiftet 2021–2022 fanns det cirka 45 000 registrerade EPA- och A-traktorer. Totala antalet registrerade A-traktorer har fördubblats sedan 2018.
Vid årsskiftet 2021–2022 fanns det cirka 17 000 registrerade mopedbilar. 2018 fanns det cirka 12 000.
I slutet av 2023 fanns det knappt 17 000 mopedbilar och knappt 56 000 A-traktorer registrerade i Sverige.

[bild]

[länk]
[länk]
[länk]
En vettig utveckling att mopedbilarna inte säljs mer.
Tyvärr vill hastighetstalibanerna dra nytta av möjligheten att tvinga ner hastigheten i landet.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.