358 168 läst · 5 728 svar
358k läst
5,7k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
En vettig utveckling att mopedbilarna inte säljs mer.Demmpa skrev:2016 fanns det drygt 8 000 EPA samt 10 000+ a-traktorer.
2017 fanns det närmare 20 000 EPA och a-traktorer.
Vid årsskiftet 2022-2023 fanns det över 220 000 registrerade fyrhjulingar och antalet ökar.
Vid årsskiftet 2021–2022 fanns det cirka 45 000 registrerade EPA- och A-traktorer. Totala antalet registrerade A-traktorer har fördubblats sedan 2018.
Vid årsskiftet 2021–2022 fanns det cirka 17 000 registrerade mopedbilar. 2018 fanns det cirka 12 000.
I slutet av 2023 fanns det knappt 17 000 mopedbilar och knappt 56 000 A-traktorer registrerade i Sverige.
[bild]
[länk]
[länk]
[länk]
Tyvärr vill hastighetstalibanerna dra nytta av möjligheten att tvinga ner hastigheten i landet.
Jag kör dock inget. Ritar lastbilar istället.RoTe skrev:
"Vanliga" traktorer får gå upp till 50km/h (traktor klass B) och för att förvilla ytterligare finns traktor klass A som får gå 40km/h.N Nerre skrev:Det är möjligt att det inte är så de resonerar, men rörelseenergin är relevant.
2 ton EPA i 30 blir cirka 70 kJ (om jag inte räknat fel)
350 kg (max tillåten vikt!) mopedbil i 45 blir drygt 27 kJ
EPAn måste ner under 800 kg för att komma ner i samma rörelseenergi som mopedbilen. Men eftersom 350 kg är maxvikten för mopedbilar antar jag att många faktiskt väger mindre.
EPAn (eller A-traktorn) om man ska vara korrekt är ju faktiskt tänkt att vara ett dragfordon (=traktor). Om EPA ska få köra 45 så kommer då även vanliga traktorer får köra 45 antar jag. Men då blir det antagligen krav på säkerhetsbälte för traktorer.... Och det är nog inte så populärt.
Det går ju alldeles utmärkt att göra ett speciellt reglemente för ombyggda bilar.N Nerre skrev:Det är möjligt att det inte är så de resonerar, men rörelseenergin är relevant.
2 ton EPA i 30 blir cirka 70 kJ (om jag inte räknat fel)
350 kg (max tillåten vikt!) mopedbil i 45 blir drygt 27 kJ
EPAn måste ner under 800 kg för att komma ner i samma rörelseenergi som mopedbilen. Men eftersom 350 kg är maxvikten för mopedbilar antar jag att många faktiskt väger mindre.
EPAn (eller A-traktorn) om man ska vara korrekt är ju faktiskt tänkt att vara ett dragfordon (=traktor). Om EPA ska få köra 45 så kommer då även vanliga traktorer får köra 45 antar jag. Men då blir det antagligen krav på säkerhetsbälte för traktorer.... Och det är nog inte så populärt.
Att kalla dem A-traktorer som förr var en variant av EPA, fast utan fjädring bak vad jag minns, är ju sinnesvagt. De har ju mkt mer gemensamt med riktiga bilar än med de gamla EPorna och riktiga traktorer.
En traktor a är konstruerad för en hastighet av högst 40 km/timmen.N Nerre skrev:
En traktor b är konstruerad för en hastighet som överstiger 40 km/timmen.
Traktor b får köras i högst 50 km/timmen.
Äldre traktorer (före 2003) och bil ombyggd till traktor (A-traktor) ska vara begränsade till en hastighet av högst 30 km/h. De anses därmed tillhöra traktor a.
https://www.transportstyrelsen.se/s...sregler/regler-for-olika-fordonsslag/traktor/
Precis. Det handlar om att några aktivister på Transportstyrelsen inte vet hur de nu ska hantera det faktum att EU har mer möjligheter än vad vi fått veta.snaggletooth skrev:
Ihop med hastighetsdiskussionen och 2+1vägar ska vi inte förglömma alla som gasar på, nästan upp i skyltad hastighet när det blir 2-filigt för att sedan sänka tempot när det blir 1-filigt igen.
Lite som de som bromsar när de får möte på en mindre landsväg... 🤯😂🤯
Lite som de som bromsar när de får möte på en mindre landsväg... 🤯😂🤯
Renoverare
· Stockholm
· 18 459 inlägg
Japp, helt galet beteende. Har man sådan rädsla ska man inte köra bil. Dock gamla människor ser ju dåligt ofta och det kan ju vara en orsak. Men vi har ju färdtjänst så kanske inte en ursäkt.FredrikR skrev:
Nej för h***teAndersMalmgren skrev:
Då kör EPAn så snabbt att väldigt många inte vågar köra om den längre, eller väljer att lägga sig bakom "för det är ändå nästan den hastighet jag vill köra..:"
Så köerna skulle snabbt bli gigantiska bakom Eporna och det blir den hastigheten som skulle råda på de flesta vägar.
Renoverare
· Stockholm
· 18 459 inlägg
Fast de får ju köra på 70 idag om det inte är motortrafikled. Så det skulle bli mer restriktivt eftersom de inte får köra på 70 plusMikael_L skrev:
Let them be remembered!FredrikR skrev:
🤨