G gaidin skrev:
Många, men inte alla.

Jag ser ofta långsammare bilar som gärna ligget bakom en lastbil och väntar på en lång lucka.
Jag brukar själv köra snabbare än de flesta trafikanter men när någon gör en långsam omkörning och jag har god tid på mig att släppa på gasen så går inte jag bananas. Jag väntar helt enkelt tills framförvarande är klar och går tillbaka till höger.

Att höja blodtrycket och bli förbannad på folk som följer regler när det är jag som bryter mot reglerna och kör för fort känns ganska kontraproduktivt. Jag är vuxen...
Det är (eller ska vara) ett samspel. Dom som gör långsamma omkörningar beter sig på tok för ofta på detta dåliga sätt: går ut alldeles för långt innan dom ska köra om och framkallar inbromsningar, när tre sekunders lättad gas hade gett tid till ifattkörande att köra om. Jag ser det här så ofta att jag kan säga att ” jag jag jag” är betydligt vanligare bland dåligt körandes långsamma förare än dom som kör fortare.
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
De har väl friktionsdäck med uselt sidogrepp. Och bilarna varnar direkt för missat grepp, eller gjorde det iaf för en timme sen och då "kör vi med marginaler"...
De får ha hur dåliga däck de vill. Kan man inte ta en svag kurva i 90 ska man inte klungköra i 110.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Walle85
K karlmb skrev:
Mkt sämre...? Kan du utveckla det? Hur mkt sämre? Vilka egenskaper tycker du känns viktiga där?
Finns både bra och dåliga märken/modeller inom både dubb- och friktionsdäck där ett bra friktionsdäck kan vara bättre än ett dåligt budget-dubbdäck på snö/is och ett bra dubbdäck kan vara bättre än ett dåligt budget-friktionsdäck.

Men sett till fysikaliska egenskaper, (generaliserat):
  • Hårdare gummiblandning: Dubbdäck är konstruerade för att fungera optimalt på is och packad snö. Deras hårdare gummiblandning och dubbar ger sämre grepp på asfalt.
  • Dubbarna skapar mindre kontakt med vägen: Dubbarna minskar däckets kontaktyta mot asfalten, vilket leder till sämre grepp och längre bromssträcka.
  • Friktionsdäckens fördel på asfalt: Friktionsdäck, särskilt nordiska modeller, är optimerade för varierande vinterväglag och har en mjukare gummiblandning som ger bättre fäste på asfalt jämfört med dubbdäck.
Med det sagt så är garanterat den procentuella diffen i stoppsträcka på is generellt sett sämre för friktionsdäck mot dubbdäck kontra den procentuella skillnaden i stoppsträcka på torrt/blött (is och snöfritt) underlag mellan friktionsdäck och dubbdäck. Så beror som sagt på vart och när man kör.

En annan aspekt är att kör man, som jag, mycket motorväg och i och kring Stockholm så är det ofta väldigt uppkört och saltat, dvs. inte så mycket is. Då sliter man som regel ner sina dubb i dubbdäcken snabbare. Så finns även en ekonomisk och miljömässig sida att ta i beaktning. Samt att jag kan låta bilen stå de få dagar det är blixthalka eller underkylt regn.

Jag har full förståelse för att om man åker till sin stuga på landet eller fjällen någon gång per vinter att dubbdäck sannolikt är ett bättre val. Eller om man är beroende av bilen på daglig basis och måste ut och åka när det är ishalka och inte ännu är uppkört och saltat.
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Med det sagt så är garanterat den procentuella diffen i stoppsträcka på is generellt sett sämre för friktionsdäck mot dubbdäck kontra den procentuella skillnaden i stoppsträcka på torrt/blött (is och snöfritt) underlag mellan friktionsdäck och dubbdäck. Så beror som sagt på vart och när man kör.
Så då är ju inte dubbdäck mkt sämre. De kan vara något sämre på enkla underlag där det inte betyder så mkt.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man måste alltid vara vaksam
Det är just det som är nästan omöjligt. Det blir mer slumpen som avgör.
 
K karlmb skrev:
Det är just det som är nästan omöjligt. Det blir mer slumpen som avgör.
På torra vägar som är uppkörda så är det ju noll risk.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Att ett däck som driver dåligt skulle vara säkrare är förstås tomteprat - vad får du allt konstigt ifrån?
Det var ett försök att travestera vad en del trafiksäkerhetsmuppar brukar prata om.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
På torra vägar som är uppkörda så är det ju noll risk.
De kan se torra ut men ha en tunn ishinna.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Lustigt att det blivit mode på tunga lastbilar med alltså. Eller så har du fel.
Hur menar du nu? Det är väl vanligt med 315 mm breda på singeldäck där, hur menar du att det är relevant för en personbil?
 
A atomlab skrev:
Kanske. Eller så har dom mognat i sitt sätt att vara människa och har inte lika mycket att imponera på.

Verkar inte finnas någon direkt studie på det hela heller. Men att man vill höja åldern för körkort till EPA kanske ger en fingervisning.
Visst, samma puckon som tycker plastankorna ska kunna köra fortare (45) än riktiga bilar som konverterats. Det ger en bra fingervisning om kompetensen på det stället.
 
Fairlane
K karlmb skrev:
Visst, samma puckon som tycker plastankorna ska kunna köra fortare (45) än riktiga bilar som konverterats. Det ger en bra fingervisning om kompetensen på det stället.
Då tänker du bara på de som sitter i A-traktorn/moppebilen. Om du istället tänker på andra trafikanter, hur blir det då?
Hellre påkörd av en 2 ton tung bil i 45 km/h eller en betydligt lättare moppebil i samma hastighet?
 
  • Gilla
atomlab
  • Laddar…
F
G gaidin skrev:
Många, men inte alla.

Jag ser ofta långsammare bilar som gärna ligget bakom en lastbil och väntar på en lång lucka.
Jag brukar själv köra snabbare än de flesta trafikanter men när någon gör en långsam omkörning och jag har god tid på mig att släppa på gasen så går inte jag bananas. Jag väntar helt enkelt tills framförvarande är klar och går tillbaka till höger.

Att höja blodtrycket och bli förbannad på folk som följer regler när det är jag som bryter mot reglerna och kör för fort känns ganska kontraproduktivt. Jag är vuxen...
Mycket bra sammanfattat.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo men tycker nog huvudtrafikled är vanligare för 100 kmh 2+1. Men inte gjort någon bra studie på ämnet får erkännas. Inte vanligt med EPA på dem iaf. Men EPA är ju inte så vanligt söder om Dalarna.
Helt anekdotiskt: Var i Dalarna i ett ärende i går och de enda A-traktorer jag stötte på var på parkeringen utanför Coop vid Strandtorget här i Tyresö.

En kompis till mig hävdar att stockholmare är de värsta bönder som finns på grund av sitt tunnelseende och brist på referenser bortom "på min gata i stan". Och i det här fallet är jag nog beredd att hålla med honom. Kom ut till Tyresö på ett studiebesök ska du se. Det är 20 kilometer från där du bor. Här finns faktiskt en och annan EPA, men framför allt en helvetes massa A-traktorer. Så det där uttalandet säger nog mer om dig än om förekomsten av långsamtgående fordon söder om Dalarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
RoTe
K karlmb skrev:
Hur menar du nu? Det är väl vanligt med 315 mm breda på singeldäck där, hur menar du att det är relevant för en personbil?
Jag tänker att alla lastbilar som har extra tålig framaxel har bredare framdäck än de normala. Jag tänker att supersingeldäck ersätter dubbelmontage av smalare däck. Jag tänker att tunga jänkare alltid haft bredare och större däck än lite små och söta svenssonVolvos osv osv.
 
2016 fanns det drygt 8 000 EPA samt 10 000+ a-traktorer.
2017 fanns det närmare 20 000 EPA och a-traktorer.
Vid årsskiftet 2022-2023 fanns det över 220 000 registrerade fyrhjulingar och antalet ökar.
Vid årsskiftet 2021–2022 fanns det cirka 45 000 registrerade EPA- och A-traktorer. Totala antalet registrerade A-traktorer har fördubblats sedan 2018.
Vid årsskiftet 2021–2022 fanns det cirka 17 000 registrerade mopedbilar. 2018 fanns det cirka 12 000.
I slutet av 2023 fanns det knappt 17 000 mopedbilar och knappt 56 000 A-traktorer registrerade i Sverige.

Graf som visar utvecklingen av registrerade A-traktorer och mopedbilar i Sverige mellan 2009 och 2023. A-traktorer ökar kraftigt efter 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...modernisera-for-a-och-epa-traktorer_h5022319/
https://www.trafa.se/vagtrafik/hur-manga-mopedbilar-och-a-traktorer-finns-det-11202/
https://statisticsstudio.com/public/factsheet/665995bbed684a2f68839b54
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.