Nissens
F frasen_36 skrev:
Njae.. bor mitt i landet. Men ändå har många, framför allt med nyare bilar, friktionsdäck.
Själv skulle jag aldrig klara mig utan dubbdäck då jag regelbundet dessutom kör i ett område med isiga och ofta osandade vägar.
Min bil är knappt ett år gammal och går så fint på sina dubbdäck. 😊

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jag kör friktion pga ljudet, komforten, möjligheten att kunna köra i Tyskland (var där senast i nov) samt att jag kör i princip bara motorväg förutom lite i staden.
Jag håller med, på 70 plusvägar som är väl trafikerade så har friktionen från alla däck tagit bort isen för länge sedan. Man måste såklart vara vaksam, speciellt runt nollan. Men i fredags var det inte runt nollan utan torrt och fint och 14 minus

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Nissens
RoTe RoTe skrev:
Jag kör friktion pga ljudet, komforten, möjligheten att kunna köra i Tyskland (var där senast i nov) samt att jag kör i princip bara motorväg förutom lite i staden.
Ja kör man aldrig utanför de saltade vägarna så är det ju en sak. Kör man till fjällen, ut till jaktområde eller vänner utanför dessa vägar så har man andra utmaningar. Trist att vara begränsad. Måste säga att jag har bra komfort och inte mycket ljud som stör med dubbdäcken. Men bilen är ny och välisolerad. 😊

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja kör man aldrig utanför de saltade vägarna så är det ju en sak. Kör man till fjällen, ut till jaktområde eller vänner utanför dessa vägar så har man andra utmaningar. Trist att vara begränsad. Måste säga att jag har bra komfort och inte mycket ljud som stör med dubbdäcken. Men bilen är ny och välisolerad. 😊
Varför åka till fjällen när man kan flyga till Geneve eller milano och ta en hyrbil därifrån (som har friktionsdäck allt som oftast)

• Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Mer eller mindre varje gång jag vart tvungen att åka e20 från Södertälje-gbg har jag hamnat bakom en EPA. Dom avarterna åker överallt förutom på rena motorvägar. Borde förbjudas. Folk generellt är dåliga på att framföra fordon och det gör inte saken bättre att det börjas redan vid 15år ålder.
Har aldrig haft EPA men skulle nog tro att de som börjar med det blir bättre bilförare än de som låter pappa köra dem tills de blir 25 och måste ta körkort till sist.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Nissens Nissens skrev:
Kör man en sänkt BMW E60 så är man redan begränsad. Mitt val och du bestämmer inte över vilka däck jag ska ha. Jag förstår inte varför ni dubbdäcksförespråkare alltid har det som en religion och måste predika det till allt och alla.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag håller med, på 70 plusvägar som är väl trafikerade så har friktionen från alla däck tagit bort isen för länge sedan. Man måste såklart vara vaksam, speciellt runt nollan. Men i fredags var det inte runt nollan utan torrt och fint och 14 minus
Det där är ju kraftiga generaliseringar. Med dagens usla väghållare så kan man aldrig utgå från att vägen är saltad i tid just när du kommer. Oavsett om det är en liten 50-väg eller en högtrafikerad motorväg.
Men oftast går det ju bra...

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det där är ju kraftiga generaliseringar. Med dagens usla väghållare så kan man aldrig utgå från att vägen är saltad i tid just när du kommer. Oavsett om det är en liten 50-väg eller en högtrafikerad motorväg.
Men oftast går det ju bra...
Man måste alltid vara vaksam

RoTe RoTe skrev:
Kör man en sänkt BMW E60 så är man redan begränsad. Mitt val och du bestämmer inte över vilka däck jag ska ha. Jag förstår inte varför ni dubbdäcksförespråkare alltid har det som en religion och måste predika det till allt och alla.
Kan det bero på alla friktionsdäcksåkare som alltid måste få sitt val bekräftat med " mina däck är (nästan) lika bra i däcktester som dubbdäck! "?
Varför är det bara ditt val?
Då kan jag ju ta mina slicks på sommaren också så länge det inte regnar.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man måste alltid vara vaksam
🧐

RoTe
K karlmb skrev:
Varför är det bara ditt val?
Betalar du mina däck får du gärna bestämma lite. Jag kör 19" lågprofil på vinter.

Alfredo Alfredo skrev:
E4 är nog längre än du tror...
Jag vet hur lång E4 är.

Jag försökte förtydliga genom att skriva "motorvägsavsnitt", men skulle naturligtvis varit ännu tydligare, och skrivet "motorvägsavsnitt av Europavägar inklusiver E4"... Eller något liknande.

RoTe RoTe skrev:
Betalar du mina däck får du gärna bestämma lite. Jag kör 19" lågprofil på vinter.
Det borde också förbjudas. Breda däck på vintern gör ju saker ännu värre.

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Har aldrig haft EPA men skulle nog tro att de som börjar med det blir bättre bilförare än de som låter pappa köra dem tills de blir 25 och måste ta körkort till sist.
Kanske. Eller så har dom mognat i sitt sätt att vara människa och har inte lika mycket att imponera på.

Verkar inte finnas någon direkt studie på det hela heller. Men att man vill höja åldern för körkort till EPA kanske ger en fingervisning.

RoTe
K karlmb skrev:
Det borde också förbjudas. Breda däck på vintern gör ju saker ännu värre.
Jaha intressant att du utläste hur breda däck jag hade trots att jag inte skrev det. Hur breda är förkastligt om jag får fråga? Hur breda har du?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.