RoTe
K karlmb skrev:
Det borde också förbjudas. Breda däck på vintern gör ju saker ännu värre.
Jaha intressant att du utläste hur breda däck jag hade trots att jag inte skrev det. Hur breda är förkastligt om jag får fråga? Hur breda har du?
 
RoTe RoTe skrev:
Jaha intressant att du utläste hur breda däck jag hade trots att jag inte skrev det. Hur breda är förkastligt om jag får fråga? Hur breda har du?
Jo, jag tänkte du kanske skulle fråga det. Jag vet givetvis inte men antar att du har iaf 225 mm ? Ska prata säkerhet anser jag att allt över 205 är förkastligt på vintern.
Även om jag vet att en del bilar idag inte ens är godkända med smalare däck.
 
K karlmb skrev:
Framkomlighet är ju knappast vad jag räknar in i säkerhet. Sidogrepp däremot och bromssträcka.
Om du gillar ordet "grepp" bättre än framkomlighet som är en konsekvens av det så är det ok att vi använder det ordet istället.
 
RoTe
K karlmb skrev:
Jo, jag tänkte du kanske skulle fråga det. Jag vet givetvis inte men antar att du har iaf 225 mm ? Ska prata säkerhet anser jag att allt över 205 är förkastligt på vintern.
Även om jag vet att en del bilar idag inte ens är godkända med smalare däck.
Jag bytte från 225 breda 17" dubb till 235 breda 19" friktion. 225 är det smalaste bmw godkänt till min bil. Jag vet inte om du vet att bredare däck tenderar klara mer vikt och att bilar idag är tyngre än förr?
 
RoTe RoTe skrev:
Jag bytte från 225 breda 17" dubb till 235 breda 19" friktion. 225 är det smalaste bmw godkänt till min bil. Jag vet inte om du vet att bredare däck tenderar klara mer vikt och att bilar idag är tyngre än förr?
Breda däck tar inte högre vikt. Det är bara mode.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Om du gillar ordet "grepp" bättre än framkomlighet som är en konsekvens av det så är det ok att vi använder det ordet istället.
Visst. Men de brukar väl avse framdrift när de säger framkomlighet. Visst driver dubbdäck bäst också, men om man pratar säkerhet så är ju däck som driver dåligt säkrare på ett sätt att man aldrig kommer upp i någon nämnvärd hastighet. Kanske det en del tycker är bra..
 
RoTe
K karlmb skrev:
Breda däck tar inte högre vikt. Det är bara mode.
Lustigt att det blivit mode på tunga lastbilar med alltså. Eller så har du fel.
 
M Mulvaden skrev:
Exakt. Och kanske vänta med att gå ut för omkörning om dom precis blivit ifattkörda. Noll hänsyn. ”jag jag jag” även i trafiken.
"Jag jag jag" är precis det fortkörare tänker. Alla skall hålla dig undan för "jag" har bråttom.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Visst. Men de brukar väl avse framdrift när de säger framkomlighet. Visst driver dubbdäck bäst också, men om man pratar säkerhet så är ju däck som driver dåligt säkrare på ett sätt att man aldrig kommer upp i någon nämnvärd hastighet. Kanske det en del tycker är bra..
Vi behöver inte dividera om ordvalet, gillar du ordet grepp bättre så kör vi på det så förstår du vad jag menar.

Att ett däck som driver dåligt skulle vara säkrare är förstås tomteprat - vad får du allt konstigt ifrån?
 
G gaidin skrev:
"Jag jag jag" är precis det fortkörare tänker.
Jag tror många stoppklossar i trafiken tänker likadant. Noll insikt om att deras beteende påverkar övriga trafikanter.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
men om man pratar säkerhet så är ju däck som driver dåligt säkrare på ett sätt att man aldrig kommer upp i någon nämnvärd hastighet.
Jag utgår nu ifrån att du aldrig kör bil, cykel, mc eller något annat på hjul. 😆
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror många stoppklossar i trafiken tänker likadant. Noll insikt om att deras beteende påverkar övriga trafikanter.
Många, men inte alla.

Jag ser ofta långsammare bilar som gärna ligget bakom en lastbil och väntar på en lång lucka.
Jag brukar själv köra snabbare än de flesta trafikanter men när någon gör en långsam omkörning och jag har god tid på mig att släppa på gasen så går inte jag bananas. Jag väntar helt enkelt tills framförvarande är klar och går tillbaka till höger.

Att höja blodtrycket och bli förbannad på folk som följer regler när det är jag som bryter mot reglerna och kör för fort känns ganska kontraproduktivt. Jag är vuxen...
 
  • Gilla
tveksamt och 8 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Många, men inte alla.

Jag ser ofta långsammare bilar som gärna ligget bakom en lastbil och väntar på en lång lucka.
Jag brukar själv köra snabbare än de flesta trafikanter men när någon gör en långsam omkörning och jag har god tid på mig att släppa på gasen så går inte jag bananas. Jag väntar helt enkelt tills framförvarande är klar och går tillbaka till höger.

Att höja blodtrycket och bli förbannad på folk som följer regler när det är jag som bryter mot reglerna och kör för fort känns ganska kontraproduktivt. Jag är vuxen...
Det tycker jag är en annan fråga. Jag har inget problem med folk som tar det säkra före osäkra när man kör om med möte.
 
G gaidin skrev:
Jag ser ofta långsammare bilar som gärna ligget bakom en lastbil och väntar på en lång lucka.
De är inga stoppklossar.

G gaidin skrev:
Att höja blodtrycket och bli förbannad på folk som följer regler när det är jag som bryter mot reglerna och kör för fort känns ganska kontraproduktivt.
Vem har rekommenderat det?
 
Fairlane
Jag tror mörkret spelar rätt stor roll också. Idag på väg hem mot Stockholm så låg nästan alla i samma hastighet, 100 km/h på en väg som också hade det som hastighetsbegränsning. När mörkret anlände sjönk hastigheten till 80 km/h. På motorvägen bör om Uppsala var det 80-90 km/h som gällde (hastighetsbegränsningen är 120 km/h). Stundtals kunde man köra om mängder genom att bara hålla hastigheten i vänsterfil. I stort sett ingen kom ikapp heller. Däremot fick man rätt ofta bromsa ner till 80-90. Någon i karavanen till höger bestämde sig för att köra om alla andra, 2 km/h fortare...
 
  • Gilla
  • Ledsen
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.