358 420 läst · 5 728 svar
358k läst
5,7k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Jo, jag tänkte du kanske skulle fråga det. Jag vet givetvis inte men antar att du har iaf 225 mm ? Ska prata säkerhet anser jag att allt över 205 är förkastligt på vintern.RoTe skrev:
Även om jag vet att en del bilar idag inte ens är godkända med smalare däck.
Jag bytte från 225 breda 17" dubb till 235 breda 19" friktion. 225 är det smalaste bmw godkänt till min bil. Jag vet inte om du vet att bredare däck tenderar klara mer vikt och att bilar idag är tyngre än förr?K karlmb skrev:
Visst. Men de brukar väl avse framdrift när de säger framkomlighet. Visst driver dubbdäck bäst också, men om man pratar säkerhet så är ju däck som driver dåligt säkrare på ett sätt att man aldrig kommer upp i någon nämnvärd hastighet. Kanske det en del tycker är bra..MathiasS skrev:
Vi behöver inte dividera om ordvalet, gillar du ordet grepp bättre så kör vi på det så förstår du vad jag menar.K karlmb skrev:
Att ett däck som driver dåligt skulle vara säkrare är förstås tomteprat - vad får du allt konstigt ifrån?
Många, men inte alla.Alfredo skrev:
Jag ser ofta långsammare bilar som gärna ligget bakom en lastbil och väntar på en lång lucka.
Jag brukar själv köra snabbare än de flesta trafikanter men när någon gör en långsam omkörning och jag har god tid på mig att släppa på gasen så går inte jag bananas. Jag väntar helt enkelt tills framförvarande är klar och går tillbaka till höger.
Att höja blodtrycket och bli förbannad på folk som följer regler när det är jag som bryter mot reglerna och kör för fort känns ganska kontraproduktivt. Jag är vuxen...
Renoverare
· Stockholm
· 18 488 inlägg
Det tycker jag är en annan fråga. Jag har inget problem med folk som tar det säkra före osäkra när man kör om med möte.G gaidin skrev:Många, men inte alla.
Jag ser ofta långsammare bilar som gärna ligget bakom en lastbil och väntar på en lång lucka.
Jag brukar själv köra snabbare än de flesta trafikanter men när någon gör en långsam omkörning och jag har god tid på mig att släppa på gasen så går inte jag bananas. Jag väntar helt enkelt tills framförvarande är klar och går tillbaka till höger.
Att höja blodtrycket och bli förbannad på folk som följer regler när det är jag som bryter mot reglerna och kör för fort känns ganska kontraproduktivt. Jag är vuxen...
De är inga stoppklossar.G gaidin skrev:
Vem har rekommenderat det?G gaidin skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 350 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 350 inlägg
Jag tror mörkret spelar rätt stor roll också. Idag på väg hem mot Stockholm så låg nästan alla i samma hastighet, 100 km/h på en väg som också hade det som hastighetsbegränsning. När mörkret anlände sjönk hastigheten till 80 km/h. På motorvägen bör om Uppsala var det 80-90 km/h som gällde (hastighetsbegränsningen är 120 km/h). Stundtals kunde man köra om mängder genom att bara hålla hastigheten i vänsterfil. I stort sett ingen kom ikapp heller. Däremot fick man rätt ofta bromsa ner till 80-90. Någon i karavanen till höger bestämde sig för att köra om alla andra, 2 km/h fortare...