Walle85 Walle85 skrev:
Och dubbdäck funkar mycket sämre på torrt och blött väglag (ingen snö eller is), så har väll att göra med vilken typ av vinter man brukar ha där man bor...
Mkt sämre...? Kan du utveckla det? Hur mkt sämre? Vilka egenskaper tycker du känns viktiga där?
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De får väl inte köra på 2+1 som är motortrafikled
Nej, det får de inte, men långt ifrån alla 2+1 vägar är motortrafikled, så att behöva dras med A-traktor/EPA på 2+1 väg är väldigt vanligt.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tycker också friktionsdäck fungerar bra. Det är väl på ren is det kan bli problem men då har ju även dubbdäck problem.
Öh, det är ju då skillnaden är som störst..Och det kan komma plötsligt utan att du märker det.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
När det är torr asfalt eller snö, vilket man ändå har stor del av tiden kör jag nog hellre på det dubbfria däcket.
Varför då?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo men tycker nog huvudtrafikled är vanligare för 100 kmh 2+1. Men inte gjort någon bra studie på ämnet får erkännas. Inte vanligt med EPA på dem iaf. Men EPA är ju inte så vanligt söder om Dalarna.
A-traktor/EPA är väldigt vanligt så snart man befinner sig lantligt. Spelar ingen roll var i landet man befinner sig.

På E4 och de flesta motorvägsavsnitt är av självklara skäl dessa fordon icke-existerande - de får inte vara där.

Men på tvåsiffriga riksvägar, som inte råkar vara motortrafikled, så finns de.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
På E4 och de flesta motorvägsavsnitt är av självklara skäl dessa fordon icke-existerande - de får inte vara där.
E4 är nog längre än du tror...
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
A-traktor/EPA är väldigt vanligt så snart man befinner sig lantligt. Spelar ingen roll var i landet man befinner sig.

På E4 och de flesta motorvägsavsnitt är av självklara skäl dessa fordon icke-existerande - de får inte vara där.

Men på tvåsiffriga riksvägar, som inte råkar vara motortrafikled, så finns de.
Mer eller mindre varje gång jag vart tvungen att åka e20 från Södertälje-gbg har jag hamnat bakom en EPA. Dom avarterna åker överallt förutom på rena motorvägar. Borde förbjudas. Folk generellt är dåliga på att framföra fordon och det gör inte saken bättre att det börjas redan vid 15år ålder.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Walle85
F frasen_36 skrev:
Ingen av dem jag dragit loss har haft dubbdäck..
Precis det jag sa, på torrt/blött (inte snö eller is) funkar friktionsdäck bättre. På blöt is not so much. 👍
 
A atomlab skrev:
Folk generellt är dåliga på att framföra fordon och det gör inte saken bättre att det börjas redan vid 15år ålder.
Tror du inte en 18-årig bilförare som kört traktor sedan femtonårsåldern generellt är bättre än en som är helt ny bakom ratten?
 
  • Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tror du inte en 18-årig bilförare som kört traktor sedan femtonårsåldern generellt är bättre än en som är helt ny bakom ratten?
Absolut en del blir det. Men majoriteten tror jag tidigt tycker dom är bättre än vad dom faktiskt är och blir en farligare chaufför. Jag anser också att det borde vara lag på att regelbundet få visa sina körkunskaper och med tätare intervall ju äldre man blir. Det är sinnessjukt att ”Bosse” som inte suttit i sin bil på 25år helt plötsligt kan sätta sig i ett 3,5ton fordon och köra runt bland andra människor helt obefriat.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tycker också friktionsdäck fungerar bra. Det är väl på ren is det kan bli problem men då har ju även dubbdäck problem.
Is är svårt, men det är ju just friktionen dubbarna hjälper till med på is. Varför vill man köra runt med däck som inte fungerar alls på is?

Kör man endast i städerna så är det säkert inget problem. Vi som har ärenden och vänner utanför städerna betyder det en del för. Värsta isen jag råkat ut för hittills var i Norge på väg till Hemsedal.
 
Nissens
Walle85 Walle85 skrev:
Precis det jag sa, på torrt/blött (inte snö eller is) funkar friktionsdäck bättre. På blöt is not so much. 👍
Och varför vill man köra med däck som inte funkar på alla vinterväglag?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Öh, det är ju då skillnaden är som störst..Och det kan komma plötsligt utan att du märker det.
På ren is är ju dubbar inte heller bra, men ja det är då som skillnaden är som störst. Som jag skrev.
 
Nissens
MathiasS MathiasS skrev:
Nja. Det gäller inte generellt. Vid vissa temperaturer och blöt is är dubbdäcket ordentligt bättre, i andra situationer på is är skillnaden väldigt liten och i praktiken inte märkbar.

Här är en hyggligt objektiv info i frågan.

[länk]

När det är torr asfalt eller snö, vilket man ändå har stor del av tiden kör jag nog hellre på det dubbfria däcket.

Var olyckan händer vet vi förstås ingenting om, det är ingen som krockar med dubbat bara för att isen plötsligt blev blöt, det är andra omständigheter som påverkar också.

Frågan är helt enkelt inte så svartvit som du vill göra gällande och om du haft möjlighet att köra riktigt bra däck av respektive sort på samma bil under flera års tid så skulle du antagligen inse det.
Alltså, dubbdäck är inte så dåliga på något underlag som friktionsdäck är på is. Det är fakta och den parametern räcker för mig.
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Nissens Nissens skrev:
Och varför vill man köra med däck som inte funkar på alla vinterväglag?
Jag kör friktion pga ljudet, komforten, möjligheten att kunna köra i Tyskland (var där senast i nov) samt att jag kör i princip bara motorväg förutom lite i staden.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.