356 300 läst · 5 728 svar
356k läst
5,7k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
A-traktor/EPA är väldigt vanligt så snart man befinner sig lantligt. Spelar ingen roll var i landet man befinner sig.AndersMalmgren skrev:
På E4 och de flesta motorvägsavsnitt är av självklara skäl dessa fordon icke-existerande - de får inte vara där.
Men på tvåsiffriga riksvägar, som inte råkar vara motortrafikled, så finns de.
Mer eller mindre varje gång jag vart tvungen att åka e20 från Södertälje-gbg har jag hamnat bakom en EPA. Dom avarterna åker överallt förutom på rena motorvägar. Borde förbjudas. Folk generellt är dåliga på att framföra fordon och det gör inte saken bättre att det börjas redan vid 15år ålder.S skogaliten skrev:A-traktor/EPA är väldigt vanligt så snart man befinner sig lantligt. Spelar ingen roll var i landet man befinner sig.
På E4 och de flesta motorvägsavsnitt är av självklara skäl dessa fordon icke-existerande - de får inte vara där.
Men på tvåsiffriga riksvägar, som inte råkar vara motortrafikled, så finns de.
Absolut en del blir det. Men majoriteten tror jag tidigt tycker dom är bättre än vad dom faktiskt är och blir en farligare chaufför. Jag anser också att det borde vara lag på att regelbundet få visa sina körkunskaper och med tätare intervall ju äldre man blir. Det är sinnessjukt att ”Bosse” som inte suttit i sin bil på 25år helt plötsligt kan sätta sig i ett 3,5ton fordon och köra runt bland andra människor helt obefriat.Alfredo skrev:
Is är svårt, men det är ju just friktionen dubbarna hjälper till med på is. Varför vill man köra runt med däck som inte fungerar alls på is?AndersMalmgren skrev:
Kör man endast i städerna så är det säkert inget problem. Vi som har ärenden och vänner utanför städerna betyder det en del för. Värsta isen jag råkat ut för hittills var i Norge på väg till Hemsedal.
Renoverare
· Stockholm
· 18 601 inlägg
Alltså, dubbdäck är inte så dåliga på något underlag som friktionsdäck är på is. Det är fakta och den parametern räcker för mig.MathiasS skrev:Nja. Det gäller inte generellt. Vid vissa temperaturer och blöt is är dubbdäcket ordentligt bättre, i andra situationer på is är skillnaden väldigt liten och i praktiken inte märkbar.
Här är en hyggligt objektiv info i frågan.
[länk]
När det är torr asfalt eller snö, vilket man ändå har stor del av tiden kör jag nog hellre på det dubbfria däcket.
Var olyckan händer vet vi förstås ingenting om, det är ingen som krockar med dubbat bara för att isen plötsligt blev blöt, det är andra omständigheter som påverkar också.
Frågan är helt enkelt inte så svartvit som du vill göra gällande och om du haft möjlighet att köra riktigt bra däck av respektive sort på samma bil under flera års tid så skulle du antagligen inse det.