358 403 läst · 5 728 svar
358k läst
5,7k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
..och jag antar, antagligen helt felaktigt, att uppgiften om hastighet kommer från hastighetsmätaren i den bil man åkte med.😉Alfredo skrev:
Och dubbdäck funkar mycket sämre på torrt och blött väglag (ingen snö eller is), så har väll att göra med vilken typ av vinter man brukar ha där man bor...Nissens skrev:
Nja. Det gäller inte generellt. Vid vissa temperaturer och blöt is är dubbdäcket ordentligt bättre, i andra situationer på is är skillnaden väldigt liten och i praktiken inte märkbar.Nissens skrev:
Här är en hyggligt objektiv info i frågan.
https://www.nokiantyres.se/innovati...sakerheten/vinterdackens-bromsstrackor-pa-is/
När det är torr asfalt eller snö, vilket man ändå har stor del av tiden kör jag nog hellre på det dubbfria däcket.
Var olyckan händer vet vi förstås ingenting om, det är ingen som krockar med dubbat bara för att isen plötsligt blev blöt, det är andra omständigheter som påverkar också.
Frågan är helt enkelt inte så svartvit som du vill göra gällande och om du haft möjlighet att köra riktigt bra däck av respektive sort på samma bil under flera års tid så skulle du antagligen inse det.
Helt rätt. Det betyder också att "jag är en omogen idiot som skiter i mina passagerare, min familj, andra bilister och bedöms som aggresiv körning" av polisen.N Nerre skrev:
Precis, men det är inget problem för vissa, dom kör bara på blankis hela tiden.🤔Walle85 skrev:
Alltså, jag är född i Göteborg och har bott där i typ 50 år innan jag flyttade söderut och har i princip aldrig haft problem med blankis som inte friktionsdäcken i kombination med anpassning till väglaget kunnat hantera.
Så för att parafrasera @Nissens så:
Att man dessutom kör med dubbdäck är också ofattbart. Att sänka säkerhetsnivån frivilligt är märkligt.
Renoverare
· Stockholm
· 18 488 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 488 inlägg
Sluta nu. Så dåligt som friktionsdäck fungerar på is är inte dubbdäck på något underlag.Walle85 skrev:
Vad man brukar ha spelar väl inte så stor roll, det handlar om vilket väglag man kan råka ut för. Man kör ju inte bara i kvarteret där man bor.
Jag skulle aldrig sänka säkerheten genom att skaffa friktionsdäck.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 615 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 615 inlägg
Jag brukar ligga på längsta avstånd och sen när jag ser att dom har en lucka dom kan parkera i 30+ sekunder så trycker jag liv i alla elhästar så brukar dom fatta att jag önskar komma förbi.AndersMalmgren skrev:
Räcker inte det finns ju alltid ljustutan.
Det värsta som finns är ju dom som tror att man kommer öka farten bara för att dom ligger nära. Då går jag ner till skyltat på GPSen istället...
Beror väl på att du aldrig kör utanför stan. Jag har ärenden ibland på landsbygden en bit utanför stan, långt ifrån dina saltbilar, där är det rejäla isbanor lite nu och då.D Dilato skrev:Precis, men det är inget problem för vissa, dom kör bara på blankis hela tiden.🤔
Alltså, jag är född i Göteborg och har bott där i typ 50 år innan jag flyttade söderut och har i princip aldrig haft problem med blankis som inte friktionsdäcken i kombination med anpassning till väglaget kunnat hantera.
Dubbdäck är inte så dåliga någonstans som friktionsdäck är på is. Du får väl kolla upp det så att du vet hur verkligheten ser ut. 😊D Dilato skrev: