F
K karlmb skrev:
Inte sällan? Är det dina egna observationer eller någon vedertagen källa som påstår det?
Vedertagen? Vet inte om polis räknas som det av "vissa"?
De och även trafikradion brukar ofta varna om detta.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag antar, antagligen helt felaktigt, att när någon anger en hastighet så anges den korrekta hastigheten och inte vad hastighetsmätaren i någon bil råkar visa...
..och jag antar, antagligen helt felaktigt, att uppgiften om hastighet kommer från hastighetsmätaren i den bil man åkte med.😉
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Walle85
Nissens Nissens skrev:
Det är visst en avgörande skillnad: friktionsdäck funkar riktigt dåligt på is.

Den skillnaden räcker fullt för mig, för det är där olyckan händer om man kör odubbat.
Och dubbdäck funkar mycket sämre på torrt och blött väglag (ingen snö eller is), så har väll att göra med vilken typ av vinter man brukar ha där man bor...
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är visst en avgörande skillnad: friktionsdäck funkar riktigt dåligt på is.

Den skillnaden räcker fullt för mig, för det är där olyckan händer om man kör odubbat.
Nja. Det gäller inte generellt. Vid vissa temperaturer och blöt is är dubbdäcket ordentligt bättre, i andra situationer på is är skillnaden väldigt liten och i praktiken inte märkbar.

Här är en hyggligt objektiv info i frågan.

https://www.nokiantyres.se/innovati...sakerheten/vinterdackens-bromsstrackor-pa-is/

När det är torr asfalt eller snö, vilket man ändå har stor del av tiden kör jag nog hellre på det dubbfria däcket.

Var olyckan händer vet vi förstås ingenting om, det är ingen som krockar med dubbat bara för att isen plötsligt blev blöt, det är andra omständigheter som påverkar också.

Frågan är helt enkelt inte så svartvit som du vill göra gällande och om du haft möjlighet att köra riktigt bra däck av respektive sort på samma bil under flera års tid så skulle du antagligen inse det.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
F
N Nerre skrev:
Att ligga tätt bakom en annan bil betyder inte "jag vill köra om", det betyder "jag har dåligt omdöme och kan inte hålla avståndet".

Här kan du läsa hur man gör omkörning korrekt.
[länk]
Helt rätt. Det betyder också att "jag är en omogen idiot som skiter i mina passagerare, min familj, andra bilister och bedöms som aggresiv körning" av polisen.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Och dubbdäck funkar mycket sämre på torrt och blött väglag (ingen snö eller is), så har väll att göra med vilken typ av vinter man brukar ha där man bor...
Precis, men det är inget problem för vissa, dom kör bara på blankis hela tiden.🤔

Alltså, jag är född i Göteborg och har bott där i typ 50 år innan jag flyttade söderut och har i princip aldrig haft problem med blankis som inte friktionsdäcken i kombination med anpassning till väglaget kunnat hantera.

Så för att parafrasera @Nissens så:

Att man dessutom kör med dubbdäck är också ofattbart. Att sänka säkerhetsnivån frivilligt är märkligt.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
F
J Jaggatagga skrev:
Att ha högerfilen av tre filer främst som påfarts- och avfartsfil är ju inte uppenbart fel.
Absolut fel.
 
  • Gilla
Edlunn och 1 till
  • Laddar…
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi som inte kommer från inavelsbyhålor klumpar ihop dessa 😁
Det förefaller vara mer inavel på Östermalm. 😉
 
  • Haha
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De får väl inte köra på 2+1 som är motortrafikled
Finns det överhuvudtaget någon motortrafikled som är 2+1 ??
 
F frasen_36 skrev:
Finns det överhuvudtaget någon motortrafikled som är 2+1 ??
Passerade flera igår från Borlänge.
 
Stora delar av E65 är vanlig huvudled 2+1
Vägmärke vid E65 visar hastighetsgräns 100 km/h och huvudled.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Europaväg E65 med vägskylt som visar 2+1 körfältsindelning, omgiven av grönska under molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Det förefaller vara mer inavel på Östermalm. 😉
Det finns fler invånare att para sig med på Östermalm än hela Norrland ❤️
 
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Walle85 Walle85 skrev:
Och dubbdäck funkar mycket sämre på torrt och blött väglag (ingen snö eller is), så har väll att göra med vilken typ av vinter man brukar ha där man bor...
Sluta nu. Så dåligt som friktionsdäck fungerar på is är inte dubbdäck på något underlag.

Vad man brukar ha spelar väl inte så stor roll, det handlar om vilket väglag man kan råka ut för. Man kör ju inte bara i kvarteret där man bor.

Jag skulle aldrig sänka säkerheten genom att skaffa friktionsdäck.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Attitudeswe
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Angående hålla avstånd, man måste alltid ställa in radarn på kortaste avstånd för att dessa inkompetenta förare ska förstå att man vill om. Mycket märkligt beteende.
Jag brukar ligga på längsta avstånd och sen när jag ser att dom har en lucka dom kan parkera i 30+ sekunder så trycker jag liv i alla elhästar så brukar dom fatta att jag önskar komma förbi.

Räcker inte det finns ju alltid ljustutan.

Det värsta som finns är ju dom som tror att man kommer öka farten bara för att dom ligger nära. Då går jag ner till skyltat på GPSen istället...
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Nissens
D Dilato skrev:
Precis, men det är inget problem för vissa, dom kör bara på blankis hela tiden.🤔

Alltså, jag är född i Göteborg och har bott där i typ 50 år innan jag flyttade söderut och har i princip aldrig haft problem med blankis som inte friktionsdäcken i kombination med anpassning till väglaget kunnat hantera.
Beror väl på att du aldrig kör utanför stan. Jag har ärenden ibland på landsbygden en bit utanför stan, långt ifrån dina saltbilar, där är det rejäla isbanor lite nu och då.
D Dilato skrev:
Så för att parafrasera @Nissens så:

Att man dessutom kör med dubbdäck är också ofattbart. Att sänka säkerhetsnivån frivilligt är märkligt.
Dubbdäck är inte så dåliga någonstans som friktionsdäck är på is. Du får väl kolla upp det så att du vet hur verkligheten ser ut. 😊
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.