Alfredo Alfredo skrev:
Då skulle många inte ens få lämna bostaden...
Jag tycker alltid det är så tragiskt med dessa samhällen där husen ligger direkt vid 90/100 väg. Fyfan för att bo så

Edit: skulle inte ens köpa hus vid 50 väg

• Wow
Alfredo
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Ojojoj - du anpassade...Då ska du väl nästintill avrättas enligt vissa fantaster till förare här.....🤣
(Särskilt om du är en riktig "man" borde du helst ha kört 30 km/tim över tillåten.)
Det är vi som ofta ligger 30 över som brukar anpassa oss efter omständigheterna.
Det ligger liksom i sakens natur.
Och då menar jag inte bara ev närvaro av farbror blå.

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det är vi som ofta ligger 30 över som brukar anpassa oss efter omständigheterna.
Japp, jag blir omkörd av dessa långsamhetsförare när väglaget/sikten INTE tillåter att man ligger på hastighetsbegeäsnong.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
R
R Rejäl skrev:
Det är på gång EU vill det men transportstyrelsen har sagt nej men EU borde väl övertrumfa kan tyckas…

[länk]
Transportstyrelsen är ju helt dumma i huvet.
Man får köra 45 i en glasfiberlikkista från Kina som aldrig varit i närheten av ens en ingenjör med krockkunskap, medan en riktig bil då ska anses som mindre säker.
De har tom Airbags i nästan alla.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 7 till
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Noterade att det verkar vara ett väldigt "manligt" problem som avhandlas här. Många inlägg gör att jag börjar se fram emot självkörande bilar eftersom de kommer att lösa alla problem som avhandlas i denna tråd
Med tanke på hur dåligt dagens lane assist fungerar med bara lite snö i vägrenen så får vi nog vänta ett tag.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Nissens
K karlmb skrev:
Det naturliga urvalet löser det på sikt. 😊

F
FredrikR FredrikR skrev:
Ja att uppfatta om det är torr och bar väg eller snöstorm med moddsträngar är inget var förare ska ge sig på kanske....

Men visst pratade du om omdöme tidigare?
Lite som med sunt förnuft, det varierar.

Anders bedömde helt galet enligt dig, fartgalning.
Den Anders nämner som inte håller hastigheten under omkörning men pressar sig ut på 2+1 väg agerar föredömligt med gott omdöme.
Att olika förare bedömer väglaget på helt olika sätt vittnar t.ex. olycksstatistik om.
Inte sällan vållar de otåliga som "pressar och pressar" dvs HOTAR framförvarande med aggresiv körninc olyckor.
Att köra så och dessutom kanske ha oskyldig familj med i bilen är ofattbart.

• Gilla
asdf123 och 3 till
  • Laddar…
Nissens
F frasen_36 skrev:
Att olika förare bedömer väglaget på helt olika sätt vittnar t.ex. olycksstatistik om.
Inte sällan vållar de otåliga som "pressar och pressar" dvs HOTAR framförvarande med aggresiv körninc olyckor.
Att man dessutom kör med friktionsdäck är också ofattbart. Att sänka säkerhetsnivån frivilligt är märkligt.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Med tanke på hur dåligt dagens lane assist fungerar med bara lite snö i vägrenen så får vi nog vänta ett tag.
Oh jösses. Hur många kommer att klara att häva en sladd när de bara kör assisterat om några år?

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Men jag välkomnar självkörande bilar. Främst för att bli av med yrkesförare för de kan ironiskt nog inte köra bil.

• Haha
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Inte sällan? Är det dina egna observationer eller någon vedertagen källa som påstår det?

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Hotar?
Aggressiv körning?

Var får du allt ifrån..??
Det pratas om bilister som känner sig manade att köra om men inte håller skyltad hastighet trots bra väglag, och dom som vill köra om men inte kommer förbi då det är 2+1 väg.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Tror aldrig jag sett en 2+1 där det är 100 kmh som inte haft motortrafikleds skylt. Men kanske har fel
Då har du inte kört på E22an mellan Rockneby (strax norr om Kalmar) och Norrköping.
Större delen är 2+1väg med 100 km/h, sträckan närmst Norrköping är t.o.m. 2+2väg, men ingen bit är motortrafikled.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Demmpa Demmpa skrev:
Då har du inte kört på E22an mellan Rockneby (strax norr om Kalmar) och Norrköping.
Större delen är 2+1väg med 100 km/h, sträckan närmst Norrköping är t.o.m. 2+2väg, men ingen bit är motortrafikled.
Det är ju utanför tullarna, så självklart har han inte sett det…

• Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.