AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Inte vanligt med EPA på dem iaf. Men EPA är ju inte så vanligt söder om Dalarna.
Ja, EPAor finns det inte många utav över huvud taget, däremot finns det A-traktorer i massor, även i södra Sverige.
 
  • Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, EPAor finns det inte många utav över huvud taget, däremot finns det A-traktorer i massor, även i södra Sverige.
Vi som inte kommer från inavelsbyhålor klumpar ihop dessa 😁
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Att man dessutom kör med friktionsdäck är också ofattbart. Att sänka säkerhetsnivån frivilligt är märkligt.
Nej det är knappast ofattbart för skillnaden är i praktiken väldigt liten. Jag har, ända till nu, haft både dubbat och friktionsdäck till min Allroad och jag har växlat mellan dessa varannan vinter. Mest körning i Stockholm förstås, men även regelbundna resor i Roslagen + ett antal fjällresor per år.

Slutsats: det är ingen avgörande skillnad i framkomlighet mellan dessa alternativ. Däcken är bra på lite olika saker men inte dåliga på något. Det är andra saker som i större utsträckning påverkar säkerheten.
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nej det är knappast ofattbart för skillnaden är i praktiken väldigt liten. Jag har, ända till nu, haft både dubbat och friktionsdäck till min Allroad och jag har växlat mellan dessa varannan vinter. Mest körning i Stockholm förstås, men även regelbundna resor i Roslagen + ett antal fjällresor per år.

Slutsats: det är ingen avgörande skillnad i framkomlighet mellan dessa alternativ. Däcken är bra på lite olika saker men inte dåliga på något. Det är andra saker som i större utsträckning påverkar säkerheten.
Tycker också friktionsdäck fungerar bra. Det är väl på ren is det kan bli problem men då har ju även dubbdäck problem.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det var helt perfekt väglag igår.
Hur kontrollerade du väglaget? Har du en bil med ett bromsat mäthjul som känner av ifall det är fläckvis halka?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S Stubai skrev:
Eftersom jag vägrar i största möjliga mån att hamna i bilkö så måste jag köra om. Betyder det att jag måste köra 130 på 90-väg så må det vara hänt. Jag vägrar att sjunka till köskaparnas nivå.
Årets mest hänsynsfulla inlägg hittills?

Att anpassa hastigheten gäller både uppåt och nedåt.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Angående hålla avstånd, man måste alltid ställa in radarn på kortaste avstånd för att dessa inkompetenta förare ska förstå att man vill om. Mycket märkligt beteende.
Att ligga tätt bakom en annan bil betyder inte "jag vill köra om", det betyder "jag har dåligt omdöme och kan inte hålla avståndet".

Här kan du läsa hur man gör omkörning korrekt.
https://www.teoriappar.se/korkortsteori/omkorning/
 
  • Gilla
  • Älska
tveksamt och 7 till
  • Laddar…
Att ha högerfilen av tre filer främst som påfarts- och avfartsfil är ju inte uppenbart fel.
 
Fairlane
J Jaggatagga skrev:
Att ha högerfilen av tre filer främst som påfarts- och avfartsfil är ju inte uppenbart fel.
Jo
 
  • Gilla
Kretikos och 6 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De får väl inte köra på 2+1 som är motortrafikled
Så kan det vara men detta kan de strunta i. Dock syftade jag vägar med två filer (ex 60 väg över en bro med två filer).
 
Nissens
MathiasS MathiasS skrev:
Nej det är knappast ofattbart för skillnaden är i praktiken väldigt liten. Jag har, ända till nu, haft både dubbat och friktionsdäck till min Allroad och jag har växlat mellan dessa varannan vinter. Mest körning i Stockholm förstås, men även regelbundna resor i Roslagen + ett antal fjällresor per år.

Slutsats: det är ingen avgörande skillnad i framkomlighet mellan dessa alternativ. Däcken är bra på lite olika saker men inte dåliga på något. Det är andra saker som i större utsträckning påverkar säkerheten.
Det är visst en avgörande skillnad: friktionsdäck funkar riktigt dåligt på is.

Den skillnaden räcker fullt för mig, för det är där olyckan händer om man kör odubbat.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nu handlade väl ondgörandet mest om att man körde om och blockerade omkörningsfilen betydligt under tillåten hastighet.
Min hastighetsmätare visar 110 när bilen kör i 100 och det är den nog inte ensam om.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Att ligga tätt bakom en annan bil betyder inte "jag vill köra om", det betyder "jag har dåligt omdöme och kan inte hålla avståndet".

Här kan du läsa hur man gör omkörning korrekt.
[länk]
Om du ligger bakom en bil på längsta radarinställning kommer denna aldrig åka in. Jag har provat detta flera gånger. På lägsta så gör dom det oftare.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Min hastighetsmätare visar 110 när bilen kör i 100 och det är den nog inte ensam om.
Jag antar, antagligen helt felaktigt, att när någon anger en hastighet så anges den korrekta hastigheten och inte vad hastighetsmätaren i någon bil råkar visa...
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
F
K karlmb skrev:
Inte sällan? Är det dina egna observationer eller någon vedertagen källa som påstår det?
Vedertagen? Vet inte om polis räknas som det av "vissa"?
De och även trafikradion brukar ofta varna om detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.