356 166 läst · 5 728 svar
356k läst
5,7k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Renoverare
· Stockholm
· 18 598 inlägg
Nej det är knappast ofattbart för skillnaden är i praktiken väldigt liten. Jag har, ända till nu, haft både dubbat och friktionsdäck till min Allroad och jag har växlat mellan dessa varannan vinter. Mest körning i Stockholm förstås, men även regelbundna resor i Roslagen + ett antal fjällresor per år.Nissens skrev:
Slutsats: det är ingen avgörande skillnad i framkomlighet mellan dessa alternativ. Däcken är bra på lite olika saker men inte dåliga på något. Det är andra saker som i större utsträckning påverkar säkerheten.
Renoverare
· Stockholm
· 18 598 inlägg
Tycker också friktionsdäck fungerar bra. Det är väl på ren is det kan bli problem men då har ju även dubbdäck problem.MathiasS skrev:Nej det är knappast ofattbart för skillnaden är i praktiken väldigt liten. Jag har, ända till nu, haft både dubbat och friktionsdäck till min Allroad och jag har växlat mellan dessa varannan vinter. Mest körning i Stockholm förstås, men även regelbundna resor i Roslagen + ett antal fjällresor per år.
Slutsats: det är ingen avgörande skillnad i framkomlighet mellan dessa alternativ. Däcken är bra på lite olika saker men inte dåliga på något. Det är andra saker som i större utsträckning påverkar säkerheten.
Årets mest hänsynsfulla inlägg hittills?S Stubai skrev:
Att anpassa hastigheten gäller både uppåt och nedåt.
Att ligga tätt bakom en annan bil betyder inte "jag vill köra om", det betyder "jag har dåligt omdöme och kan inte hålla avståndet".AndersMalmgren skrev:
Här kan du läsa hur man gör omkörning korrekt.
https://www.teoriappar.se/korkortsteori/omkorning/
Att ha högerfilen av tre filer främst som påfarts- och avfartsfil är ju inte uppenbart fel.
Det är visst en avgörande skillnad: friktionsdäck funkar riktigt dåligt på is.MathiasS skrev:Nej det är knappast ofattbart för skillnaden är i praktiken väldigt liten. Jag har, ända till nu, haft både dubbat och friktionsdäck till min Allroad och jag har växlat mellan dessa varannan vinter. Mest körning i Stockholm förstås, men även regelbundna resor i Roslagen + ett antal fjällresor per år.
Slutsats: det är ingen avgörande skillnad i framkomlighet mellan dessa alternativ. Däcken är bra på lite olika saker men inte dåliga på något. Det är andra saker som i större utsträckning påverkar säkerheten.
Den skillnaden räcker fullt för mig, för det är där olyckan händer om man kör odubbat.
Renoverare
· Stockholm
· 18 598 inlägg
Om du ligger bakom en bil på längsta radarinställning kommer denna aldrig åka in. Jag har provat detta flera gånger. På lägsta så gör dom det oftare.N Nerre skrev: