F frasen_36 skrev:
Finns det överhuvudtaget någon motortrafikled som är 2+1 ??

Motorväg E4 omgiven av skog, med mittdelare och skylt för grönt ljus.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Du får be föräldrarna köpa en riktig bil så pojkelojken har något att låna. BMWn vi nu har klarar till och med att köra sista 2km på enskilda vägen till huset i fjällen som är helt snötäckt och har snövallar.
Klart atomlab har en BMW gärna med den nya svulstiga fronten.. haha. Smaklöst

• Haha
kashieda
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Finns det överhuvudtaget någon motortrafikled som är 2+1 ??
Ja, en del, tex E22an mellan Kalmar norra/Lindsdal södra och Rockneby.
Samt E22an mellan Kalmartravet (smedby) söder om Kalmar och Söderåkra.

Tabell som visar sträckor och vägar på E22 i Sverige, inklusive avstånd och vägtyper mellan Kalmar, Rockneby, och andra orter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

F
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, en del, tex E22an mellan Kalmar norra/Lindsdal södra och Rockneby.
Samt E22an mellan Kalmartravet (smedby) söder om Kalmar och Söderåkra.

[bild]
Ok, jag pudlar. ..

• Gilla
useless
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Klart atomlab har en BMW gärna med den nya svulstiga fronten.. haha. Smaklöst
Nä fan heller. I5 m60 i svart för att dölja den lilla fronten som finns. Till mitt försvar så är BMW enda bilen företaget gav mig.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
F
A atomlab skrev:
Du får be föräldrarna köpa en riktig bil så pojkelojken har något att låna. BMWn vi nu har klarar till och med att köra sista 2km på enskilda vägen till huset i fjällen som är helt snötäckt och har snövallar.
"Pappsen" har kanske säkrat det..

F
Walle85 Walle85 skrev:
Och dubbdäck funkar mycket sämre på torrt och blött väglag (ingen snö eller is), så har väll att göra med vilken typ av vinter man brukar ha där man bor...
Vi bor på landet och har ett antal kilometer gruväg med blötis på vintern och sedan vanlig saltad asfaltväg.
Jag har traktor och brukar få dra loss några bilar varjw vibter
Jag tycker alltid det är så tragiskt med dessa samhällen där husen ligger direkt vid 90/100 väg. Fyfan för att bo så

Edit: skulle inte ens köpa hus vid 50 väg
Ja, och jag tycker det är tragiskt att vuxna (tom med barn) frivilligt stänger in sig i lägenheter i storstadsgetton bland avgaser och betong. Fy faan för att leva så.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
F
Walle85 Walle85 skrev:
Och dubbdäck funkar mycket sämre på torrt och blött väglag (ingen snö eller is), så har väll att göra med vilken typ av vinter man brukar ha där man bor...
Ingen av dem jag dragit loss har haft dubbdäck..

• Gilla
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
RoTe
F frasen_36 skrev:
Ingen av dem jag dragit loss har haft dubbdäck..
Gissar att du bor lite söderöver då där friktionsdäck är i majoritet.

Nissens
Vi som inte kommer från inavelsbyhålor klumpar ihop dessa 😁
Typ halva Stockholm kommer från de hålorna. 😂😂

• Gilla
  • Haha
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Typ halva Stockholm kommer från de hålorna. 😂😂
För djävligt men sant. :) dock färre innanför tullarna och ännu färre på öfvre :)

• Haha
Nissens och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nej det är knappast ofattbart för skillnaden är i praktiken väldigt liten. Jag har, ända till nu, haft både dubbat och friktionsdäck till min Allroad och jag har växlat mellan dessa varannan vinter. Mest körning i Stockholm förstås, men även regelbundna resor i Roslagen + ett antal fjällresor per år.

Slutsats: det är ingen avgörande skillnad i framkomlighet mellan dessa alternativ. Däcken är bra på lite olika saker men inte dåliga på något. Det är andra saker som i större utsträckning påverkar säkerheten.
Framkomlighet är ju knappast vad jag räknar in i säkerhet. Sidogrepp däremot och bromssträcka.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Vedertagen? Vet inte om polis räknas som det av "vissa"?
De och även trafikradion brukar ofta varna om detta.
Så inga vetenskapliga rapporter alltså.

• Gilla
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
F
RoTe RoTe skrev:
Gissar att du bor lite söderöver då där friktionsdäck är i majoritet.
Njae.. bor mitt i landet. Men ändå har många, framför allt med nyare bilar, friktionsdäck.
Själv skulle jag aldrig klara mig utan dubbdäck då jag regelbundet dessutom kör i ett område med isiga och ofta osandade vägar.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
RoTe
F frasen_36 skrev:
Njae.. bor mitt i landet. Men ändå har många, framför allt med nyare bilar, friktionsdäck.
Själv skulle jag aldrig klara mig utan dubbdäck då jag regelbundet dessutom kör i ett område med isiga och ofta osandade vägar.
Så typ hälsingland? Trodde alla körde dubb där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.