Vägskylt med texten "CAMP IN THE MOUNTAINS NOT THE LEFT LANE" över en motorväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Fadai och 13 till
  • Laddar…
Fairlane
Ett antal husvagnsekipage i mittfil körandes 80 km/h på väg där det är 100 km/h har man sett på sistone.

Idag var jag dock med om en ny grej. Enfiligt, 70 km/h, och vid en uppförsbacke blir det tvåfiligt för att man ska komma förbi och tung trafik som inte kommer upp i fart (det har nyligen gått från 50 till 70). Framför mig har jag en personbil som inte går fortare än 60 km/h så jag ser fram emot att det blir tvåfiligt. Döm av min förvåning när tjejen väljer vänster fil för fortsatt färd uppför backen.

Jag får kör om till höger och gör det också, men jag var betydligt mer nervös att denna förare skulle byta fil än jag är om jag passerar en mittfilscampare.

• Gilla
  • Arg
  • Wow
tank77 och 5 till
  • Laddar…
A
Fairlane Fairlane skrev:
Ett antal husvagnsekipage i mittfil körandes 80 km/h på väg där det är 100 km/h har man sett på sistone.

Idag var jag dock med om en ny grej. Enfiligt, 70 km/h, och vid en uppförsbacke blir det tvåfiligt för att man ska komma förbi och tung trafik som inte kommer upp i fart (det har nyligen gått från 50 till 70). Framför mig har jag en personbil som inte går fortare än 60 km/h så jag ser fram emot att det blir tvåfiligt. Döm av min förvåning när tjejen väljer vänster fil för fortsatt färd uppför backen.

Jag får kör om till höger och gör det också, men jag var betydligt mer nervös att denna förare skulle byta fil än jag är om jag passerar en mittfilscampare.
Det händer ofta på våra 2-1 vägar. De går från enfiligt till 2 filigt och i samband med påfarter så hamnar man i vänsterfil och ska till höger såklart när du passerat spärrlinjen.
Men folk gör inte det och man ligger och blinkar så de ska flytta sig. Drygt om de ligger så mycket saktare.

Rkarlsson skrev:
Det händer ofta på våra 2-1 vägar.
Var då? Jag kör rätt mycket 2+1-väg och upplever tvärtom att folk sköter sig rätt väl.

• Gilla
eleson och 1 till
  • Laddar…
"Det ställs ju högre krav på yngre män med prövotiden."
Okej? Det är något nytt som hänt antar jag? Konstigt att det inte har orsakat mediastorm med tanke på att det är genusbaserat...
För när jag tog körkort för två år sedan så hade alla, oavsett ålder och genus, samma kriterier under prövotiden.
Eller är det bara så att någon hittar på saker igen som inte har någonting med verkligheten att göra? :cool:

A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Var då? Jag kör rätt mycket 2+1-väg och upplever tvärtom att folk sköter sig rätt väl.
Prova väg 21. Folk kan inte köra här och beter sig som inkompetenta på vägen. Vid platsen så kommer en uppförsbacke som inte ens är brant, går från 100 till 80 nästan varje gång man kommer där. Vilket skapar en farlig situation då det är 2 filigt precis innan backen, så de som kör om kommer ju i högre hastighet och ska tvärnita ner till 80.

Man ser också att folk inte kan köra då de nästan varit olycka varje vecka med vajerkörning.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
A
VidarH VidarH skrev:
"Det ställs ju högre krav på yngre män med prövotiden."
Okej? Det är något nytt som hänt antar jag? Konstigt att det inte har orsakat mediastorm med tanke på att det är genusbaserat...
För när jag tog körkort för två år sedan så hade alla, oavsett ålder och genus, samma kriterier under prövotiden.
Eller är det bara så att någon hittar på saker igen som inte har någonting med verkligheten att göra? :cool:
Det är ett dolt budskap på att unga män är riktigt omogna när de tar körkort, har varit så i alla tider. Finns såklart tjejer som är lika omogna, men gissa vad där sitter bak ratten oftast när de buskör eller beter sig efterblivet på vägarna ;)

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Det är ett dolt budskap på att unga män är riktigt omogna när de tar körkort, har varit så i alla tider. Finns såklart tjejer som är lika omogna, men gissa vad där sitter bak ratten oftast när de buskör eller beter sig efterblivet på vägarna ;)
Men idag finns också mobilerna och där ser man båda könen ha fullt upp under körning. Bor i kvarter till dagis/fritids/skola och mycket pratande med mobil vid örat är det även av föräldrar.

• Arg
  • Ledsen
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
A
A AndersS skrev:
Men idag finns också mobilerna och där ser man båda könen ha fullt upp under körning. Bor i kvarter till dagis/fritids/skola och mycket pratande med mobil vid örat är det även av föräldrar.
Självklart, där är manliga hantverkare bland de värsta här. Helst elektriker och stenläggare. Men även en hel del lastbilschaufförer.

Men där var en kvinna som inte stanna för mig när jag skulle över ett övergångställe med barnvagn, jag såg såklart vad som hände inne i bilen. Mobilen i ansiktet och noll koll på vägen.
Hon fick ett samtal av mig där jag sa att hon var centimeter ifrån att köra på mitt barn i barnvagnen (aja jag överdrev) och hon fick riktigt ångest.

Har även när jag varit ute själv med lampa och gulväst (synlig som satan) blivit utsatt för dessa mobila fadäser vid övergångställen. De blir snopna när man "örfilar" bilen.

• Gilla
JohanLun och 4 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
gissa vad där sitter bak ratten oftast när de buskör eller beter sig efterblivet på vägarna
Min erfarenhet är att det är en majoritet män i åldern 30-60 som står för den posten. Inga andra har ju råd... Ofta ålderskris. ;)

Nä man kör alltid med "självkörandefunktionen" och då är det bilen som har sämre uppträdande i trafiken.:cool:

Rkarlsson skrev:
Prova väg 21. Folk kan inte köra här och beter sig som inkompetenta på vägen.
Ah, skåningar och backar. Ja, det förstår jag är en kombination som inte passar ihop. Trist förstås, för strategiskt placerade stigningsfält är ju annars något av det bästa med 2+1-vägar. Men här låter det ju tvärtom som om det inte ät tvåfiligt uppför. Och då förvärras väl problemet.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A
VidarH VidarH skrev:
Min erfarenhet är att det är en majoritet män i åldern 30-60 som står för den posten. Inga andra har ju råd... Ofta ålderskris. ;)
Alla även i 20 års åldern har råd med volvo s60 och sådant billigt skrot =) Sen kan man ju bara gissa vem som betalar soppan.

A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ah, skåningar och backar. Ja, det förstår jag är en kombination som inte passar ihop. Trist förstås, för strategiskt placerade stigningsfält är ju annars något av det bästa med 2+1-vägar. Men här låter det ju tvärtom som om det inte ät tvåfiligt uppför. Och då förvärras väl problemet.
Det är framförallt för trångt att ha 2 filigt i backen då det ligger hus på båda sidor. Backen i sig är inga problem alls att köra upp för. Problemet är folk som inte kan trycka på den jädrans pedalen.

Det är inget skånefenomen. Det är exakt samma visa i backen utanför Jönköping, och i de flesta backar hela vägen upp till Dalarna ;)

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
F
Rkarlsson skrev:
Alla även i 20 års åldern har råd med volvo s60 och sådant billigt skrot =) Sen kan man ju bara gissa vem som betalar soppan.
Min ergarenhet är att det är förare av "feta" SUV-ar som är överrepresenterade i att köra agggresivt. Ingen får vara i vägen för dem. Alla ska flytta sig..

• Gilla
EMIL Emil och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.