Fairlane Fairlane skrev:
Hur kommer man på tanken "Här är nog bäst att välja vänsterfil" när det är helt tomt till höger (och man dessutom ligger 10-15 under hastighetsbegränsningen?

[bild]
Det är väl han som skrev här tidigare att han ligger EXAKT i tillåten hastighet och ser den där slamsugarn längre fram och tänker att om han inte lägger sig i vänsterfilen direkt när den kommer så kommer han att fastna bakom den och vågar inte slänga sig ut för att köra om försr när han kommit ikapp den.
För det kommer ju så många bakifrån som kör fortare och det blir inga luckor som passar hans lugna körning...

• Haha
Fairlane
  • Laddar…
Såhär brukar det alltså se ut (just den här bilden är E4 södergående, söder om Stockholm.

Trafikstockning på E4 södergående med tom högerfil och långt tåg av bilar i vänsterfilen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I mittfilen ligger det kluttar med bilar som ligger och segkör (rött). Ofta ligger det en bil med släp eller övningskörare i täten. I vänsterfilen är det ett lååååångt tåg med bilar som försöker komma om, ofta med horribelt kort avstånd, speciellt när det börjar närma sig rusningstrafik.

Höger fil? Helt tom. Bilen med cyklarna framför och jag körde om allihopa här på bild på insidan.

• Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
Maria T
Nyfniken Nyfniken skrev:
Såhär brukar det alltså se ut (just den här bilden är E4 södergående, söder om Stockholm.
Kommande avfart är den jag kallade "min" under elva år, och jäklar vad många olyckor det hände i den här sega backen och på den relativt korta avfarten.

Fairlane
Jag åkte E4/E20 norrut vid Kungens Kurva igår och fascinerades hur man gillar att trängas i mittfil.
Där är det 70 km/h så helt lagligt att köra om till höger.
I mittfil var det trångt, cirka 2 billängder mellan bilarna som körde i 60 km/h. Längst fram låg en polisbil. Jag gled väl förbi 10-12 bilar, inklusive polisbilen i laglig fart i högerfil.

• Gilla
Blazermannen och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag åkte E4/E20 norrut vid Kungens Kurva igår och fascinerades hur man gillar att trängas i mittfil.
Just där (Kungens kurva norra i alla fall) kan jag förstå om man undviker högerfil norrgående. Det är bygge och en kort påfart med mycket trafik.

Och kanske är den typen av ”jobbiga” platser bidragande till mittfältsåkandet; att det en gång emellanåt är en enstaka svår situation. Men det kan ju inte förklara alla de dagligpendlare, eller i alla fall frekventa åkande, som inte kan bete sig.

• Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Just där (Kungens kurva norra i alla fall) kan jag förstå om man undviker högerfil norrgående. Det är bygge och en kort påfart med mycket trafik.

Och kanske är den typen av ”jobbiga” platser bidragande till mittfältsåkandet; att det en gång emellanåt är en enstaka svår situation. Men det kan ju inte förklara alla de dagligpendlare, eller i alla fall frekventa åkande, som inte kan bete sig.
Ja, påfarten från Kungens Kurva är kort och det kommer ofta trafik där, så av det skälet kan jag också köpa mittfil. Det har var strax efter påfarten, och högerfilen var tom, så om åtminstone varannan bilist hade flyttat ut ett steg till höger så hade de sluppit ligga så tätt. 10 meters lucka är alldeles för lite även om man bara kör 30 km/h. Inte ens en sekund.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
C
1,2 sekunder

• Gilla
sunqan
  • Laddar…
Rullar E22an med 1+2 väg och enstaka personbilar i lite lägre hastighet är inga problem, det som stoppar upp i ytterfil är bil+husvagn och husbilar som kör om dessa i maklig hastighet.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
C civilingenjören skrev:
1,2 sekunder
?
60 km/h ~ 16,7 m/s
10 meter tar snarare 0,6 s

Fast nu skrev du ju 30…

• Gilla
  • Haha
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Ops miss av mig. 60 km/h körde de. Skrev rätt i första inlägget

Såg denna bild och tänkte direkt på denna tråd ;)
2022-ariya-propilot-plus-eulhd-arypl029-1m.jpg.ximg.l_4_h.smart.jpg
Från Nissan och deras modell Ariya.

Jag har kört bil en vecka i Belgien / holland nu och där såsar folk i vänsterfilen en bra bit under hastighetsbegräsning, även vid trefiligt. Speciellt i Belgien lite bättre i Holland

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har kört bil en vecka i Belgien / holland nu och där såsar folk i vänsterfilen en bra bit under hastighetsbegräsning, även vid trefiligt. Speciellt i Belgien lite bättre i Holland
Ja och de gör likadant när de åker på semester utanför sina länder.

• Haha
  • Arg
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Ja och de gör likadant när de åker på semester utanför sina länder.
Nyfiken fråga, får man köra om även på höger sida i dessa länder? Som i USA, alltså?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.