339 762 läst · 5 325 svar
340k läst
5,3k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 723 inlägg
Du kanske ska prova att använda vänsterfilen när du behöver. Det du beskriver (även om det händer ibland) är nämligen inte representativt för hur folk i vänsterfilen beter sig.N Nerre skrev:jag kommer att ligga i 110 i vänsterfil. Ok, kanske 112. Och de som kommer där kör betydligt fortare. Så även om jag hinner upp i 110 innan de är ikapp så hinner jag kanske inte förbi ekipaget (eller ekipagen, inte alltid lätt att se om det finns lucka framför när man ligger bakom en husvagn) innan de är ikapp och börjar helljusblinka att jag ska flytta på mig
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 890 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 890 inlägg
Och om du har mer eller mindre konstant möte? Då kommer du alltså lägga dig i 30 km/h snett bakom traktorn som kör på vägrenen?N Nerre skrev:Nej, om jag ser traktorn och den mötande bilen i tid behöver jag inte bromsa ner till 30. Det räcker med att sakta ner i tid. Det handlar ju om att det finns en specifik tidslucka (där mötande bilen möter traktorn) där jag inte får befinna mig i mötande körfält. Den tidsluckan går att undvika utan att behöva tvärbromsa om man istället saktar ner i god tid.
Igår var jag med om en liknande situation. Där var det 70 km/h och det låg en A-traktor i 30 km/h på vägrenen så övriga trafik kunde passera utan att gå ut i mötande körfält. Det var mer eller mindre konstant mötande trafik. Jag och fler med mig gled förbi A-traktorn i 70 km/h, helt i vårt körfält.
Hade det kommit ett hinder på vägrenen längre fram eller om de upphört så hade jag, och säkert de flesta andra, utan tvekan släppt in honom
Hade du valt att lägga dig som en stoppkloss i 30 km/h snett bakom A-traktorn?
Det du beskriver uppstår om du:N Nerre skrev:Du menar att jag ska ligga och kör för fort i vänsterfil?
Det är ju inte accelerationen som är problemet utan att jag kommer att ligga i 110 i vänsterfil. Ok, kanske 112. Och de som kommer där kör betydligt fortare. Så även om jag hinner upp i 110 innan de är ikapp så hinner jag kanske inte förbi ekipaget (eller ekipagen, inte alltid lätt att se om det finns lucka framför när man ligger bakom en husvagn) innan de är ikapp och börjar helljusblinka att jag ska flytta på mig (hur jag nu ska kunna göra det när det ligger fordon till höger).
A) byter fil framför näsan på någon som redan är i vänsterfilen
B) inte byter fil till höger igen efter avslutad omkörning när det finns en tillräckligt stor lucka
C) kör om i vänsterfilen i betydligt lägre hastighet i vänsterfilen än 110 (eller 112) om det är skyltat 110
Jag körde idag en längre sträcka i Polen på betalmotorväg med tillåtet 140. Jag anpassade mig efter lokala förhållanden och höll som många andra trafikanter mellan 150 och 160 ( enligt mätaren) och det flöt bättre än i Sverige. De flesta håller till höger och flyttar på sig när någon kommer ifatt oavsett hastighet. Trots flertalet relativt små och enkla bilar lyckades förarna accelerera upp i hastighet för att köra om och sedan byta fil tillbaka igen.
Men om du väljer att ligga i 80 bakom husvagnarna så är ju allt i sin ordning.
Du har aldrig tänkt att du kanske får se fler vansinnesomkörningar än andra?N Nerre skrev:Ja, det håller jag med om, jag skrev ju att jag håller lucka. Nackdelen är ju att den luckan ofta täpps till av nån som kommer bakifrån och kör om mig men inte kommer om husvagnen (inte på motorväg då, men landsväg). Då måste jag släppa på gasen och lämna ännu mer lucka. Och sen kommer nån till och kör om mig eftersom luckor tydligen fungerar som ett rött skynke för många och måste "täppas till". Så jag måste lätta på gasen igen.
Det är så ofta på landsväg jag ser bilar som gör vansinnesomkörning efter vansinnesomkörning för att ta sig förbi en bil i taget. Sen när man kommer in i ett samhälle där det finns ett trafikljus så står de 4 bilar längre fram och väntar på att det ska bli grönt...
Om så är fallet, vad säger det dig?
Det är få som inte accepterar en omkörning i skyltad hastighet .N Nerre skrev:Du menar att jag ska ligga och kör för fort i vänsterfil?
Det är ju inte accelerationen som är problemet utan att jag kommer att ligga i 110 i vänsterfil. Ok, kanske 112. Och de som kommer där kör betydligt fortare. Så även om jag hinner upp i 110 innan de är ikapp så hinner jag kanske inte förbi ekipaget (eller ekipagen, inte alltid lätt att se om det finns lucka framför när man ligger bakom en husvagn) innan de är ikapp och börjar helljusblinka att jag ska flytta på mig (hur jag nu ska kunna göra det när det ligger fordon till höger).
Jag gör såna ibland av lathet mest och snålhet så ligger jag på Cruise i säg 110 på motorväg.
Genom att vara uppmärksam både på husvagnar o liknande i höger filen samt på de som kommer i kapp bakifrån så väljer jag ett lagom avstånd för att gå ut och påbörja en omkörning.
Det är mkt sällan som någon helljusblinkar när de kommer ikapp eftersom de ser i tid vad jag håller på med och förväntar sig att jag ska flytta mig så snart jag kommit förbi det omkörda ekipaget.
Så antingen överdriver du problemet eller så gör du något annat som retar upp folk, tror inte du berättar hela sanningen faktiskt.
Redigerat:
Håller med om att det normalt inte är ett problem, men har märkt när man långpendlar att det specifikt i "lämmeltåget" hemåt på kvällen finns rätt gott om bilister som inte accepterar att man inte håller 130, eller vad de nu håller för marschfart, i vänsterfilen.K karlmb skrev:
Det är i de fallen folk med lägre fart ligger konstant i vänsterfilen istället för att flytta sig till högerfilen i luckorna mellan sniglarna där.C cpalm skrev:
Med dagens teknik och automatiska farthållare blir det nog vanligare, kan man inte köra om direkt anpassar sig bilen i hastighet och sedan när man "petar" vänsterblink så börjar den öka hastigheten automatiskt innan du kommit ut i fil för omkörning.
Jag känner inte igen Nerres beskrivningar, verkar som teoretiska beskrivningar för att argumentera.
Jag känner inte igen Nerres beskrivningar, verkar som teoretiska beskrivningar för att argumentera.
Jag förväntar mig ingenting, men uppskattar när medtrafikanter hjälper till att få trafiken att flöda bra.S sunqan skrev:Det är snarare så att den som förväntar sig att framförvarande fordon ska flytta sig ut i vägrenen för att bli omkörd, trots att mötande fil är tom och det är en km fri sikt är den som har problem, än den som framför det framförvarande fordonet.
Din liknelse med pråmar förstår jag inte, den får du gärna utveckla lite mer.
Du behöver inte lägga dig i diket, men om du slickar mittlinjen så försvårar du aktivt.
Det jag menar med (väg)pråmar är förare som tar mer plats än nödvändigt på olika vis och medvetet eller omedvetet försvårar trafiken.
Exempel på förare som jag använder etiketten på
De som vinglar runt i mittfilen när motorvägen har 3 filer.
Kramar mittenlinjen på en landsväg , gärna under skyltad hastighet trots god sikt och raksträcka.
Gasa upp på när en 2+1 blir två filig, gärna lägga sig i mitten av de två filerna, för att sedan sakta ner när det blir 1 igen.
Ska vi ta den lektionen tillsammans?N Nerre skrev:
Har du några andra teorier varför vissa kör (väldigt) långsamt än osäkerhet?Nötegårdsgubben skrev:Jag vet inget om den specifika situationen och tycker bara att du drar för stora växlar på den. Jag tycker att man ska ligga till höger, både på motorväg och landsväg, men inser att det finns argument mot särskilt det senare. I gryning och skymning rekommenderas exempelvis att man ligger mer centralt för att bättre kunna hantera vilt.
Det är med stor säkerhet inte det vanligaste skälet till att folk kör så, men det är ett skäl. Och som vanligt är det unga män som är farligast i trafiken, samtidigt som vi vet att de blir bättre med tiden. Borde vi hindra dem från att ha körkort i fem år till pga. deras dåliga impulskontroll?
Trafiksäkerhet måste vägas mot andra intressen, att ropa på att den ena eller andra inte borde ha körkort känns rätt överdrivet i mina ögon.
Det ställs ju högre krav på yngre män med prövotiden. Missköter de sig så ryker lappen och det blir ny uppkörning... åtminstonde i teorin. Dagens polisen är ju bara ute i trafiken ungefär en gång om året när det är dags för den årliga trafikdagen, vilket är mycket beklagligt.
Jag upplever att det tas väldigt stor hänsyn till "andra intressen" och olämpliga förare blir därför kvar bakom ratten alldeles för länge.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 723 inlägg
Ja, ovana och nedsatt reaktionsförmåga exempelvis. Det kan man tolka som osäkerhet om man vill, men det kan ju också röra sig om självinsikt.Unikt namn skrev:
Missförstå mig rätt, jag har massa åsikter om andras (och min egen) förmåga att köra bil, men allt som jag stör mig på tror jag inte nödvändigtvis är ett stort trafikproblem, utan jag kan leva med att störa mig på vad jag upplever som andras oförmåga ibland. Det gör jag på en räcka andra områden, så varför inte också i trafiken?
Det är trots allt en maxhastighet som står på skylten, det är inte påbjuden marschfart.Unikt namn skrev:
Rörelseenergin ökar med kvadraten på hastighetsökningen så det är långt mycket säkrare att köra i 80 i stället för 100. Åkkomfort och bränsleförbrukning är andra anledningar att köra långsammare.
Men. Då bör man ju givetvis ligga till höger. Och gå ut på vägrenen för att underlätta omkörningar om det behövs.
Tänk att det inte är svårare.Nyfniken skrev:Det är trots allt en maxhastighet som står på skylten, det är inte påbjuden marschfart.
Rörelseenergin ökar med kvadraten på hastighetsökningen så det är långt mycket säkrare att köra i 80 i stället för 100. Åkkomfort och bränsleförbrukning är andra anledningar att köra långsammare.
Men. Då bör man ju givetvis ligga till höger. Och gå ut på vägrenen för att underlätta omkörningar om det behövs.