339 535 läst · 5 325 svar
340k läst
5,3k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Är det mer eller mindre konstant möte så börjar jag i alla fall med att sakta in rejält, jag åker inte förbi traktorn i full fart.Fairlane skrev:
Det där är ju ett stort problem i trafiken idag, när folk för att vara snälla släpper fram folk som egentligen har väjningsplikt. Man ser det väldigt ofta i korsningar där högerregeln gäller men nån förare av nån anledning anser att den ena vägen är större än den andra och vill släppa fram. Eller T-korsningar där den som kommer på den anslutande vägen och ska svänga vänster inte fattar att högerregeln gäller utan stannar för att släppa fram den som ska "rakt fram".
När det gäller B, när anser du att min omkörning är avslutad? Om det ligger 4-5 husvagnar i rad, borde jag inte få köra om dem allihop (i 112 km/h) innan jag går till höger? De som helljusblinkar på mig verkar inte tycka det...P Pin skrev:Det du beskriver uppstår om du:
A) byter fil framför näsan på någon som redan är i vänsterfilen
B) inte byter fil till höger igen efter avslutad omkörning när det finns en tillräckligt stor lucka
C) kör om i vänsterfilen i betydligt lägre hastighet i vänsterfilen än 110 (eller 112) om det är skyltat 110
Om de ligger i rad utan stora luckor mellan och du kör 112 på 110 väg har jag inget problem med det. Du avslutar efter nummer fem och då kan jag köra om dig om jag vill. Skulle aldrig blinka eller liknande i sådan situation.N Nerre skrev:
Jag blir däremot irriterad på den som ser någon långsam långt bort och ligger kvar till vänster trots att det finns en stor lucka så de kan byta fil och jag, och troligen många fler bilar bakom mig kommer förbi.
Det är slutligen du och inte jag som avslutar din omkörning. Om du tittar i backspegeln (inte) och ser den du nyss kört om kan du byta fil. Då har du tillräckligt avstånd till denne. Eller har du fullt med campingutrustning som blockerar bakåtsikten?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 881 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 881 inlägg
Om traktorn kör i 30 km/h och det är 100 km/h som hastighetsbegränsning på vägen, till vilken hastighet saktar du om innan du passerar?N Nerre skrev:
Är det inte säkrare att komma förbi så fort som möjligt?
Om du bromsar in rejäkt där förstår jag varför folk blinkar med helljus på dig. Du förstör helt enkelt trafikrytmen genom att välja att ligga långt under hastighetsbegränsningen i onödan.
Är det verkligen ett stort problem att man hjälps åt i trafiken? Om du har den åsikten bör du nog parkera bilen för gott och välja andra transportmedel.N Nerre skrev:Det där är ju ett stort problem i trafiken idag, när folk för att vara snälla släpper fram folk som egentligen har väjningsplikt. Man ser det väldigt ofta i korsningar där högerregeln gäller men nån förare av nån anledning anser att den ena vägen är större än den andra och vill släppa fram. Eller T-korsningar där den som kommer på den anslutande vägen och ska svänga vänster inte fattar att högerregeln gäller utan stannar för att släppa fram den som ska "rakt fram".
Skit i de som blinkar. Kör du om allihop och kör tillbaka om de kommer en lagom lucka.N Nerre skrev:
Problemet på tex E6an Helsingborg- Malmö är att de vägrar att låta dig komma ut i vänster om du kör skyltad hastighet och ska om något som går i 80-90.
Det var väl lite därför de förbjöd omkörning för tung trafik.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 708 inlägg
Förare i vänsterfil beter sig olika, precis som alla andra. De allra flesta har dock en stor fördragsamhet med andra trafikanter. Råkar du ofta ut för helljusblink ligger sannolikt en försvarlig del av förklaringen hos dig.N Nerre skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 708 inlägg
Jag tror jag råkade ut för den räddhågsnaste bilist jag varit med om någonsin idag. Påfart på Essingeleden norrut vid Hägerstenskopplet.
Lång påfartsramp.
Väl tilltagen påfartszon.
Vi kom tre bilar i rad, jag sist. Bilarna i högerfil bytte till vänster (det är fyra filer) och jag och bilen framför körde ut i högerfilen. Sen gick det långsammare och långsammare, för bilen framför mig försökte släppa in bilen som låg först, men hon tordes inte.
Så där stod jag, sist i en helt onödig stillastående kö i högerfilen på en motorväg. Så överrumplad att jag inte ens hann slå på varningsblinkers innan det hela var över, eller jag i alla fall hade en annan bil bakom mig.
Så dåliga/rädda bilförare har vi att hantera ibland, och jag ger mig fan på att hon tog sig ut i någon av mittfilerna så snart hon kunde. Hon blinkade i alla fall vänster så länge jag såg bilen, men det kan ju ha varit en rest av påfartsblinket.
Jag förstår inte grundoron, men är man så rädd för påfarter förstår jag ändå på något vis att man gör vad man kan för att hålla distans till dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lång påfartsramp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väl tilltagen påfartszon.
Vi kom tre bilar i rad, jag sist. Bilarna i högerfil bytte till vänster (det är fyra filer) och jag och bilen framför körde ut i högerfilen. Sen gick det långsammare och långsammare, för bilen framför mig försökte släppa in bilen som låg först, men hon tordes inte.
Så där stod jag, sist i en helt onödig stillastående kö i högerfilen på en motorväg. Så överrumplad att jag inte ens hann slå på varningsblinkers innan det hela var över, eller jag i alla fall hade en annan bil bakom mig.
Så dåliga/rädda bilförare har vi att hantera ibland, och jag ger mig fan på att hon tog sig ut i någon av mittfilerna så snart hon kunde. Hon blinkade i alla fall vänster så länge jag såg bilen, men det kan ju ha varit en rest av påfartsblinket.
Jag förstår inte grundoron, men är man så rädd för påfarter förstår jag ändå på något vis att man gör vad man kan för att hålla distans till dem.
Just den sträckan är ju så starkt trafikerad att det går att köra om bilar hela vägen från Helsingborg till Malmö och aldrig släppa förbi upphinnande trafik. Jag tycker ändå man ska gå till höger ibland så de bakom kan köra om ifall de vill det. Goda förare går också in bakom för att markera att de är nöjda med tempot. Orutinerade kör om och lägger dig framför i samma eller lägre hastighet.R Rkarlsson skrev:Skit i de som blinkar. Kör du om allihop och kör tillbaka om de kommer en lagom lucka.
Problemet på tex E6an Helsingborg- Malmö är att de vägrar att låta dig komma ut i vänster om du kör skyltad hastighet och ska om något som går i 80-90.
Det var väl lite därför de förbjöd omkörning för tung trafik.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 881 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 881 inlägg
Kvällens resa på E4/E20 söderut från Hallunda.
Jag givetvis ensam i högerfil, medan övriga trängs i mittfil och vänsterfil, ungefär lika många i varje, med ett avstånd av cirka 10 meter mellan bilarna. Långt bak ser jag i backspegeln en ambulans med blåljus och blinkande helljus. Den kör fort, men det tar ändå tid innan den är ikapp då jag såg den på bra avstånd. Han kör i vänsterfil och har uppenbarligen mycket bråttom.
Vare sig folk i mittfil eller i vänsterfil märker såklart någonting. Fokus är på bilen 10 meter framför i 90km/h .
Flera bilister får panik när de helt plötsligt ser att det ligger en ambulans med blåljus precis bakom. "Var kom han ifrån? Han syntes inte för 5 minuter sen när jag kollade i backspegeln sist. Jävla dåre!"
Folk kastade sig in i mittfil där andra fick panik. Ett under att de inte krockade.
Folk som envisas att köra i mittfil utan avstånd och folk som envisas att köra i vänsterfil utan avstånd verkar också sakna förmågan att titta i backspegeln. Jag dömer ut samtliga bilister i den situationen, fullständigt värdellsa förare.
Jag givetvis ensam i högerfil, medan övriga trängs i mittfil och vänsterfil, ungefär lika många i varje, med ett avstånd av cirka 10 meter mellan bilarna. Långt bak ser jag i backspegeln en ambulans med blåljus och blinkande helljus. Den kör fort, men det tar ändå tid innan den är ikapp då jag såg den på bra avstånd. Han kör i vänsterfil och har uppenbarligen mycket bråttom.
Vare sig folk i mittfil eller i vänsterfil märker såklart någonting. Fokus är på bilen 10 meter framför i 90km/h .
Flera bilister får panik när de helt plötsligt ser att det ligger en ambulans med blåljus precis bakom. "Var kom han ifrån? Han syntes inte för 5 minuter sen när jag kollade i backspegeln sist. Jävla dåre!"
Folk kastade sig in i mittfil där andra fick panik. Ett under att de inte krockade.
Folk som envisas att köra i mittfil utan avstånd och folk som envisas att köra i vänsterfil utan avstånd verkar också sakna förmågan att titta i backspegeln. Jag dömer ut samtliga bilister i den situationen, fullständigt värdellsa förare.
Ja den är hemsk. Speciellt i glumslövsbacken. Kör inte där så ofta nu men när man väl ville köra om så fick man vara på sin vakt för där var inte så mycket samspel bland många.P Pin skrev:Just den sträckan är ju så starkt trafikerad att det går att köra om bilar hela vägen från Helsingborg till Malmö och aldrig släppa förbi upphinnande trafik. Jag tycker ändå man ska gå till höger ibland så de bakom kan köra om ifall de vill det. Goda förare går också in bakom för att markera att de är nöjda med tempot. Orutinerade kör om och lägger dig framför i samma eller lägre hastighet.
Men det är ju olyckor rätt ofta där så det säger typ allt. =)
Det är nog här du skapar problem för både dig själv och bakomvarande.N Nerre skrev:
Självklart ska du ha såpass framförhållning att ett hinder på vägrenen inte leder till en rejäl inbromsning.
Istället ska du kunna köra om i iaf nära normal fart med förhöjd uppmärksamhet.
Men om fokus ligger endast 40 m framför egna bilen så blir det ju svårt att förbereda sig för en omkörning oavsett omständigheter.
Sluta hacka på alla som blir irriterade och kalla dem inte fortkörare bara för det.
Hallandsåsen på väg söderut för ett par dagar sedan. På med farthållaren och lägger mig i högerfilen. Är en långsammare bil som ligger i mittfilen så jag går ut två snäpp till vänster, kör om och sedan tillbaka två snäpp till höger.
Närmar mig toppen och en bil ligger i mittfilen. Lägger mig bakom och för ovanlighetens skull blinkar jag ett par gånger så den fattar att den skall gå ut till höger, vänsterfilen är på väg att försvinna. Den ligger kvar. När det blir tvåfiligt DÅ går bilen ut till höger.
Jag brukar inte bli irriterad men hela den grejen…
Närmar mig toppen och en bil ligger i mittfilen. Lägger mig bakom och för ovanlighetens skull blinkar jag ett par gånger så den fattar att den skall gå ut till höger, vänsterfilen är på väg att försvinna. Den ligger kvar. När det blir tvåfiligt DÅ går bilen ut till höger.
Jag brukar inte bli irriterad men hela den grejen…