Fairlane Fairlane skrev:
Och om du har mer eller mindre konstant möte? Då kommer du alltså lägga dig i 30 km/h snett bakom traktorn som kör på vägrenen?
Är det mer eller mindre konstant möte så börjar jag i alla fall med att sakta in rejält, jag åker inte förbi traktorn i full fart.

Hade det kommit ett hinder på vägrenen längre fram eller om de upphört så hade jag, och säkert de flesta andra, utan tvekan släppt in honom
Det där är ju ett stort problem i trafiken idag, när folk för att vara snälla släpper fram folk som egentligen har väjningsplikt. Man ser det väldigt ofta i korsningar där högerregeln gäller men nån förare av nån anledning anser att den ena vägen är större än den andra och vill släppa fram. Eller T-korsningar där den som kommer på den anslutande vägen och ska svänga vänster inte fattar att högerregeln gäller utan stannar för att släppa fram den som ska "rakt fram".
 
P Pin skrev:
Det du beskriver uppstår om du:
A) byter fil framför näsan på någon som redan är i vänsterfilen
B) inte byter fil till höger igen efter avslutad omkörning när det finns en tillräckligt stor lucka
C) kör om i vänsterfilen i betydligt lägre hastighet i vänsterfilen än 110 (eller 112) om det är skyltat 110
När det gäller B, när anser du att min omkörning är avslutad? Om det ligger 4-5 husvagnar i rad, borde jag inte få köra om dem allihop (i 112 km/h) innan jag går till höger? De som helljusblinkar på mig verkar inte tycka det...
 
K karlmb skrev:
Du har aldrig tänkt att du kanske får se fler vansinnesomkörningar än andra?
Om så är fallet, vad säger det dig?
Att jag håller hastighetsbegränsningen?

Kan inte ni fortkörare göra som jag: Prova att faktiskt hålla hastighetsbegränsningarna i en månad?
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
När det gäller B, när anser du att min omkörning är avslutad? Om det ligger 4-5 husvagnar i rad, borde jag inte få köra om dem allihop (i 112 km/h) innan jag går till höger? De som helljusblinkar på mig verkar inte tycka det...
Om de ligger i rad utan stora luckor mellan och du kör 112 på 110 väg har jag inget problem med det. Du avslutar efter nummer fem och då kan jag köra om dig om jag vill. Skulle aldrig blinka eller liknande i sådan situation.

Jag blir däremot irriterad på den som ser någon långsam långt bort och ligger kvar till vänster trots att det finns en stor lucka så de kan byta fil och jag, och troligen många fler bilar bakom mig kommer förbi.

Det är slutligen du och inte jag som avslutar din omkörning. Om du tittar i backspegeln (inte) och ser den du nyss kört om kan du byta fil. Då har du tillräckligt avstånd till denne. Eller har du fullt med campingutrustning som blockerar bakåtsikten?
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Är det mer eller mindre konstant möte så börjar jag i alla fall med att sakta in rejält, jag åker inte förbi traktorn i full fart.
Om traktorn kör i 30 km/h och det är 100 km/h som hastighetsbegränsning på vägen, till vilken hastighet saktar du om innan du passerar?
Är det inte säkrare att komma förbi så fort som möjligt?
Om du bromsar in rejäkt där förstår jag varför folk blinkar med helljus på dig. Du förstör helt enkelt trafikrytmen genom att välja att ligga långt under hastighetsbegränsningen i onödan.


N Nerre skrev:
Det där är ju ett stort problem i trafiken idag, när folk för att vara snälla släpper fram folk som egentligen har väjningsplikt. Man ser det väldigt ofta i korsningar där högerregeln gäller men nån förare av nån anledning anser att den ena vägen är större än den andra och vill släppa fram. Eller T-korsningar där den som kommer på den anslutande vägen och ska svänga vänster inte fattar att högerregeln gäller utan stannar för att släppa fram den som ska "rakt fram".
Är det verkligen ett stort problem att man hjälps åt i trafiken? Om du har den åsikten bör du nog parkera bilen för gott och välja andra transportmedel.
 
  • Gilla
  • Älska
[SKPG]Zamora och 4 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
När det gäller B, när anser du att min omkörning är avslutad? Om det ligger 4-5 husvagnar i rad, borde jag inte få köra om dem allihop (i 112 km/h) innan jag går till höger? De som helljusblinkar på mig verkar inte tycka det...
Skit i de som blinkar. Kör du om allihop och kör tillbaka om de kommer en lagom lucka.

Problemet på tex E6an Helsingborg- Malmö är att de vägrar att låta dig komma ut i vänster om du kör skyltad hastighet och ska om något som går i 80-90.

Det var väl lite därför de förbjöd omkörning för tung trafik.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det gör jag, och det är ju då jag märker hur de i vänsterfil beter sig.
Förare i vänsterfil beter sig olika, precis som alla andra. De allra flesta har dock en stor fördragsamhet med andra trafikanter. Råkar du ofta ut för helljusblink ligger sannolikt en försvarlig del av förklaringen hos dig.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Jag tror jag råkade ut för den räddhågsnaste bilist jag varit med om någonsin idag. Påfart på Essingeleden norrut vid Hägerstenskopplet.

Påfartsramp med tom vägbana och vägmarkeringar, omgivet av betongvägg och klippa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lång påfartsramp.

Bild på påfart till Essingeleden med bilar som byter fil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väl tilltagen påfartszon.

Vi kom tre bilar i rad, jag sist. Bilarna i högerfil bytte till vänster (det är fyra filer) och jag och bilen framför körde ut i högerfilen. Sen gick det långsammare och långsammare, för bilen framför mig försökte släppa in bilen som låg först, men hon tordes inte.

Så där stod jag, sist i en helt onödig stillastående kö i högerfilen på en motorväg. Så överrumplad att jag inte ens hann slå på varningsblinkers innan det hela var över, eller jag i alla fall hade en annan bil bakom mig.

Så dåliga/rädda bilförare har vi att hantera ibland, och jag ger mig fan på att hon tog sig ut i någon av mittfilerna så snart hon kunde. Hon blinkade i alla fall vänster så länge jag såg bilen, men det kan ju ha varit en rest av påfartsblinket.

Jag förstår inte grundoron, men är man så rädd för påfarter förstår jag ändå på något vis att man gör vad man kan för att hålla distans till dem.
 
  • Gilla
Tokslut och 6 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Skit i de som blinkar. Kör du om allihop och kör tillbaka om de kommer en lagom lucka.

Problemet på tex E6an Helsingborg- Malmö är att de vägrar att låta dig komma ut i vänster om du kör skyltad hastighet och ska om något som går i 80-90.

Det var väl lite därför de förbjöd omkörning för tung trafik.
Just den sträckan är ju så starkt trafikerad att det går att köra om bilar hela vägen från Helsingborg till Malmö och aldrig släppa förbi upphinnande trafik. Jag tycker ändå man ska gå till höger ibland så de bakom kan köra om ifall de vill det. Goda förare går också in bakom för att markera att de är nöjda med tempot. Orutinerade kör om och lägger dig framför i samma eller lägre hastighet.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Kvällens resa på E4/E20 söderut från Hallunda.

Jag givetvis ensam i högerfil, medan övriga trängs i mittfil och vänsterfil, ungefär lika många i varje, med ett avstånd av cirka 10 meter mellan bilarna. Långt bak ser jag i backspegeln en ambulans med blåljus och blinkande helljus. Den kör fort, men det tar ändå tid innan den är ikapp då jag såg den på bra avstånd. Han kör i vänsterfil och har uppenbarligen mycket bråttom.
Vare sig folk i mittfil eller i vänsterfil märker såklart någonting. Fokus är på bilen 10 meter framför i 90km/h :thinking:.

Flera bilister får panik när de helt plötsligt ser att det ligger en ambulans med blåljus precis bakom. "Var kom han ifrån? Han syntes inte för 5 minuter sen när jag kollade i backspegeln sist. Jävla dåre!"

Folk kastade sig in i mittfil där andra fick panik. Ett under att de inte krockade.

Folk som envisas att köra i mittfil utan avstånd och folk som envisas att köra i vänsterfil utan avstånd verkar också sakna förmågan att titta i backspegeln. Jag dömer ut samtliga bilister i den situationen, fullständigt värdellsa förare.:thinking:
 
  • Gilla
eleson och 11 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Just den sträckan är ju så starkt trafikerad att det går att köra om bilar hela vägen från Helsingborg till Malmö och aldrig släppa förbi upphinnande trafik. Jag tycker ändå man ska gå till höger ibland så de bakom kan köra om ifall de vill det. Goda förare går också in bakom för att markera att de är nöjda med tempot. Orutinerade kör om och lägger dig framför i samma eller lägre hastighet.
Ja den är hemsk. Speciellt i glumslövsbacken. Kör inte där så ofta nu men när man väl ville köra om så fick man vara på sin vakt för där var inte så mycket samspel bland många.
Men det är ju olyckor rätt ofta där så det säger typ allt. =)
 
N Nerre skrev:
Att jag håller hastighetsbegränsningen?

Kan inte ni fortkörare göra som jag: Prova att faktiskt hålla hastighetsbegränsningarna i en månad?
Nej, att det är en del som brister i samspelet med övriga trafikanter.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Är det mer eller mindre konstant möte så börjar jag i alla fall med att sakta in rejält, jag åker inte förbi traktorn i full fart.
Det är nog här du skapar problem för både dig själv och bakomvarande.
Självklart ska du ha såpass framförhållning att ett hinder på vägrenen inte leder till en rejäl inbromsning.
Istället ska du kunna köra om i iaf nära normal fart med förhöjd uppmärksamhet.
Men om fokus ligger endast 40 m framför egna bilen så blir det ju svårt att förbereda sig för en omkörning oavsett omständigheter.
Sluta hacka på alla som blir irriterade och kalla dem inte fortkörare bara för det.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Hallandsåsen på väg söderut för ett par dagar sedan. På med farthållaren och lägger mig i högerfilen. Är en långsammare bil som ligger i mittfilen så jag går ut två snäpp till vänster, kör om och sedan tillbaka två snäpp till höger.
Närmar mig toppen och en bil ligger i mittfilen. Lägger mig bakom och för ovanlighetens skull blinkar jag ett par gånger så den fattar att den skall gå ut till höger, vänsterfilen är på väg att försvinna. Den ligger kvar. När det blir tvåfiligt DÅ går bilen ut till höger.
Jag brukar inte bli irriterad men hela den grejen…
 
  • Gilla
karlmb och 5 till
  • Laddar…
Vägskylt med texten "CAMP IN THE MOUNTAINS NOT THE LEFT LANE" över en motorväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Fadai och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.