Isakare Isakare skrev:
30 är inte heligt för mig, jag anpassar farten efter situationen.
Strax före 8 kan 10 km/h vara lämplig fart utanför vår skola när lata föräldrar parkerar på vägen för att släppa av barnen ist för att använda den säkrare parkeringen.
Kvart i 6 på kvällen då det fortfarande är 30 på sträckan, men skolan är öde sen 2 timmar tillbaka går det bra att åka 50, dvs den hastighet som gäller efter 6.
Nu ska även nämnas att man har bra o fri sikt vid vår skola, finns inget ställe där nån plötsligt hoppar fram. Skolan är dessutom inhägnad.
Men det finns gott om folk som håller 30 oavsett situation, de har mer koll på hastighetsmätaren än omgivningen.
Alla skolor i vårt närområde har 30 på vardagarna och 50 efter kl 18 och på helger, så det är egentligen inget problem skulle jag säga.
 
N Nerre skrev:
Har du helt missat att jag t.ex. kan ligga bakom en husvagn i 80 på motorvägen i flera mil eftersom jag inte vill ligga i vägen för fortkörarna i vänsterfil? Tolkar du det som att jag är dålig på att visa hänsyn?

Jag har aldrig nånsin varit med om att en fortkörare saktar ner för att underlätta för mig att köra om motorväg, så där "sitter jag fast" bakom husvagnen tills det blir tomt på fortkörare i vänsterfilen.
Tyvärr så ser man ju många som sätter sig själva i en dålig sits bakom husvagnsekopage också. Säger inte att du gör det men jag ser många som kommer ikapp husvagnar, lastbilar och liknande och sen lägger sig och trycker nära häcken på dem i väntan att få köra om. Totalt värdelös position att befinna sig i och ofta blir de inte heller ensamma utan en liten klase bilar samlas där bakom och hinner/vågar sedan inte kasta sig ut och köra om bara för att det kommer andra bilar bakifrån.

Istället bör man ta till rejält avstånd till husvagnen så har man skapat sig själv en liten accelerationssträcka för att enkelt kunna gasa upp i fart och glida in i en lucka.
Lika så är det ju urdumt att ligga så tätt för det skapar också problem för andra. Är det t.ex en 2+1-väg och en bil i omkörningsfilen gör ett moget beslut att det inte finns tid och utrymme att köra om samtliga fordon i högerfilen utan väljer att avbryta. Då måste det ju finnas goda luckor till höger att glida in i.
 
  • Gilla
  • Älska
karlmb och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
J jocke31 skrev:
Alla skolor i vårt närområde har 30 på vardagarna och 50 efter kl 18 och på helger, så det är egentligen inget problem skulle jag säga.
Stockholms Stad har gått över till att ha 30 km/h vid skolor konstant.
Lite onödigt kanske, men det är rätt korta sträckor så jag ser det inte som ett problem att ligga max 30 där.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Alla skolor i vårt närområde har 30 på vardagarna och 50 efter kl 18 och på helger, så det är egentligen inget problem skulle jag säga.
I vårt område är det 30 jämnt. Eftersom de flesta vägar saknar trottoarer och det är få bilar är gående (och barn) vana vid att bilarna kör försiktigt. Att då blåsa på 50 är väldigt dumt. Barnen är ute även kl 18. Givetvis får man köra långsammare än 30, det gör jag alltid när jag ser barn eller djur på vägen.

Det finns ju skolor med stora vägar utanför skolan och skolan inte ligger bland bostäder, då kan det givetvis vara rimligt att köra 50 de tider skyltarna säger så är tillåtet, men finns inte denna tidsgräns så ska man inte anta att man kan köra 50. Skolan kan användas för träningar och fritidsaktiviteter även på kvällar.

Det viktiga tycker jag är att tänka på - i 30 hinner man både reagera och risken för dödsfall är mycket lägre. Att köra 50 på en 30 sträcka sparar inte många minuter per månad men den dagen någon blir påkörd så förlorar denna person ett helt liv.

Motorväg - om man kör för fort men respekterar avstånd och håller sig i rätt filer - är risken för dödsfall relativt liten. Framförallt (förutom köolyckor) så riskerar man framförallt inte (enbart) någon annans liv. Utanför en skola så riskerar man barnens liv men är själv helt utan risk.

Förutom stora genomfartsgator med tratikljuskontrollerade korsningar och cykelbanor så är jag för att ha 30 på alla vägar i tätbebyggt område.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Stockholms Stad har gått över till att ha 30 km/h vid skolor konstant.
Lite onödigt kanske, men det är rätt korta sträckor så jag ser det inte som ett problem att ligga max 30 där.
Inne i stan så förstår jag att det är 30 dygnet runt på många platser. Bortsett från ev skolor så är det många korsningar, enkelritningar osv så det är inga problem att köra 30.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
I vårt område är det 30 jämnt. Eftersom de flesta vägar saknar trottoarer och det är få bilar är gående (och barn) vana vid att bilarna kör försiktigt. Att då blåsa på 50 är väldigt dumt. Barnen är ute även kl 18. Givetvis får man köra långsammare än 30, det gör jag alltid när jag ser barn eller djur på vägen.

Det finns ju skolor med stora vägar utanför skolan och skolan inte ligger bland bostäder, då kan det givetvis vara rimligt att köra 50 de tider skyltarna säger så är tillåtet, men finns inte denna tidsgräns så ska man inte anta att man kan köra 50. Skolan kan användas för träningar och fritidsaktiviteter även på kvällar.

Det viktiga tycker jag är att tänka på - i 30 hinner man både reagera och risken för dödsfall är mycket lägre. Att köra 50 på en 30 sträcka sparar inte många minuter per månad men den dagen någon blir påkörd så förlorar denna person ett helt liv.

Motorväg - om man kör för fort men respekterar avstånd och håller sig i rätt filer - är risken för dödsfall relativt liten. Framförallt (förutom köolyckor) så riskerar man framförallt inte (enbart) någon annans liv. Utanför en skola så riskerar man barnens liv men är själv helt utan risk.

Förutom stora genomfartsgator med tratikljuskontrollerade korsningar och cykelbanor så är jag för att ha 30 på alla vägar i tätbebyggt område.
Jag bor ju i Nacka, och utanför skolorna här så finns det alltid trottoar och oftast även separat cykelbana samt trafikljus vid centrala övergångsställen, och då tycker jag 50 funkar bra utanför skoltid.
 
J jocke31 skrev:
Jag bor ju i Nacka, och utanför skolorna här så finns det alltid trottoar och oftast även separat cykelbana samt trafikljus vid centrala övergångsställen, och då tycker jag 50 funkar bra utanför skoltid.
Så är det ju, på vissa platser funkar det med 50 då. Men tidsvinsten är så liten så jag tycker det kunde vara lika bra köra 30 dygnet runt, risken är annars att folk kör 50 när det är skoltid trots allt...
 
engs
D Daaaaaniel skrev:
Hade glömt bort den här tråden.

Det finns så mycket i vårt avlånga land som gör mig så arg. Stora samhällsproblem. Eller "problem" som jag finner att jag upplever att jag tvingas finansiera i orimligt stor utsträckning.
Därför blir jag så glad när jag läser den här tråden och inser att det iaf finns något som inte irriterar mig nämnvärt.
Man är ute och kör. Någon råkar vara i fel körfält, medvetet eller omedvetet. Du tvingas köra några kmh långsammare. Du kan inte köra om så snabbt som du vill. Din resa tar några sekunder extra. I värsta fall någon minut.
Jag tycker att jag har fullt upp i mitt liv, men satan vad stressad "du" måste vara i ditt liv.
Ditt schema måste verkligen vara r*vtight. Plötsligt känns mitt lite lite bekvämare igen.

Om du kör 80kmh istället för 100kmh så förlorar du 90sekunder per mil.
Låt oss säga att du tvingas ligga bakom en "såsare" i 3 km. Då kommer du att komma fram 27 sekunder senare. Ta ett djupt andetag. Låt det sjunka in. Vi har större utmaningar att lägga vår mentala energi på.
Fast det är lite som när nån spelar musik på en usel blåtandshögtalare i offentlig miljö eller skrik-pratar i högtalartelefon genom hela ICA-veckohandlingen.

Inte bara sekunderna man stör sig på utan den totala frånvaron av hänsyn till omgivningen av dessa egon.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
J jocke31 skrev:
Inne i stan så förstår jag att det är 30 dygnet runt på många platser. Bortsett från ev skolor så är det många korsningar, enkelritningar osv så det är inga problem att köra 30.
Med Stockholms stad avses hela kommunen, inte bara innerstaden.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Med Stockholms stad avses hela kommunen, inte bara innerstaden.
Jo, jag vet. :cool:
 
J jocke31 skrev:
Det är också irriterande. Men för mig är 30-gränsen helig. Detta för att den finns utanför skolor och i bostadsområden där varn leker och ibland rusar ut i gatan. Har däremot inga problem med de som kör lite för fort på motorvägen.
30 och 50 är totalheligt anser jag. Speciellt i villakvarter och genom byar.

De som öser på fortare än 50 genom byar och kvarter fattar inte hur pass störiga eller farliga de är.
Bor med lite skogsdunge från en riksväg, och det är nog knapp 20% som håller 50.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Men kan du inte trycka gasen i botten och accelerera och passera husvagnsekipaget när det är en liten lucka? Min bil accar 80 till 110 på mindre än 3 sekunder och ger jag det lika lång tid till är jag uppe i 130. Det är väl bättre att du anpassar farten till den fil du ska byta till än att de som redan kör där saktar ner.
Du menar att jag ska ligga och kör för fort i vänsterfil?

Det är ju inte accelerationen som är problemet utan att jag kommer att ligga i 110 i vänsterfil. Ok, kanske 112. Och de som kommer där kör betydligt fortare. Så även om jag hinner upp i 110 innan de är ikapp så hinner jag kanske inte förbi ekipaget (eller ekipagen, inte alltid lätt att se om det finns lucka framför när man ligger bakom en husvagn) innan de är ikapp och börjar helljusblinka att jag ska flytta på mig (hur jag nu ska kunna göra det när det ligger fordon till höger).
 
Fairlane Fairlane skrev:
Varför du ska bromsa kraftigt? För att du kör i 109 km/h och ska ner till 30 km/h för att du vägrar passera traktorn som ligger på vägrenen, trots att du kan göra det utan att gå ut i mötande fil.
Nej, om jag ser traktorn och den mötande bilen i tid behöver jag inte bromsa ner till 30. Det räcker med att sakta ner i tid. Det handlar ju om att det finns en specifik tidslucka (där mötande bilen möter traktorn) där jag inte får befinna mig i mötande körfält. Den tidsluckan går att undvika utan att behöva tvärbromsa om man istället saktar ner i god tid.
 
K karlmb skrev:
Har du helt missat alla som tvingas bromsa när någon behöver köra om en husvagn i tät motorvägstrafik? Vi fortkörare får göra det hela tiden. Ingen kräver av dig att du ska ligga där mil efter mil utan vi undrar varför du gör det.
Jag har inte sagt att nån kräver det, jag gör det av hänsyn.
 
S Stuff skrev:
Tyvärr så ser man ju många som sätter sig själva i en dålig sits bakom husvagnsekopage också. Säger inte att du gör det men jag ser många som kommer ikapp husvagnar, lastbilar och liknande och sen lägger sig och trycker nära häcken på dem i väntan att få köra om. Totalt värdelös position att befinna sig i och ofta blir de inte heller ensamma utan en liten klase bilar samlas där bakom och hinner/vågar sedan inte kasta sig ut och köra om bara för att det kommer andra bilar bakifrån.
Ja, det håller jag med om, jag skrev ju att jag håller lucka. Nackdelen är ju att den luckan ofta täpps till av nån som kommer bakifrån och kör om mig men inte kommer om husvagnen (inte på motorväg då, men landsväg). Då måste jag släppa på gasen och lämna ännu mer lucka. Och sen kommer nån till och kör om mig eftersom luckor tydligen fungerar som ett rött skynke för många och måste "täppas till". Så jag måste lätta på gasen igen.

Det är så ofta på landsväg jag ser bilar som gör vansinnesomkörning efter vansinnesomkörning för att ta sig förbi en bil i taget. Sen när man kommer in i ett samhälle där det finns ett trafikljus så står de 4 bilar längre fram och väntar på att det ska bli grönt...
 
  • Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.