N Nerre skrev:
Skulle vara intressant att höra vad de svarar.
"Vägrenskörning avgör du"....?

Redigerat:
N Nerre skrev:
Men det är ingen som har skyldighet att släppa ut dig. Du förlitar dig på att andra trafikanter är schyssta och inte egoister?
På sig själv känner man andra ?
Försök förstå att vi normalt kan samarbeta rätt bra i trafiken, även de som har helt olika uppfattning om lämplig hastighet tex.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
M;en vadå markerar att den andra släpps förbi? Man får ju aldrig hindra nån från att köra om? Men det betyder ju inte att den som vill köra om ska göra det i en situation där det bara fungerar om den omkörde kör ut på vägrenen. Då är det inte en lämplig situation att köra om.
Det är ju här du fått allt om bakfoten.
Bara för att en omkörning skulle bli omöjlig ifall du inte flyttar dig ut på en fri och ren vägren, så betyder ju inte det att det blir en olämplig omkörning om du gör just det som stadgas i Vägtrafikförordningen, underlättar en omkörning!
Istället skulle det innebära att lagstiftarens tanke om att underlätta för varandra och att minska risker blir uppfylld.
Det är ju så det är tänkt.
Fattar inte hur du kan ha missat det.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Min favorit bland konstiga stickers måste ändå vara ”Barn i bilen!”.

Vad är det meningen att jag ska tänka? ”Ah, då hoppar jag över att krocka med dig, för det hade jag gjort annars”. Men om jag nu är ett riktigt asshole, bryr jag mig i så fall verkligen om vad det står på din sticker?
Eller - om jag är en fullblodspsykopat så kanske det är en extra bonus att krocka med en bil med barn i?

Eller - finns det speciella trafikregler för bilar med barn i som jag har missat? Måtte i så fall ha varit sjuk den dagen i körskolan.

• Haha
  • Gilla
Dilato och 7 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Mer regel än undantag numera. Folk verkar tycka att det är läskigt att köra på en motorväg..
En annan favorit är de som börjar bromsa 2km innan de ska svänga av motorvägen. Något säger mig att det är samma människor som i mitt exempel ovan.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A
J jocke31 skrev:

Vad är det meningen att jag ska tänka? ”Ah, då hoppar jag över att krocka med dig, för det hade jag gjort annars”. Men om jag nu är ett riktigt asshole, bryr jag mig i så fall verkligen om vad det står på din sticker?
Eller - om jag är en fullblodspsykopat så kanske det är en extra bonus att krocka med en bil med barn i?

Eller - finns det speciella trafikregler för bilar med barn i som jag har missat? Måtte i så fall ha varit sjuk den dagen i körskolan.
Vad jag har erfarit så betyder det ”se upp för överlastad bil, jag ser inget bakåt eftersom bakluckan är full med luftmadrasser och blöjer, jag kör i 110 med husvagn och jag byter körfält samtidigt som jag pratar i telefon och skalar apelsin”.

• Haha
  • Gilla
MiaV och 9 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Fast i Sverige har vi ju väjningsplikt när vi kör ut på motorväg.

Så här skriver NTF:
”Vem har väjningsplikt då jag kommer från en påfart ut på en motorväg eller motortrafikled?

Om man kör in på en motorväg eller motortrafikled där accelerationsfält saknas, har man väjningsplikt mot fordon på motorvägen/motortrafikleden. Väjningsplikten gäller dock inte när man kommer in på motorvägen/motortrafikleden utan att byta körfält.

Det mest normala är ju att det finns ett accelerationsfält för påfart till motorvägen/motortrafikleden. I detta fall ska den som färdas i ett accelerationsfältet anpassa hastigheten till trafiken i det körfält som man avser att köra in i och accelerationsfältet ska lämnas så snart det kan ske utan fara eller onödigt hinder.”
Precis, nu förstår jag varför en del idioter bara kör ut på motorvägen i den fart som de brukar ha lite överallt. (70-80)
De tror uppenbarligen att det är de som redan kör på motorvägen som ska väja för alla påkörande....
Plötsligt blir deras beteende logiskt...

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Precis, nu förstår jag varför en del idioter bara kör ut på motorvägen i den fart som de brukar ha lite överallt. (70-80)
De tror uppenbarligen att det är de som redan kör på motorvägen som ska väja för alla påkörande....
Plötsligt blir deras beteende logiskt...
Känner igen typen. Inte nog med att de kör farligt långsamt på motorväg, ofta fortsätter de köra 70 även när det blir 50 och 30.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:

Vad är det meningen...
Jag "har hört" att det mer handlar om säkerhet på så sätt att man gärna får titta in i bilen om den står parkerad i solen, eller om räddningstjänsten kommer fram till en kvaddad bil så är det en uppmaning att kanske leta en extra gång i alla skrymslen och vrår så det inte ligger en femåring och förblöder.

Själv tycker jag det låter som en dålig efterkonstruktion och tycker som du.

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Ytterligare en förklaring kan vara att nr en krock är oundviklig så kan den ansvarsfulle medborgaren läsa stickers på bilarna i närheten och se till att krocka med en annan bil istället (utan barn-i-bilen-sticker).

(Eller möjligen sikta på en bil med stickern ”Vägrenskörning avgör jag!” Istället)
:D

• Haha
  • Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Men det betyder ju inte att den som vill köra om ska göra det i en situation där det bara fungerar om den omkörde kör ut på vägrenen. Då är det inte en lämplig situation att köra om.
Tankeexperiment:
Du kör på en landsväg med en rejäl vägren. Det är 100 km/h som hastighetsbegränsning på vägen du kör i 100 km/h när du är att det lite längre fram ligger en traktor i 30 km/h ipå.vägrenen. När du närmar dig och ska köra om så får du möte. Mötande bilen ligger helt i sin fil och du kan passera traktorn utan att gå ut i mötande körfält. Vad gör du?

1. En "olämplig" omkörning av traktorn?
2. Bromsar kraftigt och kör 30 km/h tills du inte längre har något möte?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Märker när man läser tråden att man är bortskämd med var man bor och att 5-10 bilar efter varandra vid stadskörning och ett av de 10-tal trafikljus vi har innebär "svår köbildning" morgon och kväll och nästan så man varnar för trafikstockning i lokalradion. Har under våra resor till fritidshuset, 14-15 mil, har jag nu kollat lite på trafiken och det rullar på förvånansvärt fint, är endast när långsamgående arbetsfordon och a-traktorer hamnar på vägen som det stoppar upp, samt lite vägarbeten. Upptäckte att om jag ökar hastigheten med 20km/h så kan jag jag kapa den faktiska körtiden från 1,50 h till 1,45h. ;) Landsväg med mittfil finns inte här.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Landsväg med mittfil finns inte här.
Menar du att ni inte har 2+1-vägar!? I beg to differ i så fall. E22 och väg 25, 34 och 40 är väl alla till hälften eller mer 2+1 i Kalmar län. Finns säkert fler också.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Mer regel än undantag numera. Folk verkar tycka att det är läskigt att köra på en motorväg..
I vintras så kör jag e4 norrut, kommer inte ihåg var någonstans det var men det är en påfart med en av dom längsta accelerationssträclorna jag sett. Sent på kvällen och nästan ingen trafik alls och jag kör i jämna 105 kmh på farthållaren. Jag ser en bil tidigt på påfarten men p.g.a. omständigheterna så gör jag misstaget att förutsätta att föraren klarar av att anpassa sin hastighet för att säkert kunna köra in på motorvägen.

Men nej då, rätt som det är så glider bilen upp jämsides till vänster med en tant som argt hytter med näven åt mig.

Typ ett par timmar senare så ska jag precis sätta mig i bilen igen efter att ha pudrat näsan vid Tönnebro när samma röda Audi stannar några bilar bort. Får en utskällning som hette duga och till sist kontrar jag med att skämta om att hon trots landets längsta påfart och ingen trafik alls siktar direkt på mig. Hon skriker lite mer men jag tröttnar och föser tanten åt sidan när jag hör sonen säga "men mamma, han har ju rätt. Tror att det är bättre om jag eller ***** kör......."

Alltså jag har bara haft körkort i 18 månader/4500 mil och jag inser att jag har mycket kvar att lära. Men jag är av naturliga skäl (prövotiden) extra noga och försiktig och vågar faktiskt dra slutsatsen att jag skrämmande nog kör bättre än alldeles för många stolpskott i trafiken.

Förutom mittfilssurfare, folk som inte vågar gasa vid omkörningar och rumpnosare så är det mest irriterande förare som i bästa fall hittar blinkersen ungefär samtidigt som dom påbörjar sin manöver/sväng. Och intressant är dom regionala skillnader jag redan märker.

Vill även jag uttrycka mitt gillande för dom som varningsblinkar till tack. Brukar själv försöka göra det. Blir genuint glad av att tacka och få tack!

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Menar du att ni inte har 2+1-vägar!? I beg to differ i så fall. E22 och väg 25, 34 och 40 är väl alla till hälften eller mer 2+1 i Kalmar län. Finns säkert fler också.
Inte mittenfil, rättare sagt två körfält höger och vänster (omkörningsfil) på +2-delen och lite motorväg vid Kalmar samt sträckan på Ölandsbron som är 2+2 där man fått in två körfält i vardera riktning genom att ta bort den utrotningshotade breda "vägrenen".;) För mittenfil i trådens rubrik och som jag använder begreppet avser väl de trefiliga, tre körfält i samma riktning, motorvägsavsnitten på några få platser i landet, men det riktiga kanske ska vara körfält.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.