339 904 läst · 5 325 svar
340k läst
5,3k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Senast för en kvart sedan fick jag bromsa rätt hårt för att väja för en bil som behagade köra upp på E4:an i 60 på en 80-sträcka vid påfarten strax innan Häggvik i Stockholm. Det är en jättelång påfart, men trots detta så tyckte bilisten ifråga att det var klokt att direkt efter att det heldragna slutade blinka i ungefär 0,7 sekunder och vrida på ratten för att kasta sig ut framför nosen på mig.
Det här med att köra upp på motorväg och anpassa hastigheten efter motorvägens fart samt att man ska lämna företräde för de som redan kör på motorvägen verkar vara väldigt svårt för många att förstå.
Det här med att köra upp på motorväg och anpassa hastigheten efter motorvägens fart samt att man ska lämna företräde för de som redan kör på motorvägen verkar vara väldigt svårt för många att förstå.
Just det beteendet kan bero på härkomst. Utan att veta kan jag bara gissa, men jag har fått för mig att vi är ganska ovanliga med våra långa motorvägspåfarter (och avfarter), och att de flesta andra länder har påfarter med väjningsplikt.J jocke31 skrev:Senast för en kvart sedan fick jag bromsa rätt hårt för att väja för en bil som behagade köra upp på E4:an i 60 på en 80-sträcka vid påfarten strax innan Häggvik i Stockholm. Det är en jättelång påfart, men trots detta så tyckte bilisten ifråga att det var klokt att direkt efter att det heldragna slutade blinka i ungefär 0,7 sekunder och vrida på ratten för att kasta sig ut framför nosen på mig.
Det här med att köra upp på motorväg och anpassa hastigheten efter motorvägens fart samt att man ska lämna företräde för de som redan kör på motorvägen verkar vara väldigt svårt för många att förstå.
Det är snarare så att den som förväntar sig att framförvarande fordon ska flytta sig ut i vägrenen för att bli omkörd, trots att mötande fil är tom och det är en km fri sikt är den som har problem, än den som framför det framförvarande fordonet.Unikt namn skrev:Om du känner dig osäker på omkörningar så behöver du rimligen träna mer på det.
Men att pråmen generellt inte vill bli omkörd är givetvis inte grundproblemet, det är bara en symptom på generell osäkerhet i trafik. Vilka moment som behöver övning är en dialog pråmen kan ha med sin körskolelärare.
Överdrivet långsamt åkande (precis som överdrivet snabbt åkande) skapar i sig helt onödiga farliga situationer eftersom hastighetsskillnaden jämtemot andra trafikanter blir högre.
När det går överdrivet långsamt är det även fler trafikanter som tar dåliga beslut att köra om, vilket blir ännu farligare när pråmen försöker hindra detta genom att lägga sig i vägen.
Givetvis finns det 100 andra dåliga betéenden i trafiken. Men det centrala är ju förståss att själv förstå varför man som förare inte längre klarar av att framföra bilen i skyltad hastighet och rådande tempo.
En uppkörning på 90väg där uppköraren rattar i 60-70 och slickar mittlinjen ger inget körkort.... Så något har ju hänt under resans gång så att säga.
Din liknelse med pråmar förstår jag inte, den får du gärna utveckla lite mer.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 725 inlägg
Fast i Sverige har vi ju väjningsplikt när vi kör ut på motorväg.S sunqan skrev:
Så här skriver NTF:
”Vem har väjningsplikt då jag kommer från en påfart ut på en motorväg eller motortrafikled?
Om man kör in på en motorväg eller motortrafikled där accelerationsfält saknas, har man väjningsplikt mot fordon på motorvägen/motortrafikleden. Väjningsplikten gäller dock inte när man kommer in på motorvägen/motortrafikleden utan att byta körfält.
Det mest normala är ju att det finns ett accelerationsfält för påfart till motorvägen/motortrafikleden. I detta fall ska den som färdas i ett accelerationsfältet anpassa hastigheten till trafiken i det körfält som man avser att köra in i och accelerationsfältet ska lämnas så snart det kan ske utan fara eller onödigt hinder.”
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 725 inlägg
Jag vet inget om den specifika situationen och tycker bara att du drar för stora växlar på den. Jag tycker att man ska ligga till höger, både på motorväg och landsväg, men inser att det finns argument mot särskilt det senare. I gryning och skymning rekommenderas exempelvis att man ligger mer centralt för att bättre kunna hantera vilt.Unikt namn skrev:
Det är med stor säkerhet inte det vanligaste skälet till att folk kör så, men det är ett skäl. Och som vanligt är det unga män som är farligast i trafiken, samtidigt som vi vet att de blir bättre med tiden. Borde vi hindra dem från att ha körkort i fem år till pga. deras dåliga impulskontroll?
Trafiksäkerhet måste vägas mot andra intressen, att ropa på att den ena eller andra inte borde ha körkort känns rätt överdrivet i mina ögon.
M;en vadå markerar att den andra släpps förbi? Man får ju aldrig hindra nån från att köra om? Men det betyder ju inte att den som vill köra om ska göra det i en situation där det bara fungerar om den omkörde kör ut på vägrenen. Då är det inte en lämplig situation att köra om.Nötegårdsgubben skrev:
Men det är ingen som har skyldighet att släppa ut dig. Du förlitar dig på att andra trafikanter är schyssta och inte egoister?Fairlane skrev:Ser jag ett hinder längre fram (traktor, cykel, backkrön eller vad det nu kan vara) så slår jag på vänster blinkers och kommer komma ut i god tid före hindret. Någon korkat chaufför klämmer sig kanske förbi, men eftersom jag har framförhållning så har jag marginal för det. Det har aldrig varit något problem någonsin.
Jag föreslår att du kontaktar en körskola och frågar vad de tar för några lektioner i att köra på vägrenen. Skulle vara intressant att höra vad de svarar.Unikt namn skrev:
Det är tyvärr vanligt. Om jag misstänker att jag har en sån förare framför mig brukar jag sakta in i början av påfarten och se till att det blir lucka. Sen trampar jag "pelle i botten" som min gamla körskolelärare sa, och börjar blinka vänster i god tid. Och sen kollar man ju att det finns en lucka att gå ut i. Där lärde han mig knepet att välja ut en bil och sen gå ut precis BAKOM den bilen (går man ut precis bakom en annan bil ska det mycket till för att inte finnas en lucka där).J jocke31 skrev:Senast för en kvart sedan fick jag bromsa rätt hårt för att väja för en bil som behagade köra upp på E4:an i 60 på en 80-sträcka vid påfarten strax innan Häggvik i Stockholm. Det är en jättelång påfart, men trots detta så tyckte bilisten ifråga att det var klokt att direkt efter att det heldragna slutade blinka i ungefär 0,7 sekunder och vrida på ratten för att kasta sig ut framför nosen på mig.
(När man ska köra av motorvägen tyckte han att man ska börja blinka vid 1000 m-skylten för då var det 10 sekunder kvar... Men det är ju typ 30 sekunder kvar. Jag brukar börja blinka vid 500 m-skylten.)
Mer regel än undantag numera. Folk verkar tycka att det är läskigt att köra på en motorväg..J jocke31 skrev:Senast för en kvart sedan fick jag bromsa rätt hårt för att väja för en bil som behagade köra upp på E4:an i 60 på en 80-sträcka vid påfarten strax innan Häggvik i Stockholm. Det är en jättelång påfart, men trots detta så tyckte bilisten ifråga att det var klokt att direkt efter att det heldragna slutade blinka i ungefär 0,7 sekunder och vrida på ratten för att kasta sig ut framför nosen på mig.
Det här med att köra upp på motorväg och anpassa hastigheten efter motorvägens fart samt att man ska lämna företräde för de som redan kör på motorvägen verkar vara väldigt svårt för många att förstå.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 902 inlägg
Ja och det fungerar. Med ditt tankesätt förstår jag att du tycker det är jobbigt att köra på motorväg etc. Som sagt jag har flera hundra gånger mer erfarenhet av den här typen av körning än du har, kanske tusentals gånger mer erfarenhet av att köra ut på vägren och jag har aldrig någonsin haft problem.N Nerre skrev:
Det fungerar. Folk är ju överlag inte rövhattar.N Nerre skrev:
I den allra allra värsta av världar får man väl helt enkelt bromsa till stillastående. Världen går inte under för det.