N Nerre skrev:
Det finns också massor med cirkulationsplatser som inte har en rondell i mitten (t.ex. den stora cirkulationsplatsen över E4 vid Upplands väsby).
Nu råkar jag ju bo i Upplands Väsby och det du pratar om kallas här i folkmun "Rondellen". ICA Glädjen kallas till exempel för det mesta ICA Rondellen.

Vi har väl ett tiotal cirkulationsplatser och den enda som kallas Rondellen är den med hål i mitten.

• Gilla
  • Haha
Pin och 1 till
  • Laddar…
N Nyikåk skrev:
Ok, det enda jag kan komma på med den beskrivningen är den temporära lösningen som var vid dåvarande SEB-huset, det var intressant att köra där...
Nä, den här var mer åt Solnahållet till

P Prodigys skrev:
Jag vill minnas att jag sett att du bor runt hässleholm? Om det nu stämmer så undrar jag hur du kan ha missat väg 23 där åtminstone sträckan mellan höör och hässleholm har en ganska bred vägren. Vill även minnas att enstaka partier på den norra delen av väg 13 har rätt rejäl vägren
Sant. Trodde de hade byggt om delen mellan Hässleholm-Höör. Det var iallafall snack om det. Aja, jag kör aldrig där när jag ska söderut. Kör lite mer västerut via Eslöv. De gånger jag kör där behöver jag aldrig gå ut.
RV 21 var hemsk med vägren, och nu med 2-1

Väg 13 från Ängelholm till Höör har ingen vägren.

Fairlane
N Nerre skrev:
Som sagt var, det går utmärkt att "hjälpa till" genom att lätta på gasen istället för att gå ut på vägrenen. Är det lämpligt för omkörning så ska det ju vara tomt i mötande körfält och då behöver man inte gå ut på vägrenen. Att lätta på gasen så omkörningen går snabbare är ett betydligt bättre sätt att gå ut på vägrenen och låta omköraren sega sig förbi.
Är det antingen eller? Kan det inte vara både och?

Det är väl inte förbjudet att köra om trots möte om man håller sig i egen fil? Det borde inte vara farligare om omkörare ligger i filen än om de som hen vill köra om ligger där.

F
J jocke31 skrev:
Fanns en sådan rondell i Sundbyberg fram tills för några år sedan. Dvs att de i rondellen hade väjningsplikt mot de som skulle in i rondellen. Helt bisarrt.
Den har jag också missat. I vilken del av sumpan låg den?

F
Fairlane Fairlane skrev:
Är det antingen eller? Kan det inte vara både och?

Det är väl inte förbjudet att köra om trots möte om man håller sig i egen fil? Det borde inte vara farligare om omkörare ligger i filen än om de som hen vill köra om ligger där.
Egen fil?..pratar vi om väg med väggren eller om väg med flera filer??

S sunqan skrev:
Markerar gör man väl även när man flyttar bilen till höger i sin fil?
Absolut, men det var inte ett av alternativen som jämfördes. Att man kan visa sina intentioner på mer subtila sätt än att gå ut i vägrenen håller jag med om, men hur lättande på gasen är ett bra exempel på det ställer jag mig skeptisk till.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
F frasen_36 skrev:
Egen fil?..pratar vi om väg med väggren eller om väg med flera filer??
Väg med vägren.
Jag ligger i körfältet och blir upphunnen av någon annan. Jag går ut på vägrenen med hela bilen så att den snabbare föraren kan passera utan att köra i mötande körfält. Sen går jag tillbaks till körfältet.

Jag ser inte det som en mycket större olycksrisk än om jag ligger kvar i körfältet. Det skulle väl vara om någon mötande väljer att påbörja en idiotomkörning i vårt körfält, samtidigt som den som kör om mig är jämsides med mig. Då har den som kör om mig ingen plats på vägrenen för att rädda situationen. Svårt dock att alltid ha ledig plats på vägrenen ifall en mötande för en idiotmanöver. Ska man köra så säkert så får man inte heller passera cykel, traktor eller stillastående bil på vägrenen när det finns möte.

Fairlane
S sunqan skrev:
Markerar gör man väl även när man flyttar bilen till höger i sin fil? Är det fritt i omkörningsfilen så är det ju bara att köra om.
Är det inte tomt, då blir det obehagligt och är det dessutom en bil i vägrenen plus en omkörande och den bakomvarande ska tvinga ut den framförvarande i vägrenen och då få till fyra i bredd. Kul när rallykalle då kommer och ska köra om - fem i bredd.
Fast när rallykalle kommer och ska köra om fem i bredd på en väg som bara rymmer 4 bilar i bredd med vägrenen inräknad, ja då smäller det vare sig man går ut på vägrenen eller inte för att underlätta en omkörning. Tänker man så, gör man nog bäst i att inte lämna hemmet.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Det är skillnad på "rondeller" och cirkulationsplatser. En cirkulationsplats är alltid skyltad med märket för cirkulationsplats samt väjningsplikt, där har alltså fordon på väg in i cirkulationen väjningsplikt. En cirkulationsplats har en rondell i mitten. Sen finns det "rondeller", som inte är cirkulationsplatser, där gäller typiskt högerregeln, men de är inte jättevanliga. Det fanns en i bromma/västerledområdet men den verkar vara borta... den enda jag vet på rak arm ligger i barkarby i området mediamarkt/mio/jula/chili/xxx , där ligger en rundkörningsväg framför jula...
En cirkulationsplats är alltid skyltad med väjningsplikt för den som ska in i cirkulationen. Saknas skyltar är det en rund korsning där högerregeln gäller.

Triumfbågen nämndes i ett annat inlägg ovan och det är ingen cirkulationsplats, det är en rund korsning, likaså Place de la Concorde.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Angående vägrenskörning alternativt sänka hastigheten för att underlätta en omkörning så ser jag det ungefär så här.

Jag kör 80 km/h på vägen, där max hastighet är 100 km/h (jag kör med släp eller tar det lugnt av annan anledning). Jag ser en bil närma sig i backspegeln (jag tittar i den tillräckligt ofta för att inte bli överraskad). När bilen är nära glider jag ut på vägrenen om det är fritt och låter bilen passera, varefter jag kan ta mig tillbaks. Är det fler bilar så släpper jag förbi dem också. Ser jag ett hinder längre fram (traktor, cykel, backkrön eller vad det nu kan vara) så slår jag på vänster blinkers och kommer komma ut i god tid före hindret. Någon korkat chaufför klämmer sig kanske förbi, men eftersom jag har framförhållning så har jag marginal för det. Det har aldrig varit något problem någonsin.

Den som kör om mig kommer komma förbi snabbt, utan att ens behöva ut i mötande körfält.

Alternativt så får den som hinner ikapp mig bromsa ner till 80 km/h och ligga bakom tills jag tycker det är ett bra läge för omkörning (varför jag ska avgöra det och inte den som kör om förstår jag inte). Då sänker jag farten ytterligare för att omköraren ska komma förbi lite snabbare, men jag ligger kvar i körfältet. Omkörningen kommer ta längre tid och den som kör om mig kommer tillbringa den tiden i mötande körfält. Min färd blir dessutom ryckigare.

Jag ser inte varför det andra alternativet ska vara säkrare.

Kör jag 100 km/h och det är hastighetsbegränsningen på vägen och någon närmar sig bakifrån så gör jag likadant. Jag ser det inte som mitt ansvar att hindra en annan förare från att bryta mot hastighetsbegränsningen. Mitt ansvar är att underlätta och se till att trafiken flödar så säkert som möjligt.a

Jag har också en annan konstig egenskap, jag gasar på när jag kör om för att tillbringa så kort tid som möjligt i mötande körfält. Därför uppskattar jag också om framförvarande flyttar sig så jag slipper bromsa ner till samma hastighet och gasa därifrån. Återigen vill jag vara så kort tid som möjligt i mötande körfält.

• Gilla
Dilato och 9 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har också en annan konstig egenskap, jag gasar på när jag kör om för att tillbringa så kort tid som möjligt i mötande körfält. Därför uppskattar jag också om framförvarande flyttar sig så jag slipper bromsa ner till samma hastighet och gasa därifrån. Återigen vill jag vara så kort tid som möjligt i mötande körfält.
Tyvärr har alla inte den "känslan" utan kör "sin" hastighet och "sina" avstånd.

Medan andra anpassar hastigheten så att det finns luckor för den som behöver byta från vägren, eller påköringsfält och den som är i det fältet anpassar för att slinka in i luckan. Men många verkar se det som att de skiter i omkringliggande trafik, även om de varit schyssta och "lämnat plats".

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Låt den breda "vägrenen" leva lycklig på de få platser som den finns idag, den är utrotningshotad och kommer inte att överleva ett decennium till. Då kommer det att skrivas nostagiskt i forum om den goda tiden med riktiga "vägrenar" och nutidens gissel med 1+2 väg och ingen kan köra om den invasiva arten av A-traktorer på den 1-filiga sträckan.;)
En ambulans bakom en sådan och 3,5 km 1-filigt:cool:

• Haha
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
E Edlunn skrev:
En cirkulationsplats är alltid skyltad med väjningsplikt för den som ska in i cirkulationen. Saknas skyltar är det en rund korsning där högerregeln gäller.

Triumfbågen nämndes i ett annat inlägg ovan och det är ingen cirkulationsplats, det är en rund korsning, likaså Place de la Concorde.
Hmm skrev inte jag det om cirkulationsplatser?

A AndersS skrev:
Låt den breda "vägrenen" leva lycklig på de få platser som den finns idag, den är utrotningshotad och kommer inte att överleva ett decennium till. Då kommer det att skrivas nostagiskt i forum om den goda tiden med riktiga "vägrenar" och nutidens gissel med 1+2 väg och ingen kan köra om den invasiva arten av A-traktorer på den 1-filiga sträckan.;)
En ambulans bakom en sådan och 3,5 km 1-filigt:cool:
Vi får flytta vägrenen till tråden "saker vi glömt"

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.