339 957 läst · 5 325 svar
340k läst
5,3k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Hade glömt bort den här tråden.
Det finns så mycket i vårt avlånga land som gör mig så arg. Stora samhällsproblem. Eller "problem" som jag finner att jag upplever att jag tvingas finansiera i orimligt stor utsträckning.
Därför blir jag så glad när jag läser den här tråden och inser att det iaf finns något som inte irriterar mig nämnvärt.
Man är ute och kör. Någon råkar vara i fel körfält, medvetet eller omedvetet. Du tvingas köra några kmh långsammare. Du kan inte köra om så snabbt som du vill. Din resa tar några sekunder extra. I värsta fall någon minut.
Jag tycker att jag har fullt upp i mitt liv, men satan vad stressad "du" måste vara i ditt liv.
Ditt schema måste verkligen vara r*vtight. Plötsligt känns mitt lite lite bekvämare igen.
Om du kör 80kmh istället för 100kmh så förlorar du 90sekunder per mil.
Låt oss säga att du tvingas ligga bakom en "såsare" i 3 km. Då kommer du att komma fram 27 sekunder senare. Ta ett djupt andetag. Låt det sjunka in. Vi har större utmaningar att lägga vår mentala energi på.
Det finns så mycket i vårt avlånga land som gör mig så arg. Stora samhällsproblem. Eller "problem" som jag finner att jag upplever att jag tvingas finansiera i orimligt stor utsträckning.
Därför blir jag så glad när jag läser den här tråden och inser att det iaf finns något som inte irriterar mig nämnvärt.
Man är ute och kör. Någon råkar vara i fel körfält, medvetet eller omedvetet. Du tvingas köra några kmh långsammare. Du kan inte köra om så snabbt som du vill. Din resa tar några sekunder extra. I värsta fall någon minut.
Jag tycker att jag har fullt upp i mitt liv, men satan vad stressad "du" måste vara i ditt liv.
Ditt schema måste verkligen vara r*vtight. Plötsligt känns mitt lite lite bekvämare igen.
Om du kör 80kmh istället för 100kmh så förlorar du 90sekunder per mil.
Låt oss säga att du tvingas ligga bakom en "såsare" i 3 km. Då kommer du att komma fram 27 sekunder senare. Ta ett djupt andetag. Låt det sjunka in. Vi har större utmaningar att lägga vår mentala energi på.
Det finns ju en fil för de som vill ligga i 80. Denna tråd handla ju om att de ligger i fel fil.D Daaaaaniel skrev:Hade glömt bort den här tråden.
Det finns så mycket i vårt avlånga land som gör mig så arg. Stora samhällsproblem. Eller "problem" som jag finner att jag upplever att jag tvingas finansiera i orimligt stor utsträckning.
Därför blir jag så glad när jag läser den här tråden och inser att det iaf finns något som inte irriterar mig nämnvärt.
Man är ute och kör. Någon råkar vara i fel körfält, medvetet eller omedvetet. Du tvingas köra några kmh långsammare. Du kan inte köra om så snabbt som du vill. Din resa tar några sekunder extra. I värsta fall någon minut.
Jag tycker att jag har fullt upp i mitt liv, men satan vad stressad "du" måste vara i ditt liv.
Ditt schema måste verkligen vara r*vtight. Plötsligt känns mitt lite lite bekvämare igen.
Om du kör 80kmh istället för 100kmh så förlorar du 90sekunder per mil.
Låt oss säga att du tvingas ligga bakom en "såsare" i 3 km. Då kommer du att komma fram 27 sekunder senare. Ta ett djupt andetag. Låt det sjunka in. Vi har större utmaningar att lägga vår mentala energi på.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 726 inlägg
I både min och grabbens körskolebok och även på nätey, tex här:https://ntf.se/konsumentupplysning/lagar-och-regler/fordonsforare/vajningsplikt/omkorning/K karlmb skrev:
Och delvis trafikförordningens 38e paragraf
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 910 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 910 inlägg
Den delen behandlar överhuvudtaget inte vägren och ska man vara krass står det inte heller någonting om att man ska sänka farten, bara att man inte får öka farten. Jag ser inte någon större poäng att generellt bromsa varje gång någon vill köra om mig och lättar jag på gasen sjunker hastigheten så marginellt så det påverkar inte omkörningen. Om jag däremot kan flytta mig lite till åt höger så underlättar det omkörningen mycket mer, och det är åtminstone enligt mig poängen.S sunqan skrev:
Men var det inte just det jag skrev? Var kom vägrenen från?Fairlane skrev:Den delen behandlar överhuvudtaget inte vägren och ska man vara krass står det inte heller någonting om att man ska sänka farten, bara att man inte får öka farten. Jag ser inte någon större poäng att generellt bromsa varje gång någon vill köra om mig och lättar jag på gasen sjunker hastigheten så marginellt så det påverkar inte omkörningen. Om jag däremot kan flytta mig lite till åt höger så underlättar det omkörningen mycket mer, och det är åtminstone enligt mig poängen.
Sen skrev jag delvis trafikförordningen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 910 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 910 inlägg
Absolut, får, inte ska i varje enskilt tillfälle. Det som jag och många med mig menar är att om vägrenen är hel och fin och tom på hinder så långt ögat kan se (ett backkrön är.ett hinder) så är det vettigt att hålla ut på vägrenen för att underlätta en omkörning. Det underlättar väldigt mycket mer än att lyfta foten lite från gaspedalen (som inte underlättar ett smack i verkligheten).S sunqan skrev:
Sen kan man såklart vara osäker. Kanske får min Nissan Micra inte plats på vägrenen och kanske håller inte vägrenen där det 30 sekunder tidigare låg en långtradare...
Man kan också tro att man har stor erfarenhet av att köra på vägtypen om man gjort det ett halvdussin ggr om året tidigare, men då kanske man borde inse att man är rookie. Kanske erkänna att man är osäker istället för att låtsas om att man vet allt och "veta" att det inte går.
?Fairlane skrev:Absolut, får, inte ska i varje enskilt tillfälle. Det som jag och många med mig menar är att om vägrenen är hel och fin och tom på hinder så långt ögat kan se (ett backkrön är.ett hinder) så är det vettigt att hålla ut på vägrenen för att underlätta en omkörning. Det underlättar väldigt mycket mer än att lyfta foten lite från gaspedalen (som inte underlättar ett smack i verkligheten).
Sen kan man såklart vara osäker. Kanske får min Nissan Micra inte plats på vägrenen och kanske håller inte vägrenen där det 30 sekunder tidigare låg en långtradare...
Man kan också tro att man har stor erfarenhet av att köra på vägtypen om man gjort det ett halvdussin ggr om året tidigare, men då kanske man borde inse att man är rookie. Kanske erkänna att man är osäker istället för att låtsas om att man vet allt och "veta" att det inte går.
Kontentan är att osäkra förare borde ta sig i kragen och antingen öva på moment som de upplever är svåra, eller sluta köra bil. Istället för att vara ett hinder och hitta på ursäkter att inte underlätta för andra trafikanter.S sunqan skrev:
Regelbunden uppkörning vore en teoretisk intressant ide, även om jag inser att det i praktiken skulle vara svårt att genomföra på ett rimligt vis.
Öva på moment som omkörningar då?Unikt namn skrev:Kontentan är att osäkra förare borde ta sig i kragen och antingen öva på moment som de upplever är svåra, eller sluta köra bil. Istället för att vara ett hinder och hitta på ursäkter att inte underlätta för andra trafikanter.
Regelbunden uppkörning vore en teoretisk intressant ide, även om jag inser att det i praktiken skulle vara svårt att genomföra på ett rimligt vis.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 726 inlägg
För att? Det rimliga är väl att man försöker få bort farligt beteende, inte främst osäkra förare, hur irriterande de än kan vara.Unikt namn skrev:
För egen del skulle jag gärna se att folk blev bättre på att köra bil i flerfiliga rondeller; där är jag övertygad om att det sker mycket onödiga plåtskador och mängden gånger man måste tänka pt andra för att undvika incidenter är legio. Men det är som sagt nästan bara plåtskador, säkerligen finns viktigare saker att åtgärda ur trafiksäkerhetspersprktiv. Precis som jag misstänker att det är med osäkra trafikanter.
Om du känner dig osäker på omkörningar så behöver du rimligen träna mer på det.S sunqan skrev:
Men att pråmen generellt inte vill bli omkörd är givetvis inte grundproblemet, det är bara en symptom på generell osäkerhet i trafik. Vilka moment som behöver övning är en dialog pråmen kan ha med sin körskolelärare.
Överdrivet långsamt åkande (precis som överdrivet snabbt åkande) skapar i sig helt onödiga farliga situationer eftersom hastighetsskillnaden jämtemot andra trafikanter blir högre.Nötegårdsgubben skrev:För att? Det rimliga är väl att man försöker få bort farligt beteende, inte främst osäkra förare, hur irriterande de än kan vara.
För egen del skulle jag gärna se att folk blev bättre på att köra bil i flerfiliga rondeller; där är jag övertygad om att det sker mycket onödiga plåtskador och mängden gånger man måste tänka pt andra för att undvika incidenter är legio. Men det är som sagt nästan bara plåtskador, säkerligen finns viktigare saker att åtgärda ur trafiksäkerhetspersprktiv. Precis som jag misstänker att det är med osäkra trafikanter.
När det går överdrivet långsamt är det även fler trafikanter som tar dåliga beslut att köra om, vilket blir ännu farligare när pråmen försöker hindra detta genom att lägga sig i vägen.
Givetvis finns det 100 andra dåliga betéenden i trafiken. Men det centrala är ju förståss att själv förstå varför man som förare inte längre klarar av att framföra bilen i skyltad hastighet och rådande tempo.
En uppkörning på 90väg där uppköraren rattar i 60-70 och slickar mittlinjen ger inget körkort.... Så något har ju hänt under resans gång så att säga.