J jocke31 skrev:
Hittar inte jättebra där, så jag är rädd att jag inte kan precisera närmare. Men det var en stor rondell med flera filer. Annars är just Sundbyberg rent hopplöst att köra i. Vänster- istället för högerregel på bågra ställen, en massa jobbiga enkelriktningar osv.
Ok, det enda jag kan komma på med den beskrivningen är den temporära lösningen som var vid dåvarande SEB-huset, det var intressant att köra där...
 
  • Gilla
Isakare och 2 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Fanns en sådan rondell i Sundbyberg fram tills för några år sedan. Dvs att de i rondellen hade väjningsplikt mot de som skulle in i rondellen. Helt bisarrt.
Det är skillnad på "rondeller" och cirkulationsplatser. En cirkulationsplats är alltid skyltad med märket för cirkulationsplats samt väjningsplikt, där har alltså fordon på väg in i cirkulationen väjningsplikt. En cirkulationsplats har en rondell i mitten. Sen finns det "rondeller", som inte är cirkulationsplatser, där gäller typiskt högerregeln, men de är inte jättevanliga. Det fanns en i bromma/västerledområdet men den verkar vara borta... den enda jag vet på rak arm ligger i barkarby i området mediamarkt/mio/jula/chili/xxx , där ligger en rundkörningsväg framför jula...
 
S sunqan skrev:
Det är skillnad på "rondeller" och cirkulationsplatser.
Ja, det är sant. För en handfull paragrafryttare och några kalenderbitare på transportstyrelsen.

I resten av Sverige är rondell och cirkulationsplats samma sak.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jag själv slutade gå ut helt i vägrenen efter ett tillbud.
Jag skulle vara snäll och släppa förbi någon som hade bråttom, väl där ute i kanten så längre fram var där cyklister (helt enligt reglerna) men tror du att bilister släppte in mig igen? Nä jag fick bromsa.
Så jag slutade släppa folk och la mig på linjen på rätt sida.

Nu har vi inga såna vägar kvar här nere då de byggdes bort helt och hållet.
Du brydde dig inte om att titta längre än 50 m framför dig? Och vad är problemet om du måste bromsa, det får vi andra göra även när man hinner upp någon vägrensvägrare.
R Rkarlsson skrev:
Du har dock fel. Man gör absolut inte fel om man väljer att INTE går ut i vägrenen. Den är inte till för bilar och har aldrig varit.
Vägren - Att köra på vägrenen på huvudled och andra vägar (korkortsteori.se)
Det är dock helt frivilligt. Men du har aldrig gjort fel om du inte går ut där.

Jag har ju min anledning varför jag slutade göra det. Men sen som jag skrev, vi har inga sådana vägar kvar alls vad jag vet i skåne.
Du får ju ändå läsa det du länkar till.
"Andra fordonsförare får använda vägrenen tillfälligt för att underlätta för andra trafikanter. Såvida inte vägrenslinjen är heldragen, då får vägrenen endast användas av de fordon som ska köra på vägrenen.

Då ska du använda vägrenen:

  • Om du måste köra betydligt långsammare än övrig trafik.
  • För att underlätta en omkörning får du svänga ut i vägrenen tillfälligt. När omkörningen är genomförd ska du svänga tillbaks på vägen, tänk då på att du har väjningsplikt gentemot övrig trafik."
 
N Nerre skrev:
Väldigt många om där. Jag har GPS så jag vet hur fort jag kör ja. Den som är på väg till akuten har nog inget mot att blinka med helljus och tuta och bli uppmärksammad av polisen.

Jag anser att den som kommer ikapp mig sakta kan sakta in lite och vänta med att köra om tills det är lämpligt, vilket är vad lagen kräver.
Du ska underlätta omkörning enligt Vägtrafikförordningen.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Du brydde dig inte om att titta längre än 50 m framför dig? Och vad är problemet om du måste bromsa, det får vi andra göra även när man hinner upp någon vägrensvägrare.


Du får ju ändå läsa det du länkar till.
"Andra fordonsförare får använda vägrenen tillfälligt för att underlätta för andra trafikanter. Såvida inte vägrenslinjen är heldragen, då får vägrenen endast användas av de fordon som ska köra på vägrenen.

Då ska du använda vägrenen:

  • Om du måste köra betydligt långsammare än övrig trafik.
  • För att underlätta en omkörning får du svänga ut i vägrenen tillfälligt. När omkörningen är genomförd ska du svänga tillbaks på vägen, tänk då på att du har väjningsplikt gentemot övrig trafik."
Jag nyttjar inte vägrenen helt enkelt. Jag blev inte utsläppt igen så varför.

Du måste ju TYDA det du läser.
Du sa inget om att jag låg betydligt mycket lägre än högst tillåtna hastighet. Att du vill ligga i 150 på en 80-90 väg betyder inte att jag kör betydligt långsammare ;) Utan att du kör åt skogen för snabbt. Följer jag skyltad hastighet så skall jag inte ut där.

Just den delen med väjningsplikten gjorde att jag slutade.
Jag var heller aldrig ivägen. Vägarna som hade vägren här nere var så satans breda att man kunde ligga 3 bilar i bredd utan vägrenen.

De byggde om den troligtvis pga alla människor som skulle köra för fort.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jag själv slutade gå ut helt i vägrenen efter ett tillbud.
Jag skulle vara snäll och släppa förbi någon som hade bråttom, väl där ute i kanten så längre fram var där cyklister (helt enligt reglerna) men tror du att bilister släppte in mig igen? Nä jag fick bromsa.
Så jag slutade släppa folk och la mig på linjen på rätt sida.

Nu har vi inga såna vägar kvar här nere då de byggdes bort helt och hållet.
Jag vill minnas att jag sett att du bor runt hässleholm? Om det nu stämmer så undrar jag hur du kan ha missat väg 23 där åtminstone sträckan mellan höör och hässleholm har en ganska bred vägren. Vill även minnas att enstaka partier på den norra delen av väg 13 har rätt rejäl vägren
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Visst ska man vänta med omkörning tills dess att det är lämpligt, men oavsett hjälper en bra förare till, medan en paragrafryttare inte klarar det.
Som sagt var, det går utmärkt att "hjälpa till" genom att lätta på gasen istället för att gå ut på vägrenen. Är det lämpligt för omkörning så ska det ju vara tomt i mötande körfält och då behöver man inte gå ut på vägrenen. Att lätta på gasen så omkörningen går snabbare är ett betydligt bättre sätt att gå ut på vägrenen och låta omköraren sega sig förbi.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ja, det är sant. För en handfull paragrafryttare och några kalenderbitare på transportstyrelsen.

I resten av Sverige är rondell och cirkulationsplats samma sak.
Det finns korsningar som har en rondell i mitten men inte är en cirkulationsplats. Det finns också massor med cirkulationsplatser som inte har en rondell i mitten (t.ex. den stora cirkulationsplatsen över E4 vid Upplands väsby).
 
K karlmb skrev:
Du ska underlätta omkörning enligt Vägtrafikförordningen.
Underlätta ja, inte möjliggöra.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ja, det är sant. För en handfull paragrafryttare och några kalenderbitare på transportstyrelsen.

I resten av Sverige är rondell och cirkulationsplats samma sak.
https://goo.gl/maps/P5LZUcBLN1MnLwGi9

Kallas tydligen för vägkorsning med rondell.
 
K karlmb skrev:
Du ska underlätta omkörning enligt Vägtrafikförordningen.
Underlätta innebär hålla till höger i högerfilen, och sakta in lite så den omkörande kan fullborda sin omkörming på ett säkert sätt.
 
  • Gilla
Nerre
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det finns korsningar som har en rondell i mitten men inte är en cirkulationsplats. Det finns också massor med cirkulationsplatser som inte har en rondell i mitten (t.ex. den stora cirkulationsplatsen över E4 vid Upplands väsby).
Vad kallar du det som är i mitten av den?
 
N Nerre skrev:
Som sagt var, det går utmärkt att "hjälpa till" genom att lätta på gasen istället för att gå ut på vägrenen.
Nja, går man ut på vägrenen markerar man att den andre släpps förbi, släpper man på gasen efter att någon börjat köra om bidrar man rätt lite – och inte alls till beslutet.

För jag antar att du inte menar att du saktar in så fort någon börjar närma sig bakifrån.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nja, går man ut på vägrenen markerar man att den andre släpps förbi, släpper man på gasen efter att någon börjat köra om bidrar man rätt lite – och inte alls till beslutet.

För jag antar att du inte menar att du saktar in så fort någon börjar närma sig bakifrån.
Markerar gör man väl även när man flyttar bilen till höger i sin fil? Är det fritt i omkörningsfilen så är det ju bara att köra om.
Är det inte tomt, då blir det obehagligt och är det dessutom en bil i vägrenen plus en omkörande och den bakomvarande ska tvinga ut den framförvarande i vägrenen och då få till fyra i bredd. Kul när rallykalle då kommer och ska köra om - fem i bredd.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nerre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.