340 008 läst · 5 325 svar
340k läst
5,3k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Ok, det enda jag kan komma på med den beskrivningen är den temporära lösningen som var vid dåvarande SEB-huset, det var intressant att köra där...J jocke31 skrev:
Det är skillnad på "rondeller" och cirkulationsplatser. En cirkulationsplats är alltid skyltad med märket för cirkulationsplats samt väjningsplikt, där har alltså fordon på väg in i cirkulationen väjningsplikt. En cirkulationsplats har en rondell i mitten. Sen finns det "rondeller", som inte är cirkulationsplatser, där gäller typiskt högerregeln, men de är inte jättevanliga. Det fanns en i bromma/västerledområdet men den verkar vara borta... den enda jag vet på rak arm ligger i barkarby i området mediamarkt/mio/jula/chili/xxx , där ligger en rundkörningsväg framför jula...J jocke31 skrev:
Du brydde dig inte om att titta längre än 50 m framför dig? Och vad är problemet om du måste bromsa, det får vi andra göra även när man hinner upp någon vägrensvägrare.R Rkarlsson skrev:Jag själv slutade gå ut helt i vägrenen efter ett tillbud.
Jag skulle vara snäll och släppa förbi någon som hade bråttom, väl där ute i kanten så längre fram var där cyklister (helt enligt reglerna) men tror du att bilister släppte in mig igen? Nä jag fick bromsa.
Så jag slutade släppa folk och la mig på linjen på rätt sida.
Nu har vi inga såna vägar kvar här nere då de byggdes bort helt och hållet.
Du får ju ändå läsa det du länkar till.R Rkarlsson skrev:Du har dock fel. Man gör absolut inte fel om man väljer att INTE går ut i vägrenen. Den är inte till för bilar och har aldrig varit.
Vägren - Att köra på vägrenen på huvudled och andra vägar (korkortsteori.se)
Det är dock helt frivilligt. Men du har aldrig gjort fel om du inte går ut där.
Jag har ju min anledning varför jag slutade göra det. Men sen som jag skrev, vi har inga sådana vägar kvar alls vad jag vet i skåne.
"Andra fordonsförare får använda vägrenen tillfälligt för att underlätta för andra trafikanter. Såvida inte vägrenslinjen är heldragen, då får vägrenen endast användas av de fordon som ska köra på vägrenen.
Då ska du använda vägrenen:
- Om du måste köra betydligt långsammare än övrig trafik.
- För att underlätta en omkörning får du svänga ut i vägrenen tillfälligt. När omkörningen är genomförd ska du svänga tillbaks på vägen, tänk då på att du har väjningsplikt gentemot övrig trafik."
Du ska underlätta omkörning enligt Vägtrafikförordningen.N Nerre skrev:Väldigt många om där. Jag har GPS så jag vet hur fort jag kör ja. Den som är på väg till akuten har nog inget mot att blinka med helljus och tuta och bli uppmärksammad av polisen.
Jag anser att den som kommer ikapp mig sakta kan sakta in lite och vänta med att köra om tills det är lämpligt, vilket är vad lagen kräver.
Jag nyttjar inte vägrenen helt enkelt. Jag blev inte utsläppt igen så varför.K karlmb skrev:Du brydde dig inte om att titta längre än 50 m framför dig? Och vad är problemet om du måste bromsa, det får vi andra göra även när man hinner upp någon vägrensvägrare.
Du får ju ändå läsa det du länkar till.
"Andra fordonsförare får använda vägrenen tillfälligt för att underlätta för andra trafikanter. Såvida inte vägrenslinjen är heldragen, då får vägrenen endast användas av de fordon som ska köra på vägrenen.
Då ska du använda vägrenen:
- Om du måste köra betydligt långsammare än övrig trafik.
- För att underlätta en omkörning får du svänga ut i vägrenen tillfälligt. När omkörningen är genomförd ska du svänga tillbaks på vägen, tänk då på att du har väjningsplikt gentemot övrig trafik."
Du måste ju TYDA det du läser.
Du sa inget om att jag låg betydligt mycket lägre än högst tillåtna hastighet. Att du vill ligga i 150 på en 80-90 väg betyder inte att jag kör betydligt långsammare Utan att du kör åt skogen för snabbt. Följer jag skyltad hastighet så skall jag inte ut där.
Just den delen med väjningsplikten gjorde att jag slutade.
Jag var heller aldrig ivägen. Vägarna som hade vägren här nere var så satans breda att man kunde ligga 3 bilar i bredd utan vägrenen.
De byggde om den troligtvis pga alla människor som skulle köra för fort.
Jag vill minnas att jag sett att du bor runt hässleholm? Om det nu stämmer så undrar jag hur du kan ha missat väg 23 där åtminstone sträckan mellan höör och hässleholm har en ganska bred vägren. Vill även minnas att enstaka partier på den norra delen av väg 13 har rätt rejäl vägrenR Rkarlsson skrev:Jag själv slutade gå ut helt i vägrenen efter ett tillbud.
Jag skulle vara snäll och släppa förbi någon som hade bråttom, väl där ute i kanten så längre fram var där cyklister (helt enligt reglerna) men tror du att bilister släppte in mig igen? Nä jag fick bromsa.
Så jag slutade släppa folk och la mig på linjen på rätt sida.
Nu har vi inga såna vägar kvar här nere då de byggdes bort helt och hållet.
Som sagt var, det går utmärkt att "hjälpa till" genom att lätta på gasen istället för att gå ut på vägrenen. Är det lämpligt för omkörning så ska det ju vara tomt i mötande körfält och då behöver man inte gå ut på vägrenen. Att lätta på gasen så omkörningen går snabbare är ett betydligt bättre sätt att gå ut på vägrenen och låta omköraren sega sig förbi.Fairlane skrev:
Det finns korsningar som har en rondell i mitten men inte är en cirkulationsplats. Det finns också massor med cirkulationsplatser som inte har en rondell i mitten (t.ex. den stora cirkulationsplatsen över E4 vid Upplands väsby).Nyfniken skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 728 inlägg
Nja, går man ut på vägrenen markerar man att den andre släpps förbi, släpper man på gasen efter att någon börjat köra om bidrar man rätt lite – och inte alls till beslutet.N Nerre skrev:
För jag antar att du inte menar att du saktar in så fort någon börjar närma sig bakifrån.
Markerar gör man väl även när man flyttar bilen till höger i sin fil? Är det fritt i omkörningsfilen så är det ju bara att köra om.Nötegårdsgubben skrev:
Är det inte tomt, då blir det obehagligt och är det dessutom en bil i vägrenen plus en omkörande och den bakomvarande ska tvinga ut den framförvarande i vägrenen och då få till fyra i bredd. Kul när rallykalle då kommer och ska köra om - fem i bredd.
Redigerat: