340 009 läst · 5 325 svar
340k läst
5,3k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Haha, tågluffa 1980 och var vid Triumfbågen, där smällde de nästan varannan minut. Ut å gorma lite å hytte med näven, sen for de vidare. De flesta bilar man såg där hade lite skavanker här och där.useless skrev:
Undrar hur många filer det är vid bågen ? Kollade på maps och det ser ut att vara typ 12 in/utfarter och minst 6 filer, dock inga filer målade
Men nääää Frankrike har väl ändå inte ändrat? Minns att en släkting körde i Paris och de var högerregel som gällde.useless skrev:
Sen måste isåfall de som kör franska bilar i sverige missat det med då de faktiskt släpper in folk
Köra bil i Paris och Frankrike – hotelleniparis.se
8 filer stod det i länken jag hitta.F fusion skrev:Haha, tågluffa 1980 och var vid Triumfbågen, där smällde de nästan varannan minut. Ut å gorma lite å hytte med näven, sen for de vidare. De flesta bilar man såg där hade lite skavanker här och där.
Undrar hur många filer det är vid bågen ? Kollade på maps och det ser ut att vara typ 12 in/utfarter och minst 6 filer, dock inga filer målade
De varnar för att parkera sin bil i paris med. "eftersom bilister puttar undan bilar för att få plats"...
Och så gnäller folk i Sverige
Vi borde ha som de har i bl.a. Tyskland och Österrike, lag på att bereda plats för räddningsfordon vid köer.Fairlane skrev:I Västerort i Stockholm har man ett pågående vägarbete på Bergslagsvägen (har pågått ett antal evigheter nu känns det som). Där har man skyltning som visar hur man ska styra undan för att släppa fram blåljusfordon och skyltar som talar om att man ska hålla tillräckligt avstånd till framförvarande i köer för att man ska kunna flytta sig. Rätt vettigt och bra skyltat då gemene man inte klarar att tänka själva.
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Rettungsgasse
Fanns kvar på 90-talet när jag var och jobbade i Tunisien. Och om det fanns plats i mitten av två filer blev det trefiligtuseless skrev:
Samma tokiga väjningsplikt (högerregeln) hade man (också för länge sedan) i EN ENDA rondell i Sthlm - nämligen Gullmarsplan. Togs bort efter en relativt kort tid efter ständiga insidenter.useless skrev:
Väldigt många om där. Jag har GPS så jag vet hur fort jag kör ja. Den som är på väg till akuten har nog inget mot att blinka med helljus och tuta och bli uppmärksammad av polisen.K karlmb skrev:Du har full koll på verklig hastighet? Du vet om hur mkt din egna mätare visar fel och anpassar alltid din hastighet så den i verkligheten blir exakt tillåten hastighet, backe upp och ner?
Du vet om att bakomvarande inte är på väg till akuten tex?
Du anser att ngn som sakta kommer i kapp dig med exakt max hastighet inte ska få någon hjälp att passera dig tex genom att du saktar ner och går ut på vägrenen, trots att den är helt fri och du ser flera hundra meter framför dig?
Om det är ja på dessa frågor ska du inte ha körkort för då bryter du mot vägtrafikförordningen.
Jag anser att den som kommer ikapp mig sakta kan sakta in lite och vänta med att köra om tills det är lämpligt, vilket är vad lagen kräver.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 923 inlägg
Visst ska man vänta med omkörning tills dess att det är lämpligt, men oavsett hjälper en bra förare till, medan en paragrafryttare inte klarar det.N Nerre skrev:Väldigt många om där. Jag har GPS så jag vet hur fort jag kör ja. Den som är på väg till akuten har nog inget mot att blinka med helljus och tuta och bli uppmärksammad av polisen.
Jag anser att den som kommer ikapp mig sakta kan sakta in lite och vänta med att köra om tills det är lämpligt, vilket är vad lagen kräver.
På den tiden så dekaler var vanlig körde ingen med GPS och hastighetsmätaren varierade stort. Även folk som visste att de körde långsammare valde att inte underlätta omkörning. De hade ju inte skyldighet att använda vägrenen och skulle helst hindra någon annan från att köra fortare än hastighetsbegränsningen. Usla bilförare enligt mig.
Fanns en sådan rondell i Sundbyberg fram tills för några år sedan. Dvs att de i rondellen hade väjningsplikt mot de som skulle in i rondellen. Helt bisarrt.F fusion skrev:
Hittar inte jättebra där, så jag är rädd att jag inte kan precisera närmare. Men det var en stor rondell med flera filer. Annars är just Sundbyberg rent hopplöst att köra i. Vänster- istället för högerregel på bågra ställen, en massa jobbiga enkelriktningar osv.N Nyikåk skrev:
Du har dock fel. Man gör absolut inte fel om man väljer att INTE går ut i vägrenen. Den är inte till för bilar och har aldrig varit.K karlmb skrev:Du har full koll på verklig hastighet? Du vet om hur mkt din egna mätare visar fel och anpassar alltid din hastighet så den i verkligheten blir exakt tillåten hastighet, backe upp och ner?
Du vet om att bakomvarande inte är på väg till akuten tex?
Du anser att ngn som sakta kommer i kapp dig med exakt max hastighet inte ska få någon hjälp att passera dig tex genom att du saktar ner och går ut på vägrenen, trots att den är helt fri och du ser flera hundra meter framför dig?
Om det är ja på dessa frågor ska du inte ha körkort för då bryter du mot vägtrafikförordningen.
Vägren - Att köra på vägrenen på huvudled och andra vägar (korkortsteori.se)
Det är dock helt frivilligt. Men du har aldrig gjort fel om du inte går ut där.
Jag har ju min anledning varför jag slutade göra det. Men sen som jag skrev, vi har inga sådana vägar kvar alls vad jag vet i skåne.