341 328 läst · 5 326 svar
341k läst
5,3k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Ett problem är att det är inte tillåtet att bryta mot minsta lilla trafikregel för att underlätta för blåljuspersonal.Fairlane skrev:
Det finns folk som åkt dit för att de gjort felaktiga saker i syfte att hjälpa blåljus fram.
edit:
Jag själv gör mitt bästa för att hjälpa, men undviker värre trafikbrott, jag masar mig t.ex. inte lite försiktigt framåt förbi ett rödljus, blir jag av med körkortet därför skulle det inte vara värt det.
Men ofta löser ju blåljusförarna detta med att passera korsningen i motsatt körfält, så jag har kanske aldrig ens känt pressen att passera det röda ljuset.
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 790 inlägg
Jodå, det är nog rätt mycket som ursäktas, men inte vad som helst.Mikael_L skrev:
Det enda jag känner till är ganska långa fortkörningar för att hålla sig ur vägen för blåljusen, dör polisen menat att det funnits flera tillfällen att köra åt sidan.Mikael_L skrev:
En långsam rödljuskörning för att lämna en fri fil har jag mycket svårt att tro att någon åkt dit på.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 035 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 035 inlägg
Själv har jag försiktigt rullat mot rött om det underlättar, jag har flyttat bilen upp på gångbana (tack de vettiga trafikanter som lät mig backa tillbaks på vägen sen) och jag har kört för fort för att inte hindra. När jag kört för fort har jag letat lucka där jag kan svänga av.Mikael_L skrev:Ett problem är att det är inte tillåtet att bryta mot minsta lilla trafikregel för att underlätta för blåljuspersonal.
Det finns folk som åkt dit för att de gjort felaktiga saker i syfte att hjälpa blåljus fram.
edit:
Jag själv gör mitt bästa för att hjälpa, men undviker värre trafikbrott, jag masar mig t.ex. inte lite försiktigt framåt förbi ett rödljus, blir jag av med körkortet därför skulle det inte vara värt det.
Men ofta löser ju blåljusförarna detta med att passera korsningen i motsatt körfält, så jag har kanske aldrig ens känt pressen att passera det röda ljuset.
Jag minns ett fall som var uppe i media för några år sen där en person körde för fort för att inte hindra ambulansen. Det blev rätt mycket upprörda känslor och stöd till föraren, men det vände lite när det framkom att han passerat flera avfarter i hög fart. Hade han kört för fort till första avfarten så hade det varit ok, men är han passerade många var det inte ok längre.
Själv tänker jag mest att de kan vara skillnaden mellan liv och död och tänker inte på mitt körkort då.
Det blir du också om du kör i mittfilen. Nej håll till höger och respektera gällande lagar !!B Bhp863 skrev:
Tyvärr finns det många obesvarade frågor i det här tragiska fallet. Som gammal yrkeschaufför är jag väl insatt i vad som händer i trafiken och många gånger får chauffören oförskyllt skulden för att Svensson gjort fel. Jag vill poängtera att jag tar ingen ställning i det du relaterat till här.
Nu handlar väl inte detta om idioter som ligger 1m bakom med helljuset?F frasen_36 skrev:Precis! Varför är det bara jag jag och jag? Varför ska "jag" om? Varför ligger den stressade och "slickar i röven" på framförvarande bara för hota? Som sagt: jag underlättar gärna omkörningar, men bara när jag själv bedömer att jag kan utan risk. INTE när någon idiot i nån fet SUV ligger och hotar någon meter bakom.
De läser väl knappast din dekal?
Verkar betydligt farligare att göra 4 filbyten och att gå ut i en trafikerad vänsterfil där många kör alldeles för fort, än att ligga kvar i en tom högerfil och glida förbi idioten i mittfilen som inte ens kör i skyltad hastighet.Mattias Bredberg skrev:
Givetvis får man ha beredskap för att idioten kan börja byta fil utan att blinka eller se sig för. Men det kan hända även när man kör om på vänster sida.
Nej, frågan är "Varför ska jag ta ökade risker i trafiken bara för att hjälpa nån som vill bryta mot hastighetsbegränsningen?".K karlmb skrev:
Det finns många andra sätta att underlätta en omkörning än att gå ut på vägrenen. T.ex. lätta på gasen under själva omkörningen. Då är det ingen risk att man inte blir utsläppt från vägrenen eller kör på nåt som ligger på vägrenen, och det blir den som nödvändigtvis vill köra om som får ta risken.
Är det inte lämpligt att köra om så är det inte lämpligt att köra om. Ingen (som håller högsta tillåtna hastighet) ska behöva gå ut på vägrenen för att möjliggöra en omkörning.
Redigerat:
Släpade husvagn i 20 år (87-07) och fan vet om jag inte körde mera i vägrenen än i körfältet.
Saker, folk, cyklar, traktorer mm var aldrig nåt problem med lång framförhållning/blicken långt fram och lika mycket blick bakåt.
Men väldigt många klarar inte av att se långt fram, eller inte ens ser så långt, har inte simultanförmågan att ha koll åt flera håll/flera saker samtidigt, och då förstår jag att vägrenen blir ett problem.
Det är väl samma folk som som huserar i mittfilen.
Stod på Drottningholmsvägen i kö här om dagen när det kom blåljus bakifrån. Alla (om än med olika reaktion) flyttade sin bil åt höger/vänster så fri väg mellan bilarna bildades, men förvånande många flyttade bara framvagnen på bilen åt sidan så aktern fortfarande var ivägen. Blåljuset fick stanna flera gånger där det inte gick att komma mellan och vänta innan det hände nått så den kunde komma vidare.
Saker, folk, cyklar, traktorer mm var aldrig nåt problem med lång framförhållning/blicken långt fram och lika mycket blick bakåt.
Men väldigt många klarar inte av att se långt fram, eller inte ens ser så långt, har inte simultanförmågan att ha koll åt flera håll/flera saker samtidigt, och då förstår jag att vägrenen blir ett problem.
Det är väl samma folk som som huserar i mittfilen.
Stod på Drottningholmsvägen i kö här om dagen när det kom blåljus bakifrån. Alla (om än med olika reaktion) flyttade sin bil åt höger/vänster så fri väg mellan bilarna bildades, men förvånande många flyttade bara framvagnen på bilen åt sidan så aktern fortfarande var ivägen. Blåljuset fick stanna flera gånger där det inte gick att komma mellan och vänta innan det hände nått så den kunde komma vidare.
Du har full koll på verklig hastighet? Du vet om hur mkt din egna mätare visar fel och anpassar alltid din hastighet så den i verkligheten blir exakt tillåten hastighet, backe upp och ner?N Nerre skrev:
Du vet om att bakomvarande inte är på väg till akuten tex?
Du anser att ngn som sakta kommer i kapp dig med exakt max hastighet inte ska få någon hjälp att passera dig tex genom att du saktar ner och går ut på vägrenen, trots att den är helt fri och du ser flera hundra meter framför dig?
Om det är ja på dessa frågor ska du inte ha körkort för då bryter du mot vägtrafikförordningen.