Fairlane
Kanske inte leta efter andra möjligheter, men inte påbörja en omkörning som inte går att slutföra.
Rimligtvis har även förare av blåljus blicken tillräckligt långt fram när de kör.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Fairlane Fairlane skrev:
Riktigt illa. Borde vara indraget körkort.
Ett problem är att det är inte tillåtet att bryta mot minsta lilla trafikregel för att underlätta för blåljuspersonal.
Det finns folk som åkt dit för att de gjort felaktiga saker i syfte att hjälpa blåljus fram.

edit:
Jag själv gör mitt bästa för att hjälpa, men undviker värre trafikbrott, jag masar mig t.ex. inte lite försiktigt framåt förbi ett rödljus, blir jag av med körkortet därför skulle det inte vara värt det.
Men ofta löser ju blåljusförarna detta med att passera korsningen i motsatt körfält, så jag har kanske aldrig ens känt pressen att passera det röda ljuset.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ett problem är att det är inte tillåtet att bryta mot minsta lilla trafikregel för att underlätta för blåljuspersonal.
Jodå, det är nog rätt mycket som ursäktas, men inte vad som helst.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det finns folk som åkt dit för att de gjort felaktiga saker i syfte att hjälpa blåljus fram.
Det enda jag känner till är ganska långa fortkörningar för att hålla sig ur vägen för blåljusen, dör polisen menat att det funnits flera tillfällen att köra åt sidan.

En långsam rödljuskörning för att lämna en fri fil har jag mycket svårt att tro att någon åkt dit på.
 
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ett problem är att det är inte tillåtet att bryta mot minsta lilla trafikregel för att underlätta för blåljuspersonal.
Det finns folk som åkt dit för att de gjort felaktiga saker i syfte att hjälpa blåljus fram.

edit:
Jag själv gör mitt bästa för att hjälpa, men undviker värre trafikbrott, jag masar mig t.ex. inte lite försiktigt framåt förbi ett rödljus, blir jag av med körkortet därför skulle det inte vara värt det.
Men ofta löser ju blåljusförarna detta med att passera korsningen i motsatt körfält, så jag har kanske aldrig ens känt pressen att passera det röda ljuset.
Själv har jag försiktigt rullat mot rött om det underlättar, jag har flyttat bilen upp på gångbana (tack de vettiga trafikanter som lät mig backa tillbaks på vägen sen) och jag har kört för fort för att inte hindra. När jag kört för fort har jag letat lucka där jag kan svänga av.

Jag minns ett fall som var uppe i media för några år sen där en person körde för fort för att inte hindra ambulansen. Det blev rätt mycket upprörda känslor och stöd till föraren, men det vände lite när det framkom att han passerat flera avfarter i hög fart. Hade han kört för fort till första avfarten så hade det varit ok, men är han passerade många var det inte ok längre.

Själv tänker jag mest att de kan vara skillnaden mellan liv och död och tänker inte på mitt körkort då.
 
  • Gilla
Dilato och 7 till
  • Laddar…
B Bhp863 skrev:
Det finns ingen vägren på E6 över hallandsåsen. Du har vägräcket direkt till höger om dig. Om din bil havererar så blir du stående i körfältet. Därav mitt val att ligga i mittfilen vid dålig sikt/mörker.
Det blir du också om du kör i mittfilen. Nej håll till höger och respektera gällande lagar !!
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Tyvärr finns det många obesvarade frågor i det här tragiska fallet. Som gammal yrkeschaufför är jag väl insatt i vad som händer i trafiken och många gånger får chauffören oförskyllt skulden för att Svensson gjort fel. Jag vill poängtera att jag tar ingen ställning i det du relaterat till här.
 
F frasen_36 skrev:
Precis! Varför är det bara jag jag och jag? Varför ska "jag" om? Varför ligger den stressade och "slickar i röven" på framförvarande bara för hota? Som sagt: jag underlättar gärna omkörningar, men bara när jag själv bedömer att jag kan utan risk. INTE när någon idiot i nån fet SUV ligger och hotar någon meter bakom.
Nu handlar väl inte detta om idioter som ligger 1m bakom med helljuset?
De läser väl knappast din dekal?
 
F frasen_36 skrev:
Jag har inte nämnt något om några "jävla dekaler". Var fick du det ifrån???
Det är ju precis det som menas med dekalerna.
Att ingen minsann ska ha synpunkter på hur föraren av bilen med såna dekaler beter sig.
Men då har du väl inga såna dekaler.
 
F
K karlmb skrev:
Det är ju precis det som menas med dekalerna.
Att ingen minsann ska ha synpunkter på hur föraren av bilen med såna dekaler beter sig.
Men då har du väl inga såna dekaler.
Nej! Och har aldrig påstått det heller!
 
Nicke Nyfiken
Mattias Bredberg Mattias Bredberg skrev:
Jag blir fan galen av alla mittfältsriddare, men köra om till höger är inte vara olagligt över 70km/t men också farligt. Riktigt farligt
Verkar betydligt farligare att göra 4 filbyten och att gå ut i en trafikerad vänsterfil där många kör alldeles för fort, än att ligga kvar i en tom högerfil och glida förbi idioten i mittfilen som inte ens kör i skyltad hastighet.

Givetvis får man ha beredskap för att idioten kan börja byta fil utan att blinka eller se sig för. Men det kan hända även när man kör om på vänster sida.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Och varför är det mer jag jag jag, än "självklart underlättar jag omkörning när jag kan" ?
Nej, frågan är "Varför ska jag ta ökade risker i trafiken bara för att hjälpa nån som vill bryta mot hastighetsbegränsningen?".

Det finns många andra sätta att underlätta en omkörning än att gå ut på vägrenen. T.ex. lätta på gasen under själva omkörningen. Då är det ingen risk att man inte blir utsläppt från vägrenen eller kör på nåt som ligger på vägrenen, och det blir den som nödvändigtvis vill köra om som får ta risken.

Är det inte lämpligt att köra om så är det inte lämpligt att köra om. Ingen (som håller högsta tillåtna hastighet) ska behöva gå ut på vägrenen för att möjliggöra en omkörning.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Arg
Dixies och 2 till
  • Laddar…
Släpade husvagn i 20 år (87-07) och fan vet om jag inte körde mera i vägrenen än i körfältet.
Saker, folk, cyklar, traktorer mm var aldrig nåt problem med lång framförhållning/blicken långt fram och lika mycket blick bakåt.
Men väldigt många klarar inte av att se långt fram, eller inte ens ser så långt, har inte simultanförmågan att ha koll åt flera håll/flera saker samtidigt, och då förstår jag att vägrenen blir ett problem.
Det är väl samma folk som som huserar i mittfilen.

Stod på Drottningholmsvägen i kö här om dagen när det kom blåljus bakifrån. Alla (om än med olika reaktion) flyttade sin bil åt höger/vänster så fri väg mellan bilarna bildades, men förvånande många flyttade bara framvagnen på bilen åt sidan så aktern fortfarande var ivägen. Blåljuset fick stanna flera gånger där det inte gick att komma mellan och vänta innan det hände nått så den kunde komma vidare.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Dilato och 4 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
"Varför ska jag ta ökade risker i trafiken bara för att hjälpa nån som vill bryta mot hastighetsbegränsningen?".
Du har full koll på verklig hastighet? Du vet om hur mkt din egna mätare visar fel och anpassar alltid din hastighet så den i verkligheten blir exakt tillåten hastighet, backe upp och ner?
Du vet om att bakomvarande inte är på väg till akuten tex?
Du anser att ngn som sakta kommer i kapp dig med exakt max hastighet inte ska få någon hjälp att passera dig tex genom att du saktar ner och går ut på vägrenen, trots att den är helt fri och du ser flera hundra meter framför dig?
Om det är ja på dessa frågor ska du inte ha körkort för då bryter du mot vägtrafikförordningen.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Vägtrafiförordningens bästa skrivelse.
"Du får inte störa och hindra annan trafik"
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.