F
Isakare Isakare skrev:
Vägtrafiförordningens bästa skrivelse.
"Du får inte störa och hindra annan trafik"
Men vänta ett tag nu.. "störa och hindra" är väl en helt annan sak än att inte gå ut på väggrenen?
Störa och hindra tyder åtminstone jag till att t.ex. aktivt försvåra en omkörning.
 
Blir alltid lika glad när en bil går ut i vägrenen, ger ett tackblink med varningsblinkersen och blir barnsligt nöjd när den omkörda ger ett helljusblink tillbaka.
Självklart går jag själv ut om jag har möjlighet för att släppa förbi ett upphinnande fordon. Att inte göra det är bara 'gubbtjurigt' ;)
 
  • Gilla
Alfredo och 10 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Blir alltid lika glad när en bil går ut i vägrenen, ger ett tackblink med varningsblinkersen och blir barnsligt nöjd när den omkörda ger ett helljusblink tillbaka.
Självklart går jag själv ut om jag har möjlighet för att släppa förbi ett upphinnande fordon. Att inte göra det är bara 'gubbtjurigt' ;)
Jag själv slutade gå ut helt i vägrenen efter ett tillbud.
Jag skulle vara snäll och släppa förbi någon som hade bråttom, väl där ute i kanten så längre fram var där cyklister (helt enligt reglerna) men tror du att bilister släppte in mig igen? Nä jag fick bromsa.
Så jag slutade släppa folk och la mig på linjen på rätt sida.

Nu har vi inga såna vägar kvar här nere då de byggdes bort helt och hållet.
 
  • Gilla
Nerre och 1 till
  • Laddar…
hsd
Med 2+1 vägar saknas vägren och cyklister tvingas ut i vägen
Är det trafiksäkert när folk ondgör sig på att de måste lämna företräde från vägrenen och vad gör dessa bilister nu - tränger cyklisterna istället för att sakta in tills de kan göra säker omkörning
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Med 2+1 vägar saknas vägren och cyklister tvingas ut i väge
På alla våra 2+1 vägar så finns cykelbanor förutom ute på motortrafikled. Det är inget bekymmer dock för cyklisten.
Det finns alltså cykelbana/vägar iallafall hela vägen från Kristianstad till Helsingborg =) (där du måste cykla längs väg 21, övrigt går genom byarna)
 
hsd
R Rkarlsson skrev:
På alla våra 2+1 vägar så finns cykelbanor förutom ute på motortrafikled. Det är inget bekymmer dock för cyklisten.
Det finns alltså cykelbana/vägar iallafall hela vägen från Kristianstad till Helsingborg =) (där du måste cykla längs väg 21, övrigt går genom byarna)
Inte här, och jag har inte sett det någonstans ,däremot har jag sett många tillbud som fått blodet att isa sig
 
hsd hsd skrev:
Inte här, och jag har inte sett det någonstans ,däremot har jag sett många tillbud som fått blodet att isa sig
Det är synd. Det gör så mycket nytta att det finns en liten cykelbana vid sidan om stora vägar. Den jag brukar ut på är ca 1,5-2 meter bred och den är vältrafikerad morgon och kväll för folk som cyklar in till stan och jobbar =)
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Blir alltid lika glad när en bil går ut i vägrenen, ger ett tackblink med varningsblinkersen och blir barnsligt nöjd när den omkörda ger ett helljusblink tillbaka.
Självklart går jag själv ut om jag har möjlighet för att släppa förbi ett upphinnande fordon. Att inte göra det är bara 'gubbtjurigt' ;)
Japp, samarbete när det är som bäst.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Inte här, och jag har inte sett det någonstans ,däremot har jag sett många tillbud som fått blodet att isa sig
Nja, det finns alternativ vägar hos oss längs E22an så jag ser sällan cyklister t.ex Kalmar-Oskarshamn och är då oftast cykelturister
 
Isakare Isakare skrev:
Stod på Drottningholmsvägen i kö här om dagen när det kom blåljus bakifrån. Alla (om än med olika reaktion) flyttade sin bil åt höger/vänster så fri väg mellan bilarna bildades, men förvånande många flyttade bara framvagnen på bilen åt sidan så aktern fortfarande var ivägen. Blåljuset fick stanna flera gånger där det inte gick att komma mellan och vänta innan det hände nått så den kunde komma vidare.
Det fenomenet, att bara flytta framänden på fordonet kan bero på att många ställer sig för nära framförvarande så att man inte kan förflytta hela fordonet i sidled.

Står man så att man har en fordonslängd fritt framför en så är det lätt att förflytta hela fordonet i sidled.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det fenomenet, att bara flytta framänden på fordonet kan bero på att många ställer sig för nära framförvarande så att man inte kan förflytta hela fordonet i sidled.

Står man så att man har en fordonslängd fritt framför en så är det lätt att förflytta hela fordonet i sidled.
Jo, för nära, och man vet inte var bilen slutar. Lite märkligt då väl nära nog alla bilar idag har P-sensorer.
Å andra sidan pratade jag med en person som sa att den inte kunde tyda signalerna "det piper ju bara"
 
  • Haha
  • Ledsen
  • Wow
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Nej, frågan är "Varför ska jag ta ökade risker i trafiken bara för att hjälpa nån som vill bryta mot hastighetsbegränsningen?".
Samma sak kan ju faktiskt sägas om motorvägskörning då. Körfältsbyte innebär en risk, så om jag hör maxhastighet så kan jag ligga kvar i vänsterfil, för varför ska jag ta en ökad risk för att hjälpa någon som vill bryta mot hastighetsbegränsningen?

Det är faktiskt inte din och min sak att hantera andra trafikanter syn på hastighetsbegränsningen.

Självklart så är det korrekt att varje enskild bilförare måste göra en egen bedömning om det är lämpligt att köra ut på vägrenen eller inte. Egentligen är texten "vägrenskörning avgör jag, inte du" helt korrekt. Problemet var att 99% av de som körde med en sådan dekal skulle se stora risker att gå ut på vägrenen om det då var fri sikt 1000 meter, och de körde 80 km/h på 110-väg.

Själv släppte jag med glädje förbi de som ville köra fortare och risken jag tog av att köra på vägrenen var mycket mindre än att ha en stressad bilist hängandes bakom. För att vara tydlig gick inte jag ut överallt heller. Var sikten inte fri tillräckligt långt så avvaktade jag.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det fenomenet, att bara flytta framänden på fordonet kan bero på att många ställer sig för nära framförvarande så att man inte kan förflytta hela fordonet i sidled.

Står man så att man har en fordonslängd fritt framför en så är det lätt att förflytta hela fordonet i sidled.
En del är ju dock värdelösa på att parkera...
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
I Västerort i Stockholm har man ett pågående vägarbete på Bergslagsvägen (har pågått ett antal evigheter nu känns det som). Där har man skyltning som visar hur man ska styra undan för att släppa fram blåljusfordon och skyltar som talar om att man ska hålla tillräckligt avstånd till framförvarande i köer för att man ska kunna flytta sig. Rätt vettigt och bra skyltat då gemene man inte klarar att tänka själva.
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Då ska jag bjuda på en till godbit gällande rondellkörning som få respekterar:
[bild]

Dvs att väjningsplikten gäller också mot bilen i innerfil.
Hmm, får mig att tänka på Kanarieöarna där tydligen fordon som är i rondellen har väjningsplikt för de som skall i i rondellen. Detta var 1988, såg massor av småkrockar från balkongen, stackars turister som är van vid "Vår regel". Vet inte om det är samma nu ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.