341 322 läst · 5 326 svar
341k läst
5,3k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 158 inlägg
Blir alltid lika glad när en bil går ut i vägrenen, ger ett tackblink med varningsblinkersen och blir barnsligt nöjd när den omkörda ger ett helljusblink tillbaka.
Självklart går jag själv ut om jag har möjlighet för att släppa förbi ett upphinnande fordon. Att inte göra det är bara 'gubbtjurigt'
Självklart går jag själv ut om jag har möjlighet för att släppa förbi ett upphinnande fordon. Att inte göra det är bara 'gubbtjurigt'
Jag själv slutade gå ut helt i vägrenen efter ett tillbud.[SKPG]Zamora skrev:
Jag skulle vara snäll och släppa förbi någon som hade bråttom, väl där ute i kanten så längre fram var där cyklister (helt enligt reglerna) men tror du att bilister släppte in mig igen? Nä jag fick bromsa.
Så jag slutade släppa folk och la mig på linjen på rätt sida.
Nu har vi inga såna vägar kvar här nere då de byggdes bort helt och hållet.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 387 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 387 inlägg
Med 2+1 vägar saknas vägren och cyklister tvingas ut i vägen
Är det trafiksäkert när folk ondgör sig på att de måste lämna företräde från vägrenen och vad gör dessa bilister nu - tränger cyklisterna istället för att sakta in tills de kan göra säker omkörning
Är det trafiksäkert när folk ondgör sig på att de måste lämna företräde från vägrenen och vad gör dessa bilister nu - tränger cyklisterna istället för att sakta in tills de kan göra säker omkörning
På alla våra 2+1 vägar så finns cykelbanor förutom ute på motortrafikled. Det är inget bekymmer dock för cyklisten.hsd skrev:
Det finns alltså cykelbana/vägar iallafall hela vägen från Kristianstad till Helsingborg =) (där du måste cykla längs väg 21, övrigt går genom byarna)
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 387 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 387 inlägg
Inte här, och jag har inte sett det någonstans ,däremot har jag sett många tillbud som fått blodet att isa sigR Rkarlsson skrev:
Det är synd. Det gör så mycket nytta att det finns en liten cykelbana vid sidan om stora vägar. Den jag brukar ut på är ca 1,5-2 meter bred och den är vältrafikerad morgon och kväll för folk som cyklar in till stan och jobbar =)hsd skrev:
Japp, samarbete när det är som bäst.[SKPG]Zamora skrev:
Det fenomenet, att bara flytta framänden på fordonet kan bero på att många ställer sig för nära framförvarande så att man inte kan förflytta hela fordonet i sidled.Isakare skrev:Stod på Drottningholmsvägen i kö här om dagen när det kom blåljus bakifrån. Alla (om än med olika reaktion) flyttade sin bil åt höger/vänster så fri väg mellan bilarna bildades, men förvånande många flyttade bara framvagnen på bilen åt sidan så aktern fortfarande var ivägen. Blåljuset fick stanna flera gånger där det inte gick att komma mellan och vänta innan det hände nått så den kunde komma vidare.
Står man så att man har en fordonslängd fritt framför en så är det lätt att förflytta hela fordonet i sidled.
Jo, för nära, och man vet inte var bilen slutar. Lite märkligt då väl nära nog alla bilar idag har P-sensorer.Demmpa skrev:
Å andra sidan pratade jag med en person som sa att den inte kunde tyda signalerna "det piper ju bara"
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 034 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 034 inlägg
Samma sak kan ju faktiskt sägas om motorvägskörning då. Körfältsbyte innebär en risk, så om jag hör maxhastighet så kan jag ligga kvar i vänsterfil, för varför ska jag ta en ökad risk för att hjälpa någon som vill bryta mot hastighetsbegränsningen?N Nerre skrev:
Det är faktiskt inte din och min sak att hantera andra trafikanter syn på hastighetsbegränsningen.
Självklart så är det korrekt att varje enskild bilförare måste göra en egen bedömning om det är lämpligt att köra ut på vägrenen eller inte. Egentligen är texten "vägrenskörning avgör jag, inte du" helt korrekt. Problemet var att 99% av de som körde med en sådan dekal skulle se stora risker att gå ut på vägrenen om det då var fri sikt 1000 meter, och de körde 80 km/h på 110-väg.
Själv släppte jag med glädje förbi de som ville köra fortare och risken jag tog av att köra på vägrenen var mycket mindre än att ha en stressad bilist hängandes bakom. För att vara tydlig gick inte jag ut överallt heller. Var sikten inte fri tillräckligt långt så avvaktade jag.
Redigerat:
En del är ju dock värdelösa på att parkera...Demmpa skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 034 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 034 inlägg
I Västerort i Stockholm har man ett pågående vägarbete på Bergslagsvägen (har pågått ett antal evigheter nu känns det som). Där har man skyltning som visar hur man ska styra undan för att släppa fram blåljusfordon och skyltar som talar om att man ska hålla tillräckligt avstånd till framförvarande i köer för att man ska kunna flytta sig. Rätt vettigt och bra skyltat då gemene man inte klarar att tänka själva.
Hmm, får mig att tänka på Kanarieöarna där tydligen fordon som är i rondellen har väjningsplikt för de som skall i i rondellen. Detta var 1988, såg massor av småkrockar från balkongen, stackars turister som är van vid "Vår regel". Vet inte om det är samma nu ?JanneJanne123 skrev: