339 772 läst · 5 325 svar
340k läst
5,3k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 723 inlägg
Ah, missförstod. Landsvägar med tre filer per riktning finns nog knappt (hej väg 40:s stigningsfält väster om Jönköping!), utan då är det motorväg eller någon enstaka led i våra större städer.
Kom just åkande före S-tälje.
"Motorvägsbron öppen 19.35-19.55.
Klockan är 19.37 så jag viker av S-tälje Södra och åker genom stan.
Åker ut på en helt öde motorväg med 6 bilar framför mig, samtliga byter till mittfilen. Jag petar i farthållaren på 100 gps fart och åker till Botkyrka helt utan filbyte (men med 6 olagliga omkörningar)
"Motorvägsbron öppen 19.35-19.55.
Klockan är 19.37 så jag viker av S-tälje Södra och åker genom stan.
Åker ut på en helt öde motorväg med 6 bilar framför mig, samtliga byter till mittfilen. Jag petar i farthållaren på 100 gps fart och åker till Botkyrka helt utan filbyte (men med 6 olagliga omkörningar)
Har du helt missat att jag t.ex. kan ligga bakom en husvagn i 80 på motorvägen i flera mil eftersom jag inte vill ligga i vägen för fortkörarna i vänsterfil? Tolkar du det som att jag är dålig på att visa hänsyn?K karlmb skrev:
Jag har aldrig nånsin varit med om att en fortkörare saktar ner för att underlätta för mig att köra om motorväg, så där "sitter jag fast" bakom husvagnen tills det blir tomt på fortkörare i vänsterfilen.
Jag tycker det är värre med typen som kör i 80-90 där det där 70, och fortsätter köra i 80-90 där det blir 100... (Vilket är 80% av alla som åker E4 norrgående förbi vägarbetsområdet vid Häggvik.)J jocke31 skrev:
Varför skulle jag behöva bromsa kraftigt? Är sikten skymd så jag inte ser den mötande förrän alldeles för sent?Fairlane skrev:Tankeexperiment:
Du kör på en landsväg med en rejäl vägren. Det är 100 km/h som hastighetsbegränsning på vägen du kör i 100 km/h när du är att det lite längre fram ligger en traktor i 30 km/h ipå.vägrenen. När du närmar dig och ska köra om så får du möte. Mötande bilen ligger helt i sin fil och du kan passera traktorn utan att gå ut i mötande körfält. Vad gör du?
1. En "olämplig" omkörning av traktorn?
2. Bromsar kraftigt och kör 30 km/h tills du inte längre har något möte?
Om jag ser att det kommer mötande trafik försöker jag sakta jag in, så enkelt är det. Jag får inte panik av att köra lite långsammare nån kilometer. Gäller även om det är en landsväg med smal vägren där det är en cyklist. Visst, ibland känns det väldigt "jobbigt" att behöva sakta in på det viset, men jag tycker det är bättre att det är lite jobbigt än att det är farligt.
Det är föredömligt att du tar hänsyn till snabbare trafik i vänsterfilen.N Nerre skrev:Har du helt missat att jag t.ex. kan ligga bakom en husvagn i 80 på motorvägen i flera mil eftersom jag inte vill ligga i vägen för fortkörarna i vänsterfil? Tolkar du det som att jag är dålig på att visa hänsyn?
Jag har aldrig nånsin varit med om att en fortkörare saktar ner för att underlätta för mig att köra om motorväg, så där "sitter jag fast" bakom husvagnen tills det blir tomt på fortkörare i vänsterfilen.
Men kan du inte trycka gasen i botten och accelerera och passera husvagnsekipaget när det är en liten lucka? Min bil accar 80 till 110 på mindre än 3 sekunder och ger jag det lika lång tid till är jag uppe i 130. Det är väl bättre att du anpassar farten till den fil du ska byta till än att de som redan kör där saktar ner. Byter du fil i rimlig lucka och accelererar släpper jag gärna på gasen. Tvärnit för att någon byter fil framför näsan på mig i lägre hastighet undanbeder jag vänligt men bestämt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 890 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 890 inlägg
Varför du ska bromsa kraftigt? För att du kör i 109 km/h och ska ner till 30 km/h för att du vägrar passera traktorn som ligger på vägrenen, trots att du kan göra det utan att gå ut i mötande fil.N Nerre skrev:Varför skulle jag behöva bromsa kraftigt? Är sikten skymd så jag inte ser den mötande förrän alldeles för sent?
Om jag ser att det kommer mötande trafik försöker jag sakta jag in, så enkelt är det. Jag får inte panik av att köra lite långsammare nån kilometer. Gäller även om det är en landsväg med smal vägren där det är en cyklist. Visst, ibland känns det väldigt "jobbigt" att behöva sakta in på det viset, men jag tycker det är bättre att det är lite jobbigt än att det är farligt.
Det är bra att du är en försiktig bilförare, men att ligga i flera mil bakom en husvagn, för att du inte klarar att byta fil? Du letar lucka precis bakom en bil när du ska på motorvägen, men kan inte se att samma metod kan användas om man släppt förbi snabbare trafik genom att gå ut på vägrenen?
Du uppfattar de flesta som rövhattar som inte hjälper till, något vi andra inte ser. Jag tror helt enkelt att du är så otroligt osäker i trafiken så du blir en trafikfara.
Alltför osäkra bilförare gör att övriga undrar va de håller på med. Man lämnar en lucka men vederbörande byter aldrig fil för de vågar inte. Till slut kör man och anses väl vara en rövhatt....
Om du på en uppkörning valt att ligga bakom en husvagn i flera mil för att du inte vågade byta fil så hade du blivit underkänd. Du måste haft tur på uppkörningen vad gäller trafiken.
Har du helt missat alla som tvingas bromsa när någon behöver köra om en husvagn i tät motorvägstrafik? Vi fortkörare får göra det hela tiden. Ingen kräver av dig att du ska ligga där mil efter mil utan vi undrar varför du gör det.N Nerre skrev:Har du helt missat att jag t.ex. kan ligga bakom en husvagn i 80 på motorvägen i flera mil eftersom jag inte vill ligga i vägen för fortkörarna i vänsterfil? Tolkar du det som att jag är dålig på att visa hänsyn?
Jag har aldrig nånsin varit med om att en fortkörare saktar ner för att underlätta för mig att köra om motorväg, så där "sitter jag fast" bakom husvagnen tills det blir tomt på fortkörare i vänsterfilen.
Det är också irriterande. Men för mig är 30-gränsen helig. Detta för att den finns utanför skolor och i bostadsområden där varn leker och ibland rusar ut i gatan. Har däremot inga problem med de som kör lite för fort på motorvägen.N Nerre skrev:
För mig är en usel förare en förare som kör 45 utanför en skola och 90 på 110 motorväg, det visar att man inte förstår att det man måste hantera är andra trafikanter (barn och cyklister, djur mm) och inte sin egen förmåga att styra fordonet. 30 är heligt. Områden där barn, cyklister, husdjur mm rör sig bör man hålla en hastighet så man kan stanna. Sannolikheten att dödas vid en påkörning i 30 är relativt liten, i 50 nästan 100%ig. Håll 30 för att rädda liv!J jocke31 skrev:
På motorvägen, håller man till höger när man inte kör om är problemet löst och riskerna små både för de som kör "för långsamt" och för fort.
30 är inte heligt för mig, jag anpassar farten efter situationen.J jocke31 skrev:
Strax före 8 kan 10 km/h vara lämplig fart utanför vår skola när lata föräldrar parkerar på vägen för att släppa av barnen ist för att använda den säkrare parkeringen.
Kvart i 6 på kvällen då det fortfarande är 30 på sträckan, men skolan är öde sen 2 timmar tillbaka går det bra att åka 50, dvs den hastighet som gäller efter 6.
Nu ska även nämnas att man har bra o fri sikt vid vår skola, finns inget ställe där nån plötsligt hoppar fram. Skolan är dessutom inhägnad.
Men det finns gott om folk som håller 30 oavsett situation, de har mer koll på hastighetsmätaren än omgivningen.